امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با قدرت نظامی ترکیه

#1
ترکیه (به ترکی استانبولی: Türkiye) با نام رسمی جمهوری ترکیه (به ترکی استانبولی: Türkiye Cumhuriyeti)، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب خاور اروپا) قرار دارد.

ترکیه در خاور با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب خاوری با عراق و سوریه؛ و در شمال باختری (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از باختر با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب باختر با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه‌است.
 
پهناوری ترکیه ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع (۳۷ام) است. ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتا پرباران است. شکل این کشور مانند یک مستطیل است که از سوی خاور و باختر امتداد یافته‌است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه جنوب باختر آسیا و اروپا به شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.
 
براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سيا و كتابخانه كنگره آمريكا و برآورد آنها در سال ‌2011، هم‌اكنون تركيه از نظر توان نظامي در رده ششم قدرت‌هاي نظامي جهان قرار دارد.
بر اساس اطلاعات عنوان شده از سوي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) و كنگره آمريكا، تركيه كه جمعيت آن 78 ميليون و ‌785 هزار نفر است، هم‌اكنون داراي 612 هزار و 900 پرسنل فعال نظامي است و تعداد نيروهاي ذخيره فعال اين كشور ‌429 هزار نفر است.
 
نيروي زميني تركيه داراي 4246 دستگاه تانك، 6592 دستگاه نفربر، 1838 عراده توپ يدك كش، 1419 عراده توپ قابل حمل بر روي خودرو، 559 سامانه موشک انداز ، 7574 خمپاره‌ انداز، 47546 سامانه ضد تانك، 5547 سامانه پدافند هوايي و 24906 وسيله نقليه لجستيكي است.
نيروي هوايي تركيه نيز داراي 1940 فروند جنگنده و هواپيما، 874 فروند هليكوپتر و 99فرودگاه عملياتي است. نيروي هوايي ترکيه يک از بزرگترين نيروها در جهان و از سريعترين نيروهاي هوايي در ناتو است. اين نيرو در حال حاضر 60 هزار و 100 کارمند نظامي فعال دارد.
نيروي دريايي تركيه نيز داراي 265 فروند كشتي، هشت بندر، 16 زير دريايي، ‌937 قايق نظامي گشت زني، 19 ناوچه‌ و 108 قايق‌ جنگي خشكي آبي است. نيروي دريايي تركيه داراي ناو هواپيمابر و ناوشكن نيست.
بودجه نظامي تركيه در سال ‌2011، 25 ميليارد دلار بوده است. كشور تركيه داراي مساحت 783 هزار و 562 كيلومتر مربع، 7 هزار و 200 كيلومتر خط ساحلي و 2648 كيلومتر مرز مشترك است.
 
نيروهاي مسلح ترکيه متشکل از نيروي هوايي، نيروي زميني، نيروي دريايي، گارد ساحلي و ژاندارمري است. ترکيه بعد از عضويت در ناتو نيروهاي مسلح خود را نيز نوسازي کرد و در سال 1980 دومين تجديد ساختار خود را شروع کرد.
ارتش ترکيه دومين ارتش بزرگ عضو ناتو پس از ايالات متحده آمريکا از لحاظ تعداد پرسنل و سرباز است.
 

 

آشنایی با قدرت نظامی ترکیه 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خفت(توان نظامی آلمان)
  -عکس هایی از هواپیما ترابری نظامی آنتونوف ای‌ان-۲۶-
  |-هواگردهای ترابری نظامی اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۶۰–۱۹۶۹-|
  -عکس هایی از هواپیما نظامی بوئینگ ئی-۳ سنتری-
  -سه مدل هواگرد آموزشی و نظامی دهه 1980-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  -چهار نوع از برترین هواگرد های نظامی آمریکا در دهه 1940-
  -ماجرای سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه توسط ترکیه (۲۰۱۵)-
  |-خودروی نظامی پیاده نظام بی‌ام‌پی-|
  درخواست نویسندگی در بخش مسائل نظامی و زیرشاخه ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان