امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اشنایی با جت اموزشی T-45

#1
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
امروزه بسیاری از کشور ها دارای ناو هواپیمابر هستند و تعداد زیادی از جنگنده ها خود را بر روی این سازه ها روانه دریا ها میکنند ، در این بین کشور ایالت متحده امریکا خود به تنهایی د ارای 11 ناو هواپیمابر ا ست که تعداد زیادی میتواند جنگنده حمل کند ،به همین دلیل اموزش خلبانانی که بتوانند از روی عرشه این ناو ها نشست و برخواست کنند از ویژگی و اهمیت  خاصی برخوردار است به همین دلیل جنگنده های اموزشی بسیاری برای این کار ساخته شده اند که یک نمونه از ان تی 45 است.
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
T-45 یک جت دو کابینه  رزمی  اموزشی است که  توسط ایالت متحده امریکا ساخته شده است. این جت اموزشی توسط کمپانی  McDonnell Douglas ( بوئینگ فعلی ) و British Aerospace) Systems BAE فعلی ) برای نیروی دریایی امریکا که برای اموزش برای خلبانانی که در ناوهواپیمابر پرواز میکنند طراحی و ساخته شده است.
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
نشان پرواز T-45

 
 
طراحی و توسعه
 
طرح جت اموزشی T45 در اواسط سال 1970 برای جایگزین کردن مدل های  پیشین خود یعنی T-4 و T4-A    برای مربیان و اموزش ، توسط شرکت  مگدانل داگلاس ارائه شد و پس از بررسی های انجام شده در سال 1978این طرح مورد قبول نیروی دریایی امریکا برای اموزش شد.
 
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
دو کارخانه  McDonnell Douglas و British Aerospace که این طرح را ارائه دادن قرار داد ی را در سال 1981 با  وزرات دفاع امریکا بستند. (مدل اولیه این محصول T-45A بود و با توجه به بروز رسانی هایی که در ادامه خواهم گفت مدل جدیدتر ان T-45C نام گرفت) متاسفانه برنامه طبق زمان بندی پیش نرفت و حتی تا سال 1987   هم اولین پیش نمونه از این محصول اماده نشد  .
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
در طراحی اولیه ای  که کارخانه سازنده این محصول در نظر گرفته بود متنانسب با یک جت ناو نشین نبود و همین دلیل هم باعث شد طرح دستخوش تغییراتی شود که همه این اصلاحات هم توسط کمپانی  Systems BAE انجام شد .

 
 
از اصلاحاتی که صورت گرفت میتوان به کاهش سرعت هنگام فرود بر روی عرشه ناو هواپیمابر ، استفاده از ارابه فرود مستحکم  تر، تغییرات در بدنه جت ،  استفاده از غلاب های پیشرفته تر برای فرود روی ناو و سامانه  لازم  برای پرتاب با کمک کاتاپلت  بود . پس از انجام تست های فروان در نهایت  اولین پیش  نمونه از این محصول در18 اوریل    سال 1988 به نمایش در امد و اولین پرواز رسمی ان هم در سال 1991 انجام شد. با این حال که این محصول بارها مورد اصلاح قرار گرفته بود باز مشکلات ان ادامه داشت و  همین امر باعث شده بود که تا دو سال بعد از اولین پرواز رسمی عملیاتی نشود.  بلاخره محصول نهایی در سال 1997 بصورت رسمی وارد خدمت نیروی دریایی ایالت متحده امریکا برای اموزش به خلبانان شد. 
 
 اشنایی با جت اموزشی T-45 1
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
این هواپیما دو ویژگی اساسی داشت: قابلیت اطمینان بالا و هزینه پایین.

 
از جمله اهداف اموزشی با این جت میتوان به : 1- بالا بردن سطح توانایی در هنگام تیک اف و لندینگ بر عرشه ناوهواپیمابر ،  شناسائي و حملات شبيه سازي شده اهداف دریایی با بكار گيري رادار روزنه تركيبي SAR و سيستم مادون قرمز جلونگر FLIR، بكارگيري مانور در g بالا برعليه هواپيماهاي دشمن ، به كارگيري تاكتيكهاي پدافندي  دانست
 
200 نمونه از این جت تا 16 مارس  سال 2007 ساخته شد و همه انها  تحویل یگانهای دریایی امریکا برای اموزش داده شده است. این جت اموزشی به مرور زمان مورد ارتقا قرار گرفت که میتوان به استفاده از کاکپیت حبابی ، استفاده از صندلی پرتاب شونده پیشرفته ساخت کمپانی مارتین با قابليت عمل در حالت صفر- صفر ، استفاده از سیستم HUD پیشرفته ، استفاده از چرخ دوقولو در قسمت  جلو که یجورایی الگو برداری از جنگنده هورنت بود، همین بروز رسانی ها باعث شد این جت عملکرد بهتری را داشته باشه و نام ان هم T45-C نام گرفت.
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
این جت ها در ابتدا مهمات اموزشی محدودی میتوانستند حمل کنند و لی با بروز رسانی هایی که انجام شد این جت قابلیت  استفاده از تجهیزات سنگین تر ی را هم بدست اورد.

قیمت هر فروند از این جتهای اموزش 17 میلون دلار امریکا میباشد.
 
تجهیزات
 
تجهیزات الکترونیکی این جت پیشرفته در نمونه های اولیه T-45A اکثرا امریکایی بودند و بعضی از قسمت ها هم ساخت کشور انگلیس بود.
به عنوان نمونه شبیه ساز پیشرفته  این محصول با توان شبیه سازی حالت های مختلف ، ساخت لاکهید مارتین  امریکا بود ولی از سیستم ناوبری  ASN/180 که ساخت کشور انگلیس بود  استفاده میکرد . کاکپیت این جت اموزشی با بروزرسانی هایی که انجام شد از انالوگ به دیجیتال تغییر کرد و کاکپیت ان هم تقریبا الگو برداری از اف 18 هورنت است.
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
از دیگ تجهیزات این جت اموزشی میتوان به سامانه بیسیم  دوربرد ساخت راکول امریکا، رادار ارتفاع سنج ای پی ان ۱۹۴ ساخت هانیول  امریکا،سامانه اینرسی  ساخت نروث روپ و سامانه چی پی اس  ساخت نروث روپ و سامانه شناسایی دوست  از دشمن ای پی ایکس ۱۰۰ ساخت هانویل  امریکا  اشاره کرد .  همچنین از دیگر تجهیزات این جت میتوان به

نمایشگرهای پروازی  ،  فرستنده/گيرنده ي UHF/VHF ، يك گيرنده ي مكان ياب جهاني(GPS) ٬ یك نمايش دهنده مقدماتي پرواز PFD و نمايش دهنده چند كاره MFD در هر دو كابين جت T-45 موجود میباشد.(  PFD   مسئول نمايش وضع، سرعت هوائي، ارتفاع و سرعت عمودي است. MFD مسئول نمايش مسير پروازي بر روي نقشه رنگي متحرك با نمايش عوارض زميني و ترافيك و ديتالينك با اطلاعات شرايط جوي گرافيكي ميباشد.) ، .داده هاي سامانه مديريت تسليحات توسط هر كدام از نمايشگرهاي چند منظوره در كابين٬ به نظر خلبان و كمك خلبان مي رسد و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روي دسته ي گاز و هدايت»(HOTAS) انجام مي شود ،  هدف گيري تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مركزي كنترل مي شود و از طريق نمايشگر سربالا(HUD) و يا نمايشگر كلاه خلبان(HMD) نتايج نشان داده مي شود،  صند لي هاي كاكپيت این جت  ساخت کمپانی  مارتين- بيكر و با قابليت عمل در حالت صفر- صفر است و همچنین این هواپیما به یک سیستم کنترل دمای محیط (ECS) برای کنترل دمای کابین خلبان مجهز است. جت هایی که به این تجهیزات مجهز هستند در کلاس T-45C قرار دارند.
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
شایان به ذکر است که تاکنون چیزی بیش از 1000 فروند از این جت های اموزشی ساخته شده که در  حدود 400 فروند ان در خدمت نیرو ها برای  اموزش  میباشد .

 
 
انواع
 
T-45A
این نسخه از این جت اموزشی دو کابینه بوده و مخصوص اموزش خلبانان برای ناو هواپیمابر طراحی شده است
T-45B
این نسخه از جت اموزشی مخصوص اموزش زمین پایه میباشد که در سال 1984 طرح ساخت ان لغو شد
T-45C
این نمونه هم با توجه به بروز رسانی هایی که در کاکپیت T-45A و سیستم های الکترونیکی قرار  گرفت به این کلاس ارتقا یافت.
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
پیشرانه

 
 
هواپیمای T-45 از یک موتور توربوفن F405-RR-401 با حداکثر تراست 26KN ساخت Rolls-Royce navalised Adour استفاده می کند.این موتور توانایی رساندن هواپیما به بیشینه سرعت 1038 کیلومتر در ساعت ، بردی بین 1000 تا 1200 کیلومتر ، و پرواز تا ارتفاع 4500 متری را دارد . اين موتورها از سامانه كنترل تمام خودكار ديجيتال نظیر کنترل سوخت و مدریت سوخت ، علائم حیاطی موتور  در داخل کابین برای درک بهتر کاراموزان و دقتشان تعبیه شده  ، بهره میبرند
این جت اموزشی دو تا مقر  تسلیحاتی در زیر بال برای حمل بمب های ۲۵ کیلوگرمی Mk-76 دارند
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
مشخصات

 
سازنده :  McDonnell Douglas  ، British Aerospace

نقش : جت اموزشی

خدمه : دو  نفر

موتور :  موتور توربوفن F405-RR-401 با حداکثر تراست 26KN ساخت Rolls-Royce navalised Adour

مساحت بال : 17.7 مترمربع

طول : 12 متر

ارتفاع : 4.08 متر

طول بال : 9.39متر

فاصله چرخها : 3 متر

فاصله چرخهای عقب با جلو :6 متر

وزن خالی : 4460 کیلوگرم

حداکثر وزن هنگام پرواز: 6387 کیلوگرم


ظرفیت بنزین :
 
داخلی : 2500 لیتر
خارجی 1500 لیتر

شعاع عملیاتی : 1288 کیلومتر


حداکثر سرعت : 1.038 کیلومتر بر ساعت

اشنایی با جت اموزشی T-45 1

اشنایی با جت اموزشی T-45 1
اشنایی با جت اموزشی T-45 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
 سپاس شده توسط Ranger*
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اشنایی با خودرو بازیابی زرهی هرکولس M88A2
  اشنایی با آتشبار جهنمی آلمان نازی MG-42
  اشنایی با بالگرد Mi-35
  اشنایی با ارتش
  اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه
  اشنایی با نفربر زرهی TULPAR ، ساخت کشور ترکیه
  اشنایی با نفربر زرهی TYPE-89 ژاپن
  اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین
  اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین
  اشنایی با سلاح MSR

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان