امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به توافق ژنو پایبند بوده است

#1
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به توافق ژنو پایبند بوده است 1
متن کامل گزارش تازه آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران / در حال تکمیل
ایران به توافق ژنو پایبند بوده است/ایران اطلاعاتی در خصوص یکی از دو موضوع باقی‌مانده ارائه کرده است/ایران مجوز دسترسی به اماکن و افراد مربوطه را صادر کند
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.
به گزارش فارس، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر اعلام کرده است که تهران باید دسترسی‌های لازم و اطلاعات مربوط به سایت نظامی پارچین را در اختیار این نهاد قرار دهد.

در این گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل پایبندی کامل ایران به توافق موقت موسوم به برنامه اقدام مشترک را تائید و اعلام کرده است که تهران از 20 ژانویه سال 2014 به بعد، غنی‌سازی بالاتر از 5درصد نداشته است.

در گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته همچنین اعلام شده است که ایران اطلاعاتی را در خصوص یکی از دو موضوع باقی‌مانده در بحث ابعاد احتمالی نظامی در اختیار آژانس قرار داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «(ایران) برخی اطلاعات مربوط به یکی از این دو موضوع باقی‌مانده را (با آژانس) به اشتراک گذاشته است. آژانس و ایران توافق کردند که به مذاکره بر سر این اقدامات عملی ادامه داده و در آینده نزدیک دیدار کنند.»

آمانو در گزارش خود گفته است که این نهاد به مذاکره با ایران و همچنین دیدار با نمایندگان این کشور به منظور حل مسائل باقی‌مانده، ادامه می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: «(آژانس) همچنان آماده است تا حل تمامی موضوعات باقی‌مانده را زیر چارچوب همکاری، تسریع کند. این امر می‌تواند از طریق همکاری‌های بیشتر ایران و صدور به موقع دسترسی‌ به تمامی اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و افراد مربوطه که از سوی آژانس درخواست شده، محقق شود.»

در ادامه متن کامل این گزارش که خبرگزاری فارس به نسخه‌ای از آن دسترسی پیدا کرده، آمده است:

 

اجرای توافق پادمان ان‌پی‌تی و مقررات مربوط به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل  درباره جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیرکل

تحولات عمده:

 مدیر کل در تاریخ 27 آوریل 2015 مذاکراتی با آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت. این دیدار بر چگونگی تسریع حل تمامی موضوعات باقی‌مانده و نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک، پس از توافق و منطبق با درخواست صورت‌گرفته، متمرکز بود. مدیر کل پس از آن هم در روز  14 می 2015 دیداری با آقای عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران داشت.

مقامات ایرانی و آژانس گفت‌وگوهای بیشتری در خصوص ادامه اجرای چارچوب همکاری‌ها داشته‌اند. آژانس و ایران توافق کردند به گفت‌وگو ادامه داده و در آینده نزدیک دوباره دیدار کنند.

آژانس به انجام نظارت و راستی‌آزمایی مربوط به اقدامات مرتبط با هسته‌ای مصرح در برنامه اقدام مشترک، آنطور که تمدید شد، ادامه داده است.

 از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، ایران در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده‌اش، UF6 را در سطح بالاتر از اورانیوم 235 پنج درصد، غنی نکرده و تمامی ذخایر UF6 با غنای اورانیوم 235 پنج درصد از طریق کاهش غنا یا تبدیل به اکسید اورانیوم، فرآوری شده است.

غنی‌سازی UF6 تا سطح اورانیوم 235 پنج درصد، به همان سرعت تولید اعلام‌شده در گزارش پیشین مدیر کل، ادامه یافته است. میزان این ماده که در فرم UF6 با غنای اورانیوم 235  پنج درصد باقی مانده، 8714.7 کیلوگرم است.

هیچ قطعه بزرگی در رآکتور IR-40 نصب نشده و هیچ‌گونه تولید یا تست سوختی برای این رآکتور صورت نگرفته است.

ایران به ارائه دسترسی‌ مدیریت‌شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی ادامه داده است.

A. پیشگفتار

1. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای توافق پادمان هسته‌ای که برای همه اعضای «ان پی تی» الزامی است و شروط مرتبط قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش شامل اطلاعات مربوط به اجرای اقدامات ذیل بیانیه مشترک در چهارچوب همکاری‌های و برنامه اقدام مشترک آنگونه که تمدید شده، می‌باشد.

2. شورای امنیت تاکید کرده است که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه‌هایش در خصوص ایران الزام آور است. مفاد مربوطه قطعنامه‌های یادشده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده‌اند مطابق شرایط این قطعنامه‌ها الزام آور هستند. اجرای کامل تعهدات ایران جهت اعاده اعتماد به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ایش لازم می‌باشد.

3. همان طور که قبلا گزارش شده، آژانس و ایران در تاریخ 11 نوامبر 2013 یک «بیانیه مشترک در مورد یک چارچوب برای همکاری» امضاء کردند (GOV/INF/2013/14). ذیل چارچوب برای همکاری، آژانس و ایران جهت همکاری بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های راستی آزمایی توسط آژانس به منظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال، و نیز پیشبرد کار در خصوص چنین فعالیت‌هایی به صورت گام به گام موافقت کردند. اقدامات عملی که تا کنون در ارتباط با «چارچوب برای همکاری» مورد توافق قرار گرفته‌اند در ضمیمه شماره یک فهرست شده‌اند.

4. همانطور که پیش از این گزارش شد، برنامه اقدام مشترک بین چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، پادشاهی متحد و ایالات متحده آمریکا (3+3E) و ایران، مورد توافق قرار گرفت. برنامه اقدام مشترک در 20 ژانویه 2014 ابتدا برای یک دوره 6 ماهه اجرایی شد. آژانس منطبق با درخواست 3+3E و ایران و طبق تائید شورای حکام (مشروط بر وجود منابع)، فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی مرتبط با هسته‌ای لازم برنامه اقدام مشترک را انجام داد، که شامل اقداماتی فراتر از موارد مربوطه توافقنامه پادمانی ایران و قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل بود. برنامه اقدام مشترک در روز 24 جولای 2014، تا 24 نوامبر 2014 تمدید شد.

5. در تاریخ 24 نوامبر 2014، برنامه اقدام مشترک تا تاریخ 30 ژوئن 2015 تمدید شد. آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های ذیربط هسته‌ای مبلغ بیشتری معادل 4.6 میلیون یورو از سوی کشورهای داوطلب تامین بودجه نیاز داشت. تا تاریخ 21 می 2015 مجموع تعهد تعدادی از کشورهای عضو، به 6.1 میلیون یورو رسید.

6. در تاریخ 2 آوریل 2015، در یک بیانیه مشترک، اعلام شد که E3/EU+3 و ایران «به راهکارهایی در مورد مولفه‌های کلیدی یک برنامه جامع اقدام مشترک دست یافته‌اند» و متعهدند که تلاش‌هایشان را تا 30 ژوئن 2015، تکمیل کنند. مدیر کل از این بیانیه استقبال کرد و گفت به محض تکمیل توافق و با تائید شورای حکام، آژانس برای راستی‌آزمایی اجرای اقدامات مرتبط با هسته‌ای توافقنامه، آمادگی دارد.

7. این گزارش فصلی، به تحولاتی که از زمان آخرین گزارش مدیر کل (GOV/2015/15) به بعد رخ داده و نیز به موضوعاتی که سابقه بیشتری دارند، می‌پردازد.

B. شفاف سازی مسائل حل نشده

8. شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود (GOV/2011/69) تاکید کرد برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائل محتوایی باقیمانده با هدف روشنگری درخصوص آن‌ها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت‌ها‍، مواد و اشخاص در ایران، به گفتگوهای خود شدت بخشند.

شورای حکام همچمنین در قطعنامه سپتامبر 2012 خود (GOV/2012/50) تاکید کرد همکاری ایران با درخواست‌های آژانس در جهت حل و فصل همه مسائل باقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ضرورت و فوریت دارد.

9. از زمان گزارش پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاری 9 مارس 2015 و 15 آوریل 2015، مقامات ایران و آژانس مذاکرات بیشتری در تهران درارتباط با اجرای دو اقدام عملی مورد توافق ماه می 2014 در قالب گام سوم چهارچوب همکاری که هنوز اجرایی نشده، یعنی اقدامات مربوط به انجام انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی (ضمیمه 1)، صورت دادند. ایران برخی از اطلاعات مربوط به یکی از این اقدامات را به اشتراک گذاشت. آژانس و ایران توافق کردند که مذاکرات درباره این اقدامات عملی را ادامه دهند و در آینده ای نزدیک مجددا با یکدیگر دیدار کنند.

10. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورخ 27 آوریل 2015، دیدارهایی را با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نیویورک برگزار کرد. تبادل نظر بین دو طرف بر چگونگی تسریع رفع تمامی موضوعات حل نشده و نظارت آژانس و راستی آزمایی مرتبط با اقدامات هسته ای مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک در زمانی که توافق صورت گرفت و طبق درخواست متمرکز بود. آنها در خصوص ادامه مذاکرات بین آژانس و ایران در تمامی سطوح موافقت کردند.

11. در 14 ماه می 2015، مدیرکل آژانس مذاکراتی را با «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در وین برگزار کرد.

12. همانطور  که در گذشته نیز گزارش شده است. آژانس در مناسبات مختلفی از آگوست 2014 تاکنون، چندین بار از ایران در خواست کرده تا اقدامات عملی جدیدی را که می‌خواهد در گام بعدی چهارچوب همکاری انجام دهد، ارائه کند اما ایران اقدام عملی جدیدی پیشنهاد نکرده است.

C. تاسیسات اعلام شده ذیل توافقنامه پادمان ایران

13. براساس توافق پادمانی، ایران 18 تأسیسات هسته ای و 9 محل در خارج از تاسیسات را که مواد هسته ای به صورت معمول در آن مورد استفاده قرار می گیرند  (LOFs) در اختیار آژانس قرار داده است (ضمیمه II). صرفنظر از اینکه برخی از فعالیت‌های انجام گرفته ایران در برخی از تأسیسات این کشور، چنانکه در زیر آورده شده است با قطعنامه‌های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت مغایر هستند، آژانس کماکان به فعالیت‌های راستی‌آزمایی در زمینه عدم انحراف مواد اعلام‌شده در این مراکز و محل‌های خارج از تأسیسات ادامه می‌دهد.
 
D. فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی

14. ایران بر خلاف قطعنامه‌های مربوط شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی در مراکز اعلام شده را متوقف نکرده است که در ذیل به آن اشاره خواهد شد. با این حال، ایران از 20 ژانویه 2014 هگزافلوراید اورانیوم با غنای بالاتر از 5 درصد تولید نکرده و بر روی تمامی ذخایر هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد آن فرآوری‌های بیشتری با رقیق‌سازی یا تبدیل انجام داده است. تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی  در تأسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان‌های آژانس هستند و تمامی مواد هسته‌ای، آبشارهای نصب شده و ایستگاه‌های تزریق و دفع آن در این تأسیسات تحت فعالیتهای مهار و پایش آژانس قرار دارد.

15. ایران هدف از غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم به اورانیوم 235 با غنای 5 درصد را تولید سوخت برای تأسیسات هسته‌ای خود اعلام کرده است. ایران همچنین هدف از غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد را تولید سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی اعلام کرده است.

16. ایران از زمان آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات اعلام شده خود در این تأسیسات موارد ذیل را تولید کرده است:

14936.7 کیلوگرم (761.8 کیلوگرم بیشتر از زمان گزارش پیشین مدیر کل) هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 با غنای 5 درصد که از این میزان 8714.7 کیلوگرم (761.8 کیلوگرم بیشتر از زمان گزارش پیشین مدیر کل) به شکل هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 پنج درصدی باقی مانده‌اند  و بر روی مابقی آن فراوری‌های بیشتر انجام گرفته است؛ (ضمیمه III را ببینید)؛ و
447.8 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد، تا زمانی که ایران تولید این مواد را متوقف کرد؛ که بر روی تمامی این مواد از طریق رقیق‌سازی یا تبدیل به اکسید اورانیوم فرآوری‌های بیشتر انجام گرفته است. (ضمیمه III را ببینید)؛

D.1. نطنز

17. مرکز غنی‌سازی سوخت: مرکز غنی‌سازی سوخت یک مرکز غنی‌سازی سانتریفیوژی برای تولید اورانیوم غنی شده با درصد غنای پایین و اورانیوم 235 با غنای پنج درصدی است. این مرکز برای اولین بار در سال 2007 عملیاتی شد. مرکز مورد نظر به سالن‌های تولید A و B تقسیم شده است. طبق اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، برای سالن تولید A، هشت واحد که هر کدام شامل 18 آبشار هستند در نظر گرفته شده؛ بنابراین، در مجموع 25 هزار سانتریفیوژ در 144 آبشار وجود دارند. در حال حاضر، در یکی از واحدها سانترفیوژهای نسل دوم وجود دارند؛ در پنج واحد دیگر سانتریفیوژهای نسل اول و در دو واحد دیگر هیچ سانتریفیوژی کار گذاشته نشده است. ایران هنوز اطلاعات طراحی برای سالن تولید B را ارئه نکرده است. آژانس کماکان تأیید می‌کند که سالن تولید B کماکان هیچ سانتریفیوژی ندارد.

18. در واحدی که در آن سانترفیوژهای نسل دوم وجود دارند تا 17 مه  2015 وضعیت نسبت به گزارش قبلی آژانس تغییری نکرده است: در 6 آبشار سانترفیوژهای نسل دوم به کار کامل نصب شده‌اند. به هیچکدام از این آبشارها هگزافلوراید اورانیوم طبیعی تزریق نشده است و برای 12 سانترفیوژ نسل دوم دیگر موجود در این بخش اقدامات نصب مقدماتی کامل نشده است.

19. در پنج واحدی که شامل سانتریفیوژهای نسل اول هستند تا تاریخ 17 مه  2015 اوضاع نسبت به گزارش قبلی مدیر کل تغییری نکرده است: 90 آبشار به طور کامل نصب شده بودند که از بین آنها به 54 آبشار هگزارفلوراید اورانیوم طبیعی تزریق شده است. همان‌طور که قبلاً گزارش شد، در دو واحد فاقد سانتریفیوژ، عملیات مقدماتی نصب برای 36 آبشار دارای سانتریفیوژهای نسل اول به اتمام رسیده است.

20. پس از راستی‌آزمایی اقام فیزیکی در مرکز غنی‌سازی سوخت بین 15 نوامبر 2014 و 2 دسامبر 2014، آژانس با احتساب خطاهای اندازه‌گیری معمول در چنین تأسیساتی، اقلام مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران در 16 نوامبر 2014 را تأیید کرد.

21. ایران تا تاریخ 12 مه 2015، از زمان آغاز به تولید در سال 2007، 164838 کیلوگرم هگزافلوراید طبیعی به آبشارهای مرکز غنی‌سازی سوخت تزریق و در کل 14411 کیلوگرم هگزافلوراید طبیعی غنی‌شده به اورانیوم 235 با غنای 5 درصد تولید کرده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دنیا تا سال ۲۰۲۵ به انرژی نامحدود دسترسی پیدا خواهد کرد
Subarrow قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا قبل از زمان انقضای توافق ایران-آژانس هستند
Heart تظاهرات سودانی‌ها علیه توافق صلح جوبا
Heart توافق موساد و مصر برای کاهش شدت واکنش کشورهای عربی به طرح الحاق
Heart توافق در بغداد برای اعطای یک وزارتخانه به ترکمان‌ها
Heart سوئیس خواستار لغو تحریم دیوان کیفری بین‌المللی از سوی آمریکا شد
Heart جاسوسی و ردیابی غیرقانونی روزنامه‌نگاران بین‌المللی در آرژانتین
  دیپلماسی پزشکی، راهکار ترکیه برای بهبود روابط پرتنش بین‌المللی
Heart همکاری‌های بین ‌المللی برای مبارزه با پاندمی کرونا ضروری است
Heart واکنش ایران به ادعای روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر تبادل زندانیان ایران و آمریکا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان