امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سلام دوباره خشکسالی به خراسان شمالی

#1
به گزارش ایرنا، طبق تحلیل اداره کل هواشناسی و استاندارد بارشی اس.پی.آی، در اردیبهشت امسال شهرستان های راز و جرگلان و جاجرم با خشکسالی شدید و حاد، مناطق بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان با خشکسالی متوسط و سایر شهرستان ها نیز با خشکسالی خفیف مواجهند.

این در حالی است که پیش از این تمامی گزارش های هواشناسی نشان از ترسالی در این استان و نقطه پایانی بر 6 سال خشکسالی مستمر حکایت داشت.

معاون اداره کل هواشناسی خراسان شمالی می گوید: میزان بارش باران در دو ماه نخست سال جاری در این استان 49.3 میلی متر بود که به نسبت مشابه سال قبل 32 درصد کاهش داشته است.

نادر نصرتی به ایرنا گفت: کمترین میزان بارش باران مربوط به شهرستان جاجرم با 28 میلی متر و بیشترین آن نیز مربوط به فاروج است و در بجنورد نیز میزان بارش ها در سال جاری به نسبت مشابه سال قبل 48 درصد کمتر شده است.

به گفته وی در 15 روزه خرداد نیز میزان بارش باران حدود یک دهم میلیمتر بوده و به عبارتی بارندگی موثری نداشته ایم و این در حالی است که دمای هوای استان در دو ماهه اخیر به نسبت مشابه سال قبل 1.2 دهم درجه سانتی گراد و به نسبت دوره آماری نیز هشت دهم درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز اخیرا از خالی ماندن 50 درصد از حجم مخازن سدهای این استان در سال آبی جاری خبر داده بود.

کاظم طاهریان مجموع ظرفیت آبگیری سدهای استان را 250 میلیون متر مکعب اعلام کرد که امسال با احتساب حجم غیرمفید آب در سدها، میزان آن حدود 120 میلیون متر معکب است که تنها 90 میلیون متر مکعب آن قابل استفاده برای شرب و کشاورزی است.

براساس گفته این مدیر بخش آب خراسان شمالی ظرفیت ذخایر سدهای استان در سال جاری به نسبت دوره ده ساله 17 درصد کاهش یافته و بیشترین کاهش نیز مربوط به سد شیرین دره است که مخزن اصلی تامین آب شهر بجنورد و چند روستای حاشیه سد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی نیز خبر از حاکم شدن کم آبی بر یک سوم روستاهای این استان داده که براساس این اظهار 258 روستای این استان با جمعیت 42 هزار خانوار و حدود 160 هزار نفر درگیر کم آبی هستند.

حمید روشن روان می گوید: به دلیل کم آبی این روستاها برای تامین آب شرب با مشکل جدی مواجه شده اند و برخی از آنها نیز با تانکر آبرسانی می شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی نیز با تایید حاکم شدن خشکسالی بر بخشهای زیادی از مناطق این استان بر مدیریت منابع آب به خصوص در بخش شرب و کشاورزی تاکید می کند.

حسین عظیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: در شرایط خشکسالی برای محصولات زراعی دیم نمی توان نسخه ای پیچید، ولی باید برای محصولات زراعی و باغی نیازمند به آب، مدیریت تامین آب صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مشکل جدی خشکسالی بر استان تامین آب شرب در مناطق روستایی و شهری است که برخی از مناطق روستایی به دلیل کم آبی از طریق تانکرهای ثابت و سیار آبرسانی می شوند.

وی افزود: در مناطق شهری نیز باید شهروندان این استان کمبود آب را جدی بگیرند تا در صورت بروز مشکل شدید، مواجه با قطع آب نشوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان شمالی گفت: ما برای مدیریت منابع آبی و تامین آب شرب مناطق روستایی مشکل دار، نیازمند به حمایت های مالی و اجرایی پروژه های عملیاتی تر هستیم که طرح هایی برای سفر ریاست جمهوری پیشنهاد شده که در صورت تایید و تامین اعتبار عملیاتی می شود.

استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارش باران در این استان حدود بین 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی، به این میانگین نرسیده است.

سال گذشته خشکسالی حدود هفت هزار میلیارد ریال به حوزه کشاورزی و تاسیسات زیربنایی خراسان شمالی خسارت وارد کرد که میزان این خسارت ها حدود یک سوم ارزش محصولات تولیدی استان بود.

خشکسالی های متوالی در استان خراسان شمالی باعث شده تا دولت یازدهم در سال گذشته تسهیلات بانکی حدود 90 درصد از کشاورزان این استان را به میزان یک هزار و 500 میلیارد ریال را به مدت سه سال تمدید کند.

استان خراسان شمالی بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی ثبت احوال بیش از 900 هزار نفر جمعیت دارد که 48 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

این استان 344 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.
**دخترا پیـــام ندین دعوا میشه**
با دختر جماعت نمیسازم : )

_______________________________________________
√√√
↻گـــرگ↻
فقـــــط یڪ جـــــرم دارد:⇦بی گـــــناهی...
•.
↻گـــــرگ‌↻
فقـــــط یڪ علاقہ دارد:
‌⇦ڪشتڹ
.•
↻گـــــرگ↻
یڪ حـــــرف دارد:
‌⇦صـــداقـــــــــت
.•
↻گـــــرگ↻
فقـــــط یڪ دوا بر زخـــــم هایش دارد:
⇦زوزه
.•
↻گرگ↻
فقـــــط یڪ زخـــــم دارد:
⇦شـــــلاق ســـــرنوشـــــت بر قلبــــــش....
.•
↻گـــرگ↻
فقــــط یڪ نفـــــرت دارد:
⇦خـــــیانت....
.•
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آیا ماجرای صلح امام حسن (ع) دوباره تکرار می‌شود؟/ پاسخ از رهبر معظّم انقلاب
  شیوع دوباره کرونا در پکن
  ممنوعیت دوباره تردد به "اورامانات"/ تا یک ماه دیگر پیک "کرونا" را پشت سر می‌گذاریم
  خرم‌آباد دوباره تعطیل می‌شود!
  بدل کیم جونگ اون رهبر کره شمالی لو رفت
Heart ادعایی عجیب در مورد رهبر کره شمالی
Heart اظهارنظر پمپئو درباره احتمال مرگ رهبر کره شمالی
  غیبت کیم جونگ اون، سکوت کره شمالی و احتیاط به خرج دادن کره‌جنوبی
  مقام آمریکایی: حال جسمانی رهبر کره‌شمالی در وضعیت خطرناکی است
Heart خواهر "اون" احتمالا رهبر بعدی کره‌شمالی باشد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان