امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY

#1
عد از حضور خیره کننده سونی در E3 2009 ، ما عملکرد پرفراز و نشیبی را از این شرکت در کنفرانس های E3 مشاهده کردیم . در این سالها کنفرانس های خوبی نیز از طرف سونی برگزار شد اما حقیقت این است که هیچکدام از این کنفرانس ها نتوانست جا در پای کنفرانس حماسی سال 2009 یا سال 2005 بگذارد . اما شاید کمتر عضوی از خانواده PlayStation تصور می نمود که عمکرد سونی در E3 2015 طوری باشد که اکنون در مراجع مختلف صحبت از رقابت این کنفرانس با کنفرانس سال 2009 باشد ! سونی تقریبا در E3 2015 کاملا توانست به ندای قلب طرفدارانش گوش دهد و یک کنفرانس منجسم ، ایده آل و عالی را ارائه دهد . این انسجام بدلیل بهره گیری از چند عنصر مختلف بود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد .

E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
" معرفی بازیهای بزرگ"
بدون شک بازیهای مستقل ، تکنولوژی های برتر و سورپرایزهای خبری در مورد امکانات کنسول می تواند برای یک گیمر جذاب باشد اما بالاتر از همه این موارد معرفی عناوین بزرگ با محتوای قوی است و یک گیمرحرفه ای پیش از هر چیزی بازی می کند تا اثار بزرگ و ارزشمند دنیای بازی را تجربه کند . سونی نیز در این کنفرانس کاملا به سراغ پوشش چنین موضوعی رفت . در گام اول ما شاهد معرفی عنوان جاه طلبانه Horizon Zero Dawn بودیم . Horizon ساخته جدید استودیو هلندی "گوریلا گیمز" است ، استودیویی که شاید از نظر فنی مدرن ترین و قوی ترین استودیو سونی در اروپا باشد و حاصل این تیم قوی را ما در گرافیک و کیفیت فوق العاده بازی از دید فنی مشاهده کردیم .اگر Uncharted 4 نماد قدرت کنسول PS4 در زمینه بازیهای خطی باشد ، Horizon بدون شک همین نقش را در زمینه بازیهای وسیع Open World ایفا می کند . نمایش بازی نیز کارگردانی و طراحی قابل قبولی داشت . یک نمایش عناصر مختلفی را برای موفقیت دارد ، عناصری نظیر معرفی مناسب محیط و جهان بازی ، معرفی شخصیت ها و از همه مهمتر کارگردانی مناسب نمایش در انتخاب بخش درستی از گیم پلی و از قضا نمایش Horizon تمامی این عناصر را در سطح ایده آلی درون خود داشت . در ابتدا جهان اثر بخوبی معرفی شد ، جهانی که از کنتراست جالبی در عناصر مدرن و عناصر کلاسیک بهره مند است و این موضوع عامل تمایز Horizon با عناوین هم سبک بشمار می رود .
سپس شخصیت زن اول بازی نیز در قالب چند مونولوگ معرفی گردید و تقابل این موضوع با جهان اثر سبب شد خیلی زود Ajoy در دل مخاطب جای گیرد . اما در گام نهایی ما شاهد گیم پلی بازی بودیم ، گیم پلی که به واقع سورپرایزکننده بود . نمایش فراموش کرد که Horizon اولین تجربه استودیو هلندی "گوریلا گیمز" در زمینه بازیهای نقش آفرینی است اما با این وجود کلیت بازی شبیه به هیچ اثر هم سبکی نیست و این موضوع مایه تحسین است . Horizon توانست یکی از عناصر کنفرانس مطلوب ، یعنی معرفی Ip بزرگ را در کنفرانس سونی رقم بزند اما با این وجود سونی تنها به این مسئله اکتفا نکرد .در کنار Horizon سونی به سراغ پروژه جدید و خلاقانه سازندگان LittleBigPlanet یعنی DreamS رفت ، اثری که مطابق انتظار از تکنولوژی های روز کنسول PS4 بهره می گیرد و تا خلا عنوانی به این شکل در لاین آپ سونی برطرف شود . اگر کنفرانس های E3 بخصوص کنفرانس های مایکروسافت و سونی را بیشتر بررسی کنیم متوجه می شویم هر دو شرکت علاوه بر معرفی عناوین کلاسیک ، بر روی تجربه های مدرن و نسل هشتمی نیز تاکید داشته اند و نمایش DreamS نیز از این قائده مستثنی نیست . Media Molecule  استودیو خلاقی است و بدون شک می تواند از پس این ایده بر آید و شاید برای ورود به عرضه استفاده از امکانات جانبی نظیر هدست واقعیت مجازی و امکانات کنترلر PS4 ، سونی انتخاب خوبی را از بین استودیو های فرست پارتی خود رقم زده است .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
"سورپرایزهای معنوی و غیرمنتظره"
این بخش حلقه گمشده کنفرانس های سونی پس از سال 2009 بود که به شکل فوق العاده ای در کنفرانس 2015 برطرف شد . در گام اول سونی بزرگترین سورپرایز ممکن یعنی The Last Guardian را نمایش داد . نمایش بازی عینا شبیه نمایش نسخه PS3 بود و از نظر گرافیکی نیز تغییر محسوسی در آن مشاهده نمی شد اما با این وجود گیم پلی بازی ، طراحی بصری و از همه مهمتر طراحی ماهرانه رابطه یک انسان با یک حیوان چنان اثری را بر روی هر مخاطبی می گذارد که کاملا ذهنش از مسائلی نظیر گرافیک فاصله می گیرد .به واقع با اینکه پایه اصلی گیم پلی و گرافیک The Last Guardian هنوز مطابق یک اثر نسل هفتمی است.
اما با این وجود عناصر خاص بازیهای "فامیتو اوئدا" سبب شده که تجربه ای کم نظیر را درون نمایش "اخرین نگهبان" مشاهده کنیم . بازی دقیقا سعی در ارائه تجربه ای دارد حقیقتا امروزه در دنیای بازی کمتر یافت می شود .در گام بعد نوبت به نسخه جدید یک اثر به یادماندنی و زیبا یعنی 3 Shenmou رسید که به زیباترین شکل ممکن معرفی گردید . بازی توانست در مدت زمان 24 ساعت بودجه لازم خود را از طریق Kickstarter تامین کند و سونی نیز در این زمینه حامی پروژه خواهد بود . قائدتا برای گیمرهای قدیمی Shenmou نامی آشناست اما برای گیمرهای جدید ممکن است ناشناخته باشد .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
نسخه اول Shenmou توانست استانداردهای جدیدی را در سبک خود بنا کند و زمینه و بستر داستانی ، سناریو بسیار زیبا و دلنشینی را نیز خلق کرد تا به یکی از تجربه های ناب صنعت گیم در آن روزگار تبدیل شود به همین دلیل معرفی نسخه سوم آن هم در کنفرانس سونی اتفاق عجیبی و غیرمنتظره ای بود .اما در قسمت سوم از بازی کردن سونی با دل طرفداران نوبت به معرفی بهترین نسخه از سری بازی Final Fantasy و یکی از برترین اثار خلق شده صنعت گیم یعنی Final Fantasy 7 رسید ، اثری که نسخه بازسازی شده آن بر روی PS4 عرضه می شود و اعلام این خبر شور و شوق وصف ناشدنی را ایجاد کرد . سری بازی Final Fantasy با اینکه از نظر سبک و شکل کلی گیم پلی ،در ایران طرفداران زیادی ندارد.
با این حال جزو معدود عناوین JRPG بشمار می رود که حتی در غرب نیز طرفداران بی شماری دارد و از دید طرفداران Final Fantasy دو نسخه هفتم و دهم بهترین نسخه های Final Fantasy بوده اند و یکی از دلایل سرصدای خبری تایید شدن Final Fantasy 7 بر روی PS4 همین موضوع است .نکته دیگر این است که از شما می خواهم فلش بکی را به سال 2005 و کنفرانس E3 سونی بزنید . در آن کنفرانس سونی یک دمو گرافیکی از اجرای Final Fantasy 7 را بر روی کنسول تازه معرفی شده PS3 نمایش داد ، دمویی که یکی از بمب های خبری سونی بود اما هیچگاه این بازی بر روی PS3 عرضه نشد و این موضوع در کنار عناوینی نظیر The Last Guardian در دل طرفداران سونی باقی ماند اما در E3 2015 ما شاهد بودیم که سونی به ندای قلب این دسته از طرفداران گوش فرا داده و هر دو بازی را تایید کرد .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
"واقعیت مجازی بر روی PS4"
بخش کوتاهی از کنفرانس شرکت سونی به هدست واقعیت مجازی Project Morpheus اختصاص یافت و با توجه به توضیحات مفصل سونی در کنفرانس خود در GDC پیرامون این تکنولوژی ، این امر تا حدی قابل پیشبینی بود . به گفته سونی هدست واقعیت مجازی در نیمه اول سال 2016 عرضه می شود اما هنوز قیمت آن مشخص نشده است و به طور کلی قیمت هدست های واقعیت مجازی یک علامت سوال بزرگ است . از یک سو سونی و سایر شرکت های این زمینه بخوبی می دانند برای موفقیت واقعیت مجازی باید قیمت گذاری مناسب و معقولانه ای داشته باشند و از سوی دیگر این قیمت باید ویژگی رقابتی بودن را حفظ کرده و اختلاف بزرگی با هدست رقبا نداشته باشد .
به طور مثال قیمت 400 دلاری کنسول PS4 عملا اجازه نمی دهد قیمت هدست واقعیت مجازی بیشتر از 300 دلار باشد ( بر طبق شایعات قیمت هدست 200 تا 250 دلار است ) و این موضوع سبب شده که هنوز هیچ شرکتی به طور رسمی قیمت نهایی را اعلام نکرده و در انتظار تصمیم گیری یکدیگر باشند . همچنین سونی در نمایشگاه اعلام داشت که بازیهای مختلفی تحت تکنولوژی واقعیت مجازی در حال ساخت می باشند ، از بازیهای مستقل تا عناوین AAA و همه ما امیدوارم هستیم که به عنوان یک گیمر ، واقعیت مجازی صرفا یک وسیله تجملاتی نباشد و بتواند به هدف خود یعنی ارائه سبک جدید بازی کردن دست یابد .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
"نمایش های بزرگ از عناوین انحصاری و مولتی پلتفرم"
در کنفرانس هر شرکتی ، بخش مهمی به نمایش گیم پلی عناوین بزرگ بر می گردد . سونی در این زمینه نیز در قیاس با سال گذشته بهتر عمل کرد . از یک سو میزان این نمایش ها زیاد نبود تا عناوین انحصاری در بین آنها گم شود و از سوی دیگر اکثریت این عناوین نمایش های بسیار مطلوب و خوبی را از گیم پلی خود به اشتراک گذاشتند . یکی از نمایش های این قسمت مربوط به عنوان Call Of Duty: Black Ops III بود . فارغ از کیفیت کلی نمایش و سبک و سیاق خاص آن که اصلا راضی کننده نبود، نکته سورپرایزکننده این بود که از سال 2008 برای اولین بار Call Of Duty به جای مایکروسافت به سمت سونی کشیده شد و بر روی پلتفرم سونی محتوای انحصاری دارد . این موضوع سبب گشته که سونی از PS4 به عنوان خانه جدید Call Of Duty نام ببرد . با وجود افت کیفی سری بازی COD ، این موضوع تغییر مسیر استراتژیکی است و کماکان Call Of Duty نقش مهمی در معادلات اقتصادی دنیای بازی دارد .نمایش های Assassin's Creed: Syndicate و Batman: Arkham Knight دیگر نمایش های بزرگ کنفرانس از عناوین مولتی پلتفرم بودند.
اما یکی از نمایش های بزرگ و متفاوت مربوط به Star Wars: Battlefront بود .بازی به وضوح سعی در ارائه یک تجربه وسیع و حماسی را در زمینه عناوین مولتی پلیر محور آنلاین دارد و حداقل در نمایش های بازی تا حد زیادی به این هدف دست یافته است . Star Wars: Battlefront پاییز امسال عرضه می شود و براساس نمایش های موفقی که این بازی در کنفرانس های E3 داشت می توانیم امیدهای فراوانی را از این اثر داشته باشیم . این چند نمایش در کنار هم کاملا توانستند دورنمایی از آنچه که از بازیهای مولتی پلتفرم در انتظار دارندگان PS4 است را نشان دهد .معرفی Hitman جدید نیز رویداد بزرگ دیگر کنفرانس بود . بازی دارای محتوای انحصاری برای PS4 است و به واقع نمایش معرفی بازی و کارگردانی آن ، رنگ و بوی عجیبی را به کنفرانس داد و البته صبر را برای نجربه فضای نسخه جدید سخت کرد . سونی همواره گفته است PS4 بهترین مکان برای بازی کردن است و قائدتا برای این موضوع علاوه بر بازیهای انحصاری ، باید عناوین مولتی پلتفرم خوشساختی نیز بر روی کنسول عرضه گردد و محتوای انحصاری در کنار اجرای بهتر و بهینه تر ، امری است که این عناوین مولتی پلتفرم را بر روی PS4 متمایز می کند .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
اما کنفرانس از دو اثر موفق No Man's Sky و Street Fighter 5 نیز نمایش هایی داشت ، بازیهایی که هر دو انحصاری کنسولی بحساب می ایند . No Man's Sky به مانند نمایش های پیشین خود ، موفق عمل کرد اما در این نمایش ما ابعاد جدیدی از چالش های گیم پلی را دریافتیم . حقیقت این است که No Man's Sky یکی از مرموز ترین بازیهای نسل هشتم است و به واقع نمی توان این نمایش های جالب و موفق را تضمینی برای موفقیت نسخه نهایی دانست.
اما با این وجود اگر ایده کلی بازی و هدف سازندگان در قالب یک بازی ویدئویی جواب دهد می توان انتظار داشت که No Man's Sky بیش از آن چیزی که فکر می کنید در دنیای بازی مطرح شود و بازیهای دیگری نیز به دنبال ارائه تجربه ای شبیه به آن بروند .نمایش مهم دیگر مربوط به Street Fighter 5 بود ، نمایش بازی بخوبی تم جدید و ویژگی های مثبت آن در قیاس با نسخه قبلی را نمایش داد و از طرف دیگر کماکان ارتباط تنگاتنگ سری بازی مبارزه ای Street Fighter با پلتفرم PlayStation حفظ شده است .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
"حسن ختام کنفرانس نمایشی بزرگ از Uncharted 4: A Thief's End "
سونی به مانند سال گذشته به بهترین شکل پرونده کنفرانس خود را بست و عصای دست سونی در کنفرانس های اخیر به کمک آنها آمد یعنی Uncharted 4: A Thief's Endاگر به یاد داشته باشید نمایش پیشین بازی ، محیط های وسیع و جنگلی را نشان می داد ، محیط های وسیع و ازادی عمل در مخفی کاری عنصر مهمی است که تمایز بازی در قیاس با 3 نسخه پیشین را نشان می دهد . در این نمایش Naughty Dog به سراغ معرفی یکی از ابزارهای جدید بازی یعنی استفاده از ماشین در گیم پلی رفت که البته حالت خطی و پیشبینی شده دارد اما با این وجود ریتم و کارگردانی آن در سطح بسیار عالی قرار دارد .وقتی در کنفرانسی Uncharted 4: A Thief's End نمایش دارد واقعا سخت است از ابعاد فنی نمایش بگذریم.بازی به وضوح بهترین تجربه کنسول PS4 در زمینه گرافیک بازیهای خطی بحساب می اید . به شما توصیه می کنیم نمایش بازی را با کیفیت FULL HD دریافت کنید و فیزیک اجسام مختلف را در زمان استفاده از ماشین و برخورد ماشین با موانع را زیر نظر بگیرید و یا تخریب پذیری اجسام مختلف در مبارزات را دقت کنید .هنر Naughty Dog صرفا در خروجی مناسبی از دید Image Quality نیست بلکه این کیفیت نهایی مناسب را با جزئیاتی همراه می کند که عامل تمایز گرافیک بازیهای این استودیو می شود .
گرافیک Uncharted 4 به مانند داستان عمیق یک بازی است که هر قدر آنرا بیشتر تجربه می کنیم .بیشتر به رازهای آن پی می بریم . در گرافیک Uncharted 4 نیز دقیقا همین مسئله وجود دارد و با مشاهده چندین باره نمایش ، می توانیم به نکات جالب بیشتری دست یابیم .نمایش Uncharted 4 به مانند سال گذشته ، بخش پایانی کنفرانس و حسن ختام معقولی نیز برای کنفرانس محسوب می شد . سونی در مجموع یکی از موفقترین کنفرانس های خود را در E3 2015 سپری کرد . همانطور که گفته شد کنفرانس سونی تمامی عناصر یک کنفرانس خوبی را داشت .معرفی یک اثر بزرگ انحصاری نظیر Horizon .معرفی یک اثر بزرگ مولتی پلتفرم با محتوای انحصاری نظیر Hitman ، قراردادن محتوای انحصاری در بازیهای مهم مولتی پلیر نظیر Call Of Duty : Black Ops 3 ، انتشار اخبار مهم از امکانات کنسول نظیر بخش مربوط به هدست واقعیت مجازی و از همه مهمتر گوش دادن به ندای دل طرفداران PlayStation که پاسخ آنرا با معرفی The Last Guardian ، Final Fantasy 7 و 3 Shenmou شنیدیم و این مجموعه قوی و مستحکم ، یک کنفرانس به یادماندنی را برای اعضای خانواده PlayStation رقم زد .
E3 2015: بررسی و تحلیل کنفرانس شرکت SONY 1
منبع : پردیس گیم
پاسخ
 سپاس شده توسط Dragon_FM ، دریای بی موج
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان