امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مصاحبه با یک دختر دیوار نویس

#1
Music 
Interview With A Girl, One Graffiti Artist
مصاحبه با یک دختر دیوار نویس 1

دیوارنگاری بخشی از هنرهای خیابانی و عنصر اصلی هیپ هاپ بشمار می‌آید. منظور از هنر خیابانی آن بخش از دیوار نویسی است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد می‌کنیم. این هنر تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگ ‌نوشته‌های تاریخی غارها و.. دارد. در قرن بیستم مشاهده درج نام و نشان گروه‌ها بر روی دیوارها تبدیل به یک امر عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنگاری‌ها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا می‌شوند و سبک‌های متعددی به خود می‌گیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیش‌تری را به دوش می‌کشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد. شاید شما هم تصاویری از نگاره‌های اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل می‌چرخند که حاوی تصاویر نقاشی‌شده سه بعدی بر کف خیابان‌ها هستند. این‌ها تماماً هنرهای خیابانی هستند

.
.
گرافیتی در خفقان
.
و اما گرافیتی یا دیوار نویسی در ایران چند سالیست که بخوبی پیشرفت کرده است و فقط نام افراد کمی در این هنر به گوشمان رسیده است. در این سالها، چه در هیپ هاپ ایرانی و چه در گرافیتی ایرانی، دختران انگشت شماری این ریسک را انجام داده اند که به این هنر زیرزمینی ملحق شوند. قصد داریم با یک دختر جوان دیوار نویس مصاحبه ای نوشتاری داشته باشیم که شرایط کارش در ایران به چه شکل است. مطالعه کردن این گپ خالی از لطف نیست. نکته ی قابل توجه این بود که این دختر جوان خیلی اصرار داشت که هیچ اسمی از او فاش نشود.
.
.
یغما: لطفا برای ما توضیح بده که چند سال سن داری و چند وقت است که رو به هنره دیوار نویسی آوردی.
پاسخ: هجده سال سن دارم. خیلی وقت بود که طرح میزدم ولی از دو سال پیش با گرافیتی حرفه ای آشنا شدم. علاقه ی شدید من به این هنر باعث شد که کارهای آرتیستهای بزرگ را دنبال و مطالعه کردم. بعد از چن وقت بلک بوک کار کردن، و پیدا کردن استایل اصلی ام، به سراغ شاخه های دیگر گرافیتی هم رفتم.
.
یغما: از کارهای چه کسی خوشت میاد و کدوم آرتیست را دوست داری؟
پاسخ: از شروع کارم، کارهای مدک را دنبال میکردم و در واقع او آرتیست محبوب من هست.
.
یغما: در طول این دو سال با گروهی کار کرده ای؟
پاسخ: با گروه خاصی کار نکردم ولی با یکی از دوستانم که اتفاقا او هم دختر هست، همکاریهایی انجام دادم و فعلا همکاریمان را ادامه میدهیم.
.
یغما: فقط بر روی دیوار نقاشی میکشید؟ یا بر روی اشیاهای دیگر هم طرح میزنید؟
پاسخ: ما بر روی هرچی که فکرش رو می کنید طرح میزنیم! حتی چیزایی که به نظره مردم عادی نمیاد.از لباس و کلاه و کفش گرفته تا چوب و سرامیک و بدن و… از روز اولی که این کار را شروع کردم فهمیدم که گرافیتی محدودیت و حد و مرز ندارد و وقتی میخواهد حرفش را بگوید، روی هر چیزی میتوان نوشت.
.
یغما: وضعیت شما دخترها در اوضاع گرافیتی و هیپ هاپ به چه شکلی هست؟
پاسخ: به این وضعیت بیشتر میشود گفت: خفقان، چون تقریبا این اوضاع برای هر هنرمندی وحشتناک است. کلا نسبت به بَگ پوشان هیچکسی روی خوشی نشان نمیدهد مخصوصا اگر دختر باشد.
.
یغما: نوشت روی دیوار سخته؟ موقع نوشن چه حسی داری؟
پاسخ: برای گرافیتی کار دو تا رفیق همیشه همراش هست، اول اسپری و دوم هدفونش و دیوار مثل معشوقه اش است، تنها کسی که همیشه عاشقانه در انتظارشه و وقتی بهش میرسد کلی از قبل برنامه میگذارد که چه بگوید اما وقتی میرسد فقط یه کلمه را بیان میکند: اونی که بیشتراذیتش میکند اونی که بیشتر توی ذهنش هست! روی دیوار کار کردن برای یک دختر مثل من سختی دارد که اولا پیدا کردن جا بسیار بسیار سخت است دوما محل کار از پلیس دور باشد سوما اونقدر توان ات بالا باشد که وقتی مردم رد میشوند و بهت ناسزا و به اصطلاح تیکه می اندازند، خودت رو نبازی و به راهت ادامه بدهی.
.
یغما: تائثیر خانواده بر حرفه ات چطور بوده؟
پاسخ: خانواده نقش بزرگی در کارم داشته است. هم از نظر ساپورت مالی برای هزینه های زیاده کارهای تمیز و از همه مهمتر ساپورت روحیرا بخوبی انجام دادند. خانواده ی من با عشق من نسبت به حرفه ام کنار آومدند و حتی عکسهای آثارم را با افتخار به دوستان و آشنایان نشان میدهند. اما در کنار این هنر، از من درس خواند هم میخواهند در حالی که هنر همیشه ذهن انسان را  بشدت درگیر میکند و به مغز اجازه درس خوندن نمیدهد (با خنده).
.
یغما: آیا دوست دارید که گرافیتی از هنره هیپ هاپ و زیزمین جدا بشود؟
پاسخ: همانطور که در هیپ هاپ وقتی یک خواننده کارهایی مطابق معیار یک حکومت و دولت ارائه میدهد و خیلی ها از آن آثار بیزار میشوند، خیلی ها هم از گرافیتی چنین انتظاری را دارند. اما خیلی ها وقتی پیش می آید که نمیتوانند حرفهای اعتراضیشان را بنویسند واین زیاد جالب نیست.
.
یغما: چه کارهایی از تو باعث بیشتر آشنا شدن مردم با گرافیتی میشود؟
پاسخ: من با کارها و طرحایم در محیط اجتماعی مردم را آگاه میکنم که این کار از کشیدن نقاشی گل درخت در اتوبانها بهتر است. همیشه سعی من این بوده که کاره تائثیر گذار ارئه بدهم. کارهای طراحی که برای تبلیغات میگیرم را همیشه سعی میکنم  با گرافیتی آمیخته کنم تا جذاب تر نشان داده شوند که باعث میشود مخاطب تبلیغات را با این کار ببیند و شاید با این هنر آشنا شود. حتی سعی میکنم در مکان هایی که هم سن و سالهای من هستند، کار زیاد انجام دهم تا بفهمند هیپ هاپی ها از جنگ  بیزارند و در واقع عاشق صلح اند.
.
یغما: چقدر وقتت رو به کارهای گرافیتی می دهی؟
پاسخ: راستش منطقی نگاه کنیم میبینیم ۱۰۰٪. چه در خواب و بیداری و سر کلاس و حتی سر جلسه امتحان مغزم در فکر پیاده کردن کار جدید روی یه چیزه جدید است. خلاقیت جدید کل زندگی ات را وقف این کار میکند.
.
یغما: این سختی ها و محدودیت ها برای تو که نسبتا تازه کار هستی چه حسی دارد؟
پاسخ: حِس… واسه منی که تازه کارم یک حس وحشتناک هست مخصوصا وقتی که فوق العاده زیاد نیاز داری که کار کنی وطرح بزنی. کنایه های اطرافیان و افراد رهگذر که میگویند تو فاسدی و… همه ی اینها یه بهت حسی میده که کار را دو چندان سخت می کند. از همه  ی اینا بدتر وقتی یکی از بزرگان و پیشکسوتان کار را میبیند، چون دختری همش ایراد،همش کنایه، همه ی اینها عذاب آوره که باعث میشود که تو فعالیتت را کم کنی و عکسی از کارها پخش نکنی و…
.
یغما: و حرف آخر؟
پاسخ: گرافیتی یا بهترِ بگویم دیوارنگاری یا هنر خیابانی، همه ی اینها تنها یک اسم است. شاید درست نباشد هرکسی با کارهای چه قوی و چه ضعیف هنر را ضعیف جلوه دهد. وقتی که خیلی ها برای این کار زحمت کشیدند، همه ی کسانی که تازه هنری را آغاز کرده اند و سعی به ادامه اش دارند،می توانند یه هنرمند واقعی باشند. به امید آن روز؛ تشکر از اینکه با من گفتگو کردید تا مردم با شرایط ما در کشور آشنا شوند.
.
تهیه مصاحبه از: یغما
پاسخ
 سپاس شده توسط !...rana ، A lover
آگهی
#2
چرت Dodgy Dodgy
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مصاحبه با یک دختر دیوار نویس 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مصاحبه جدید با علی سورنا
  دوست دختر جدید هری استایلز؟؟؟؟؟
  متن کامل مصاحبه سلنا گومز با سایت ELLE - سلنا گومز و پوما SGxPUMA
  متن مصاحبه و گفتگوی سلنا گومز با مجله ELLE - اکتبر 2018
  مصاحبه سلنا گومز با مجله هارپرز بازار Harper's Bazaar
Smile سلنا دختر برگزیدۀ خدا...
  کیتی پری اخیرا در مصاحبه ای که داشته از نایل هوران صحبت کرده!
  مصاحبه نوروزی گروه 25بند
  مصاحبه کوروش نجفی(عضو وانتونز) با سایت رپ فارسی
Music ◄۩★۩ دیوار نگـــاری ۩★۩ ►-13-

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان