امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کارگران بیکارند یا مشغول کارند؟!

#1
کارگران بیکارند یا مشغول کارند؟! 1

نیروی کار زیاد با فرصت های شغلی کم؛ شاید این بهترین تعریف برای کارگران فصلی باشد که برای کسب درآمد مجبورند بارها تغییر شغل بدهند.


مثلا در فصل های گرم سال مشغول کارهای ساختمانی می شوند و در زمستان به عنوان نظافتچی منازل و باربر و... کار می کنند و گاهی نیز به دلایل مختلف بیکارند و دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد. بنابراین در این شرایط، رابطه کارگر و کارفرما خارج از چارچوب قانون کار و دیگر قوانین اجتماعی شکل می گیرد و آسیب هایی را در پی دارد.

دکتر اسدالله حبیبی، متخصص طب کار درباره آسیب های شغلی کارگران فصلی می گوید: این موضوع که این افراد شغل ثابت ندارند و بیمه ای هم درکار نیست را نباید نادیده بگیریم چون آسیب های جسمی و روانی زیادی را به همراه دارد. از طرفی روابط کاری بین کارگر و کارفرما معمولا به ضرر کارگر فصلی تمام می شود. چرا که همه چیز به صورت توافقی صورت می گیرد و هر دستمزدی که کارفرما برای انجام کار موردنظر خود اعلام کند، کارگر مجبور به پذیرفتن آن است. حتی قوانین کار به گونه ای است که در توافق بین کارگر و کارفرما حرفی از بیمه شدن زده نمی شود و اگر به هر دلیلی کارگر هنگام کار دچار آسیب شود، هیچ کارفرمایی پاسخگو نیست.


نه مزایا و نه ساعت مشخص


به گفته دکتر حبیبی صید ماهی، میوه چینی در باغ ها و کشت برنج در شالیزارها، نظافت منازل، کارهای ساختمانی، کار در میادین تره بار، دستفروشی و... نمونه کوچکی از مشاغلی است که به صورت فصلی انجام می شود. مثلا فردی در تابستان به عنوان کارگر ساختمانی مشغول کار می شود و در زمستان به دلیل رکود ساخت و ساز باید برای امرار معاش شغل دیگری مثل باربری در بازار یا دستفروشی را انتخاب کند که در هر شرایطی ساعت کار و درآمد مشخصی ندارد و به دلیل نبود ثبات شغلی با هر تغییر فصل یا حتی تغییرات اعمال شده از سوی کارفرما با معضلی به نام بیکاری و ناتوانایی تامین هزینه های زندگی مواجه خواهد شد.


خطر در کمین کارگران فصلی

فرزاد ابوطالبی، کارشناس بهداشت حرفه ای نیز معتقد است در ایران گروه بزرگی از کارگران فصلی را اتباع خارجی تشکیل می دهند که به دلیل غیرقانونی بودن از کوچک ترین مزایای شغلی هم برخوردار نیستند. البته بحث کارگران فصلی در همه جای دنیا مطرح است و شغل این افراد هم از سوی نهادهای دولتی و هم جامعه پذیرفته شده، اما تمهیداتی هم برای این افراد درنظر گرفته می شود تا در دوران بیکاری و زمان هایی که به کار اشتغال ندارند با مخاطرات جدی اقتصادی مواجه نشوند؛ موضوعی که در کشورمان به صورت بحران در آمده و نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روانی کارگران و خانواده هایشان را تهدید می کند.


کارگران ساختمانی، قربانیان فصلی


به گفته این کارشناس بهداشت حرفه ای، کارگران ساختمانی یکی از مهم ترین کارگران فصلی محسوب می شوند که بشدت در معرض آسیب های شغلی قرار دارند. این در حالی است که براساس آمار حداقل یک میلیون نفر در ایران در صنعت ساختمان سازی فعالیت می کنند که با احتساب افراد خانواده این تعداد به شش تا هشت میلیون نفر خواهد رسید. در عین حال نباید فراموش کنیم که کارگران ساختمانی بیشترین قربانیان حوادث شغلی را شامل می شوند که بر اثر آسیب های شغلی یا دچار معلولیت خواهند شد یا متاسفانه جانشان را از دست می دهند و خانواده هایشان مجبورند با این بحران دست و پنجه نرم کنند.

این آسیب ها را جدی بگیرید


بیشتر کارگران فصلی هنگام کار در معرض خطر مواجهه با گرد و غبار و آلودگی های محیطی قرار دارند به طوری که آسم و حتی سرطان ریه از جمله مشکلات تنفسی شایع بویژه میان کارگران ساختمانی، کارگران میادین تره بار و کارگران مزارع محسوب می شود. البته می توان به استفاده از ماسک و شست وشوی مرتب بینی با آب نمک تا حد زیادی از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد، اما تعداد افرادی که این نکات را رعایت می کنند به یک درصد هم نمی رسد.

آسیب های جسمی کارگران فصلی


به طور معمول، کار کارگران فصلی سنگین و طولانی مدت است و در طول روز باید بارهای سنگینی را حمل می کنند و ادامه این روند به مرور زمان به بروز کمردردهای مزمن و همچنین آرتروز در آنها منجر می شود. البته کارگرانی که بنابه شرایط کاریشان مجبورند ساعت های طولانی ایستاده کار کنند باید در ازای هر یک ساعت کار، ۱۰ دقیقه بنشینند و استراحت کنند و دو تا سه دقیقه از این ۱۰ دقیقه را به نرمش های ساده گردن، کمر، شانه و مچ دست و پا اختصاص دهند؛ نکاتی که از سوی کارگران اصلا جدی گرفته نمی شود. همچنین علاوه بر خطرات گفته شده، مشکلات پوستی و تنفسی، آسیب های چشمی شدید، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، سوختگی و... از جمله مهم ترین عوامل تهدیدکننده سلامت کارگران فصلی به حساب می آید.

آب و هوا علیه کارگران فصلی

تاثیر گرما و سرمای هوا را در سلامت کارگران فصلی نباید نادیده بگیریم. مثلا هوای گرم و نور مستقیم خورشید باعث از دست دادن آب بدن در اثر تعریق می شود و مشکلاتی مثل گرمازدگی، سوختگی شدید پوستی، سکته قلبی و... را به همراه دارد. البته همچنین مصرف آب آشامیدنی و استفاده از ضدآفتاب پیشگیری کننده است که متاسفانه از سوی کارگران مهم تلقی نمی شود؛ بویژه مراقبت های پوستی که فقط جنبه لوکس و زیبایی دارد! در مقابل سرمای زمستان هم می تواند صدمات جدی به کارگران فصلی وارد کند و خشکی شدید پوستی انقباض عروق خونی و مشکلات قلبی را همراه داشته باشد اما نکته مهم اینجاست که پوشیدن لباس های گرم و مصرف نوشیدنی های گرم یا تنظیم درجه حرارت محیط بین ۱۹ تا ۲۱ درجه سانتی گراد جلوی این عوارض احتمالی را می گیرد.

عوارض مهاجرت های فصلی

کم نیستند کارگرانی که با تغییر فصل به امید پیدا کردن کار مناسب به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند که البته نتیجه این مهاجرت همیشه هم موفقیت آمیز نیست. بنابراین سختی های مهاجرت، دوری از خانواده و بستگان، استرس پیدا کردن شغل با درآمد مناسب، یکنواختی کار، بروز خستگی های مفرط در کارگران فصلی و ترس از آینده را نباید فراموش کرد.

خبری از مرخصی نیست


از آنجا که بیشتر کارگران فصلی فقط در ازای روزهای کاری حقوق دریافت می کنند و معمولا هم مبلغ دریافتی قابل توجه نیست، بنابراین مجبورند در روزهای تعطیل هم کار کنند و نمی توانند به فکر مرخصی و استراحت باشند و با این حساب از وقت گذاشتن با خانواده محروم می شوند و همین موضوع زمینه بروز افسردگی، استرس و اختلافات خانوادگی را فراهم می کند و سلامت فرد را به خطر می اندازد
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان(حزب نازی)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان