21-06-2015، 19:33
حتماً نامگذاری روزهای این هفته بیانگر برخی حساسیتها در حوزههای مختلف دانشجویان است، به خصوص روزی كه با عنوان «خوابگاه، فرهنگ، امید و نشاط» نامگذاری شد.
بر اساس آمارها یك درصد دانشجویان علوم پزشكی مشروط و 3 درصد نیز دچار ضعف مفرط تحصیلی میشوند كه این به خاطر بهره هوشی كم آنها نیست بلكه تابع شرایط مختلفی است.
همچنین براساس مطالعاتی كه صورت گرفته افسردگی در جامعه دانشگاهی افزایش پیدا كرده است. بنابراین با توجه به اینكه خوابگاه محل زندگی دانشجویان است باید امید و نشاط در آن افزایش یابد.
«متأسفانه بحث افسردگی در دانشگاههای ما طی سالهای گذشته زیاد شده و افت تحصیلی به وجود آمده است و بحث خودكشی در سالهای گذشته روند افزایشی را نشان میدهد.»
متأسفانه بحث افسردگی در دانشگاههای ما طی سالهای گذشته زیاد شده و افت تحصیلی به وجود آمده است و بحث خودكشی در سالهای گذشته روند افزایشی را نشان میدهد.»
اینها صحبتهای معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت است كه با اشاره به خودكشی آمار سال گذشته گفت: «آمار خودكشی در سال گذشته نسبت به سال قبل و سال قبل نسبت به سالهای قبل روند افزایش را نشان میدهد.» دكتر محمدرضا فراهانی با اشاره به اینكه نام یك روز دیگر از هفته خوابگاهها، خوابگاهسازی، ارزش معنوی و ضرورت ملی است، ادامه داد: «متأسفانه در برنامه پنجم توسعه بحث خوابگاهسازی حذف شده است كه این یك اشتباه راهبردی بود. به همین دلیل یكی از روزها را به نام خوابگاهسازی ارزش معنوی و ضرورت ملی نامگذاری كردیم تا اهمیت این موضوع را نشان دهیم.»
به گفته وی، دانشگاههای علوم پزشكی ۷۰۰ هزار متر خوابگاه دارند كه ۴۰۰ هزار متر مربع آن قابل استفاده نیست. ۳۰۰ هزار متر باقی مانده نیز قابل قبول است ولی مطلوب نیست.
با گذری به دنیای دانشجویی مشخص میشود كه متأسفانه آمار آسیبهای اجتماعی طی سالهای گذشته افزایش یافته است. آمار افت تحصیلی، اعتیاد، افسردگی، استفاده از مواد مخدر و روانگردانها جزو آسیبهای اجتماعی به شمار میآیند كه به گفته مسئولان طی سالهای گذشته به طرز نگرانكنندهای افزایش یافته است بر همین اساس یك روز از هفته خوابگاههای دانشجویی به نام سلامت روان و سبك زندگی دانشجویی نامگذاری شده است.
اما از طرف دیگر و براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مقایسه با آمار اعضای تشكلهای دانشجویی آمار اعتیاد در دانشگاهها از آمار عضویت در تشكلها پیشی گرفته است.
كارشناسان معتقدند اعتیاد، افت تحصیلی، افكار و رفتار خودآسیبرسان و یأس و سرخوردگی، چهار مسئله بحرانی در دنیای كنونی دانشجویان به شمار میآیند كه اگر قرار است جلوی آنها گرفته شود باید واقعیات را پذیرفت و روی آمارها كمی تأمل كرد.
آمار مشاركت دانشجویان در المپیادهای ورزشی به ۵ درصد و در دیگر ورزشها به ۴ درصد رسیده است، خیلی از این دانشجوها هم از قبل ورزشكار بودهاند و در واقع ما در دانشگاهها ورزشكار نساختهایم و حتی شاید خیلی از دانشجویانی كه قبل از ورود به دانشگاه ورزش میكردهاند، بعد از ورود ورزش را رها كرده باشند.»
دكتر نبی مطلبی، مدیركل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به وجود فقر حركتی در بین دانشجویان معتقد است: «آمار مشاركت دانشجویان در المپیادهای ورزشی به ۵ درصد و در دیگر ورزشها به ۴ درصد رسیده است، خیلی از این دانشجوها هم از قبل ورزشكار بودهاند و در واقع ما در دانشگاهها ورزشكار نساختهایم و حتی شاید خیلی از دانشجویانی كه قبل از ورود به دانشگاه ورزش میكردهاند، بعد از ورود ورزش را رها كرده باشند.» وی ادامه داد: «در این حوزه با خمودگی و عدم نشاط هم مواجه هستیم كه دلایل عمده آن فقر نیروی انسانی و فضای فیزیكی است، راه حل این مشكل نیز توسعه ورزش همگانی است.» مدیركل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز كمبود فضای لازم برای خوابگاهها را مورد توجه قرار داد و گفت: «از ۷۰۰ هزار متر مربع فضای خوابگاهی تنها ۳۰۰ هزار متر مربع آن قابل قبول است و بقیه این فضا به دلایل مختلف قابل بهرهبرداری نیست و ما در این زمینه به یك میلیون متر مربع فضا نیاز داریم.» افت تحصیلی نیز موردی است كه میتواند زمینهساز آسیبهای زیادی باشد. در حال حاضر یك درصد مشروطی و 3 درصد ضعف تحصیلی در بین دانشجویان مشهود است. نكته قابلتأمل این است كه مسئولان دانشگاهها میگویند: «مشروط شدنهای دانشجویان مشروطی در صورت عدم مداخله ما در بیشتر موارد تكرار میشود و همین امر در برخی موارد منجر به مصرف مواد و حتی خودكشی دانشجو هم میشود.»