25-07-2015، 16:50
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی اظهار کرد: هدف از ساماندهی این مراکز به هیچ وجه این نیست که واحدی تعطیل یا محدود شود بلکه هدف این است که وضعیت موسسات و مراکز آموزش عالی جوان که در ۱۵ سال گذشته راهاندازی شدهاند متناسب با استانداردها بررسی شود.
دکتر مجتبی شریعتی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه “بین ۶۰ تا ۷۰ مرکز آموزش عالی دولتی از استانداردهای قابل قبول فاصله دارند”، افزود: در حال بررسی این مراکز هستیم تا راهکارهای مناسب برای ساماندهی این مراکز را پیدا کنیم.
وی گفت: برای بررسی وضعیت این مراکز ابتدا سن مراکز مد نظر بود، اما این شاخصها اکنون تغییر کردهاند، زیرا برخی مراکز حتی با سن تاسیس کمتر از ۱۵ سال مطابق استانداردها هستند. بنابراین شاخصها تغییر کردهاند و شاخصهایی مانند تعداد هیات علمی، تعداد دانشجو، فضای آموزشی به شاخصهای نسبت دانشیار با کل استادان، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل هیات علمی، نسبت کارمند به هیات علمی، نسبت سرانه فضای آموزشی و … تغییر کرده است، در نتیجه دقت ارزیابی افزایش یافته است، سپس به هر شاخص وزنی داده میشود و عددی استخراج میشود که معیاری برای تصمیمگیری است.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد مراکزی که مطابق استانداردهای قابل قبول نیستند اظهار کرد: برای ساماندهی این مراکز سناریوهای مختلفی وجود دارد. قطعا برای ساماندهی این مراکز باید از کمک نهادهای بالا دستی و استانی و دانشگاههای مادر استفاده شود، ممکن است در اعمال ضوابط و قوانین کنترلهای جدیتری اعمال شود، جایگاه نظارتی وزارتخانه تقویت شود.
دکتر مجتبی شریعتی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه “بین ۶۰ تا ۷۰ مرکز آموزش عالی دولتی از استانداردهای قابل قبول فاصله دارند”، افزود: در حال بررسی این مراکز هستیم تا راهکارهای مناسب برای ساماندهی این مراکز را پیدا کنیم.
وی گفت: برای بررسی وضعیت این مراکز ابتدا سن مراکز مد نظر بود، اما این شاخصها اکنون تغییر کردهاند، زیرا برخی مراکز حتی با سن تاسیس کمتر از ۱۵ سال مطابق استانداردها هستند. بنابراین شاخصها تغییر کردهاند و شاخصهایی مانند تعداد هیات علمی، تعداد دانشجو، فضای آموزشی به شاخصهای نسبت دانشیار با کل استادان، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل هیات علمی، نسبت کارمند به هیات علمی، نسبت سرانه فضای آموزشی و … تغییر کرده است، در نتیجه دقت ارزیابی افزایش یافته است، سپس به هر شاخص وزنی داده میشود و عددی استخراج میشود که معیاری برای تصمیمگیری است.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد مراکزی که مطابق استانداردهای قابل قبول نیستند اظهار کرد: برای ساماندهی این مراکز سناریوهای مختلفی وجود دارد. قطعا برای ساماندهی این مراکز باید از کمک نهادهای بالا دستی و استانی و دانشگاههای مادر استفاده شود، ممکن است در اعمال ضوابط و قوانین کنترلهای جدیتری اعمال شود، جایگاه نظارتی وزارتخانه تقویت شود.