امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درمان دیسک کمر

#1
راه‌های درمان بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر کدام است؟

اگر بیمار به موقع مراجعه کند و هنوز بیماری خیلی پیشرفت نکرده باشد، در اکثر این بیماران با دادن داروهای شل‌کننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف می‌شود.

مرحله بعدی درمان، انجام فیزیوتراپی می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریکات الکتریکی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را کم می‌کنیم تا مشکل بیماری کاهش یابد. ولی اگر بیماری دیسک کمر در مراحل پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذکر شده استفاده کرد. به عبارتی هر کدام از روش‌های درمانی، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود؛ به‌طور مثال زمانی که دیسک به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممکن است فیزیوتراپی و ورزش کردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی استفاده کرد.

آیا بعد از درمان دیسک کمر، امکان عود مجدد وجود دارد؟

در تمام روش‌های درمانی دیسک کمر، امکان عود مجدد وجود دارد، ولی معمولاً عودها در سطوح بالا‌تر و پایین‌تر دیسک درمان شده ی قبلی اتفاق می‌افتد. البته گاهی ممکن است در همان سطح قبلی هم اتفاق بیفتد. اگر بیمار مراحل درمان را به خوبی انجام دهد و ورزش‌هایی را که برایش تجویز شده ادامه دهد و وزن خود را نیز کاهش دهد، ممکن است تا آخر عمر هیچ مشکل برایش پیش نیاید، ولی اگر مراحل درمانی را کامل انجام ندهد، امکان عود مجدد وجود دارد. در روش‌های جراحی هم به همین ترتیب می‌باشد. وقتی بیمار عمل می‌شود، به او توصیه می‌شود که به تقویت عضلات بپردازد و در کنار تقویت عضلات فیزیوتراپی را هم ادامه بدهد. نباید وزنه‌های سنگین را بلند کند و کارهای اشتباهی را که قبلا انجام می‌‌داده تکرار کند. در غیر این صورت ممکن است در همان سطح اولیه و یا سطوح دیگر دچار در رفتگی دیسک شود. روش‌های عمل جراحی نیز متفاوت است و از عمل‌های کوچک و بسته تا عمل‌های باز و بزرگ انجام می شود.

به عنوان مثال اگر سطح در رفته فقط یک سطح باشد و بیمار لاغر باشد و میزان در رفتگی نیز کم باشد، در این موقع از روش‌های عمل بسته می‌توان استفاده کرد. اگر کمی شدیدتر باشد، از روش‌های میکروسکوپی استفاده می‌کنیم و اگر خیلی شدید باشد و چندین سطح را گرفتار کرده باشد و بیمار چاق نیز باشد، ناچارا باید از روش‌های باز و وسیع استفاده شود.

چگونگی درمان و نوع عمل توسط پزشک تشخیص داده می شود و برای هر بیمار، عمل جراحی متناسب با شرایط وی در نظر گرفته می‌شود.

عدم درمان به موقع دیسک کمر چه عواقبی ممکن داشته باشد؟

عدم درمان به موقع دیسک کمر باعث بدتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد و درد بیمار را تشدید خواهد کرد. ممکن است به خاطر یک عمل کوچک، مجبور شویم عمل‌های بزرگ‌تری را انجام دهیم و حتی ممکن است باعث تخریب دیسک و تخریب خود مهره و سرخوردگی مهره شود و در نتیجه مجبور شویم که از یک عمل کاملا وسیع، با کار گذاشتن پلاتین و وسایل خاص فلزی در کمر بیمار استفاده کنیم. عدم درمان به موقع ممکن است باعث عوارضی مانند بی‌حس‌های دائمی یا اختلالات حرکتی شود که این عوارض باعث افتادگی پا و کشیدن و لنگی پا خواهد شد.

همچنین عدم درمان به موقع ممکن است باعث ایجاد مشکلات ادراری و مثانه‌ای شود و یا مشکلات اسفنکتر مقعد به وجود بیاورد و بیمار نتواند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد. این مشکلات در آقایان باعث ایجاد ناتوانی‌های جنسی هم می‌شود. به علت این که اعصاب مانند دیگر نسوج و پوست قابل ترمیم نمی‌باشند و اگر صدمه ای به آنها برسد، دیگر به حالت اولیه بر نمی‌گردند، بنابراین قبل از صدمه شدید، باید حتما نسبت به درمان اقدام کرد.

در درمان این بیماران با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

خوشبختانه اکنون در درمان این بیماران با مشکل خاصی مواجه نیستیم و بسیاری از امکانات و وسایل، چه تشخیصی و چه زمانی، موجود می‌باشد. حتی یک سری امکانات قابل حمل و نقل وجود دارد که برای بعضی از بیماران، که نیاز به یک سری وسایل خاص دارند، توسط شرکت‌ها و تکنسین‌های آنها فراهم می‌شود.

توصیه کلی شما به افراد مبتلا و دیگر افراد کدام است؟

بهترین توصیه این است که پیش‌گیری بهتر از درمان می‌باشد. پس در مرحله اول باید سعی کنیم که اصلا مبتلا به این بیماری نشویم. می‌بایستی در این ارتباط تمام مواردی که باعث پیش‌گیری از ایجاد این بیماری می‌شود را رعایت کنیم؛ از جمله ورزش کردن، کاهش وزن، عدم بلند کردن اجسام سنگین و هول دادن اجسامی مانند اتومبیل یا بلند کردن اتومبیل.

ورزش ملایم روزانه داشته باشیم تا بدنمان همیشه در فرم ایده‌ال قرار گیرد و عضلات وضعیت طبیعی را حفظ نمایند و استخوان‌ها دچار پوکی نشوند.

همچنین باید تغذیه مناسبی داشته باشیم (تغذیه مناسب به معنی زیاد خوردن نیست، بلکه به معنی درست خوردن می‌باشد). از میوه‌جات و سبزی‌جات و لبنیات حتماً در وعده‌های غذایی استفاده کنیم. در معرض نور خورشید به مقدار لازم قرار گیریم. درست بنشینیم یا بخوابیم یا راه برویم؛ مثلا موقع مطالعه، پشت‌میز و صندلی قرار بگیریم و اگر می‌خواهیم تلویزیون نگاه کنیم، لم ندهیم یا کج نشویم و یا در تخت خواب و به حالت نیم خیز مطالعه نکنیم. رعایت این موارد باعث می‌شود فشار بر روی دیسک‌های مختلف از جمله دیسک کمر، دیسک گردن و سایر قسمت‌ها، وارد نشود.

برای درمان حتما به موقع اقدام شود، و پزشک طرف مشاوره، فردی باشد که تبحر و اطلاعات کافی داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که تنها علت کمردرد، دیسک کمر نمی‌باشد و کمر درد علل بسیار متفاوتی دارد و بر حسب مورد، باید بیماران درمان شوند.

ممکن است علت‌های درد کمر، مشکلات تغذیه‌ای و متابولیکی مانند بیماری دیابت، نقرس یا تمام بیماری‌های التهابی و عفونی و حتی بدخیمی‌ها باشند. بنابراین در صورت بروز کمردرد حتما به پزشک مراجعه کنید تا بر حسب مورد خاص، کمردرد درمان شود.

گروهی از بیماران، اظهار می‌نمایند که نگران فلجی شدن بعد از عمل جراحی هستند، بنابراین باید گفت که به هیچ وجه به اظهارات ناآگاهانه و غیرعلمی اطرافیان توجه نکنند و مطمئن باشند چنان چه برای درمان این بیماری به موقع اقدام کنند، امکان فلجی وجود ندارد. اصولا با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی انجام گرفته (پیشرفت‌های تشخیصی و درمانی)، اصلا فلج بعد از عمل پیش نمی‌آید و به هیچ‌وجه نباید نگران باشند. ولی اگر خیلی دیر به پزشک مراجعه کنند، امکان آسیب‌ جدی به ریشه‌های عصبی در اثر بیرون زدگی‌ها و پاره شدگی‌ها وجود خواهد داشت و ممکن است علایمی مثل افتادگی پا و لنگی پا برایشان ایجاد شود. البته قابل ذکر است چنان چه بیماری افتادگی و لنگی پا و حالت فلج ایجاد شود، مسلما نباید این انتظار باشد که بعد از عمل کاملاً سالم شوند و مانند بقیه افراد راه برود.

به‌طور کلی باید گفت: دیسک کمر بیماری ای نیست که افراد نگران شوند و چنان چه به موقع درمان گردد، حتماً از سلامتی کامل برخوردار خواهند شد.
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
 سپاس شده توسط ..WonDerfull.. ، KATARA
آگهی
#2
علت ایجاد فتق دیسك چیست؟ و از نظر پاتولوژی چه اتفاقی می افتد؟
- از حدود 15 سالگی به بعد دیسك بین مهره ای دچار تغییراتی می شود كه اجتناب ناپذیر است. این تغییرات به كاهش میزان آب موجود در دیسك و كاهش انعطاف پذیری آن منجر می شود. این تغییرات در برخی افراد زودتر بروز می كند و در برخی دیرتر دیده می شود. در صورت وارد آمدن فشار نامناسب به دیسك فرسوده، قسمت پشتی دیسك دچار فتق یا بیرون زدگی می شود و این بیرون زدگی روی نخاع یا رشته های آن فشار وارد می كند.


- مكانهای شایع فتق دیسك در كجا است؟ و بیماران با چه علایم بالینی به شما مراجعه می كنند؟

- فتق دیسك ممكن است در ناحیه گردن، پشت یا كمر ایجاد شود. اگر فتق در ناحیه گردن باشد، بیمار دچار درد در ناحیه گردن و شانه و بازو می شود. اگر فشار روی نخاع زیاد باشد، بیمار علایمی نظیر گزگز و مورمور، بی حسی، سرد یا گرم شدن، احساس ضعف و درد در ناحیه ساعد، كف دست و انگشتان پیدا می كند.
فتق دیسك در ناحیه كمری، سبب بروز درد در ناحیه كمر و باسن و پشت یا جلوی ران می شود. اگر فشار روی رشته های نخاعی زیاد باشد، بیمار از ناحیه زانو به پایین علایمی نظیر درد، بی حسی، گزگز و مورمور، احساس سردی یا گرمی، گرفتگی مكرر عضلانی، ضعف یا لاغر شدن را تجربه می كند، بیماری كه دچار دیسك كمری است نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می كند كه رگی در پشت زانویش كشیدگی پیدا می كند. درد بیمار با سرفه زدن تشدید می شود.
گاهی بیماران فقط از وجود گزگز و مور مور یا ضعف یا درد در ناحیه ساق، مچ پا یا انگشتان پای خود شاكی هستند و كمر آنها اصلاً درد ندارد. برای بیشتر این بیماران پذیرش اینكه مشكلات آنها به علت وجود بیماری در ناحیه كمر است، خیلی سخت است.


- چگونه می توان فتق دیسك را از بیماری های ارتوپدی تشخیص داد؟

- بیماری های متعددی هستند كه سبب كمردرد با انتشار به پاها می شوند. از بین آنها بیماری هایی كه بیشتر با فتق دیسك كمر اشتباه می شوند، عبارتند از: كشیدگی رباطها یا عضلات كمر، تنگی كانال نخاع، آرتروز كمر، برخی از بیماری های روماتیسمی، عفونتهایی مثل تب مالت، تومورها و بیماری های سیستم ادراری نظیر سنگ كلیه.


- فتق دیسك چه درمانهایی دارد؟

- درمان براساس شدت بیماری فرق می كند. در موارد شدید كه بیرون زدگی دیسك بزرگ است و سبب فلج اندامهای تحتانی و یا بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می شود، جراحی باید به سرعت انجام شود. در مواردی كه با فتق دیسك فلج مختصری ایجاد شده است، اما بتدریج میزان فلج رو به افزایش است نیز باید فوری جراحی صورت بگیرد. در سایر موارد معمولاً به بیمار به مدت یك هفته تا 10 روز استراحت نسبی توصیه می شود.

طی این مدت بیمار باید از نشستن حتی الامكان پرهیز كند و از خم و راست شدن و برداشتن اشیای سنگین یا رانندگی نیز دوری نماید. معمولاً طی این مدت به بیمار داروهای مسكن تجویز می شود. اغلب بیماران طی این مدت 10 روزه، بهبود قابل توجهی پیدا می كنند. می توان بعد از 10 تا 14 روز از زمان شروع بیماری، برای بیمار ورزشهای مخصوصی را تجویز نمود كه آب درمانی و راه رفتن در آب در قسمت كم عمق استخر می باشد و نیز نرمشهای كششی برای عضلات كمر و شكم نیز مفید است.

می توان از فیزیوتراپی نیز در این مرحله سود جست. تأثیر روشهای درمانی نظیر طب سوزنی، حجامت، استفاده از زالو و داغ كردن ثابت نشده است. روشهای درمانی «كایروپراكتیك» در دیسك كمر ممكن است خطرناك باشد و در درصد كمی از بیماران ممكن است سبب تشدید علایم شود.

اگر 4 تا 6 هفته از درمان بیمار مبتلا به فتق دیسك كمری بگذرد و بیمار همچنان درد شدیدی بخصوص در پاها احساس كند یا فلج خفیف، اما پایداری در اندام تحتانی وجود داشته باشد به طوری كه بیمار نتواند فعالیتهای روزمره خود را بخوبی انجام دهد، انجام جراحی توصیه می شود.




- این درمانها چقدر مفید است؟

- درصد زیادی از بیمارانی كه فتق دیسك كمری دارند با درمانهای یاد شده و بدون جراحی كاملاً بهبود می یابند. البته احتمال عود كردن بیماری در آنها در آینده وجود دارد و باید مواردی نظیر پرهیز از برداشتن اشیای سنگین را همیشه رعایت كنند.
در برخی از بیماران، علایم بیماری حالت مزمن پیدا می كند و تا ماهها و یا حتی سالها بیمار بصورت دوره ای با علایم بیماری دست و پنجه نرم می كند.
در بیمارانی كه مورد عمل جراحی قرار می گیرند، اگر انتخاب بیمار مناسب باشد و جراحی بخوبی انجام گیرد، انتظار می رود بیمار بین 90 تا 95 درصد بهبود یابد. بیشتر بیماران بعد از عمل نیز از درد كمر، گزگز و مور مور خفیف و احساس سرد شدن پاها شكایت دارند.


- عمل جراحی فتق دیسك چه عوارض احتمالی در بیمار دارد؟

- به طور كلی هیچ عمل جراحی بدون عارضه نمی باشد. اگر شدت بیماری در حدی باشد كه نیاز به جراحی داشته باشد و جراح تبحر كافی داشته باشد. احتمال بروز عوارض پس از عمل جراحی خیلی ناچیز است.
عوارض عبارتند از 1- عفونت 2- چسبندگی اطراف رشته های نخاع 3- قطع رشته های نخاع در حین عمل 4- آزاد سازی ناقص رشته های نخاع حین عمل
اگر این عوارض بروز كند، ممكن است بیمار بعد از عمل احساس بهبود پیدا نكند یا در موارد نادر، احساس كند درد و ضعف بیشتری پیدا كرده است.


- چه توصیه هایی به افراد دارید؟

- فتق دیسك كمر بیماری نیست كه به طور كامل قابل پیشگیری باشد، اما بهتر است تمام افراد سالم از برداشتن و جا به جا كردن اشیای سنگین پرهیز كنند. انجام حركات ورزشی نیز می تواند احتمال بروز بیماری فتق دیسك را كاهش دهد.
در صورتی كه درد كمر داشته باشید و این درد به داخل ران یا ساق تیر بكشد، حتماً به پزشك متخصص مراجعه نمایید.
- راههای درمان بیرون زدگی و پارگی دیسك كمر كدام است؟
- اگر بیمار به موقع مراجعه كند و هنوز بیماری خیلی پیشرفت نكرده باشد، در اكثر این بیماران با دادن داروهای شلكننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف میشود.

مرحله بعدی درمان، انجام فیزیوتراپی میباشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریكات الكتریكی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را كم میكنیم تا مشكل بیماری كاهش یابد. ولی اگر بیماری دیسك كمر در مراحل پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمیتوان از روشهای ذكر شده استفاده كرد. به عبارتی هر كدام از روشهای درمانی، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود؛ بهطور مثال زمانی كه دیسك به ریشه عصبی فشار میآورد، ممكن است فیزیوتراپی و ورزش كردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلجهای مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی استفاده كرد.



- آیا بعد از درمان دیسك كمر، امكان عود مجدد وجود دارد؟

- در تمام روشهای درمانی دیسك كمر، امكان عود مجدد وجود دارد، ولی معمولاً عودها در سطوح بالاتر و پایینتر دیسك درمان شده ی قبلی اتفاق میافتد. البته گاهی ممكن است در همان سطح قبلی هم اتفاق بیفتد. اگر بیمار مراحل درمان را به خوبی انجام دهد و ورزشهایی را كه برایش تجویز شده ادامه دهد و وزن خود را نیز كاهش دهد، ممكن است تا آخر عمر هیچ مشكل برایش پیش نیاید، ولی اگر مراحل درمانی را كامل انجام ندهد، امكان عود مجدد وجود دارد. در روشهای جراحی هم به همین ترتیب میباشد. وقتی بیمار عمل میشود، به او توصیه میشود كه به تقویت عضلات بپردازد و در كنار تقویت عضلات فیزیوتراپی را هم ادامه بدهد. نباید وزنههای سنگین را بلند كند و كارهای اشتباهی را كه قبلا انجام میداده تكرار كند. در غیر این صورت ممكن است در همان سطح اولیه و یا سطوح دیگر دچار در رفتگی دیسك شود. روشهای عمل جراحی نیز متفاوت است و از عملهای كوچك و بسته تا عملهای باز و بزرگ انجام می شود.

به عنوان مثال اگر سطح در رفته فقط یك سطح باشد و بیمار لاغر باشد و میزان در رفتگی نیز كم باشد، در این موقع از روشهای عمل بسته میتوان استفاده كرد. اگر كمی شدیدتر باشد، از روشهای میكروسكوپی استفاده میكنیم و اگر خیلی شدید باشد و چندین سطح را گرفتار كرده باشد و بیمار چاق نیز باشد، ناچارا باید از روشهای باز و وسیع استفاده شود.


چگونگی درمان و نوع عمل توسط پزشك تشخیص داده می شود و برای هر بیمار، عمل جراحی متناسب با شرایط وی در نظر گرفته میشود.




- عدم درمان به موقع دیسك كمر چه عواقبی ممكن داشته باشد؟

- عدم درمان به موقع دیسك كمر باعث بدتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد و درد بیمار را تشدید خواهد كرد. ممكن است به خاطر یك عمل كوچك، مجبور شویم عملهای بزرگتری را انجام دهیم و حتی ممكن است باعث تخریب دیسك و تخریب خود مهره و سرخوردگی مهره شود و در نتیجه مجبور شویم كه از یك عمل كاملا وسیع، با كار گذاشتن پلاتین و وسایل خاص فلزی در كمر بیمار استفاده كنیم. عدم درمان به موقع ممكن است باعث عوارضی مانند بیحسهای دائمی یا اختلالات حركتی شود كه این عوارض باعث افتادگی پا و كشیدن و لنگی پا خواهد شد.

همچنین عدم درمان به موقع ممكن است باعث ایجاد مشكلات ادراری و مثانهای شود و یا مشكلات اسفنكتر مقعد به وجود بیاورد و بیمار نتواند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد. این مشكلات در آقایان باعث ایجاد ناتوانیهای جنسی هم میشود. به علت این كه اعصاب مانند دیگر نسوج و پوست قابل ترمیم نمیباشند و اگر صدمه ای به آنها برسد، دیگر به حالت اولیه بر نمیگردند، بنابراین قبل از صدمه شدید، باید حتما نسبت به درمان اقدام كرد.


- در درمان این بیماران با چه مشكلاتی مواجه هستید؟

- خوشبختانه اكنون در درمان این بیماران با مشكل خاصی مواجه نیستیم و بسیاری از امكانات و وسایل، چه تشخیصی و چه زمانی، موجود میباشد. حتی یك سری امكانات قابل حمل و نقل وجود دارد كه برای بعضی از بیماران، كه نیاز به یك سری وسایل خاص دارند، توسط شركتها و تكنسینهای آنها فراهم میشود.
توصیه كلی شما به افراد مبتلا و دیگر افراد كدام است؟

بهترین توصیه این است كه پیشگیری بهتر از درمان میباشد. پس در مرحله اول باید سعی كنیم كه اصلا مبتلا به این بیماری نشویم. میبایستی در این ارتباط تمام مواردی كه باعث پیشگیری از ایجاد این بیماری میشود را رعایت كنیم؛ از جمله ورزش كردن، كاهش وزن، عدم بلند كردن اجسام سنگین و هول دادن اجسامی مانند اتومبیل یا بلند كردن اتومبیل.


ورزش ملایم روزانه داشته باشیم تا بدنمان همیشه در فرم ایدهال قرار گیرد و عضلات وضعیت طبیعی را حفظ نمایند و استخوانها دچار پوكی نشوند.


همچنین باید تغذیه مناسبی داشته باشیم (تغذیه مناسب به معنی زیاد خوردن نیست، بلكه به معنی درست خوردن میباشد). از میوهجات و سبزیجات و لبنیات حتماً در وعدههای غذایی استفاده كنیم. در معرض نور خورشید به مقدار لازم قرار گیریم. درست بنشینیم یا بخوابیم یا راه برویم؛ مثلا موقع مطالعه، پشتمیز و صندلی قرار بگیریم و اگر میخواهیم تلویزیون نگاه كنیم، لم ندهیم یا كج نشویم و یا در تخت خواب و به حالت نیم خیز مطالعه نكنیم. رعایت این موارد باعث میشود فشار بر روی دیسكهای مختلف از جمله دیسك كمر، دیسك گردن و سایر قسمتها، وارد نشود.


برای درمان حتما به موقع اقدام شود، و پزشك طرف مشاوره، فردی باشد كه تبحر و اطلاعات كافی داشته باشد. البته به یاد داشته باشید كه تنها علت كمردرد، دیسك كمر نمیباشد و كمر درد علل بسیار متفاوتی دارد و بر حسب مورد، باید بیماران درمان شوند.


ممكن است علتهای درد كمر، مشكلات تغذیهای و متابولیكی مانند بیماری دیابت، نقرس یا تمام بیماریهای التهابی و عفونی و حتی بدخیمیها باشند. بنابراین در صورت بروز كمردرد حتما به پزشك مراجعه كنید تا بر حسب مورد خاص، كمردرد درمان شود.


گروهی از بیماران، اظهار مینمایند كه نگران فلجی شدن بعد از عمل جراحی هستند، بنابراین باید گفت كه به هیچ وجه به اظهارات ناآگاهانه و غیرعلمی اطرافیان توجه نكنند و مطمئن باشند چنان چه برای درمان این بیماری به موقع اقدام كنند، امكان فلجی وجود ندارد. اصولا با پیشرفتهایی كه در علم پزشكی انجام گرفته (پیشرفتهای تشخیصی و درمانی)، اصلا فلج بعد از عمل پیش نمیآید و به هیچوجه نباید نگران باشند. ولی اگر خیلی دیر به پزشك مراجعه كنند، امكان آسیب جدی به ریشههای عصبی در اثر بیرون زدگیها و پاره شدگیها وجود خواهد داشت و ممكن است علایمی مثل افتادگی پا و لنگی پا برایشان ایجاد شود. البته قابل ذكر است چنان چه بیماری افتادگی و لنگی پا و حالت فلج ایجاد شود، مسلما نباید این انتظار باشد كه بعد از عمل كاملاً سالم شوند و مانند بقیه افراد راه برود.


بهطور كلی باید گفت: دیسك كمر بیماری ای نیست كه افراد نگران شوند و چنان چه به موقع درمان گردد، حتماً از سلامتی كامل برخوردار خواهند شد.
پاسخ
#3
علایم "دیسک کمر "علایم "دیسک کمر "

یک متخصص و جراح مغز و اعصاب در خصوص دیسک‎ کمر گفت: پیشگیری‎ها در زمینه دیسک کمر باید از سنین نوجوانی صورت گیرد

و آداب صحیح نشستن، راه رفتن و خوابیدن رعایت شود.

به گزارش ایسنا، "دکتر احمد ایروانی" اظهار کرد: بیماری دیسک کمر با افزایش سن بیشتر مشاهده میشود و از سن 20 سالگی به بعد در

ورزشکارانی که ورزش‎های سنگین انجام میدهند، افراد دارای مشاغل سنگین و کسانی که علل زمینه‎ای یا ارثی دارند دیده میشوند

وی در خصوص علایم این بیماری، تصریح کرد: اگر بنا به هر دلیلی دیسک از قسمت عقبی دچار بیرون‎زدگی شود سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار

به پاها میشود که این دردها معمولاً به صورت یک طرفه هستند و با علایمی همچون احساس خواب رفتگی، گزگز، مورمور و احساس ضعف

و درد در ناحیه کمر، باسن، پشت یا جلوی ران همراه است.

این جراح با اشاره به نحوه تشخیص این بیماری، عنوان کرد: تشخیص به وسیله MRI صورت می‎گیرد

اگر این بیماری در حد خفیف یا متوسط باشد درمان به صورت دارویی، انجام ورزش‏های خاص و توانبخشی خواهد بود اگر درمان‏های دارویی

جواب ندهد که معمولاً در 5 تا 10 درصد افراد این گونه است که نیاز به جراحی به وجود میآید. ناگفته نماند که شیوع این بیماری در بین مردان و زنان یکسان است،

ولی در مردان در کشور ما چون بیشتر به مشاغل و ورزش‏های سنگین می‎پردازند بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر ایروانی یادآور شد: از سنین نوجوانی پیشگیری‏ها باید لحاظ، از افزایش وزن جلوگیری و همچنین از انجام کارهای سنگین حتی‎الامکان پرهیز شود،

قوانین احتیاطی در رانندگی و مشاغل رعایت شود و مراقبت‎های لازم صورت گیرد و نحوه صحیح نشستن،

خوابیدن و راه‎رفتن فراموش نشود؛ چرا که در طولانی مدت باعث بروز دیسک‎های کمر میشود
پاسخ
#4
ادغام شَد ..
Wнαтever I вecoмe , I decιde
.I нαve ɴo reɢreтѕ 
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان