امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین

#1
معرفی تانک های ژوزف استالین


تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

تانک IS2 که معادل Iosif Stalin می باشد و گاهی اوقات نیز با نام JS و یا Joseph Stalin می باشد ، در جریان جنگ جهانی دوم توسط شوروی به تولید رسید.

این تانک که در رده تانک های سنگین وزن دسته بندی می شد به منظور مقابله با تانک های سنگین پانژر آلمانی به تولید رسیده بود و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم از تانک های T34 استفاده می کرد. این تانک ها در برابر تانک های سنگین پانژر آلمانی حرفی برای گفتن نداشتند . به خصوص اینکه در جریان جنگ جهانی دوم تانک های T34 شوروی به صورت انبوه توسط توپ های ضد تانک فلک 88 شکار می شدند. از این رو در خلال جنگ جهانی اول شوروی به فکر تولید یک تانک سنگین وزن با حفاظت زرهی بالا افتاد. نمونه های اولیه این تانک که با نام IS 1 و یا KV شناخته می شدند ، در اواخر سال 1940 روانه میدان شدند. این تانک در عمل تانک بسیار ضعیفی از کار در آمد. چرا که دارای زرهی ضعیف و ناکارآمد و قدرت تحرک پایین بود. همچنین تسلیحات این تانک بسیار ضعیف و ناکارآمد بود. از این رو تولید این نمونه در همان سال متوقف شد.

تانک KV 1

تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

تانک KV 2

تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

تانک KV 2 غنیمت گرفته شده توسط آلمانی ها


تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

پس از لغو شدن طرح تولید تانک IS 1 شوروی شروع به ارتقاء قابلیت های تانک IS 1 کرد . در اوایل سال 1943 نخستین نمونه های این تانک وارد میدان شد. تانک جدید شوروی که با نام ژوزف استالین 2 نامگذاری شده بود ، وارد میادین نبرد شد و در عمل موفقیت های بسیاری به دست آورد. هر چند این تانک نسبتا دیر وارد میدان نبرد شد ولی در همان مدت محدود و تعداد محدودی که تولید شد توانست قابلیت های خود را به خوبی نشان دهد. در جریان پیشروی شوروی به سمت آلمان از این تانک ها به عنوان تانک پیشرو استفاده می کردند. این تانک ها به خوبی قادر بودند که تسلیحات ضد تانک آلمانی را که در مسیر تانک های شوروی کمین کرده بودند را شناسایی و منهدم کنند. این تانک ها به راستی تانک های آلمانی را به ستوه آورده بودند ، چرا که هر یک از این تانک ها به تنهایی قادر به مقابله با چندین تانک تایگر آلمانی بودند.

تانک IS 2 در مرز آلمان و لهستان

تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

این تانک مجهز به یک توپ سنگین 122 میلیمتری بود. توجه کنید که اکثر تانک های جنگ جهانی دوم دارای توپ های 70 الی 88 میلیمتری بودند . به عنوان مثال تانک شرمن آمریکایی دارای یک توپ 75 میلیمتری بود. تانک تایگر آلمانی دارای توپ 88 میلیمتری بود. درحالیکه این تانک دارای توپ سنگین 122 میلیمتری بود. همچنین میزان مقاومت زرهی این تانک نیز معادل 190 میلیمتر بود. در حالیکه تانک های متوسط آن دوره به طور متوسط دارای 60 میلیمتر زره بودند. همچنین این تانک دارای 40 کیلومتر بر ساعت سرعت بود.

تانک ژوزف استالین 2

تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

تانک ژورف استالین 2 در تابستان 1943 در جریان نبرد کورسک وارد میدان شد و کمی پس از ورود این تانک به میدان جنگ ، شوروی به مرور بر المان پیروز شد و تانک های آلمانی دچار تلفات سنگینی شدند. در سال 1944 مدل IS 3 و در سال 1945 نیز مدل IS 4 این تانک نیز ساخته شد. این تانک نقش موثری در پیشروی و فتوحات شوروی در جریان جنگ جهانی دوم داشت. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم کار به روز رسانی این تانک نیز ادامه یافت و مدلهای جدید و بهینه شده از این تانک نیز ارائه شد. این تانک یکی از تانک های اصلی شوروی در جریان جنگ سرد به شمار می رفت. نمونه های بهینه سازی شده این تانک در اوکراین و بلاروس موضع گرفته بودند و آماده بودند تا در صورت بروز جنگ موهوم سرد به سمت اروپای غربی سرازیر شوند.

تانک های بهینه سازی شده ژوزف استالین

تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1
تانک IS-2 ... غول های اتشین ژوزف استالین 1

تانک های ژوزف استالین به کشورهای چین ، کوبا ، کره شمالی و مصر نیز صادر شد . از این تانک به جز جنگ جهانی دوم ، در سرکوب انقلاب مجارستان ، جنگ شش روزه و جنگ چکسلواکی نیز استفاده شد. در جنگ شش روزه این تانک توسط ارتش مصر علیه اسرائیل به کار گرفته شد و در جریان این جنگ تعدادی از این تانک ها توسط فانتوم های اسرائیلی منهدم شده و تعدادی نیز به چنگ صهیونیست ها افتاد ولی هیچ کدام از این تانک ها توسط آتش تانک های اسرائیلی و یا تسلیحات ضد تانک آنها منهدم نشد. این تانک ها به تدریج در اوایل دهه 70 توسط ارتش سرخ شوروی از خدمت کنار گذاشته شد و سایر کشورها نیز تا سال 1995 به طور کامل این تانک را کنار گذاشتند (کره شمالی آخرین کاربر این تانک بود) این تانک دارای یک موتور دیزل با قدرت 600 اسب بخار است و با مخازن سوخت کاملا پر می تواند مسافتی معادل 150 مایل را طی کند. از این تانک در مجموع نزدیک به 6 هزار دستگاه در مدلهای مختلف تولید شد. این تانک 46 تن وزن داشت و به جز توپ 122 میلیمتری به دو تیربار کالیبر 7.62x54 میلیمتری از نوع DT و یک تیربار دوشکا نیز مجهز شده بود. این تانک نزدیک به 10 متر طول ، 3.1 متر عرض و 2.7 متر ارتفاع داشت و همچنین دارای چهار خدمه بود.



نویسنده : سرگرد گوردون
منبع: میلیتاری
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  ||☆تاریخچه عملیاتی و ویژگی های تانک تی-۵۴/۵۵☆||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  |تاریخچه تانک ها|
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  پنتر|تانک متوسط ارتش آلمان نازی
  |-SS-سه عدد از تانک های آلمان نازی که قاتل متفقین در جنگ جهانی دوم بودند-SS-|
  معرفی|تانک چلنجر ۱

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان