امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تانک T-80U

#1
تانک T-80U 1
 

تانک T-80U از بیس و پایه ی تانک T-80 استفاده می کند منتها در شکل ظاهری اش به علت به کار بردن برخی زره ها، دارای تفاوت هایی نیز می باشد. زره حفاظتی این تانک در مقایسه با نسخه های پیشین خود از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این زره از ویژگی بزرگی همچون زره کامپوزیت بهره می برد و با زره های کنتاکت 5 توکار ERA پوشیده می شود. با توجه به برآورد هایی که از زره این تانک شده است، تخمین زده می شود که زره تانک T-80U توانایی مقابله با چیزی حدود 900 میلیمتر در برابر گلوله های HEAT و 1100 میلیمتر در برابر خرج گود را دارا می باشد. از سیستم های به کار رفته در این تانک می توان به سیستم خودکار توقف آتش و همینطور سیستم حفاظت NBC (هسته ای، بیولوژیکی، شیمیایی) اشاره نمود.
تانک T-80U 1
تانک T-80U 1
تانک T-80U 1
 

تانک T-80U با یک توپ تماما تثبیت شده (دارای استابیلایزر) بدون خان 125 میلیمتری که همراه با یک بارگذار خودکار است، به عنوان سلاح اصلی مجهز می شود.این توپ توانایی شلیک گلوله های ضد زره، APDS، HEAT و HE-FRAG را دارا می باشد و در کنار اینها می تواند موشک 9M119 رفلکس با نام گذاری AT-11 اسنایپر ناتو که یک موشک ضد تانک هدایت شونده می باشد را شلیک کند. این موشک می تواند تا 5 کیلومتر برد داشته باشد و یا بالگرد هایی که در ارتفاع پست پرواز می کنند را مورد هدف قرار دهد. این موشک دارای یک هدایت لیزری نیمه خودکار است که احتمالا قادر است تا اهداف در فاصله 800 متری الی 5 کیلومتری را مورد هدف قرار دهد. حداکثر نرخ آتش آن نیز 6 الی 8 گلوله در دقیقه می باشد. لازم به ذکر است که برد گلوله های APFSDS نیز در روز 2 الی 3 کیلومتر و در شب 2 الی 2.6 کیلومتر می باشد و قابلیت نفوذ نیز در فاصله ی 2 کیلومتری 590 الی 630 میلیمتر است.
 
همانند سایر تانک های دیگر، تانک T-80U نیز از یک سلاح ثانویه به عنوان حفاظت در برابر پیاده نظام یا دیگر تهدیدات استفاده می کند که شامل یک مسلسل 7.62 میلیمتری هم محور با توپ اصلی که از داخل تانک هدایت می شود و در کنار آن نیز یک مسلسل سنگین 12.7 میلیمتری MG که بر روی سقف و در قسمت گنبد فرمانده نصب می شود، قرار دارد.
تانک T-80U 1
تانک T-80U 1
تانک T-80U 1
در خصوص پیشرانه ی این تانک 46 تنی باید گفت که بسیار عالی عملکرده است. تانک T-80U از یک موتور GTD-1250 گازتوربین (برخلاف موتور های دیزلی عرف در شوروی) استفاده می کند که قادر به توانایی 1250 اسب بخار و همینطور نسبت رانش به وزن 27.17 اسب بخار در هر تن می باشد. البته تانک هایی که تا قبل از دهه ی 90 میلادی تولید شدند همگی مجهز به موتور GTD-1000 گاز توربین بودند که توانایی تولید 1100 اسب بخار نیرو را دارا می باشند. این موتور ها چند سوخته می باشند که با نفت سفید، بنزین یا سوخت دیزل حرکت می کند. موتور های با مکانیزم گاز توربین معمولا قدرت فوق العاده بالایی در مقایسه با موتور های دیزلی دارند و همینطور در عین حال طول عمرشان نیز کمی بیشتر است. اما در مقابل گران قیمت، هزینه نگهداری بسیار بالا و همینطور پیچیدگی زیادی در مقایسه با موتور هی دیزلی دارند. در شرایط اضطراری نیز می توان موتور را در طی 3 ساعت با نسخه ی دیگر تعویض نمود. از دیگر قابلیت های این تانک می توان به واحد تولید انرژِی ثانویه اشاره کرد که به صورت یک باتری قدرتمند در تانک نصب می شود. این باتری ها در زمان روشن بودن شارژ می شوند و وقتی که موتور اصلی خاموش است، توپ و دیگر سیستم های اصلی را عملیاتی می سازند.

 
 
نسخه ها
 
تانک T-80UK: نسخه ی فرماندهی که یک سری تجهیزات اضافی در مقایسه با دیگر تانک ها با خود حمل می کند.
تانک T-80U 1
تصویر فوق یک دستگاه تانک T-80UK یا نسخه ی فرماندهی را نشان می دهد که مجهز به سامانه اقدامات متقابل اشتورا 1 می باشد

 
تانک T-80UM-1 Bars: این تانک در اصل برای صادرات توسعه یافت. این نسخه دارای حفاظت بهتری در مقایسه با دیگر نسخه ها و همینطور سیستم کنترل آتش بهبود یافته ای بهره می برد.
تانک T-80U 1
BREM-80U: خودروی بازیابی زرهی که به صورت اختصاصی برای پشتیبانی از تانک های T-80U ساخته شدند. البته از این خودرو های بازیابی هیچ گونه سفارشی جهت ساخت دریافت نشد.
نویسنده و ترجمه: سیاوش سلطان ویس

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/forums/topic/29464-%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9-t-80u/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  ||☆تاریخچه عملیاتی و ویژگی های تانک تی-۵۴/۵۵☆||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  |تاریخچه تانک ها|
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  پنتر|تانک متوسط ارتش آلمان نازی
  |-SS-سه عدد از تانک های آلمان نازی که قاتل متفقین در جنگ جهانی دوم بودند-SS-|
  معرفی|تانک چلنجر ۱

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان