امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بهزیستی: جونان مان را رها نمی کنیم

#1
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸


 
در دستورالعمل‌ها تعریف کرده‌ایم که تا ۵ سال پس از ترخیص، مددکاران با افراد ارتباط داشته و بر زندگی و مشکلات آن‌ها نظارت کنند؛ بعد از ۵ سال اگر مشکلی پیش آید، خود مددجو باید به سازمان مراجعه کند.
به گزارش جهان به نقل از مهرخانه، مدیرکل دفتر شبه‌خانواده بهزیستی گفت: ما جوانان را رها نمی‌کنیم؛ پسران با رفتن به خدمت سربازی و یا ورود به دانشگاه، زندگی مستقل را تجربه می‌کنند و به مرور از سیستم مراکز شبانه‌روزی جدا می‌شوند، اما برای ترخیص دختران مجرد و آغاز زندگی مستقل، کمی محتاط‌تر عمل می‌کنیم.

دکتر سید منتظر شبر گفت: از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی دفتر امور شبه‌خانواده به صورت مستقل و ادغام، دایر و فعال بوده است؛ درحقیقت این دفتر چندسالی با دفتر مهدهای کودک ادغام شده و از حدود یک سال پیش به صورت مستقل درآمده است.

وی مخاطبین این دفتر را کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در گروه سنی بدو تولد تا ۱۸ سالگی دانست و گفت: کودکان از بدو تولد تا سن ۶ سالگی در شیرخوارگاه‌ها با سیستم تربیتی، نگهداری و مراقبتی متناسب با این سن نگهداری می‌شوند. کودکان گروه سنی ۱۸-۷ سال نیز در دو رده سنی ۷ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال وارد خانه‌های شبانه‌روزی شده و علاوه بر تحصیل در آموزش و پرورش، برنامه‌های آموزشی و تربیتی برای آن‌ها آغاز می‌شود.

آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارت‌آموزی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی

مدیرکل دفتر شبه خانواده بهزیستی کشور ادامه داد: این کودکان تحت سیستم آموزش و پرورش و در مدارس درس می‌خوانند و دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای و آموزش‌های اعتقادی، فرهنگی، ورزشی و مهارت‌های زندگی آن‌ها زیر نظر بهزیستی انجام می‌شود و پس از قبولی در دانشگاه نیز بهزیستی با پرداخت شهریه دانشگاه، از ادامه تحصیل آن‌ها حمایت می‌کند.

مبلغی برای رهن و تهیه ملزومات به افراد در شرف ترخیص داده می‌شود

شبر با بیان این‌که هیچ نهادی حق ترخیص کودکی را پیش از ۱۸ سالگی ندارد، گفت: این به این معنا نیست که هر کودکی حتماً در سن ۱۸سالگی مراکز شبانه‌روزی را ترک کند، ولی اگر کمیته ما تشخیص داد فردی می‌تواند وارد زندگی مستقل شود و خودش نیز تمایل داشت، مبلغی برای رهن یک خانه معمولی و تهیه لوازم ضروری به او داده می‌شود. آن‌ها باید با ازدواج و یا استقلال در زندگی، وارد جامعه شوند، از نظر علمی و پرورشی نیز صحیح نیست که این کودکان بعد از ۱۸ سالگی در مراکز بمانند.

احتیاط در ترخیص دختران از مراکز شبانه‌روزی

مدیرکل دفتر شبه‌خانواده بهزیستی با تأکید بر این‌که سخت‌گیری بیشتر ما برای ترخیص دختران است، گفت: ما جوانان را رها نمی‌کنیم؛ پسران با رفتن به خدمت سربازی و یا ورود به دانشگاه، زندگی مستقل را تجربه می‌کنند و به مرور از سیستم مراکز شبانه‌روزی جدا می‌شوند، اما برای ترخیص دختران مجرد و آغاز زندگی مستقل، کمی محتاط‌تر عمل می‌کنیم.

ادامه نظارت بهزیستی تا ۵ سال پس از ترخیص

وی در خصوص نظارت بر افراد ترخیص‌شده از سازمان بهزیستی گفت: در دستورالعمل‌ها تعریف کرده‌ایم که تا ۵ سال پس از ترخیص، مددکاران با افراد ارتباط داشته و بر زندگی و مشکلات آن‌ها نظارت کنند؛ بعد از ۵ سال اگر مشکلی پیش آید، خود مددجو باید به سازمان مراجعه کند.

اعطای وام انفرادی و یا وام بلاعوض برای راه‌اندازی تعاونی‌ به افراد ترخیصی

شبر با اشاره به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و اعطای گواهی‌نامه و هم‌چنین آموزش مهارت‌های زندگی در راستای توانمندسازی این کودکان و ایجاد کسب‌وکار برای ورود به جامعه، گفت: سازمان بهزیستی به افرادی که می‌خواهند ترخیص شوند و زندگی مستقل خود را آغاز کنند، به صورت انفرادی وام برای اشتغال می‌دهد. اگر جمعی از این افراد بخواهند به صورت گروه‌های هم‌یار یک تعاونی راه‌اندازی کنند، با ثبت تعاونی مبلغ خوب و بلاعوض به آن‌ها می‌دهیم تا با نظارت مددکاران ما این کار انجام شود.

اقدامات بهزیستی برای ازدواج و مستقل‌شدن افراد تحت سرپرستی

وی به ازدواج این افراد نیز اشاره کرد و گفت: در بحث ازدواج در بخش‌های مختلف مانند انتخاب همسر، راهنمایی اولیه، ارایه مشاوره، برگزاری مراسم خواستگاری دختران و رفتن به خواستگاری برای پسران نیز اقدامات لازم انجام می‌شود. هم‌چنین مبلغی به‌عنوان کمک‌هزینه جهیزیه برای دختران و مبلغی به عنوان کمک‌هزینه ازدواج برای پسرها معین و پرداخت می‌شود. تمام سعی ما این است که این افراد در مقایسه با دیگر هم‌سالان خود تفاوتی و کسری نداشته باشند.

ممکن است افراد ترخیص‌شده همانند جوانان دیگر به دام اعتیاد و ... گرفتار شوند

مدیرکل دفتر شبه‌خانواده بهزیستی در پایان با بیان این‌که منکر مشکلات ممکن در خصوص افراد ترخیص‌شده نمی‌شویم، گفت: نمی‌توان گفت مشکلی این افراد را تهدید نمی‌کند و تضمینی نیست که افراد ترخیص‌شده بهزیستی نیز مانند دچار اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات، کارتن‌خوابی و... نشوند؛ همان‌طور که این مسئله برای برخی از جوانان با وجود یک خانواده و زندگی خوب اتفاق می‌افتد. این آسیبی است که گریبان‌گیر کل جامعه است و افراد بهزیستی نیز از آن مبرا نیستند، اما این‌که بگوییم درصد مشخصی از زنان کارتن‌خواب یا معتادان، افراد ترخیص‌شده بهزیستی هستند یک حرف بی‌منطق و کاملاً غیراصولی است.

به گزارش مهرخانه، لازم به ذکر است چندی پیش فاطمه دانشور؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیته اجتماعی این شورا در گفتگو با مهرخانه بخشی از دلایل افزایش افراد کارتن‌خواب را مربوط به سازمان بهزیستی کشور دانسته و گفته بود: خدماتی که این سازمان به جامعه تحت پوشش خود ارائه می‌کند نیاز به بازتعریف دارد. در آمار افراد کارتن‌خواب، بسیاری از کودکان تحت پوشش بهزیستی دیده می‌شوند؛ کودکانی که تا ۱۸ سالگی تحت سرپرستی سازمان بهزیستی بوده‌اند و پس از خارج‌شدن از پوشش این سازمان به دلیل عدم توانایی در تأمین معیشت و حمایت از سوی بهزیستی کارتن‌خواب می‌شوند.

ادعایی که البته چندی بعد توسط معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تکذیب شد. مسعودی‌فرید در همین زمینه با تأکید بر این‌که آمار دقیق و مطالعاتی دال بر این‌که بیش‌ترین افراد کارتن‌خواب شهر تهران را افراد تحت پوشش بهزیستی تشکیل داده است وجود ندارد، گفت: البته ممکن است در میان افراد کارتن‌خواب نیز این افراد وجود داشته باشد. سازمان بهزیستی پیمایش افراد کارتن‌خواب تهران را از منظر دموگرافیک در دستور کار خود قرار داده است تا بیوگرافی این افراد را بررسی کند.
بهزیستی: جونان مان را رها نمی کنیم 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart از مبادله ایران و ونزوئلا جلوگیری می‌کنیم
  چه کنیم که مردم کرونا را جدی بگیرند؟
  وزیر بهداشت: تا پایان اردیبهشت کرونا را مهار می‌کنیم
  روحانی: از همه مسئولان خواهش می‌کنم، کمک کنند؛ در این شرایط نباید جنگ سیاسی کنیم
  چرا باید از یک سوپر مارکت اینترنتی خرید کنیم؟
  بابت "مرگ بر آمریکا" عذر خواهی می کنیم/ ما کی باشیم که بخواهیم آمریکا را تهدید کنیم؟
  باید به بوی پا افتخار کنیم؟!
  برخی از مستندات فاجعه منا را نمی‌توانیم رسانه‌ای کنیم!!!
  سخنگوی دولت: اگر ابهامی بماند با تمدید مذاکرات موافقت می کنیم
  رئیس جمهور: توافقی را امضا نمی‌کنیم که به کسی اجازه دسترسی به اسرار علمی و نظامی کشور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان