امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روايت فرمانده ناوچه پيکان از دفاع مقدس ملت ايران

#1
معنوي: دشمن پيش از هر حماقتي موقعيت خود در خليج فارس را ارزيابي کند


روايت فرمانده ناوچه پيکان از دفاع مقدس ملت ايران 1


فرمانده ناوچه پيکان در دوران دفاع مقدس با اشاره به دلاورمردي هاي رزمندگان به ويژه نيروي دريايي در هشت سال دفاع مقدس، گفت: اگر اين بار نيز دشمن بخواهد حماقت کند، بايد موقعيت خود در خليج فارس را مدنظر داشته باشد.

امير دريادار "عبدالله معنوي" که فرماندهي ناوچه حماسه ساز پيکان در سال 59 و ناوچه سبلان در سال 67 را برعهده داشته است، در گفت وگو با خبرنگاران ايرنا، گفت: نيروي دريايي از نظر تجهيزات به مراتب بهتر از گذشته است به ويژه در بخش راهبردي زيردريايي، به پيشرفت هاي چشمگيري دست يافته ايم که دشمن از همه اين پيشرفت ها به خوبي با خبر است.
فرمانده ناوچه هاي موشک انداز در دوران دفاع مقدس از جمله ناوچه پيکان، با برشمردن دستاوردهاي نيروي دريايي در آن دوران اظهار داشت: دو ماه پس از شروع جنگ تحميلي دشمن را در دريا حبس و خليج فارس و درياي عمان را کنترل کرديم.
وي چنان به تبيين نقش آفريني نيروي دريايي پرداخت که يادمان رفت درباره خودش سئوال کنيم، اگرچه همکارانش به ما گفتند، معنوي در 8 سال جنگ تحميلي از بندرعباس و بوشهر خارج نشد.
معنوي تاکيد کرد: در آغاز جنگ تحميلي بدنه نيروي دريايي با انقلاب و اهداف آن همسان و همدم و از نيروي انساي کارآمد برخوردار بود.
دريادار معنوي، ناوچه پيکان را نماد اقتدار، ايمان، عشق به ميهن، پايداري و استقامت ملت و نظام اسلامي معرفي کرد و با لحني آکنده از غرور و غيرت ديني گفت که ناوچه پيکان سرانجام پس از عقب راندن دشمن و محبوس کردن آن غرق شد، اما سياهي و تباهي را نيز با خود فرو برد.
وي با اشاره به اين که در دوران جنگ تحميلي نه تنها قطعات شناورها بلکه سيم خاردار هم به ايران نمي دادند، از تبديل نيروي دريايي به يک دانشگاه سخن گفت که مظهر خودباوري و خود اتکايي دفاعي و نظامي شد.
اين فرمانده دوران دفاع مقدس با تبيين سه مرحله حضور نيروي دريايي در جنگ تحميلي گفت که 8 سال با صلابت کامل در دريا اعمال حاکميت کرديم، به گونه اي که از شمال خليج فارس تا پايين درياي عمان پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران در اهتزاز کامل بود.
وي افزود: پس از سال هاي آغازين جنگ که نيروي دريايي درگير جنگ با نيروي دريايي عراق بود تقريبا تمامي کشتي هاي بيگانه از جمله آمريکايي ها، انگليسي ها، آلماني ها، ايتاليايي ها، استراليايي ها، نيوزيلندي ها و... در خليج فارس حضور پيدا کردند.

**مرحله اول/ عمليات مرواريد
فرمانده ناوچه هاي موشک انداز در دوران دفاع مقدس با اشاره به تشکيل ستاد جنگ دريايي در بوشهر گفت: در پي بمباران پايگاه هاي هوايي و دريايي از سوي عراق بدون اعلام جنگ، اين ستاد تصميم گرفت که در آغاز جنگ نيروي دريايي عراق را کنترل و يا متلاشي کند تا وارد محوطه دريا نشوند.
وي اظهار داشت: هدف ديگر ما اين بود که کشتي ها و نفت کش ها تحت تاثير تهديدات شناورهاي عراقي قرار نگيرند. در ورودي بندر ام القصر عراق که دو پايانه بزرگ نفتي البکر و العميه بود، جنگ دريايي بين ايران و عراق ايجاد شد که سرانجام ناوچه پيکان در اين عمليات غرق شد و بسياي از نيروها شهيد شدند.
فرمانده ناوچه پيکان افزود: در اين عمليات دو سوم شناورهاي نيروي دريايي عراق نابود شدند و بخشي از نيروي هوايي عراق، دو سکوي يادشده که محل حضور عراقي ها براي ديده باني يا سامانه ايزايي بود، از کارايي افتاد.
معنوي اظهار داشت: نيروي دريايي عراق ديگر نتوانست خود را بازسازي کند و در دريا وارد شود، چون دريا تحت کنترل ما بود.

** مرحله دوم/ کنترل تردد

وي مرحله بعد را کنترل تردد ناميد و گفت: هر دقيقه دو شناور از تنگه هرمز عبور مي کرد و مشخص نبود آيا به عراق کمک مي کنند يا نه.
اين فرمانده دوران دفاع مقدس با تاکيد بر لزوم کنترل و توقف شناورها براي تشخيص حمل تجهيزات و سلاح به عراق خاطرنشان کرد: براي بازرسي شناورها تلاش گسترده اي انجام شد.
از آغاز تا پايان جنگ تحميلي دهها فروند شناور مشکوک با پرچم هاي مختلف توقيف شد و با کنترل هايي که براساس قوانين بين المللي انجام شد، حضور اين شناورها محدودتر مي شد تا اين که کاملا متوقف شد و تجهيزات از طريق هوا و زمين به عراق مي آمد.

** مرحله بعد/ بازگذاشتن راه هاي وصولي
معنوي با بيان اين که فاصله آبراه ها براي انتقال مايحتاج عمومي تا مرز عراق حدود 50 کيلومتر است، اظهار داشت: تا جايي که توانستند آبراه ها را بمباران کردند و آسيب زماني بود که عراق هواپيما و هلي کوپتر مخصوص عمليات دريايي را از فرانسه گرفت به گونه اي که از فاصله 60 کيلومتري موشک را رها مي کردند و سپس مي نشستند.
وي گفت: بازگذاشتن معابر وصولي را عمليات "اسکورت کاروان ها" نام نهاديم.
معنوي اسکورت کاروان را عمليات مشترک نيروي دريايي و هوايي خواند که دهها شهيد را تقديم کرد.

**خوداتکايي باور همگاني

دريادار معنوي يادآور شد: با رفتن مستشاران و تعميرکاران شناورها، پرسنل نيروي دريايي هم طراحي مي کردند هم اجرا. نيروي دريايي به يک دانشگاه تبديل شد تا از تمامي دانش ها براي بهينه سازي سيستم ها بهره گرفته شود و اين در حالي بود که استکبار جهاني مدرن ترين سلاح ها را در اختيار عراق مي گذاشت.
فرمانده ناوچه پيکان گفت: پرچم ايران از شمال خليج فارس تا پايين درياي عمان در اهتزار کامل بود و صلابت و اعمال حاکميت دريايي هر روز بيشتر مي شد.
وي خاطرنشان کرد: استکبار جهاني به اين نتيجه رسيد که ايران نه تنها تضعيف نشد بلکه بر اثر مشارکت، همکاري، تلاش و کوشش همگاني به نيروي دريايي مقتدر و توانمند رسيد.

**مرحله سوم/ آمريکايي ها وارد ميدان شدند
معنوي مرحله بعد را دفاع در برابر استکبار جهاني و همپيمانان او عنوان کرد و گفت: ما کشتي هاي بيش از ده کشور را ديديم که با پرچم گشت مي زدند.
وي با اشاره به تجهيزات فوق مدرن ناوگان بيگانگان اظهار داشت: براي مثال يک ناوگان بيش از سه ناو هواپيمابر هر کدام بيش از 150 هواپيما با انواع موشک ضدسطحي و سامانه اطلاعاتي دارد.
فرمانده ناوچه سبلان گفت: در 29 فروردين 1367 با آمريکايي ها درگير شديم، آنان سکوهاي نفتي ما را زدند و ناوچه جوشن را محاصره و غرق کردند. در ميانه خليج فارس ناوچه سهند با آمريکايي ها درگير شد و با بمب و موشک آن را غرق کردند، سرانجام ناوچه سبلان با آنها درگير شد.

**بازدارندگي از طريق توان علمي

اين فرمانده دوران دفاع مقدس با بيان اين که بازدارندگي مولفه هاي خاص خود را دارد، توان علمي براي ساخت همه شناورها و سامانه ها را يکي از اين مولفه ها ذکر کرد و گفت: اين توانمندي در صنايع دفاعي کشور ديده مي شود.
وي خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب آموزش ها در خارج کشور صورت مي گرفت، اما اکنون همه چيز داخل کشور است حتي بهتر آموزش مي دهيم و نيروي دريايي به سامانه هاي مدرن مجهز شده است.
وي بومي و اسلامي شدن طرح ها و تفکرها را از اقداماتي دانست که تحقق يافته است و گفت: ايثار و فداکاري را در خارج درس نمي دهند اينهاست که قدرت بازدارندگي ما را شکل مي دهد.

**فرهنگ دفاع مقدس

فرمانده عالي رتبه ارتش در دوران دفاع مقدس گفت: وقتي جنگ نيست، مسايل ديگر برجسته مي شود و روي آنها حساسيت بيشتري پيدا مي کنيم، اما اين به معناي کمرنگ شدن فرهنگ دفاع مقدس نيست.
معنوي تاکيد کرد که اگر دوباره اتفاقي بيفتد ملت با فرمان رهبري بسيج مي شود.
وي بدترين خاطره خود را از دست دادن دوستان و بهترين خاطره اش را سخت کوشي پرسنل نيروي دريايي و دوام آوردن با هر کمبود و سختي بيان کرد.
اين مقام ارتش درباره ضرورت پذيرش قطعنامه 598 گفت: اگر دفاع مقدس 50 سال هم طول مي کشيد دفاع مي کرديم، اما حضور مستقيم نيروي دريايي آمريکا و غرب يک جبهه بزرگ تر را ايجاد مي کرد و اين وراي جبهه عراق بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرلشکر موسوی: قدرت پهپادی ارتش در زمان تحریم ظهور کرد/ لزوم توجه بیشتر به بودجه‌ دفاع
  وزیر دفاع جان‌باختن جمعی از نظامیان ترکیه را به همتای خود تسلیت گفت
Brick مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شرکت ملی
  نگاهي به عملكرد وزارت دفاع در ٣سال گذشته
  خودروی دفاع هوایی M6 Linebacker
  تجهیز کویت به جدیدترین نسل سامانه دفاع هوایی پاتریوت
  نامه معروف حاج قاسم به وزیر دفاع آمریکا
  مقایسه سامانه دفاع موشکی اس 400 با اس 300
  فرمانده نیروی زمینی ارتش:آماده‎ایم تا پیام سخت و کوبنده ای به عربستان نشان دهیم
  ابلاغ دستور فرمانده کل قوا برای افزایش توان نظامی به ارتش و سپاه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان