30-08-2015، 13:19
الکساندر میخائیلویچ زویف (Alexander Mikhailovich Zuyev) متولد 1961 یک کاپیتان نیروی هوایی اتحاد شوروی بود که در 20 می 1989 با هواپیمای MiG-29 خودش به ترابوزان ترکیه فرار کرد.
زویف در سن 25 سالگی با دختر یکی از فرماندهان برجسته هوایی اتحاد شوروی ازدواج کرد و تست خلبانی را در مدرسه خلبانی اکتیوبینسک (Aktyubinsk) با عملکرد عالی گذراند.

آموزش های اولیه زوریف

زوریف به همراه مارشال پاول کوتاخوف پدرزن آینده اش در سال1983
پس از مدتی خلبان MiG-23 فلاگر شد و بعد از آن خلبان سری جدید جنگنده های MiG-29 فولکرم شد.

میگ-23 به خلبانی زوریف

بحث با بوریس اورلوف خلبان آزمایشگر شرکت میکویان دربارهMiG-29

گواهینامه پرواز با هواپیمای نسل چهارم MiG-29 متعلق به زویف
بعد از مدتی که ازدواج او دچار مشکلاتی شد و شک هایی درباره سیستم اتحاد شوروی در وی ایجاد شد او تصمیم گرفت با خیانت به اتحاد شوروی به ایالات متحده پناهنده شود.
زویف خلبان رهگیر ناحیه دفاع هوایی باکو بود که در شهر گوداوتا در ساحل شمال شرقی دریای سیاه استقرار یافته بود.
روز قبل از فرارش او در کیکی که پخته بود به مقدار زیادی داروی خواب آور ریخت. در این زمان یک مکانیک که برای تعویض شیفت آمده بود متوجه بی هوشی دوستانش شد. زویف تلاش کرد مکانیک را خلع سلاح کند ولی موفق نشد و با یک اسلحه کمری به سمت وی شلیک کرد و او را کشت اما خودش نیز مجروح شد.
هواپیماها تقریبا آماده پرواز بودند و زویف سوار یکی از آنها شد و هواپیما را به پرواز در آورد. او تصمیم داشت که بقیه هواپیماهای روی زمین را هدف قرار دهد ولی به دلیل اینکه او فراموش کرده بود پوشش روی یکی از سلاح هایش را بر دارد موفق به این کار نشد. او سپس 240 کیلومتر به سمت جنوب پرواز کرد و از روی دریای سیاه گذر نمود و در ترابوزان ترکیه با هواپیمایش فرود آمد.

زویف لحظاتی پس از فرود در فرودگاه ترابوزان ترکیه
به او اجازه داده شد که به ایالات متحده مهاجرت کند و او در سن دیگو کالیفرنیا اقامت گزید و یک شرکت مشاوره ای دایر کرد. زویف همچنین کتابی به نام (Fulcrum: A Top Gun Pilot's Escape from the Soviet Empire) نوشت که در آن خاطراتش و فرار خویش را توضیح داده است.

کتاب زویف که در آن به شرح فرارش از شوروی پرداخته است
در واقع زویف در دادگاه های ترکیه با جرایمی مانند هواپیماربایی روبرو بود ولی به دلایل سیاسی مجازات نشد.

زویف بر روی عرشه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن سال 1991

زویف به همراه خلبان بلو انجلز نیروی دریایی جان فولی در نمایشگاه هوایی سن دیگو سال1990
گفته می شود یکی از دلایلی که ایالات متحده در جنگ خلیج فارس توانست به آسانی فولکروم های عراقی را سرنگون کند اطلاعات و بررسی نقاط ضعف آنها توسط زویف بود.

زویف در ملاقات با قاتلان میگ 29 بعد از طوفان صحرا سمت راست کاپیتان چاک مک گیل از خلبان نیروی هوایی و سمت چپ مونگو مونگیلو خلبان نیروی دریایی
در ژانویه 1993 زویف آشکار ساخت که دلیل اینکه پرواز شماره 007 کره جنوبی بدون سرنگونی توسط پدافند توانست از روی کامچاتکا عبور کند این بود که طوفان های قطبی از ده روز قبل رادارهای شوروی در کامچاتکا را از کار انداخته بود.
در 10 ژوئن 2001 زویف به همراه یک خلبان دیگر در تصادمی در ناحیه بلیگهام در واشنگتن در حالی که هواپیمای Yak-52 او از کار افتاده بود کشته شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
زویف در سن 25 سالگی با دختر یکی از فرماندهان برجسته هوایی اتحاد شوروی ازدواج کرد و تست خلبانی را در مدرسه خلبانی اکتیوبینسک (Aktyubinsk) با عملکرد عالی گذراند.

آموزش های اولیه زوریف

زوریف به همراه مارشال پاول کوتاخوف پدرزن آینده اش در سال1983
پس از مدتی خلبان MiG-23 فلاگر شد و بعد از آن خلبان سری جدید جنگنده های MiG-29 فولکرم شد.

میگ-23 به خلبانی زوریف

بحث با بوریس اورلوف خلبان آزمایشگر شرکت میکویان دربارهMiG-29

گواهینامه پرواز با هواپیمای نسل چهارم MiG-29 متعلق به زویف
بعد از مدتی که ازدواج او دچار مشکلاتی شد و شک هایی درباره سیستم اتحاد شوروی در وی ایجاد شد او تصمیم گرفت با خیانت به اتحاد شوروی به ایالات متحده پناهنده شود.
زویف خلبان رهگیر ناحیه دفاع هوایی باکو بود که در شهر گوداوتا در ساحل شمال شرقی دریای سیاه استقرار یافته بود.
روز قبل از فرارش او در کیکی که پخته بود به مقدار زیادی داروی خواب آور ریخت. در این زمان یک مکانیک که برای تعویض شیفت آمده بود متوجه بی هوشی دوستانش شد. زویف تلاش کرد مکانیک را خلع سلاح کند ولی موفق نشد و با یک اسلحه کمری به سمت وی شلیک کرد و او را کشت اما خودش نیز مجروح شد.
هواپیماها تقریبا آماده پرواز بودند و زویف سوار یکی از آنها شد و هواپیما را به پرواز در آورد. او تصمیم داشت که بقیه هواپیماهای روی زمین را هدف قرار دهد ولی به دلیل اینکه او فراموش کرده بود پوشش روی یکی از سلاح هایش را بر دارد موفق به این کار نشد. او سپس 240 کیلومتر به سمت جنوب پرواز کرد و از روی دریای سیاه گذر نمود و در ترابوزان ترکیه با هواپیمایش فرود آمد.

زویف لحظاتی پس از فرود در فرودگاه ترابوزان ترکیه
به او اجازه داده شد که به ایالات متحده مهاجرت کند و او در سن دیگو کالیفرنیا اقامت گزید و یک شرکت مشاوره ای دایر کرد. زویف همچنین کتابی به نام (Fulcrum: A Top Gun Pilot's Escape from the Soviet Empire) نوشت که در آن خاطراتش و فرار خویش را توضیح داده است.

کتاب زویف که در آن به شرح فرارش از شوروی پرداخته است
در واقع زویف در دادگاه های ترکیه با جرایمی مانند هواپیماربایی روبرو بود ولی به دلایل سیاسی مجازات نشد.

زویف بر روی عرشه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن سال 1991

زویف به همراه خلبان بلو انجلز نیروی دریایی جان فولی در نمایشگاه هوایی سن دیگو سال1990
گفته می شود یکی از دلایلی که ایالات متحده در جنگ خلیج فارس توانست به آسانی فولکروم های عراقی را سرنگون کند اطلاعات و بررسی نقاط ضعف آنها توسط زویف بود.

زویف در ملاقات با قاتلان میگ 29 بعد از طوفان صحرا سمت راست کاپیتان چاک مک گیل از خلبان نیروی هوایی و سمت چپ مونگو مونگیلو خلبان نیروی دریایی
در ژانویه 1993 زویف آشکار ساخت که دلیل اینکه پرواز شماره 007 کره جنوبی بدون سرنگونی توسط پدافند توانست از روی کامچاتکا عبور کند این بود که طوفان های قطبی از ده روز قبل رادارهای شوروی در کامچاتکا را از کار انداخته بود.
در 10 ژوئن 2001 زویف به همراه یک خلبان دیگر در تصادمی در ناحیه بلیگهام در واشنگتن در حالی که هواپیمای Yak-52 او از کار افتاده بود کشته شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/