امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ناوگروه CTF-150

#1
Combined Task Force 150 یا به اختصار CTF-150 ناوگروهی متشکل از ناوها و پرسنل نیروی دریایی 25 کشور مختلف است که در محدوده شاخ آفریقا به انجام عملیات می پردازد. پایگاه اصلی این ناوگروه در منامه بحرین (ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا) قرار دارد. عموما این ناوگروه دارای 14 یا 15 ناو از کشور های موتلف CMF می باشند . ناوها که توسط CMF کنترل می شوند هر 4 تا 6 ماه یکبار عوض می شوند و به وسیله دیگر ناوهای یگان جایگزین می شوند .


هدف از ایجاد این ناوگروه نظارت ، بازرسی ، مدیریت و متوقف کردن کشتی هایی است که به دنبال ایجاد تروریسم در منطقه شاخ آفریقا هستند. ماموریت های این ناوگروه دریایی در دریایی عربی به منظور پوشش اقیانوس هند می باشد.

کشور های عضو CMF (Combined Maritime Forces) عبارت اند از : کانادا ، دانمارک ، فرانسه ، ژاپن ، آلمان ، انگلستان و ایالات متحده آمریکا. از دیگر کشورهای عضو این ائتلاف می توان به استرالیا ، ایتالیا ، هلند ، نیوزلند ، پرتغال ، سنگاپور ، اسپانیا ، تایلند ، پاکستان و ترکیه اشاره کرد.
ناوگروه CTF-150 1
اقدامات انجام گرفته ناوگان از سال 2002 تا سال 2005


تا قبل از حادثه 11 سپتامبر 2001 ، تسک فورس 150 یکی از نیروهای مرکز فرماندهی نیرو دریایی ایالات متحده آمریکا بود . پس از آن وظیفه این نیرو گشت زنی در منطقه شاخ آفریقا شد .

در 5 ماه مه سال 2002 میلادی ، وزیر دفاع کشور آلمان طبق بیانیه خود در سخنرانی برلین اعلام داشت که فرماندهی کل نیروهای تسک فورس 150 که به وسیله 5 کشور حمایت و اداره میشدند، از کاپیتان فرانتینگهام (نیرو دریایی ایالات متحده) به ژنرال دریادار ، Gottfried Hoch آلمانی انتقال یافته است.

9 دسامبر سال 2002 ، عملیاتی تحت عنوان آزادی پایدار در دریاهای جنوب یمن و به دستور دولت ایالات متحده آمریکا توسط CTF-150 انجام گرفت . در این عملیات ناو اسپانیایی SPS Navarra به کشتی So San که بدون داشتن هیچ گونه پرچمی در حال دریانوردی بود و قصد فرار نیز داشت ، حمله کرد . ابتدا کشتی اسپانیولی چندین شلیک به منظور اخطار به سمت آب و کشتی انجام داد و سپس نیروهای خود را به وسیله بالگرد وارد عرشه کشتی ساخت .

پس از ورود به کشتی So San ، نیروهای عملیاتی متوجه شدند که این کشتی که متعلق به کره شمالی است در حال انتقال 15 موشک اسکاد ، 15 سرجنگی حامل 250 کیلوگرم مواد شدیدالانفجار ، 23 مخزن سوخت نیتریک اسید و 85 بشکه مواد شیمیایی به مقصدی نا معلوم بوده که پس از تصرف کشتی ، کشور یمن اعلام می کند که این محموله متعلق به این کشور بوده است ، که متعاقبا باعث آزاد سازی کشتی به دستور ایالات متحده می شود .
ناوگروه CTF-150 1
ناوگروه CTF-150 1
در 20 دسامبر سال 2002 میلادی ، جلسه ای با سران کشور دیجبوتی در مورد CTF-150 و ماموریتش در منطقه شاخ آفرقا و بر روی عرشه ناو USS Mount Whitney انجام می گیرد. در آن زمان فرماندهی تسک فورس بر عهده دریادار خوان مورنو اسپانیایی بود و در ناوگروه ناوهایی از کشورهای فرانسه ، اسپانیا ، آلمان ، بریتانیا و ایالات متحده وجود داشت.

در ژانویه سال 2003 یک رزمایش VBSS با حضور این ناو ها انجام شد :
SPS Navarra از اسپانیا به عنوان کشتی دریادار .
USS Mount Whitney از آمریکا به عنوان ناوفرماندهی.
ناوچه Mecklenburg-Vorpommern و تانکر Rhön از کشور آلمان.
ناوشکن DD-106 ، ناوشکن ایجیس(میوکو) DDG-175 و AOE-422 از ژاپن حضور داشتند.

در 8 جون سال 2005 ، ناوگروه به فرماندهی تونی ریکس فرمانده نیرو دریایی سلطنتی بریتانیا موفق شد که کشتی Safari را در آب های بین الملی تسخیر کند . این کشتی در حال حمل 2.3 تن حشیش بوده است . کشتی توسط ناوچه فرانسوری F796 تسخیر شد. خدمه کشتی نیز به ناوشکن USS O’Kane منتقل شدند .

در 17 آگوست سال 2005 نیز فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا جای خود را به فرمانده فرانسوری با نام Jacques Mazars داد . در آن زمان در CTF-150 ناوهایی از کشور ایتالیا ، فرانسه ، آلمان ، پاکستان ، کانادا ، بریتانیا و ایالات متحده وجود داشتند.


عملیات های سال 2006-2008 در برابر سومالی

در کنار عملیات های ضد دزدان دریایی که توسط کشورهایی همچون چین ، ایران ، هند و روسیه انجام می گیرد ، CTF-150 نیز عملیات های مداومی را علیه دزدان دریایی انجام می دهد.
در 22 ژانویه سال 2006 ، ناو آمریکایی USS Winston S.Churchill کشتی مشکوکی را که در اقیانوس هند در حال عبور بود را به منظور برقراری قانون و نظم در منطقه دستگیر ساخت .

در عملیات 18 مارس سال 2006 دو ناو نیروی دریایی ایالات متحده توسط دزدان دریایی سومالی مورد حمله قرار گرفتند که در این حمله اکثر دزدان دریایی توسط مسلسل های ناو ها کشته یا دستگیر شدند.

در 4 آوریل سال 2006 ، کشتی ماهیگری کره جنوبی به نام MV dong Won 628 گزارش داد که مورد حمله راکتی از سمت سواحل سومالی گرفته است . سریعا دو ناو HNLMS De Zeven Provincien (F802) و USS Roosevelt به منطقه اعزام شدند . گرچه زمانیکه این دو ناو به منطقه رسیدند ملوانان کشتی توسط دزدان دریایی ربوده شده بودند و به سواحل سومالی انتقال داده شده بودند.

در سال 2006 دریادار اقبال توسط ژنرال دریادار هاینریش لانگ جایگزین شد و در دسامبر سال 2006 فرماندهی تسک فورس به فرمانده نیرو دریایی سلطنتی بروس ویلیامز رسید.
در مارس سال 2007 ناوچه هلندی Hr.Ms.Evertsen در آب های شاخ آفریقا مستقر شد و به جمع ناوگان CTF-150 پیوست. پیوستن این ناو به دستور برنامه غذایی جهانی سازمان ملل و برای مقابله با دزدان دریایی سومالی انجام گرفت.

تسک فورس 150 در 22 آگوست 2008 یک منطقه گشت دریایی در یکی از کریدورهای های دریایی خلیج عدن به منظور پیشگیری از انجام عملیات توسط دزدان دریایی و ایجاد منطقه ای امن برای کشتی ها ها ایجاد کرد.
در آگوست سال 2008 ، ناو فرماندهی و پشتیبانی دامارکی HDMS Absalon به ناوگان CTF-150 پیوست و وظیفه فرماندهی آن را به مدت 6 ماه بر عهده گرفت. در 17 آگوست سال 2008 ، ناو دانمارکی موفق به دستگیری 10 دزد دریایی که در حال ورود به عرشه یکی از کشتی ها بودند را دستگیر کرد. از تسلیحات این دزدان دریایی می توان به پرتابگرهای راکتی ، تپانچه های خودکار و نارنجک اشاره کرد. پس از مشورت کردن با وزارت دادگستری دانمارک و دیگر اعضای CTF-150 وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که دزدان دریایی تنها باید در دانمارک مورد بازجویی قانونی قرار گیرند.

دلیل این امر این بود که اگر این دزدان دریایی به کشورهای منطقه تحویل داده می شدند با مجازات مرگ روبرو می شدند که این بر خلاف قوانین کشور دانمارک است . (در دانمارک استرداد مجمرمین به کشورهای مبداشان در صورتی که با مجازات مرگ روبرو می شوند ، خلاف قانون است.) و از آنجایی که مسئولین دانمارکی نگران دیپورت کردن این مجرمین از دانمارک به سومالی ، پس از گذراندن دوران حبسشان بودند ، تسک فورس تصمیم گرفت تا مجرمان را آزاد کند و قایق هایشان را به آن ها پس دهد اما سلاح های آن ها به آن ها بازگردانده نشد.

در ماه دسامبر سال 2008 کشتی دانمارکی Absalon در نجات دزدان دریایی که 90 مایل از سواحل یمن فاصله داشتند و در خلیج عدن قرار داشتند درگیر شد . طبق گزارش های رسیده کشتی سومالیایی در حال حمل محموله ای از راکت انداز ها ، سلاح هجومی Ak-47 بود و چند روزی در منطقه سرگردان بود . در نهایت ناو دانمارکی ملوانان کشتی را دستگیر ، سلاح های آن ها را تسخیر و کشتی آنان را غرق کرد.

ناوگروه CTF-150 1
منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ناوگروه آبخاکی نیروی دریایی ارتش
Star عملیات تبادل دریایی ناوگروه سی‌وسوم در اقیانوس هند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان