امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟

#1

قال علی بن ابیطالب
عـلـیـه الـصــلـوة و الـسـلام
إذا رأیتم الرایــات الـســود فـالـزموا الأرض
ولا تحرکوا أیدیکم ولا أرجلکم ثم یظهر قـوم ضـعـفاء
لا یُوبه لهم قلوبهم کزُبَر الحدید هم أصحاب الدولة لا یفون بعهد
ولا مـیـثـاق یـدعــون إلـى الـحـق ولـیـسـوا مـن أهـلـه
أسماؤهم الکنى ونسبتهم القرى حتى یختلفوا
فیما بینهم ثم یؤتی الله الحق من یشاء
(شرح احقاق الحق، ج 29، ص 410)


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام 1400 سال پیش
به وجود آمدن گروهک تکفیری داعش را پیشگویی نموده
و در این باره فرمودند:


زمانی که پرچم های سیاه را دیدید
از جای خود حرکت نکنید
*** به این معنا که دعوت آنان باطل است و نباید به کمک آنان بشتابید ***

سپس قومی ضعیف ظاهر می شوند که قلب هایشان
مــانـنـد بــراده هــای آهــن سـخـت اســت
آنـهـا وفـادار به هـیچ عـهدی نیستند

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


به حق فرا می خوانند در حالیکه از آن نیستند

اسامی شان، کنیه و نسبت هایشان
از نام شهرها گرفته شده

تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می کنند
و خداوند اهل حق را ظاهر می سازد


اسامی و کنیه هایشان ابو مصعب، ابوالبراء
و نسبت هایشان به شهرها می رسد
البغدادی و الحرانی

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1

دولت اسلامی عراق و شام
 الدولة الاسلامیة فی العراق والشام

با نام اختصاری داعش که در حال حاضر خود را
دولت اسلامی ( الدولة الاسلامیة) نامیده‌ است
گروه شورشی فعال است
که در عراق و سوریه حضور فعال دارد
و بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق را تصرف کرده

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1



این گروه به رهبری ابوبکر البغدادی

از جــهــادگــرایـــان ســلــفــی جــدا شـــده
از شبکهٔ القاعده تأسیس شده و با دولت‌های عراق و سوریه
و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده‌است




تصاویری در رابطه با گروه داعش

جذب کودکان خردسال در آموزشهای تروریستی علیه شیعیان
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


هدف قراردادن منازل و مدارس محلّۀ شیعه نشین

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


سوزاندن اجساد مبارک شهدای مدافع شیعه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


کشته شدن جزای کسانی است که مخالف داعش هستند
حتّی اگر آن مخالفان از مسیحیان و یهودیان باشند


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


سربازان شیطان با پرچم لااله الا الله و محمد رسول الله
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1

ترور دسته جمعی بی گناهان بخاطر شیعه بودن

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


داعش و آموزش به کودکانشان در چگونگی سر بریدن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، AعطریناA ، **elmira** ، یاس گل ، IM JUST TIRED ، ایرانی اسلامی ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ ، ḲℑℳℐÅ
آگهی
#2
حضرت علی پیشگو نبوده

پیشگو و کاهن و ساحر و کافر در یک ردیفن

حضرت علی جهت گمراه نشدن شیعیان این مطلب رو از علم خدادادی خودشون گفتن

پیشگویی مثل حدس و گمان قویه که وقوع میپیونده

یا با علوم غیر نافعاته
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


پاسخ
 سپاس شده توسط Archangelg!le ، IM JUST TIRED
#3
(22-06-2015، 20:33)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
حضرت علی پیشگو نبوده

پیشگو و کاهن و ساحر و کافر در یک ردیفن

حضرت علی جهت گمراه نشدن شیعیان این مطلب رو از علم خدادادی خودشون گفتن

پیشگویی مثل حدس و گمان قویه که وقوع میپیونده

یا با علوم غیر نافعاته

این پیشگویی نیست..حضرت علی از وقایایی خبر داشتن که در آینده اتفاق خواهد افتاد...مثل چیزهایی که پیامبر درمورد آخرالزمان گفتن..و قطعا حضرت علی خواستن که به طور غیر مستقیم به این واقعه اشاره کنن و فقط اطلاعات محدود و مختصری درمورد داعش و آینده میدونستن..و فقط با همین اطلاعات محدود قصد داشتن که مومنان رو آگاه کنن
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Archangelg!le
#4
(22-06-2015، 20:53)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:45)گروهOnly God نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:33)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
حضرت علی پیشگو نبوده

پیشگو و کاهن و ساحر و کافر در یک ردیفن

حضرت علی جهت گمراه نشدن شیعیان این مطلب رو از علم خدادادی خودشون گفتن

پیشگویی مثل حدس و گمان قویه که وقوع میپیونده

یا با علوم غیر نافعاته

چرا انقد دوس داری تو هر تاپیکی دعوا را بندازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من یادمه تو ادبیات اول دبیرستان یه درسی بود که خیلی با حال بود!

 دو بیت اخرش رو میگم

فقیه شهر زند لاف آن به مجلس عام        که آشکار و نهان علوم می داند
جواب هرچه از او پرسی        اشارتی بکند با سری بجنباند


شما فکر میکنی من دعوا میخوام راه بندازم

من میخوام هر چیزی درستش باشه

....................
اتفاقا حضرت علی وقتی خلیفه شد با کاراش دعوا راه انداخت

کلا وقتی قرار باشه یه چیزی رو درست کنی همه میخوان بگن تو قصد دعوا داری...

واقعیت چیزه دیگه ایه

هه..........تا اونجایی که یادمه دبیر دینی من میگفت علم غیب همون پیشگویی..................تو بر چه اساسی پیشگویی رو با سحرو جادو یکی میدونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Archangelg!le
#5
(22-06-2015، 21:12)گروهOnly God نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:53)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:45)گروهOnly God نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:33)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
حضرت علی پیشگو نبوده

پیشگو و کاهن و ساحر و کافر در یک ردیفن

حضرت علی جهت گمراه نشدن شیعیان این مطلب رو از علم خدادادی خودشون گفتن

پیشگویی مثل حدس و گمان قویه که وقوع میپیونده

یا با علوم غیر نافعاته

چرا انقد دوس داری تو هر تاپیکی دعوا را بندازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من یادمه تو ادبیات اول دبیرستان یه درسی بود که خیلی با حال بود!

 دو بیت اخرش رو میگم

فقیه شهر زند لاف آن به مجلس عام        که آشکار و نهان علوم می داند
جواب هرچه از او پرسی        اشارتی بکند با سری بجنباند


شما فکر میکنی من دعوا میخوام راه بندازم

من میخوام هر چیزی درستش باشه

....................
اتفاقا حضرت علی وقتی خلیفه شد با کاراش دعوا راه انداخت

کلا وقتی قرار باشه یه چیزی رو درست کنی همه میخوان بگن تو قصد دعوا داری...

واقعیت چیزه دیگه ایه

هه..........تا اونجایی که یادمه دبیر دینی من میگفت علم غیب همون پیشگویی..................تو بر چه اساسی پیشگویی رو با سحرو جادو یکی میدونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

من نگفتم حدیث اشتباهه
در حدی نیستم اشکال وارد کنم...


اشکال از اسم موضوع گرفتم که میگه


پیشگویی حضرت علی

..................................


پیشگویی کار درستی نیست
اسم درستی هم نداره که نسبت بدیم به حضرت علی

من چی کار به معلم دینیتون دارم
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


پاسخ
#6
(23-06-2015، 9:55)گروهOnly God نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(23-06-2015، 9:48)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 21:12)گروهOnly God نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:53)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(22-06-2015، 20:45)گروهOnly God نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
چرا انقد دوس داری تو هر تاپیکی دعوا را بندازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من یادمه تو ادبیات اول دبیرستان یه درسی بود که خیلی با حال بود!

 دو بیت اخرش رو میگم

فقیه شهر زند لاف آن به مجلس عام        که آشکار و نهان علوم می داند
جواب هرچه از او پرسی        اشارتی بکند با سری بجنباند


شما فکر میکنی من دعوا میخوام راه بندازم

من میخوام هر چیزی درستش باشه

....................
اتفاقا حضرت علی وقتی خلیفه شد با کاراش دعوا راه انداخت

کلا وقتی قرار باشه یه چیزی رو درست کنی همه میخوان بگن تو قصد دعوا داری...

واقعیت چیزه دیگه ایه

هه..........تا اونجایی که یادمه دبیر دینی من میگفت علم غیب همون پیشگویی..................تو بر چه اساسی پیشگویی رو با سحرو جادو یکی میدونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

من نگفتم حدیث اشتباهه
در حدی نیستم اشکال وارد کنم...


اشکال از اسم موضوع گرفتم که میگه


پیشگویی حضرت علی

..................................


پیشگویی کار درستی نیست
اسم درستی هم نداره که نسبت بدیم به حضرت علی

من چی کار به معلم دینیتون دارم

بنده خدا خوب ببین من دارم چی میگم...............میگم تو چرا میگی پیشگو نبوده........تو بخاطر این میگی که پیشگو نبوده چون پیشگویی هم ردیف سحر و جادو میدونی..........چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سحر و جادو با استفاده از کمک گرفتن از جن و عفریته و دعا و .........هس.............اما پیشگویی با استفاده از کمک علم غیبه...............پس تو به هیچ وجه نمیتونی پیشگویی رو هم ردیف سحر و جادو کنی...............

ای خدا...
تو داستان راستان خوندم

یه نفر میاد به حضرت امیر میگه این ساعت نرید به جنگ نهروان
مطالعات من تو نجوم میگه هر کس این موقع رفته شکست خورده

حضرت علی بهش گفت میتونی بگی اسب من چه بچه ای تو شکمشه؟(نر یا ماده)
گفت حساب کنم میتونم

گفت نه
دروغ میگی خدا خودش تو قران میگه :فقط خداست که آن چه در نهان است و در بطن مادر است میداند(مضمون ایه اینه)

بعد حضرت علی بهش گفت

این کار تو تو رو در ردیف
کاهنان و پیشگویان و ساحران میکنه
که این افراد همگی مثل کافر هستند و جایگاه کافر هم جهنمه

حالا متوجه منظورم شدی؟
تو داستان راستان هست این حدیث با منبعش


من میگم لفظ پیشگو برای حضرت علی اشتباهه

مثل این میمونه به حضرت موسی بگیم جادو گر چون با عصاش جادو کرد...

این درسته؟

رابطه کار حضرت موسی که اعجاز نامیده میشه با سحر هم همینه
رابطه پیشگویی و خبر دادن از اینده که حضرت علی انجامش داده هم همینه

پیشگو
برابر با کسی که از علم خدادادی خبر از چیزی میده فرق داره
همون طور که معجزه با سحر فرق داره


حالا شما باز بگو!
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


پاسخ
آگهی
#7
تو اصن منظور منو توجه نشدی.........................25r3025r30
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1
پاسخ
#8
(22-06-2015، 20:33)سرباز خدا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
حضرت علی پیشگو نبوده

پیشگو و کاهن و ساحر و کافر در یک ردیفن

حضرت علی جهت گمراه نشدن شیعیان این مطلب رو از علم خدادادی خودشون گفتن

پیشگویی مثل حدس و گمان قویه که وقوع میپیونده

یا با علوم غیر نافعاته

وهنگامی که این بحث پایان میپذیرد!



پاسخ اجمالی
"غیب" به معنای پوشیده بودن چیزی از حواس و ادراک، و شهادت به معنای آشکار بودن است. یک شیء ممکن است برای کسی غیب و برای کس دیگری مشهود باشد. این امر وابسته به حدود وجودی آن شخص و احاطه او بر عالم وجود است. اما با توجه به محدودیت احاطه غیر خدا و احاطه کامل خداوند بر همه چیز، این نتیجه حاصل می شود که علم غیب، مخصوص خداوند است و جز او کسی عالم به غیب نیست؛ زیرا فقط او احاطه کامل به عالم وجود دارد، و چیزی خارج از محدوده وجودی او نیست و چیزی و کسی نمی تواند در چارچوب محدوده خود، خود را از خداوند متعال مخفی دارد.
 
پس او عالم به عالم غیب و شهادت است و در حقیقت، همه چیز نسبت به او، در عالم شهادت قرار می گیرد و جز او کسی و چیزی بدین پایه نمی رسد. اما دیگران، بسته به ظرفیت وجودی و ادراکی شان، برخی امور برایشان مشهود است و برخی دیگر، از دیده و سایر قوای ادراکی آنها، پوشیده است و نسبت به آنها یا اصلا آگاهی ندارند و یا در سطح بسیار پایینی مطلع اند.
 
البته تخصیص علم غیب به خداوند مانع از آن نمی شود که برخی اشخاص، به تعلیم الاهی و بر اساس شایستگی های نفسانی که از خود ابراز می دارند، به اسرار و علوم و امور غیبی آگاهی یابند و نادیدنی ها را دیده، و ناشنیدنی ها را بشنوند. این موهبتی است که خداوند به افراد برگزیده؛ مانند پیامبران و اولیا عنایت می نماید. لذا می بینیم که انبیا خبر از وحی می دهند که خود امری غیبی است، یا از امور غیبی خبر می دهند، یا حوادث آینده را پیش گویی می نمایند و دقیقا مطابق همان گفته ها، حوادثی رخ می دهد و ... .
 
با توجه به مطالب گفته شده، می توان تناقض ظاهری بین آیات و روایاتی که علم غیب را مخصوص خداوند می دانند، و آیات و روایاتی که انبیا و ائمه و اولیا را نیز عالم به غیب می دانند، با توضیحات زیر حل نمود:
 
1. اختصاص علم غیب به خداوند، به صورت ذاتی و استقلالی است و این با علم به غیب داشتن به صورت تبعی و با لطف و عنایت پروردگار و تعلیم او، منافاتی ندارد.
 
2. علم غیب به صورت تفصیلی را فقط خداوند می داند و دیگران به صورت اجمالی نسبت به آن آگاهی دارند و آگاهی از جزئیات آنها مخصوص خداوند است.
 
3. خداوند، بالفعل از همه اسرار غیبی آگاه است و دیگران ممکن است بالفعل، بسیاری از اسرار غیبی را ندانند، و تنها در صورتی که خداوند اراده نماید، یا خودشان اراده کنند و اذن و رضای پروردگار همراه باشد، از علوم غیبی مطلع گردند. در این باره از امام صادق (ع) روایت شده است: "نگامی که امام اراده کند چیزی را بداند، خداوند به او تعلیم خواهد داد".
 
اما آیه 34 سوره مبارکه لقمان می فرماید: "در حقیقت، خدا است که علم به قیامت دارد، باران می فرستد، و به آنچه در رحم مادران است آگاهی دارد و کسی نمی داند فردا چه چیزی به دست می آورد، و در کدامین سرزمین می میرد. به درستی که خداوند دانای آگاه است".
 
در مورد این آیه کریمه، دو تفسیر وجود دارد:
 
1. موارد پنج گانه مذکور در آیه فوق، جزو امور غیبی اند و جز خداوند و کسانی که خداوند آنان را آگاه به امور غیبی کرده باشد، کسی نسبت به این امور آگاهی ندارد. منظور از فرستادن باران، فقط بارش آن نیست که توسط متخصصان هواشناسی یا دیگران، قابل پیش بینی باشد، بلکه این که دقیقاً کی و کجا و چه مقدار نازل می شود منظور است، و این علم فقط در اختیار خداوند است و دیگران با حدس و گمان ممکن است تا حدی از آن آگاه باشند. چنانچه منظور از آگاهی از "جنین در رحم"، فقط جنسیت آن نیست که توسط دستگاه هایی قابل تشخیص باشد، بلکه منظور همه امور مربوط به جنین؛ مانند جنسیت، سلامت، خصوصیات جسمی و روحی و حتی استعدادهای او و سعادت و شقاوت و آینده او است. بدیهی است که چنین آگاهی، مخصوص خداست. و اگر در روایات، پاره‏اى از این آگاهى ها برای ائمه (ع) اثبات گشته، از آن جهت است که آگاهی به صورت علم اجمالى – آن هم از طریق تعلیم الاهى - هیچ منافاتى با اختصاص علم تفصیلى آنها به ذات پاک خداوند ندارد و تازه همین علم اجمالی نیز ذاتى و استقلالى نیست، بلکه جنبه عرضى و تعلیمى داشته و از طریق تعلیم الاهى است به مقدارى که خدا مى‏خواهد و صلاح مى‏داند.
 
2. اما تفسیر دیگر این است که در این آیه، فقط علم به تاریخ قیامت از امور غیبی است و خداوند نیز فقط آن را مخصوص خود می داند و در فرازهای دیگر آیه، سخن و شیوه بیان عوض شده و تنها اعلام می دارد که خداوند باران می فرستد و از آنچه در رحم مادران است آگاهی دارد، بدون آن که این علم را مخصوص خود بداند. بنابراین، اگر اکنون یا در آینده، بتوان با پیشرفت هایی علمی، دقیقاً از میزان بارندگی و زمان آن و از وضعیت جنین و خصوصیات آن، آگاهی پیدا نمود، تناقضی با منظور آیه نخواهد داشت. همچنین در فرازهای چهارم و پنجم آیه، تکیه سخن بر عدم اطلاع افراد از سرنوشت و مکان مرگ شان است. این عدم آگاهی، مطابق قانون طبیعت است که هیچ کس ذاتاً از غیب و حوادث آینده مطلع نیست، ولی این امر مانع از آن نمی شود که خداوند برخی افراد را نسبت به حوادث آینده یا زمان و مکان مرگ شان آگاه سازد.ر
 
پاسخ تفصیلی
این پرسش طی سه محور پاسخ داده می شود:
 
محور اول: علم غیب چیست؟
 
"غیب" به معنای پوشیده بودن چیزی از حواس و ادراک است. ارباب لغت گفته اند: "الغیب: کل ما غاب عنک"؛ یعنی هر آنچه از تو غایب و مخفی است غیب نامیده می­شود.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] لذا عرب هنگامی که خورشید غروب می کند می گوید: "غابت الشمس"؛ یعنی خورشید غایب شد و از دیده ها مخفی گردید.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2]
 
اما منظور از غیب در مقابل شهادت که از اصطلاحات قرآنی و کلامی است، عبارت است از امری که فراتر از ماده و خارج از عالم محسوسات باشد و با حواس عادّی و مادّی قابل درک و حسّ نباشد، بلکه ادراک و احساس و شهود آن محتاج ابزار و ادوات دیگری است.
 
علامه طباطبائی می گوید: غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند؛ یعنی یک شیء واحد ممکن است نسبت به چیزی غیب و نسبت به چیز دیگری شهادت باشد. این بدان سبب است که موجودات، خالی از حدود نیستند و از حدود خود جدا و منفک نمی گردند. بنابراین، هر چیزی که داخل در حدود و احاطه چیز دیگری باشد، برای او شهادت است؛ چون مشهود ادراک آن است، و اگر خارج از حدّ او باشد، برای او غیب خواهد بود؛ زیرا مشهود ادراک او نیست".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3]
 
محور دوم: عالم به غیب کیست؟
 
نتیجه ای که از تحلیل مذکور در مورد غیب به دست می آید، این است که علم غیب به صورت تمام و کمال در اختیار خداوند متعال است؛ زیرا او احاطه همه جانبه بر تمامی عالم دارد و محیط بر عالم است و چیزی خارج از محدوده وجودی او نیست و چیزی نمی تواند در چهار چوب محدوده خود، خود را از خداوند مخفی دارد. این معنا در آیات بسیاری از قرآن کریم به گونه های مختلف مورد تأکید قرار گرفته است؛ مانند:
 
"خداوند دانای غیب و شهود و کبیر و متعال است".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4]
 
"بگو ]ای پیامبر[: غیبت مخصوص خدا است".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5]
 
"بگو: هیچ کس در آسمان ها و زمین، جز خداود، غیب را نمی داند".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[6]
 
معنای ابتدایی که از این آیات به نظر می آید، این است جز خداوند کسی عالم به غیب نیست، اما در مقابل اینها آیات دیگری هستند که نشان می دهد اولیای الاهی نیز اجمالاً از غیب آگاهی دارند؛ مانند:
 
"چنان نبود که خداوند شما را از غیب آگاه کند، ولی خدا از میان رسولان خود هر کس را بخواهد برمی گزیند".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[7]
 
"عالم به غیبت او است و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی سازد، مگر رسولانی که آنها را برگزیده است".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[8]
 
در موررد معجزات حضرت عیسی (ع) آمده است:
 
"من شما را از آنچه می خورید، یا در خانه های خود نگه داری می کنید، خبر می دهم".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[9]
 
گذشته از آیات، روایات زیادی داریم که نشان می دهد، پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اجمالاً از غیب آگاهی داشته اند. آگاهی ایشان به غیب حداقل به دو شکل بوده است:
 
شکل اول، خبر دادن پیامبر (ص) از وحی و نزول آن است که این خود نوعی اخبار غیبی است که در اختیار ایشان قرار می گیرد.
 
شکل دوم، خبر دادن آنان از آینده و پیش گویی های دقیق ایشان است؛ مانند خبر دادن پیامبر (ص) از ماجرای جنگ موته و شهادت حضرت جعفر و بعضی دیگر از فرماندهان اسلام که در همان لحظه وقوع، پیامبر (ص) در مدینه، مسلمانان را آگاه کردند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[10] در روایات بسیاری به آگاهی داشتن معصومان به علم غیب اشاره شده استدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[11] که می توان در مورد آنها ادعای تواتر نمود.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[12]
 
اما در مورد چگونگی جمع بین این اخبار و آیات دسته دوم با آیات دسته اول، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
1. اختصاص علم غیب به خداوند، علم ذاتی و استقلالی است. بنابراین، غیر او مستقلا هیچ گونه آگاهی از غیب ندارند، بلکه تنها با لطف و عنایت او است که دیگران به علم غیب آگاه می شوند و آگاهی دیگران، تبعی است.
 
2. علوم غیبی را به صورت تفصیلی، فقط خداوند می داند و غیر خداوند نیز اجمالاً از علم غیب آگاه می شوند؛ یعنی آگاهی از جزئیات آن امور، مخصوص خدا است.
 
3. خداوند، بالفعل از همه اسرار غیب آگاه است، اما انبیا و ائمه (ع) و برخی اولیا ممکن است بالفعل، بسیاری از اسرار غیبی را ندانند، ولی هنگامی که خدا اراده کند آگاه می شوند و یا هنگامی که خودشان اراده کنند با اذن و رضای پروردگار از علوم غیبی مطلع می گردند.
 
در تأیید این مطلب روایاتی وجود دارد؛ از جمله در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم: "نگامی که امام اراده می کند چیزی را بداند، خدا به او تعلیم می دهد".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[13]
 
علاوه بر اینها، در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بیانگر نوعی معرفت خاص است که از طریق تهذیب نفس و عمل به شریعت و سیر و سلوک به سوی حق و با توجه به عالم قدس به دست می آید؛ مانند: "ای کسانی که ایمان آوردید اگر تقوای الاهی پیشه کنید، خداوند برای شما فرقان (قدرت شناخت حق از باطل) قرارخواهد داد".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[14]
 
حضرت علی (ع) نیز هنگام تلاوت این آیه: "مردانی که تجارت و کسب، آنان را از یاد خدا باز نمی دارد"دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[15] ، اظهار داشت: "خداوند سبحان، یاد خود را روشنی دل ها گردانید، تا گوش، پس از سنگینی شنوا گردد و چشم، پس از نابینایی بینا شود، و دل ها پس از ستیز آرام گردند. همواره در پاره ای از زمان و روزگاری که پیامبری نبوده، خدای را بندگانی است که با آنها از راه فکرشان، راز گوید و از طریق عقل شان سخن گوید".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[16]
 
محور سوم بحث:
 
حال به آیه 34 سوره لقمان می پردازیم. خداوند در این آیه کریمه می فرماید:
 
"در حقیقت، خدا است که علم به قیامت نزد او است، و باران را می فرستد و آنچه را که در رحم ها است، می داند، و کسی نمی داند فردا چه به دست می آورد، و کسی نمی داند در کدام سرزمین می میرد؛ در حقیقت خدا است که دانای آگاه است".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[17]
 
برای این آیه کریمه دو گونه تفسیر وجود دارد:
 
الف. در این آیه، به تناسب بحثی که پیرامون رستاخیز، در آیه قبل از آن ذکر شده است، سخن از علومی به میان آمده که مخصوص خدای متعال است و در اصطلاح به آنها "علوم غیبی" می گوییم و در این آیه به 5 مورد اشاره شده است:
 
1. آگاهی به زمان قیام قیامت: این مسئله را بارها مشرکان از پیامبر پرسیده اند: "روز قیامت کی خواهد بود"؟دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[18] قرآن در پاسخ می فرماید: "یچ کس جز خداوند از آن لحظه آگاه نیست و خداوند آگاهی به آن را از همه مخفی داشته است: قیامت خواهد آمد ولی آن را پنهان می سازم".دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[19]
 
2. زمان نزول باران: این که دقیقاً کی و کجا و چه مقدار نازل می شود، این علم در اختیار خداوند است و دیگران تنها با حدس و گمان ممکن است از آن اطلاع داشته باشند.
 
3. آنچه در رحم مادران است: یعنی نوع و خصوصیات ظاهری و باطنی و رفتاری جنین. بنابراین، ممکن است وسایلی در اختیار بشر باشد و یا قرار گیرد که به طور قطع از جنسیت جنین آگاه شوند، ولی اطلاع از خصوصیات جسمی و روحی، استعدادهای درونی، ذوق علمی و فلسفی و ادبی و هزاران ویژگی خاص او جز برای خدا امکان پذیر نیست.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[20] همچنین آگاهی از آینده جنین، عاقبت او، سعادت و شقاوت او و امور دیگری که مربوط به اوست، جز برای خداوند متعال مقدور نیست.
 
4. حوادث آینده و خصوصیات و جزئیات آنها و کارهایی که هر فرد در آینده کسب می کند و انجام می دهد.
 
5. و بالاخره این که هر شخص در کدام سرزمین از دنیا خواهد رفت.
 
طبق این تفسیر، موارد یاد شده، از علم غیب محسوب گردیده و به خداوند اختصاص دارد. اگر گفته شود که پس چرا در روایات، پاره‏اى از این آگاهى ها برای ائمه (ع) اثبات گشته است، در جواب می گوییم: آگاهى بر پاره‏اى از این امور به صورت علم اجمالى – آن هم از طریق تعلیم الاهى - هیچ منافاتى با اختصاص علم تفصیلى آنها به ذات پاک خداوند ندارد و تازه همین علم اجمالی نیز ذاتى و استقلالى نیست، بلکه جنبه عرضى و تعلیمى داشته و از طریق تعلیم الاهى است، به مقدارى که خدا مى‏خواهد و صلاح مى‏داند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[21]
 
ب. فرازهای مختلف این آیه همگی بر شکل واحدی نیستند و نحوه بیان در آنها متفاوت است. از نخستین جمله این آیه استفاده می شود که آگاهی از وقت رستاخیز مخصوص خداوند است و کسی جز او از آن آگاه نیست. این استفاده، از مقدم داشته شدن کلمه "عنده" بر لفظ "علم الساعة" به دست می آید که از نظر قواعد ادبی عرب، ‌نشانه انحصار است. آیات دیگری نیز بر انحصاری بودن چنین علمی گواهی می دهند.
 
اما در دومین فراز آیه مورد بحث، مشاهده می کنیم که روش بیان، دگرگون شده و هرگز به شیوه حصر و انحصار سخن نمی گوید. آنچه از این بخش آیه استفاده می شود، این است که خداوند از وقت نزول باران و آنچه در ارحام مادران است، آگاه می باشد، بدون این که این علم را از اختصاصات علوم الاهی بداند، ‌به گونه ای که احدی جز او از آن آگاه نباشد یا در آینده از آن مطلع نگردد.
 
بنابراین، علم خدا به نزول باران و جنین در رحم مادران،‌ مانع از آن نیست که بندگان نیز از طریق دیگری مانند وحی الاهی یا الهام غیبی و یا هر راه دیگری به این امور آگاه کردند. با این تفاوت که علم خدا ذاتی و ضروری است و علم دیگران کسبی و امکانی است.
 
در فرازهای چهارم و پنجم، شیوه سخن بیشتر تغییر می کند. محور سخن در این دو فراز، علم و آگاهی خدا از سرنوشت و محل مرگ انسان است. این عدم آگاهی مطابق قانون طبیعت است که هیچ فردی ذاتاً‌ از غیب و از پشت پرده آگاه نیست،‌ ولی این امر مانع از آن نمی شود که خداوند برخی از اولیای خود را از کارهای فردای او یا از محل مرگ شان آگاه نسازد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[22]
 
خلاصه سخن این که از نخستین فراز آیه به کمک دیگر آیات قرآن کریم استفاده می شود که آگاهی از وقت قیام قیامت از علوم اختصاصی خداوند است و جز او کسی از وقت آن آگاه نبوده و نخواهد شد.
 
اما در چهار فراز دیگر آیه، لحن سخن و شیوه گفتار در آنها این است که خداوند از وقت نزول باران و از آنچه که در ارحام است مطلع است و کسی از آینده خود و از محل مرگ خود آگاه نیست،‌ ولی علم به اینها را منحصر به ذات اقدس الاهی نمی کند. پس چه بسا دیگران هم بتوانند با تعلیم الاهی یا وحی و الهام و یا طریق دیگری که چه بسا هنوز آشکار نشده، به این امور آگاهی یابند.
 
 

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] . قریشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 5، ص 133.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2] . ابن فارس،  معجم مقاییس اللغة، ماده "غیب".
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3] . المیزان، ج 11، ص 418.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4] . رعد، 9.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5] . یونس، 20.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[6] . نحل، 65.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[7] . آل عمران، 179. مفهوم آیه این است که خداوند، علم غیب را در اختیار رسولان قرار می دهد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[8] . جن، 26 – 27.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[9] . آل عمران، 49.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[10] . ابن اثیر،  الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 237.
.[11] نک: کلینی،  اصول الکافی، ج 1، ابواب متعددی در این زمینه وجود دارد؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 26.
.[12] تواتر، در اصطلاح علم حدیث به معنای زیاد نقل شدن یک مطلب است، به گونه ای که احتمال کذب و توطئه از بین برود.
.[13] نک: اصول الکافی، ج 1، باب "ان الائمة اذا شاؤوا ان یعلموا علموا"، ح 3.
.[14] انفال، 29.
.[15]  نور، 37.
.[16] نهج البلاغة، ترجمه فولادوند، مهدی، خ 213.
.[17] متن اصلی آیه چنین است:
"ان الله عنده علم الساعة و ینزّل الغیث و یعلم ما فی الارحام و ماتدری نفس ماذا تکسب غداً و ماتدری نفس بایّ ارض تموت انّ الله علیم خبیر"؛ شایان ذکر است که ترجمه فولادوند.
.[18] اسراء، 51.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[19] . طه، 15.
.[20] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه،‌ ج 17، ص 99.
.[21] همان، ص100.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[22] . نک: ‌مربی نمونه (تفسیر سوره لقمان)، سبحانی،‌ جعفر، ص ۲۱۱-۲۱۲.
پاسخ
 سپاس شده توسط caran ، IM JUST TIRED ، ایرانی اسلامی
#9
من از اونا نیستم متن طولانی و حتی خارج از بحث کنید هیچی نگم
جواب اینم میدم


با کپی پیست کسی دانا نمیشه
لطفا متنو بخونید!
خودتون متوجه فرق حرف من با متن میشید

بحث س.می که مطرح کردید اصلا من مطرحش نکردم

گفتم که اوردن لفظ پیشگو بر امیر المومنین اشتباهه
همین جور که گفتن ساحر به حضرت موسی اشتباهه

یکی شیر تو بیابونه
یکی شیر تو بادیه و مشکه

یه شخصی که نمیفهمه و اطلاعی نداره چه فرقی میذاره بین معجزه و سحر؟
همون کار حضرت موسی رو سحر میخونه


شما جای کپی پیست کردن اگه از خودتون جوابی دارید بگید

حداقل کپی پیست هم میخواید بکنید متنی بیارید که جواب من باشه
نه ادعای دور و باطل و خارج از بحث!

من حرف از غیب زدم؟
گفتم حضرت علی از غیب آگاه نیست؟

شما تو متن حرف از غیب خدا زدید که واضح و مبرهنه

حضرت علی با علم خدادادی و علومی که از درونشون میجوشید(مطابق حدیث خودشون که علم دو نوعه)

به مسایل و شبهات پاسخ میدادن

نه پیشگویی کردن

     
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


پاسخ
#10
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا صاحب الزمان(ع)
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سلام به همگی ... خسته نباشید Smile  بیاید با همدیگه حلش کنیم ... البته عذرخواهم دخالت می کنم ولی خب بهتر از جنگه دیگه Big Grin  خب معنی پیشگویی و پیش بینی به نظر شما چیه ؟ لطفا به صورت خلاصه بگید ... ممنون Shy
ازادی + امادگی, حیا + فضای مجازی, چادر + عفت, عقل + دل و در یک کلام : ازادگی را با حیا و امادگی را با فضای مجازی و چادر رو با دل و عفت رو با عقل حفظ کن

آیـا پـیـشـگـویـی امام عـلی (ع) دربـاره داعـش را شـنـیـده بـودیـد؟ 1


I LOVE MOHAMMAD
I HATE TEROORISM
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Science بیست سخن از امام رضا (ع)
  نظر امام علی راجع به عمر ابن خطاب
  بیست سخن از امام حسن (ع)
  بیست سخن از امام صادق (ع)
Star بیست سخن از امام حسین (ع)
Star2 بیست سخن از امام علی (ع)
  زیباترین جذابترین خطبہ کہ شنیدم (نقد خلافت بعد رحلت پیامبر از زبان امام علی)
  مناجات با امام زمان (عج)
Star آیت‌الله علوی گرگانی: موضوعاتی نظیر دوچرخه‌سواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست
  عکس های مذهبی از حرم امام رضا در مشهد مقدس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان