امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هواپیمای آموزشی / رزمی هیرکوش صنایع هوافضای ترکیه

#1
هواپیمای آموزشی / رزمی هیرکوش صنایع هوافضای ترکیه 1
هواپیمای هیرکوش (با اسم رسمی TAI Hurkus) به معنای پرنده آزاد ، یک هواپیمای آموزشی و رزمی سبک وزن ، بال پایین ، دو سرنشینه و تک موتوره توربوپراپ طراحی شده توسط صنایع هوافضای ترکیه (TAI=Turkish Aerospace Industries) است که در سه مدل آموزشی پایه ، آموزشی پیشرفته و پشتیبانی نزدیک ساخته شده است .صنایع هوافضای ترکیه این هواپیما را با تکیه بر اصل صرف جویی بر هزینه ساخته است ؛ به این معنا که جدا از طراحی بومی آن ، بقیه اجزای هواپیما هر کدام از شرکت های معتبر خریداری و بر روی هواپیما نصب خواهد شد و نیازی به طراحی و تولید همه اجزا در داخل ترکیه دیده نشده است.هیرکوش در نمونه آموزشی پایه خود جهت استفاده نیروی هوایی ترکیه برای آموزش های اولیه خلبانان و در نمونه مسلح توسط مرزبانی و ارتش ترکیه برای عملیات های ضد تروریستی ، گشت زنی و پشتیبانی نزدیک استفاده خواهد شد.

هواپیمای آموزشی / رزمی هیرکوش صنایع هوافضای ترکیه 1
هواپیما با بالهایی نصب شده در زیر کاکپیت که اندکی به عقب بدنه امتداد پیدا کرده ، یک سکان عمودی با زائده ای امتداد یافته تا وسط بدنه ، بدنه ای باریک و وزنی بین 2 تا 3 هزار کیلوگرم طراحی متداولی دارد و بسیار به هواپیماهای KT-1 کره جنوبی که ترکیه آن را تحت لیسانس تولید کرده و از از کاربران آن به شمار می رود و T-6 Texan II شباهت دارد و بعید نیست که از کمک یکی از این دو کشور در طراحی و ساخت این هواپیما استفاده شده باشد.هر چند سعی شده تا در طراحی کاکپیت خلبانان دید مناسبی داشته باشند و گفته شده خلبان جلو 50 درجه دید دارد اما هیرکوش نسبت به هواپیماهایی همچون PC-7 یا PC-9 به دلیل دو تکه بودن کاکپیت در عین شیشه ای بودن کانوپی آن دید کمری خواهد داشت.هر چند تاکنون تصویری از کاکپیت این هواپیما منتشر نشده اما چیزی که قطعی به نظر میرسد استفاده از صندلی های ایجکت Mk T-16 N ساخت کمپانی مشهور مارتین بیکر (به عنوان بزرگترین تولید کننده صندلی های ایجکت) با قابلیت Zero-Zero ، سیستم تولید اکسیژن داخلی ، GPS ، سیستم کنترل دمای محیط ، یک سیستم ضد فشار جاذبه و سیستم دست روی استیک و تراتل در هر سه نمونه می باشد.
هواپیمای آموزشی / رزمی هیرکوش صنایع هوافضای ترکیه 1
همانطور که در ابتدای متن گفته شد ، صنایع هوافضای ترکیه سعی کرده در ساخت این هواپیما از بهترین اجزاء استفاده کند و به همین منظور بر روی هیرکوش از یک موتور توربوپراپ PT6A-68T ساخت کمپانی کانادایی پرات اند ویتنی استفاده کرده است.این موتور که به جرات می توان گفت پرفروش ترین موتور در بازار هواپیماهای آموزشی سبک است و در مدل های مختلف بر روی طیف وسیعی از هواپیماهای این رده همچون پیلاتوس PC-7-9-21 ، توکانو ، KT-1 و... نصب شده دارای توانی معادل 1600 اسب بخار (1200 کیلو وات) است.ملخ های موتور پنج پره (با کد HC-B5MA-3) و ساخت کمپانی هارتزل (یکی از برترین ها در این زمینه) بوده و از آلومینیوم ساخته شده است.هیرکوش با استفاده از این موتور و ملخ می تواند به بیشینه سرعت 574 کیلومتر بر ساعت ، سرعت کروز 463 کیلومتر در ساعت و نرخ صعود 22 متر ثانیه برسد.برد اعلام شده برای هیرکوش 1478 کیلومتر برای پرواز در ارتفاع 15 هزارپایی است که با نصب مخازن سوخت خارجی امکان افزایش آن نیز وجود دارد.
هواپیمای آموزشی / رزمی هیرکوش صنایع هوافضای ترکیه 1
احتمالاً تقسیم بندی سه مدل هارکس بدین گونه خواهد بود که نمونه آموزشی پایه (Hurkus-A ) به سیستم های ساده جهت آشنایی و آموزش اولیه خلبانان مجهز خواهد بود و همچنین قابلیت فروش در بازار غیرنظامی را خواهد داشت ، نمونه آموزشی پیشرفته (Hurkus- B ) نیز طبق اعلام صنایع هوافضای ترکیه به نمایشگرهای دیجیتال ، HUD و کامپیوتر ماموریتی مجهز خواهد بود که خلبانان پس از آموزش های پایه برای یادگیری کار با سیستم های هواپیماهای مدرن به این هواپیما منتقل خواهند شد ، گفته می شود کابین این مدل چیدمانی مشابه F-16 و F-35 به عنوان اصلی ترین هواپیماهای آینده نیروی هوایی ترکیه خواهد داشت.نمونه پشتیبانی نزدیک (Hurkus-C) در واقع نمونه مسلح Hurkus-B به شمار می رود که به یک سیستم جستجو و هدفگیری حرارتی (FLIR) ، آویزگاه های تقویت شده و ارابه فرودی با قابلیت پرواز و نشستن در باندهای خاکی و نیمه کاره مجهز شده است.این نمونه توانایی حمل بمب های 250 و 500 پوندی سری مارک 80 ، بمب های لیزری ، راکت اندازهای لیزری و غیرهدایت شونده ، پدهای تیربار ، مخازن سوخت و موشک های سبکی همچون هلفایر را دارد.از این نمونه می توان در عملیات های ضد تروریستی ، بمباران سبک و پشتیبانی نزدیک استفاده کرد.



مشخصات

خدمه: یک نفر

سرنشین: دو نفر

طول: 11.17 متر

طول بال: 9.96 متر

ارتفاع: 3.70 متر

موتور: یک موتور توربوپراپ PT6A-68T

قدرت موتور: 1600 اسب بخار

ملخ موتور: 5 پره آلومینیومی

بیشینه سرعت: 574 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: 463 کیلومتر بر ساعت

سرعت استال: 143 کیلومتر بر ساعت

برد: 1478 کیلومتر

مداومت پروازی: 4 ساعت و 25 دقیقه در ارتفاع 15 هزار پایی

سقف ارتفاع پروازی: 34701 پا

محدودیت فشار جاذبه: 7+ / 3.5-

نرخ صعود: 22 متر بر ثانیه

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -عکس هایی از هواپیمای بدون سرنشین X-47B-
  -سه مدل هواگرد آموزشی و نظامی دهه 1980-
  -ماجرای سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه توسط ترکیه (۲۰۱۵)-
  |معرفی جنگنده رزمی سبک ال-۱۵۹ الکا|
  |معرفی هواپیمای گشت دریایی هاوکر سیدلی نمرود|
  |معرفی هواپیمای برییف آ-۵۰|
  |معرفی هواپیمای بریتانیایی دو موتوره دی هاویلند سی ویکسن|
  |||تاریخچه هواپیمای اف-۱۴ تامکت در ایران|||
  وزیر دفاع جان‌باختن جمعی از نظامیان ترکیه را به همتای خود تسلیت گفت
  معرفی هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر بوئینگ ۷۰۷

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان