امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مقابله با آتش سوزی در جنگلها به بودجه و امکانات مناسب نیازمند است

#1
به گزارش خبرنگار ایرنا، «خداکرم جلالی» رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به همراه «علی تیموری» نماینده سازمان محیط زیست در گفت وگوی خبری شنبه شب شبکه دوم سیما درباره بحران آتش سوزی های اخیر در مراتع و جنگل های کشور سخن گفتند.

جلالی در این رابطه گفت: به هنگام آتش سوزی و بحران، نباید مرزی در مراتع وجنگلها میان سازمانها و نهادها وجود داشته باشد که مانع از اطفاء حریق شود.

وی افزود: این سازمان با بودجه ای که در اختیار دارد نمی تواند در حد استاندارد های لازم، نیرو و امکانات مورد نیاز برای مواقع بحرانی داشته باشد.

جلالی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت ها و بستر لازم در سازمان ها و نهادهای مرتبط برای مقابله با چنین حوادثی فراهم باشد، گفت: برای مقابله با آتش سوزی و دیگر مشکلات، نیاز است هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در تخصیص بودجه توجه بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با یادآوری حضور مردم برای کمک به خاموش کردن آتش سوزی ها گفت: سازمان مراتع و جنگلها برای مقابله با آتش سوزی و دیگر بحرانها به تجهیزات و نیروی انسانی کافی نیاز دارد.

به گفته وی، در حالی که طبق استانداردهای بین المللی، حداقل نیرو برای هر 10 هکتار یک جنگلبان است اما در ایران برای هر 60 هکتار یک جنگلبان وجود دارد.

وی با بیان اینکه با نیروی کم و تجهیزات فعلی توان مقابله با آتش سوزی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر در تفاهم نامه ای که سازمان محیط زیست و مراتع و جنگلداری با ستاد کل نیروهای مسلح منعقد کرده است، از امکانات ارتش برای مقابله با آتش سوزی استفاده می شود.

جلالی، مقابله با چنین بحران ها و شرایط را نیازمند داشتن نیروی آموزش دیده در سطح منطقه بیان و خاطرنشان کرد: باید مردم را با طبیعت آشتی داد و آموزش های لازم جهت نگهداری و مقابله با آتش سوزی را به مردم آموخت؛ رسانه ها در آموزش ها نقش بسیار مهمی دارند که نباید از آن قافل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه قوانین سازمان مراتع باید بازبینی شود، افزود: قوانین کنونی برای مراتع و جنگلها متعلق به دهه های گذشته است؛ با اینکه پس از انقلاب این قوانین بازبینی شده اما سازمان مراتع اقدام به تدوین قوانین جدیدی کرده است.

جلالی گفت: قوانین تدوین شده به هیات دولت تقدیم شده که پس از بررسی و تایید دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه خواهد شد.

علی تیموری نماینده سازمان محیط زیست نیز در این برنامه گفت: در آتش سوزی اخیر در استان ایلام پنج هکتار از مراتع و جنگلهای این سازمان طمعه حریق شد.

وی، وظایف تعریف شده برای سازمان محیط زیست را حفاظت از تنوع زیستی، منابع طبیعی و حیات وحش کشور بیان کرد و افزود: این سازمان از کمبود نیرو و امکانات رنج می برد؛ در حال حاضر این سازمان با 2 هزار و 500 نیرو در کشور باید از محیط زیست صیانت کند.

تیموری ادامه داد: برای استان ایلام حدود 70 محیط بان انجام با حداقل امکانات در منطقه فعالیت می کنند.

این مقام سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی باید توجه بیشتری به این سازمانها و نهادها داشته باشند، افزود: ارتقای امکانات و نیروی انسانی، بسترهای لازم برای مقابله با حوادث را فراهم می سازد.

وی با بیان اینکه به محیط بانان کشور آموزش های لازم برای مقابله با آتش سوزی داده شده است، گفت: در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود آب و ریزگردها، زمینه بیشتری برای حوادثی چون آتش سوزی فراهم شده است؛ همچنین برای مقابله با این پدیده باید آموزش های لازم به محیط بانان در مقاطع مختلف داده شده است.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز در گفت و گوی تلفنی اظهار داشت که آتش سوزی در جنگل های این منطقه با امکانات حداقلی و کمک های مردم مهار شد.

وی با یادآوری اینکه 640 هزار هکتار از جنگل های زاگر س در استان ایلام قرار دارد، افزود: عوامل گوناگونی در آتش سوزی دخیل هستند؛ از جمله ضعیف و خشک شدن درختان و بارندگی کم می تواند با هر جرقه یا آتشی مراتع و جنگلها را طمعه حریق کند.

وی با ابزار تاسف از آتش سوزی اخیر گفت: باید برای اینگونه حوادث پیش بینی های لازم انجام شود؛ همچنین با برنامه ریزی مدون و آماده کردن زیرساختها، اجازه ندهیم منابع کشور از بین برود.

استاندار ایلام با بیان اینکه نیروی لازم برای حفاظت از این مناطق وجود ندارد، افزود: برای حفاظت از منابع طبیعی کشور به همکاری جدی دولت نیاز است و باید در این زمینه دیگر سازمانها و نهادها هماهنگی لازم باهم را داشته باشند.

وی گفت: نباید با وقوع چنین حوادثی وضعیت به نحوی باشد که اعزام بالگرد، از طریق ارتباط های شخصی انجام شود؛ بلکه باید در این شرایط همه سازمان ها و نهادها در نهایت هماهنگی و ارتباط باشند.

مروارید با یادآوری اینکه در حال حاضر برخی محیطبانان استان بدون دریافت دستمزد ماههاست انجام وظیفه می کنند، افزود: در آتش سوزی اخیر، این مساله به وضوح خود را نشان داد که در این مواقع بسیار ضیعف عمل می کنیم.
**دخترا پیـــام ندین دعوا میشه**
با دختر جماعت نمیسازم : )

_______________________________________________
√√√
↻گـــرگ↻
فقـــــط یڪ جـــــرم دارد:⇦بی گـــــناهی...
•.
↻گـــــرگ‌↻
فقـــــط یڪ علاقہ دارد:
‌⇦ڪشتڹ
.•
↻گـــــرگ↻
یڪ حـــــرف دارد:
‌⇦صـــداقـــــــــت
.•
↻گـــــرگ↻
فقـــــط یڪ دوا بر زخـــــم هایش دارد:
⇦زوزه
.•
↻گرگ↻
فقـــــط یڪ زخـــــم دارد:
⇦شـــــلاق ســـــرنوشـــــت بر قلبــــــش....
.•
↻گـــرگ↻
فقــــط یڪ نفـــــرت دارد:
⇦خـــــیانت....
.•
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قتل‌های اخیر نیازمند ریشه‌یابی فرهنگی است
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است
  تاکید روحانی بر الزام استفاده از ماسک در مرحله جدید مقابله با شیوع کرونا
  مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کووید 19، سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل
  ایران و اندونزی تجریبات خود در مقابله با ویروس کرونا را به اشتراک گذاشتند
  الجزایر در طول عید فطر تدابیر مقابله با کرونا را اجرا می‌کند
  اقدامات پارک فناوری تربیت مدرس برای مقابله با کرونا
  کمک سگها به محققان در شناسایی علت آتش‌سوزی‌ها
  بحران کرونا، بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا را نیز به خطر انداخت !
Heart فعال سیاسی اصولگرا: دولت پیشنهاد بودجه بدون نفت را تحت تاثیر گروه‌های فشار قبول نکر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان