امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سبد سهام بورس

#1
سبد سهام بورس 1
 اگر صرفا تنها تعدادی از سهام یک شرکت را بخریم سرمایه گذاری فردی انجام دادهایم و تنوعی درآن نداشته ایم اما با سرمایه گذاری بر روی چند ین سهم و خرید انها ما را به نوعی پرگونه گری سهام میل می دهد این مجموعه متنوع را همان سبد سهام یا بدره یا پرتفوی گوییم .در اصل پورتفوی همان سبد سهام است که سهامداران برای اینکه ریسک سرمایه گذاری شان کمتر شود سبد تشکیل می دهند البته پورتفوی بطور عام سبدهای غیر بورسی را نیز در بر می گیرد ، ولی سبد سهام فقط برای شرکتهای بورسی بکار می رود.
مجموعه کامل دارایهای مالی نقدینگی ، سهام ، اوراق مشارکت یک سرمایه گذار می باشد . دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ا نتخابی از سهام گوناگون یا دارایی های گوناگون در یک سبد.انتخاب های گوناگون یا تمام تخم مرغ ها را در یک سبد نریختن ، به شما کمک می کند که ریسک کمتری در سرمایه گذاری متحمل شوید.به این ترتیب که شماعملکردهای متفاوت در پاسخ گویی به پیشامدهای گوناگون از خود نشان خواهید داد. سبد سرمایه گذاری به طور عام و سبد سهام بطور خاص به این معنی است که همه سهامی که شما انتخاب نمودید، با همدیگر افزایش یا کاهش نمی یابند.
از آنجایی که شرکتهای بورسی ، برای ادامه بقای خویش و سودآوری و دلایل دیگر، فعالیتهای منحصر به فرد ویژه ای دارند و در زمان های گوناگون نیز تغییر می یابد، شما با خریداری سهام شرکتهای متفاوت ریسک خود را کاهش خواهید داد.زیرا اگر در یک سهام خریداری شده دچار زیان شوید، با سود سایر شرکتها این زیان جبران خواهد شد .در صورتی که پول شما اجازه نمی دهد که به این صورت انتخاب سهام داشته باشید، بهترین توصیه خرید سهام شرکتهای سرمایه گذاری است.شرکتهای سرمایه گذلری اکثرا دارای سبد سهام هستند و اگر به روند ارائه صورتهای مالی آنها نگاه کنید، همواره ارقام قابل اعتمادی را ارائه می دهند
سازمان بورس در تیرماه سال 1383 طرح سبد سهام را که متشکل از سهام شرکت های مختلف است برای جذب نقدینگی بیشتر و کاهش ریسک سرمایه گذاری به اجرا درآورد.هدف از اجرای این طرح جلب سرمایه گذارانی است که اطلاعاتی کافی درباره بورس ندارند تا بتوانند با خرید سبدی متشکل از سهام شرکت های مختلف سرمایه خود را در مقابل خطرات ناشی از کاهش قیمت ایمن سازند.برای افرادی که اطلاعات کافی در مورد بورس ندارند و حاضر به پذیرش ریسک های بالا نیستند ،سبد سهام بهترین گزینه موجود است.برای جلب سرمایه گذاران بیشتر ،بورس در اکثر استان های کشور تالارهایی را تاسیس نموده است.اما بزرگ شدن بورس نیازبه جذب نقدینگی بیشتر را افزایش داده است و سبد سهام می تواند این کمبود نقدینگی را جبران کند.هدف دولت از گسترش بازار بورس به سراسر کشور، جذب نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت سرمایه گذاری و افزایش رونق اقتصادی است.دولت برای رها شدن از اقتصاد متمرکز درصدد است با واگذاری دارایی ها امکان حضور بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کند.
برای ورود به بازار بورس جهت فعالیت عملی دو انتخاب وجود دارداین دو انتخاب به قرار زیر می باشد :
انتخاب و خرید یک یا دو سهم به صورت جداگانه
انتخاب و تشکیل سبد سهام
اصول کلی برای تشکیل یک سبد بهینه 
1- انتخاب صنایع برتر 
2- انتخاب شرکت برتر
3- تعیین درصد مربوط به هر صنعت درسبد
4- انتخاب سهام برتر در هر صنعت
5- زمان خرید و فروش سهام در سبد 
سبد سهام بورس 1
انتخاب صنایع برتر 
صنایع مختلف فعال در بورس را به دقت مطالعه نمایید و با توجه به مطالب زیر صنایع اصلی دربورس را انتخاب کنید.روند شاخص و رشد و توسعه در آن صنعت طی چند سال گذشته را مطالعه نماید.طرح ها و پروژهای آینده صنعت مورد نظر را بررسی نمایید
سرمایه گذاری ها و طرح های بخش خصوصی و دولتی در آن صنعت را مورد مطالعه قردیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ا ر دهید.روند عرضه و تقاضا در صنعت – رقابت داخلی و خارجی – قیمت محصولات نسبت به بازارهای بین المللی پنج صنعت اول را با توجه به موارد ذکر شده مشخص نمایید.
ارزش کل هر کدام از پنج صنعت انتخابی را با پیگیری از طریق روزنامه های اقتصادی و سایتها و منابع دیگر براورد نمایید.
بعد از مراحل فوق یک یا دو صنعت را جهت سرمایه گذاری انتخاب نمایید. 
انتخاب شرکت برتر 
بعد از انتخاب صنایع برتر و با توجه به موارد زیر شرکت برتر در صنعت برتر را انتخاب نمایید.اکثر افراد حاضر در بورس خود را درگیر سرمایه گذاری های کوتاه مدت و در نتیجه استرس و هیجانات نموده اند و با بهره نگرفتن از اطلاعات علمی قادر به تصمیم گیری درست نیستند بنابراین با رعایت این مراحل و اضافه نمودن اطلاعات خود به آن از فعالیت در بورس لذت ببرید. 
تعیین درصد مربوط به هر صنعت در سبد 
براساس مطالعه مشخصه های فوق ، یک یا چند صنعت برای سرمایه گذاری در آنها انتخاب میشود.تعداد صنایع بستگی به مبلغ موجود برای سرمایه گذاری و اینکه درزمان مطالعه چند صنعت با مشخصه های مورد قبول وجود داشته باشد،دارد.اکنون با توجه به مطلوبیت هر صنعت براساس نتایج بررسی شاخص های ذکر شده ، درصد تخصیص سرمایه به هر کدام تعیین می شود. 
انتخاب سهام برتر در هر صنعت 
با توجه به درصد در نظر گرفته شده برای هر صنعت منتخب،یک یا دو یا سه سهم یا شرکت در هر صنعت انتخاب می شود و در صد مربوط به صنعت بین آنها تقسیم می گردد.سهام برتر در هر صنعت علاوه بر مشخصه های بالا با مطالعه موارد زیر انتخاب می شود: 
1 – ترکیب سهامداران شرکت
2 – ارزش بازار شرکت
3 – میزان نقدشوندگی شرکت 
سبد سهام بورس 1
زمان خرید و فروش سهام در سبد 
یک سرمایه گذار جدی در بازار سهام همواره تحولات بازار را دنبال می کند و هرگاه اطلاعات جدید مشخصه های صنعت و شرکت های سرمایه گذاری شده را به حدی تغییر داد که جابه جایی و تعویض صنایع و شرکت ها لازم شد،این کار را انجام می دهد.اما برای یک سبد درست مطالعه شده این جابه جایی ها هفتگی نخواهد بود.به عنوان مثال کسانی که در سبد سهام خود از پنج سال قبل به طور مستمر یک یا چند شرکت عمده سیمانی را داشته اند اکنون از اینکه ارزش سرمایه گذاری آنها بین پنجاه تا هشتاد برابر شده است، بارضایت و خوشحالی دیدگاه و روش بالا را تائید می کنند.
به طور کلی سه عامل ریسک کل سبد را تشکیل می دهند :
واریانس هر سهم
کواریانس بینم سهام
وزنهای هر سهم
در زیر مثالی را با دوسهم در یک سبد شرح می دهم :
سرمایه گذاری در سبدی به شرح زیر بود
سهام الف 5میلیون ریال 
سهام ب 4 میلیون ریال
اگر بازده سهام الف و ب به شرح زیر در طول بازه شش ماههمیان مدت  بوده باشد :
بازده سهم الف : بازده سهم ب
20 درصد : 7درصد
40درصد : 4 درصد
10-درصد : 8درصد
2درصد : 4درصد
مطلوبست محاسبه ریسک و بازده انتظاری سبد
حل :
برای محاسبه بازده انتظاری کل سبد می اییم بازده انتظاری هر سهم را بدست اورده در معدل وزنی هر سهم ضرب می کنیم
بازده انتظاری سبد =بازده انتظاری سهم الف*وزن سهم الف+بازده انتظاری سهم ب *وزن سهم ب
بازده انتظاری سهم الف=13.
بازده انتظاری سهم ب=06.
وزن سهم الف در سبد =9/5
وزن سهم ب در سبد =9/4
بازده انتظاری سبد =1.
بازده انتظاری سبد در این بازه زمانی حدود 10 درصد است یعنی انتظار داریم سبد مزبور حدود 10 درصد بازده را در شش ماهه بدست اورد
واریانس کل سبد برابر مجموع واریانس دو سهم الف و ب است
قبلا رابطه ان گفته شده
Var(ax+by)=a^2*var(x)+b^2var(y)+2*a*b*cov(x,y)
واریانس سهام الف و ب به قردیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ا ر زیر بدست میایند
واریانس سهم الف =05.
واریانس سهم ب =0004.
کواریانس سهم الف و ب نیز-.002 می شود
طبق رابطه واریانس سبد می شود
واریانس سبد =002.-(5/9^2)*.05+(4/9^2)*.0004+2*(4/9)*(5/9)*=015.
در نهایت ریسک کل سبد می شود مجذور 015. که می شود 12 درصد
سبد فوق با بازده انتظاری 10 درصد و ریسک 12 درصد در بازه زمانی شش ماهه رو بروست
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آموزش کامل بورس | کارگزاری مفید
  مخالفت وزیر اقتصاد با بحث جاماندگان سهام عدالت!
  وزیر اقتصاد: نقدینگی ۷۰هزارمیلیاردتومانی واردشده به بورس را حفظ می‌کنیم
  شروع سبز و پایان قرمز بورس؛ شاخص از فتح قله دو میلیونی بازماند
  امکان فروش ۶۰درصد سهام عدالت برای همه بعد از عید غدیر خم
  شاخص بورس برای فتح قله ۲ میلیون واحد آماده شد
  کارت اعتباری سهام عدالت به‌زودی ارائه می‌شود
  کام بورس بازان تلخ شد !
  بازاری که از بورس سودآورتر بود !
  بورس پاریس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان