امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روبات های زیردریایی ایران

#1
1- روبات زیردریایی سنجشگر خلیج فارس :


این روبوت برای بازرسی بدنه کشتی از نظر سلامت و ‏خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی به کار رفته و به صورت کنترل از راه دور هدایت میشود .‏‏ در این روبوت از فناوری آکوستیک و الکترومغناطیس به ‏صورت همزمان استفاده شدهاست. تمام ایده و طراحی و ساخت این روبوت منحصر به فرد و ‏مخصوص ایران بوده و در آن از سیستمهای سلامت سنجی و ‏NDT‏ استفاده شدهاست.

با توجه به سرمایهگذاری سنگین ناوگان دریایی به کارگیری آزمایشات سلامت سنجی بهینه اقتصادی و ایمن که از دقت بالایی نیز برخوردار باشد، در افزایش طول عمر مفید شناورها ، ممانعت از کاهش راندمان سیستم رانش شناورها ،کاهش نیاز به بازرسی برروی داک و نهایتا کاهش هزینه ها و افزایش سود ضروری و از اهمیت به سزایی برخوردار میباشد.

این روبات زیردریایی، برای نخستین بار از ترکیب دو روش نشت نیروی الکترومغناطیسی(EMFL) و تحلیل ارتعاشات شنودی (Acoustic) بمنظور کاهش ضریب خطای داده ها بنیان شده است و سلامت سنجی و تفکیک نقاط سالم و صدمه دیده را در انواع سازه های فولادی و شناورها امکانپذیر مینماید.

کاربریهای اصلی محصول:عبارتند از:. بازرسی چشمی visual inspection و بازرسی catodic protection anodes
انجام تستهای غیر مخرب (NDT) شامل ضخامت سنجی ، شناسایی ترکهای روی بدنه ، خوردگی و همچنین بازرسی های مربوط به تشخیص آسیب دیدگیها
روبات های زیردریایی ایران 1
فواید حاصله از اجرای این پروژه عبارت است از:


1- بازرسی بدنه شناور در مدت زمان کوتاه
2- این رباط مانند غواصان مدت زمان محدودی برای بازرسی در زیر آب ندارد و البته خسته نمی شود. (غواصان در عمق مدت زمان محدودی را قادر به فعالیت هستند.)
3 - در بازرسی با این رباط نیازی به صرف هزینه زیاد برای ایجاد ایمنی سایت نیست ، همچنین لازم نیست فعالیت اسکله بدلیل ایجاد ایمنی تعطیل شود.(در فعالیت غواصان بعلت ایجاد سایت ایمن طبعا در حوالی محل بازرسی فعالیتها می بایست دراکثر مواقع تعطیل شود )
4- مانیتورینگ عملیات در زیر آب

کاربریهای جانبی قابل انتظار از این روبات زیر دریایی عبارتند از:

1-تصویربرداری و بازبینی از کف اقیانوسها ، دریاها و رودخانه ها
2-یافتن اجسام گمشده در زیرآب
3-شناسایی و یافتن مینهای جنگی
4-استفاده در فعالیتهای باستانشناسی

روش بکارگرفته شده جهت بررسی و سلامت سنجی بدنه شناورها بر اساس تلفیق و نتایج دو روش تشکیل شده از بررسی طیف ارتعاش و دیگری روش اخذ اطلاعات وتأثیرگذاری شار مغناطیسی بر مبنای قانون آمپر بدون هیچ گونه تخریب سطح مورد آزمایش می باشد. در این تحقیق برای نخستین بار روش مرکب جدیدی برای آزمایش غیرمخرب و بازرسی سطح بدنه شناورها و سازهها و سازههای فولادی دریایی ارائه گردیده است. که مستقیما باعث افزایش توانایی تفکیک نقاط سالم و موقعیتهای صدمه دیده برروی بدنه می گردد.

در مقایسه با کاربرد اختصاصی نشت emf یا تحلیل ارتعاشات آکوستیکی شنودی روش مرکب و توأمان از وضوح بهتری برخوردار بوده و تشخیص و دسته بندی بهتری را برای نقاط آسیب دیده در بدنه شناورها فراهم میآورد. ترک های مویی کوچک به صورت متمرکز به دلیل حملات خورگی در فضا های بسته و بازشوها تبدیل به نقاط آسیب دیده میشوند.این روش مشترک همچنین باعث سریعتر و قابل اطمینان شدن و تصمیمگیری در خصوص نوع خرابی و دستهبندی مشکلات پیش آمده از بابت خوردگی بر روی بدنه شناور و دیگر سازههای دریایی (فولادی) میگردد.

2- روبات زیر دریایی کاوشگر خلیج فارس :

شناورهای بزرگ کانتینر بر، با تراسترهای پرقدرت ، در طی فرآیند پهلوگیری و جداشدن ، باعث ایجاد فشار قابل ‏ملاحظه فیزیکی بر بستر بندر و دیواره اسکله می شود. این دستگاه اثرات نیروی رانش ناشی از فشار کشتی ها ‏به بدنه اسکله در زمان جداشدن و پهلوگیری راشبیه سازی می کند. این روبات ، یک محصول تجاری قابل ارائه ‏به بازارهای بین المللی و تجربه ای منحصر به فرد بوده و نشان از توان بالای متخصصان ایرانی است. روبات زیر ‏دریایی ‏ROV‏ دستگاهی برای شرایط زیر آب و موقعیتی است که امکان استفاده از نیروی انسانی وجود ندارد ‏این امکان رافراهم می کند که مجموعه ای از آزمایش ها در خصوص اثرات تراسترهای کشتی های سنگین و ‏فوق سنگین ، بر بدنه اسکله ها و بستر حوضچه ، مشخص شود.‏‎ ‎

امروزه سازه های دریایی خصوصا اسکله ها ، یکی از مهمترین دارایی ها و سرمایه های ملی هر کشور محسوب ‏شده و برای ایجاد آنها هزینه های سنگینی صرف می شود و لذا شناسایی نقاط آسیب پذیر و پیش بینی ضعف ‏هاو تصمیم گیری برای جلوگیری از بروز آسیب های جدی به این سازه های عظیم ، از اهمیت ویژه ای برخوردار ‏است.

این دستگاه با نشستن روی کف بستر ، با ایجاد اثراتی هرچند ضعیف بر آن‎ ‎، عکس العمل بستر را در مقیاسی ‏کوچک ، شبیه سازی نموده و مقاومت آن را دربرابر اصطکاک و فشار جریان های آبی مشخص می سازد. بر ‏اساس یافته ها و نتایج حاصله از آزمایشات این روبات ، می توان نقاط آسیب پذیر را از نقاط دیگر تفکیک و ‏مشخص ساخت که در کدام نقاط ، تراستر کشتی ها مجاز و در کدام نقاط باید با منع این اقدام ، تمهیدات لازم ‏را برای جلوگیری از بروز آسیبهای بیشتر فراهم آورد.‏
روبات های زیردریایی ایران 1
این روبات به دلیل عدم وجود مشابه خارجی و طراحی تمام اجزاء آن توسط متخصصان داخلی ، در یک قدمی ‏تجاری سازی قرار داشته و فن آوری آن طی ماههای اخیر با رونمایی و ارائه این روبات در برخی از نمایشگاههای ‏داخلی و خارجی مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته و هم اکنون این کشورها برای برخورداری از ‏ROV‏ برای تضمین ثبات و پایداری سازه های آبی خود متقاضی و داوطلب خریداری آن هستند.‏‎ ‎‏ این روبات می ‏تواند در جهت بازرسی بنادر و ایمنی سازه های آبی در زیر سطح آب ، با مجموعه ای از آزمایش های بسیار دقیق ‏، ارزشمندترین خدمات را در حوزه ایمنی و امنیت اسکله های بنادر ارائه نماید. طی ماههای گذشته مدل اولیه ‏ساخته شده این روبات مورد آزمایش قرار گرفته و بر اساس نتایج آزمایش های صورت گرفته ، تغییرات لازم ‏برای اصلاح و تکمیل مدل جدید در حال انجام است. ‏با تکمیل این روبات و الحاق ابزارهای جدید به آن ، بزودی مجموعه ای از آزمایش ها در بیش از 80 نقطه بندر ‏شهید رجایی به انجام می رسد تا بر اساس نتایج بدست آمده ، بتوان به مجموعه ای از اطلاعات منسجم و ‏مدون برای تعمیم به کل اسکله های بندر شهید رجایی دست یافت و بدین ترتیب نقاط ایمن و نقاط آسیب ‏پذیر این سازه های آبی این بندر مشخص شود.‏‎


متولیان و مسئولان بنادر می توانند با استناد به نتایج آزمایش های این روبات ، با تفکیک نواحی آسیب پذیر ‏از نقاط ایمن ، ضمن ممنوع اعلام کردن تراستر کشتی در نقاط آسیب دیده ، با ایجاد پوششهایی در کف بستر ‏نظیر ژئو تکستایل و یا ژئوبگ و یا بلوک های بتونی ، نقاط آسیب پذیر را از تخریب بیشتر ، مصون نگهدارند تا ‏یکی از بزرگترین سرمایه های ملی کشور از وارد آمدن صدمات و تخریب های جبران ناپذیر، محفوظ بماند.‏
با انجام مجموعه این آزمایش ها توسط روبات ‏ROV‏ وضعیت سازه های آبی در زیر سطح دریا مشخص شده و ‏نقاط عادی از نقاط بحرانی خصوصا نقاطی که کشتی ها نباید تراستر کنند ( حق استفاده از موتور و پروانه کشتی ‏را برای جدا شدن ندارند) مشخص می شود.این روبات از توان بالایی برای حضور طولانی در زیر آب و کف بستر ‏دریا برخوردار بوده و کلیه ابزارهای آن بصورت اتوماتیک ، مونیتور شده و تحت کنترل و مدیریت است. حس ‏گرهای بکارگرفته شده در این روبات نتایج هر آزمایش را با درصد خطای بسیار پایین و بطور منظم و قابل تکرار ‏منتقل نموده تا متغیرهایی قابل اندازه گیری و استناد و اثبات بدست آید.‏‎

3- روبات زیردریایی پایشگر بصیر خلیج فارس : ‎

پایشگر بصیر خلیج فارس مجموعه ای از حسگرهای مختلف است که از قابلیت ‏انجام تستهای غیر مخرب در کنار دیواره اسکله ها و نیز بستر دریا برخوردار ‏بوده و برای سلامت سنجی تاسیسات زیر آب ، کابل های دریایی ، کابلهای ‏مخابراتی و لوله های نصب شده در عمق دریا ، کاربردهای فراوانی دارد.

یافته ها و نتایج بدست آمده از حسگرهای این روبات زیردریایی ، بر مبنای ‏سیستم های سوناری و نیز بر مبنای تستهای فشار و تستهای کشش و بررسی و ‏ثبت آثار آنها می باشد.‏

روبات های زیردریایی ایران 1
در طی آزمایشات مربوطه ، عملکرد اجزاء مختلف این روبات زیردریایی ،ازجمله مکانیزم های رانش ، موقعیت یابی ، شناوری و قابلیت مانور آن در شرایط مختلف کاری مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفت تا نواقص و عیوب احتمالی روبات زیردریایی پایشگر بصیر خلیج فارس برای عملیاتی شدن و استفاده در بنادر مختلف کشور ، اصلاح شود. لازم به توضیح است این روبات زیردریایی می تواند اثرات نیروی رانش ناشی از فشار کشتی ها به بدنه ‏اسکله در زمان جداشدن و پهلوگیری راشبیه سازی کند. این روبات ، یک ‏محصول تجاری قابل ارائه به بازارهای بین المللی و تجربه ای منحصر به فرد ‏بوده و نشان از توان بالای متخصصان ایرانی است.


پایشگر بصیر خلیج فارس ‏دستگاهی برای شرایط زیر آب و موقعیتی است که امکان استفاده از نیروی ‏انسانی وجود ندارد. با بهره برداری از روبات مذکور ، مجموعه ای از آزمایش ها ‏در خصوص اثر تراستر کشتی های سنگین و فوق سنگین ، بر بدنه اسکله ‏ها و بستر حوضچه بنادر کشور قابل انجام است. باتوجه به اهمیت و ضرورت بررسی ، پایش و مونیتورینگ وضعیت سازه های زیرآب، علی الخصوص سازه های بتنی و فلزی ، پیلرها و پایه های فلزی ، با استفاده از امواج مافوق صوت درحد فرکانس400تا1200کیلوهرتز ،می توان وضعیت سازه های مذکور را بصورت ایمیج های سوناری با دقت بسیارزیاد مشاهده نمود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
 سپاس شده توسط Ranger*
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  روسیه دارای زیردریایی با توان ایجاد سونامی خواهد شد
  نداجا چگونه امنیت کاروان‌های تجاری ایران را تامین می‌کند؟ / پیوند ایران، چین و روسیه
  تولید زیردریایی با تکنیک چاپ سه بعدی!
  5 روبات نظامی برتر جهان
  کمک های نظامی اسرائیل به ایران در جنگ ایران و عراق
  ناتوانی ناو هواپیمابر آمریکایی در شناسایی زیردریایی ایرانی
  تصاویری از زیردریایی های جنگ جهانی دوم
  یک زیردریایی جدید به توان دفاعی نیروی دریایی ارتش افزوده می‌شود
  قدرتمندترین و پیچیده‌ترین زیردریایی دنیا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان