امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا: نگاهی گذرا به ساختار مکانیزه

#1
نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا: نگاهی گذرا به ساختار مکانیزه 1

اول ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی وقتی رئیس جمهور وقت مالی از رئیس جمهوری فرانسه “فرانسوا اولاند” درخواست مداخله نظامی در بحران کشورش را کرد، اولاند با تکبر درخواست بوعزیزه رئیس جمهوری که با یک کودتای خونین در سال ۲۰۰۳ میلادی به قدرت رسیده بود را رد کرد. بحران جمهری آفریقای مرکزی زمانی شروع شد که گروههای مسلمان بوعزیزه را به نقض توافقنامه ای که سال ۲۰۰۷ برای ایجاد یک دولت ائتلافی بسته شده بود متهم کردند. جنگجویان سِلِکا که کمتر از ۲۵۰۰ نفر، متشکل از چند گروه مسلمان در شرق کشور آفریقای مرکزی بودند به سرعت در حال پیشروی در این مستعمره استقلال یافته فرانسه بودند. کمتر از یک سال بعد از درخواست بوعزیزه در اولایل دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۰ نفر از یگان مهندسی هوابرد لژیون فرانسه (قسمتی از ارتش که مسئول عملیاتهای خارجیست) به سرعت و به هرقیمتی در حال آماده سازی فرودگاه بانگوی برای ورود نیروهای فرانسوی بودند. اینبار اقامتگاه رئیس جمهوری مسلمان آفریقای مرکزی مایکل ایوتودیا، که با شورش سلکا به قدرت رسیده بود در محاصره مخالفین مسیحی قرار داشت.
ارتش فرانسه، به جهت مداخله های متعدد در امور مستعمره های پیشین خود، یک ارتش نخبه در عملیاتهای برون مرزی است. ساختار نیروهایی که در مداخله های برونمرزی فرانسه به کار گرفته می شود بسیار سیال است. برای مثال در عملیات سانگاریس (نوعی پروانه وحشی) در آفریقای مرکزی ۱۶۰۰ نیروی فرانسوی حاضر در عملیات ترکیبی از ۱۱ تیپ و گردان مختلف بودند. در واقع راهبرد فرانسوی ها استفاده از نیروهای کوچک، به شدت متحرک و دارای تمام توانمندی ها از تخریب تا مهندسی رزمی، عملیات های ویژه، افسران رابط نیروی هوایی و بهداری است. علاوه بر مشکلات فرماندهی، جابجایی این نیروها از مشکلات عمده فرماندهی و عملیات خواهد بود. این مشکلات برای نیروهای فرانسوی که از خاک کشور کامرون عازم آفریقای مرکزی بودند باید ملموس تر می بود. اما با توجه به مفاهیم پیشرفته مورد استفاده در لژیون فرانسه، ۱۶۰۰ نیروی مورد نظر برای استقرار در جمهوری آفریقای مرکزی در کمتر از سه روز در مواضع خود مستقر شدند.
علی رغم حضور کم رنگ در جمهوری آفریقای مرکزی، وظیفه تامین آتش سنگین برای نیروهای فرانسوی در آفریقا عمدتا به عهده خودروی شناسایی تاکتیکی ERC 90 “ساگائی” است. ساگائی مجهز به یک توپ ۹۰ میلیمتری پایدار شده مجهز به یک سیستم کنترل آتش و دیدبانی نسبتا به روز است که با یک تیربار کالیبر ۱۲٫۷ و یک تیربار ۷٫۶۲ همراهی می شود. این خودروی شش چرخ آبی خاکی جهت مقاصد شناسایی رزمی طراحی گردیده است.


نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا: نگاهی گذرا به ساختار مکانیزه 1
ساگائی در مالی (عکس از راشا تودی)
اسب کاری نیروهای فرانسوی در افریقا نفر بر چرخ دار آبی خاکی VAB است. VAB یک پلتفرم بسیار ساده است که حتی دربرابر گلوله های ۱۲٫۷ تیربارهایی مانند دوشکا نیز محافظت کافی را در اختیار قرار نمی دهد اما امکان تجهیز به سکو های پایدار شده حامل سلاح های ۲۰ یا ۱۲٫۷ میلیمتری برای پشتیبانی از نیروهای پیاده، ظرفیت مناسب، اطمینان پذیری و قابلیت تحرک بالا آن را به یک المان مهم در برتری های تاکتیکی فرانسه در آفریقا تبدیل کرده است.


نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا: نگاهی گذرا به ساختار مکانیزه 1
نفربر چرخدار واب
قابلیت تحرک سریع و کم حجم نیروهای فرانسوی در آفریقا توسط خودروهای ۴*۴ مدل VBL تامین می گردد. VBL نیز همچون دو پلتفرم پیشین یک خوردوی آبی خاکی با قابلیت نصب سلاح های اتوماتیک ۱۲٫۷ و ۷٫۶۲ میلیمتری است. فلسفه طراحی این خودرو ارتباط سریع بین واحد های پیاده نظام فرانسه و یکی از الزامات مهم طراحی آن قابلیت عبور از موانع و نا همواری ها می باشد.


نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا: نگاهی گذرا به ساختار مکانیزه 1
VBL در آفریقای مرکزی
در کنار سه مدل بالا که ستون فقرات نیروهای درگیر در آفریقا را تشکیل می دهند پلتفرم های پشتی بانی مهندسی و همچنین خودروهای ترابری چون پیگوت P4 و VLRA TPK 4 نیز از نیروهای فرانسوی پشتیبانی می کنند. علی رغم وجود این مجموعه حساب شده و کامل، نیروهای فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی با یک سورپرایز جالب مواجه شدند: نیروهای سلکا مجهز به خودرو ترابری سبک سفیر ساخت صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران بودند. هرچند هنوز مشخص نیست این خودرو از طریق ایران یا بازارهای سیاه آفریقایی وارد خدمت شورشیان سلکا گردیده اما وجود سفیر قطعا دلیل پیشروی سریع شورشیان سلکا را واضح تر می کند.
نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا: نگاهی گذرا به ساختار مکانیزه 1
خودرو تاکتیکی سفیر در خدمت شورشیان سلکا
نیروهای فرانسوی هرچند تا کنون از قدرت بلامنازع در درگیری های آفریقا لذت برده اند اما حفاظت کم خودرو های سبک فرانسوی مستقر در آفریقا هشدار دهنده است، در طی یک نبرد سنگین و با کمین های حساب شده احتمال تلفات سنگین این مجموعه وجود دارد و به همین سبب نیروی زمینی فرانسه در حال ارتقا و بهبود توان مکانیزه خود می باشد.


منبع: وبسایت نبرد
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خفت(توان نظامی آلمان)
  -عکس هایی از هواپیما ترابری نظامی آنتونوف ای‌ان-۲۶-
  |-هواگردهای ترابری نظامی اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۶۰–۱۹۶۹-|
  -عکس هایی از هواپیما نظامی بوئینگ ئی-۳ سنتری-
  -سه مدل هواگرد آموزشی و نظامی دهه 1980-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  -چهار نوع از برترین هواگرد های نظامی آمریکا در دهه 1940-
  |-خودروی نظامی پیاده نظام بی‌ام‌پی-|
  درخواست نویسندگی در بخش مسائل نظامی و زیرشاخه ها
  ||تاریخچه عملیاتی و نظامی جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲||

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان