امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

O. K از کجا آمده است؟!

#1
Thumbs Up 
واژه «اوکی» امروزه یکی از پرکاربردترین واژهها در بسیاری از زبانهاست و از نظر گسترش در سطح جهانی، جزو بینالمللیترین واژهها بهشمار میرود. واژه اوکی از کجا آمده؟ آیا روزی بهطور اتفاقی این واژه به ذهن یک نفر خطور کرد و بعد هم همه شروع به استفاده از آن کردند و بعد هم جهانگیر شد؟ کتابی نوشته «َلِن مِتکالف» که به تازگی در این مورد درآمده راهگشای پاسخ به این پرسشهاست. متکالف در این کتاب که «اوکی: قصه عجیب برترین واژه » نام دارد مدعی میشود که «اوکی» برترین ابداع انگلیسیزبانان است. این مدعا البته سوالبرانگیز است. «اوکی» چطور میتواند یک ابداع باشد؟ و آیا این واژه کوچک میتواند از موزیک جاز، بیسبال و تلفن و انیمیشن «سیمپسونها» هم برتر باشد؟ در واقع پاسخ به پرسش اول، بله، است.

«متکالف» در جستوجوهای خود برای یافتن نخستین استفاده از کلمه اوکی به گوشهای گمنام از یک روزنامه چاپ بوستون در تاریخ ۲۳ مارچ ۱۸۳۹ رسیدهاست. بنا بر تحقیقات این نویسنده، داستان واقعی «اوکی» از این قرار است: محبوبترین واژه دنیا، زندگی خود را به عنوان یک شوخی آغاز کرد. روزنامههای آمریکایی در اواخر دهه ۱۸۳۰ به شکل تمسخرآمیزی کاری را شروع کرده بودند و مخففهای مثلا جالب را چاپ میکردند و یک مقالهنویس در روزنامه «بوستون مورنینگ پست» هم به عنوان یکی از این شوخیها، مخففی ساخت به شکل«.o.k». وی برای ساخت این مخفف، شکلی نادرست از کلمه«all correct» (تماما صحیح) را به صورت «oll korrect» در نظر گرفت و دو حرف اول آن را به صورت«.o.k» مخفف کرد.

زمانی از این شوخی نگذشته بود که دشمنان اندرو جکسون، هفتمین رئیسجمهور ایالات متحده شایعهای بهراه انداختند که این رئیسجمهور، سواد درست خواندن و نوشتن ندارد و به عنوان شاهد این مدعا گفتند که وی اگر سواد داشت اجازه نمیداد کلمات غلطی مانند «اوکی» در رسانههای کشور چاپ شود. همین، آغاز شهرت و رواج اوکی بود. چیزی نگذشت که متصدیهای تلگراف قرار گذاشتند تا برای اعلام وضعیت رفع خطر یا همان وضعیت عادی، از O.K. استفاده کنند و پس از آن دیگر کسی نتوانست جلوی رواج روزافزون آن را بگیرد و به قول متکالف نخستین واژهای که روی کره ماه از زبان انسان درآمد هم عملا باید همین «اوکی» بودهباشد. اما جذابیت بزرگ این کلمه کوچک در چه نهفته است؟
«الن متکالف» در کتاب خود سعی میکند چند توضیح در این زمینه ارائه کند. به گفته او خوشآوایی این واژه، قابل تلفظ بودن آن در تقریبا همه زبانها، کوتاهی و سادگی و تضاد حالت مونث o با حالت مذکر k همه باعث این گیرایی شدهاست. اوکی امروزه در پیامکهای تلفن همراه حتی به صورت کوتاهتر «k.» نیز درآمده است.
 سپاس شده توسط ЯΣΨΗΛΝЕH ، ریحون بنفش ، ѕтяong
آگهی
#2
تکراری ..

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=96124
 سپاس شده توسط ѕтяong


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آیا میدانید علامت @ از كجا آمده ؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان