امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بیداری دو بازیگر معروف به مدت سه روز در یک فیلم

#1
فکر کنید که 3 روز دیگر خواهید مرد و فقط 72 ساعت فرصت دارید که زندگی کنید و به کارهای عقب‌افتاده‌تان برسید. در این زمان چه خواهید کرد؟ فکر کردن به این پرسش باعث خلق یک فیلم با نام «بیداری برای سه روز» به کارگردانی مسعود امیری‌تیرانی شد. امیری‌تیرانی به‌عنوان یک مستندساز و کارگردان، بازیگرانی مانند پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی را مقابل دوربینش قرار می‌دهد تا ارزش زندگی و فرصت کوتاهی که برای آن داریم، به رخ مخاطبش بکشاند و جالب است بدانید بازیگران فیلم برای باورپذیری بیشتر نقش‌هایشان 72 ساعت نخوابیدند. مسعود امیری‌تیرانی، کارگردان این فیلم این‌گونه پاسخگوی سوا‌ل‌‌های ما شد.

از انگیزه‌تان درباره ساخت فیلم «بیداری برای سه روز» بگویید.
ساخت این‌گونه فیلم‌ها به یک جنون لذت‌بخش نیاز دارد و ایده این فیلم دقیقا از یک تصمیم جنون‌آمیز آمد و به نوعی سهیلا گلستانی (بازیگر) ماجرا را آغاز کرد. تصمیم اولیه این‌طور بود که زن و مرد قصه بعد از 3 روز بی‌خوابی، اتفاق‌های عجیب و غریبی را تجربه کنند. این ایده کنار گذاشته شد و بعد فکر کردیم اگر 2 نفر 3 شبانه‌روز بیدار باشند، چه کار می‌توانند بکنند؟ زمانی که تصمیم به ساخت فیلم گرفتم، پیشنهاد را با چند نفر در میان گذاشتم، نه به این دلیل که بازیگری برای کار پیدا کنم. منتظر بودم تا ببینم کسی پیشنهادی مطرح می‌کند یا جسارت وارد شدن به این کار را دارد یا نه؟ و در نهایت سهیلا گلستانی این جسارت را به خرج داد. به هر حال از همان ابتدا پذیرفته بودم که ممکن است بعد از این 3 روز نتیجه مطلوبی نگیریم اما این تصمیم من و همه گروهم بود.
بیداری دو بازیگر معروف به مدت سه روز در یک فیلم 1
شما در این فیلم از بازیگران مطرحی استفاده کردید. چه شد که سراغ این دو بازیگر رفتید؟
آقای پرستویی و خانم گلستانی هوشمندی بزرگ و در عین حال جسارت داشتند که پذیرفتند در یک موقعیت غیرقابل پیش‌بینی در مقابل دوربین قرار بگیرند. ممکن است، بیداری سه روزه مهم‌ترین نکته کار به نظر برسد ولی همه جا گفته‌ام که این یک تجربه فیزیکی بود که آیا می‌توانند 3 روز بیدار بمانند یا نه اما چیزی که خیلی مهم‌تر بود، پذیرش این موقعیت بود که یک بازیگر بدون متن و بدون همه چیزهایی که لازم دارد مثل دیالوگ، میزانسن، دکوپاژ و کارگردان و به شکل بداهه در موقعیتی قرار گیرد که ناگهان خلق می‌شود و غیرقابل پیش‌بینی است و در شرایطی که نمی‌داند در ابتدا، میانه و پایان فیلم چه اتفاقی می‌افتد، بازی کند. این جسارت بزرگی لازم داشت. از این نظر خیلی خوشحالم و شانس داشتم که آقای پرستویی پذیرفتند در چنین موقعیتی قرار بگیرند.

با توجه به نوع سوژه فیلمتان مشاوره پزشکی هم داشتید؟
قبل از شروع کار بازیگران تحت‌نظر دکتر امیدوار رضایی و دکتر جباری که هر دو متخصص مغز و اعصاب بودند قرار گرفتند و در این 3 روز، روزی نیم‌ساعت برای چکاپ به بیمارستان لقمان می‌رفتند و تست‌های مختلفی از جمله تست قلب، فشار خون، و... انجام می‌دادند. حتی در این مدت یک آمبولانس هم با ما همراه بود تا اگر اتفاقی افتاد، بازیگرانمان را سریع به بیمارستان منتقل کنیم اما خوشبختانه آنها قدرت خوبی داشتند و تحمل کردند.
بیداری دو بازیگر معروف به مدت سه روز در یک فیلم 1
آیا بازیگران از دارو یا نوشیدنی‌های خاصی استفاده می‌کردند؟
به هیچ وجه از دارو استفاده نکردند چون با متخصصان دیگری هم از جمله متخصص تغذیه مشورت‌هایی داشتیم و آنها فقط مصرف بعضی از مواد غذایی مانند غذاهای پرکالری و گوشت را ممنوع می‌دانستند و برعکس به خوردن خوراکی‌های دیگر مثل آب و سبزی اصرار داشتند.

بی‌خوابی بازیگران در نهایت روی بازی و به‌خصوص نحوه دیالوگ گفتن آنها اثری داشت یا نه؟
بله، تاثیر بی‌خوابی بازیگران به‌خصوص در روز سوم بسیار مشهود بود و این موضوع خیلی خوب در فیلم نمایان است و بازیگرانمان در روز سوم خیلی نمی‌توانستند تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای داشته باشند و ذهنشان آشفته شده بود اما با این همه تا آخر کار استقامت و بازی‌شان را اجرا کردند.

فکر می‌کنم این کار برای خودتان هم تجربه خوبی بوده است؟
همین‌طور است و برای همین می‌خواهم یک پیشنهاد بدهم؛ بهتر است پزشکان متخصص دیگری هم یک بار دیگر این موضوع یعنی بی‌خوابی بازیگران ما را از نظر علمی در این فیلم بررسی کنند چراکه ممکن است به نتایج جدیدتری دست پیدا کنند. به هر حال از این اتفاق‌ها در دنیای سینما کم رخ می‌دهد.
بیداری دو بازیگر معروف به مدت سه روز در یک فیلم 1
راستی خودتان هم 72 ساعت نخوابیدید؟
من سعی ‌کردم یکی دو ساعت بخوابم چون کارگردان باید هوشیارتر از بقیه باشد تا بتواند مسائل را کنترل کند.

به نظرتان بی‌خوابی چه اثر بدی در نهایت روی بدن می‌تواند بگذارد؟
به نظرم اثرهای بد و منفی‌ای روی بدن می‌گذارد که مهم‌ترین آن روی ذهن است. فردی که بی‌خواب شده، نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد و حتی درست حرف بزند و کنترل خیلی چیزها را از دست می‌دهد. برای همین از قبل از مشاوره پزشکان استفاده کردیم تا اگر بازیگرانمان دچار مشکل خاصی شدند، از آنها کمک بگیریم.
 
سهیلا گلستانی: بازی در این فیلم تاثیر زیادی در زندگی‌ام داشت
سهیلا گلستانی، بازیگر فیلم بیداری برای سه روز که پیش از این در فیلم امروز نیز با پرویز پرستویی همبازی شده بود، درباره اجرای نقش خود در این فیلم می‌گوید: «ایده این فیلم آنقدر جذاب بود که هر کسی دوست داشته باشد آن را تجربه کند. با اینکه مسعود تیرانی کارگردان اثر است اما اگر هر کارگردان دیگری کار می‌کرد تاثیر سلیقه و نگاه خودش را بر فیلم می‌گذاشت. ما در این فیلم 72 ساعت زندگی کردیم و باید اذعان کنم بازی در این فیلم تاثیر زیادی در زندگی شخصی و دیدگاه سینمایی من داشت.»
اخبارفرهنگی - سلامتیران
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  دلیل پیر نشدن بازیگر مشهور ایرانی +عکس
Big Grin کدام بازیگر را میپسندید و دوستش دارید ؟؟
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  دیالوگ های ماندگار فیلم های معروف !
  انتخاب بازیگر اسپانیایی در نقش مادر بری الن در فیلم Flash
  شایعه: جانی دپ بازیگر سریال Addams Family به کارگردانی تیم برتون است
  سه بازیگر جدید برای بازی در نقش‌های اصلی به سریال Willow شبکه دیزنی پیوستند
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  بازیگر احتمالی نقش «ملکه میو» در سریال The Witcher مشخص شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان