امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرمانده کلاه سبز‌های ارتش: جزو 5 نیرومخصوص برتر جهان هستیم

#1
فرمانده کلاه سبز‌های ارتش: جزو 5 نیرومخصوص برتر جهان هستیم 1
فرارو- فرمانده تیپ 65 نوهد(نیروهای ویژه هوابرد) ارتش ایران در گفت و گویی با خبر گزاری تسنیم گفت: «ادعا کنم که تیپ 65، در میان 5 نیروی ویژه برتر دنیا قرار دارد.»


به گزارش فرارو، امیر خسرو خسروی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم از جزییات فعالیت های نیروهای مخصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران مشهور به کلاه سبزها سخن گفت. 

امیر خسروی درباره نحوه اموزش نیروهای مخصوص تیپ 65 گفت: «در ابتدا، تمامی نیروهایی که از دانشکده افسری یا مراکز درجه داری ارتش به تیپ 65 وارد می‌شوند، باید دوره چتر بازی اولیه با چتر اتوماتیک را فرا بگیرند؛ پس از گذراندن این دوره نیز، می‌بایست دوره 6 ماهه نیروی مخصوص را در دریا، کوه و جنگل، کویر و برف بگذرانند که پس از کسب امتیازات لازم و اتمام این دوره، جزو نیروی پایور ما شده و به یگان‌های مختلف نیروهای مخصوص تیپ 65، معرفی می‌شوند و دوره‌های تخصصی دیگری را پشت سر می‌گذارند که دوره‌های سقوط آزاد، پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و ... از این قبیل است.»

او افزود: «همچنین در دوره «نیرومخصوص» سعی می‌شود تا با آموزش‌ها و تمرینات فشرده و تا اندازه‌ای سخت، نیروها از نظر روحی و بدنی محک زده شوند و توانایی‌های ویژه روحی و جسمی آن‌ها برای شرایط سخت عملیاتی، ارتقا یابد. در ادامه این دوره، آموزش‌هایی از قبیل جهت‌یابی‌های ویژه، تخریب ویژه، مخابرات ویژه و کار با بسیاری از سلاح‌های استراتژیک به این افراد داده می‌شود تا آن‌ها در هر شرایط عملیاتی، بتوانند خود را به اهداف از پیش تعیین شده برسانند و با کمترین امکانات و مواد اولیه در دسترس‌شان، هدف مورد نظر را تخریب و یا تسخیر کنند.»

بنا به گفته امیر خسروی؛ برای رده بندی نیروهای مخصوص دنیا باید رزمایش و مانور مشترکی با کشورهای مختلف برگزار شود ولی در مجموع با توانمندی‌های امروزمان می‌توانم ادعا کنم که تیپ 65، در میان 5 نیروی ویژه برتر دنیا قرار دارد.

امیر خسروی درباره یکی از جنجالی ترین مانورهای تیپ 65 در تهران که در سال 71 برگزار شد توضیحاتی ارائه کرد. مانوری که در ان نقاط حیاتی پایتخت ظریف کمتر از دو ساعت سقوط کردند و به دست نیروهای مخصوص افتادند. 

او در شرح ماجرا گفت: «در آن زمان شهید بزرگوار صیاد شیرازی با توجه به ماموریت‌های حساس نیروهای ویژه و عمدتاً برون مرزی تیپ 65، پیشنهاد برگزاری یک مانور شهری را مطرح کردند تا هم نتیجه آموزش‌های جدید این تیپ مشخص شود و هم توانایی نیرو مخصوص‌های این تیپ که پس از پایان جنگ در هیچ رزمایشی شرکت نکرده بود، محک زده شود. لذا در سال 71، بنا بر تدابیر خود شهید صیاد شیرازی، چند نقطه در شهر تهران به عنوان اهداف این مانور تعیین شد و نیرو مخصوص‌های این تیپ موظف شدند تا بدون در اختیار داشتن هرگونه سلاحی، اهداف از پیش تعیین شده در تهران را در زمان مشخصی تسخیر کنند.»

خسرو خسروی ادامه داد: «اهداف در نظر گرفته شده همچون برخی کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها، تعدای از ادارات، بعضی از پادگان‌ها و حتی سازمان رادیو و تلویزیون آن زمان، که جزو اهداف از پیش تعیین شده بودند، به گونه‌ای انتخاب شده بودند که هم از حساسیت بالایی برخوردار بودند و هم در مواردی، ورود به آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسید؛ این در حالی بود که در این مانور، نیروهای شهری موظف شده بودند که از این محل‌ها در برابر هر نیروی متخاصمی، در طول برگزاری مانور به شدت محافظت کنند که خوشبختانه نیرو مخصوص‌های تیپ 65 نوهد موفق شدند، اهداف از پیش تعیین شده را در مدت زمانی کمتر از زمان تعیین شده به تسخیر خود درآورند. یکی از نقاط قوت نیرو مخصوص‌های تیپ 65 در این مانور، آموزش ویژه‌ای بود که به همت شهید صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان این تیپ، برای آن‌ها طراحی شده بود و این نیروهای مخصوص برای هرگونه نفوذ، از بین بردن و تسخیر اهداف خود در عملیات‌های برون م رزی، از آن بهره‌مند بودند؛ آموزش‌هاییکه طی آن، نیروهای مخصوص این تیپ، با لباس بومی هر منطقه و با لهجه و زبان خاص آن، در پوششی از نیروهای محلی به اهداف مورد نظر خود نزدیک شده و نفوذ کنند.»

تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد) یکی از نیروهای ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد. ماموریت اصلی این تیپ جنگ نامتقارن تعریف شده است. 

پس از پایان جنگ، نیاز به حضور یک نیروی ویژه در کشور ایران احساس شد، بنابراین با دستور فرمانده کل قوا در سال ۱۳۷۰، تیپ ۶۵ (سومین تیپ از لشکر تکاور مشتمل به ۳ گردان ۷۴۵، ۷۴۸ و ۱۵۴) از لشکر ۲۳ جدا شده و به صورت مستقل درآمد. پس از جدایی، عنوان «تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد» برای آن انتخاب شد و از سال ۱۳۷۱ فعالیت تخصصی خود را آغاز کرد. در همان زمان رنگ رسمی لباس سربازان سبز انتخاب شد که موجب شد این نیروها در ارتش ایران «کلاه سبزها» لقب بگیرند
پاسخ
 سپاس شده توسط melika. ، ÆMÆշЇÑζ
آگهی
#2
فک کنم  باید تو انجمن اخبار نظامی زده بشه همچین موضوعاتی !
پاسخ
#3
منتقل شد !
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برکناری ناگهانی 50 فرمانده ارتش روسیه
Heart غنایم جنگی ارتش جمهوری آذربایجان در نُهمین روز جنگ قره‌باغ
  پیام تبریک سرلشکر شهبازی به فرمانده کل ارتش!
  خودکفایی نیروی زمینی ارتش در تولید و ساخت تریلر تانک‌بر!
  کدام شناور نیروی دریایی ارتش دچار سانحه شد؟/ پایان غم‌انگیز مدافع ۳۲ساله ایران
  هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا در صورت بروز جنگ نظامی
  فرمانده آمریکایی به توانمندی‌های نظامی ایران اذعان کرد
  جنگ قرقیسیا(جنگی به بزرگی جهان
  سود هاي پيدا و پنهان أمريكا از نابودي ارتش هاي آلمان و ژاپن
  سوالات صريح از فرمانده نيروي زميني درباره ١٣ سرباز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان