20-05-2015، 23:57
معرفی بالگرد چند منظوره CH_148 CYCLONE (گردباد سیکورسکی)
حتما دوستان با شنیدن نام سیکورسکی یاد بیادماندنی ترین بالگردهای ساخته شده به دست بشر می افتند که البته انتظار به حقی هم می باشد چرا که در ساخت بهترین ها همیشه رتبه یک را از آن خود کرده است و در مورد این بالگرد چند منظوره هم این مورد کاملا مشهود است.
بالگرد دو موتوره سایکلن به سفارش ارتش کانادا که جز اولین کاربران این پرنده خواهد بود در حال ساخت و توسعه می باشد .
این پرنده اولین پرواز خو را در 15 نوامبر سال 2008 انجام داد و به تمام کارشناسان نظامی ثابت کرد تنها یک کپی بی ارزش از بالگرد S-92 ساخت سیکورسکی نخواهد بود بلکه یک بالگرد دوزیست مانند شینوک خواهد بود که توانایی نشستن در مدت کوتاهی در آب را نیز خواهد داشت.
این پرنده از همان ابتدا به عنوان جانشینی برای CH_124 سی کینگ بود.گرچه کنار گزاشتن چنین بالگردی که به مدت بیشتر از 40 سال خدمتی بی نظیر به ارتش های دنیا کرده بود برای هر ارتشی در دنیا غم انگیز خواهد بود اما ارتش کانادا انتظار یک بالگرد بهتر را از سیکورسکی داشت که بعد از پرواز اولین نمونه کاملا در مورد به خدمت گرفتن سایکلون مطمئن شد.
ناوگان دریایی و هوایی کانادا این بالگرد را برای هدایت عملیات های ضدزیردریایی (ASW) و همچنین پایش و جستجو و نجات (SAR) در نظر دارند و امیدوار هستند تا پایان سال 2013 تمام 28 فروند سفارش داده شده در اختیارشان قرار گیرد.
در ماه می سال 2010 تصمیم به ارتقای موتور این پرنده گرفته شد که همین تصمیم باعث تاخیر در برنامه تحویل 28 فروندی سایکلون ها شد .در ابتدا شرکت جنرال الکتریک تصمیم به ساخت موتور جدیدی بر پایه موتور CT7-8A1 گرفت .
چرا که خوده CT7-8A1 سایکلون را سنگین تر میکرد و قدرت مانور این پرنده را به طرز محسوسی کاهش میداد.
سرانجام جنرال الکتریک قول ساخت موتور CT7-8A7 در سال 2012 را به فرماندهان نظامی کانادا داد تا آنها در نهایت موتوری با همان اندازه اما دارای 10 درصد قدرت بیشتر در اختیار داشته باشند.جالب اینجا بود که جنرال الکتریک ادعا کرد موتور جدید با قدرت بیشتر دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونه های قبلی می باشد!!
تمام اسکلت این بالگرد از فلز و مواد کامپوزیت ساخته شده.همچنین تیغه های این پرنده که با طراحی مهندسین شرکت سیکورسکی به گونه کاملا مشهودی تبدیل به یکی از کم صدا ترین ها در نوع خود و همچنین در عین حال پرقدرت ترین ها شدند.در تصویر زیر میتوانید روتور اس 92 را که تقریبا همان روتور این پرنده می باشد ملاحظه کنید.
بالگرد CH_148 مجهز به تجهیزات کشف و موقعیت یابی زیر دریایی در حین مامورت های ASW می باشد.
همچنین در مواردی د که در خطر باشد توانایی تجهیزات منحرف کننده موشک ها ی قفل شده را داراست.
همچنین مجهز به Sonobuoy آکوستیک می باشد.(تجهیزاتی که در سطح آب شناور هستند و امواج سونار و رادیویی به زیر آب جهت مقابله با زیر دریایی ارسال می کنند). که توسط شرکت جنرال داینامیکره کانادا ساخته شده است.
همچنین مجهز به رادار APS-143B و تجهیزات الکترو اپتیکال و فلیر و همچنین چشم تیز بین SAFIRE III می باشد که در زیر تصویر این مدل دوربین اپتیکی و حرارتی را میتوانید مشاهده کنید.
مشخصات کلی:
خدمه:4 نفر
ظرفیت:6 نفر در حالت لود برای ماموریت و بالای 22 نفر در حالت معمولی!
ماکسیمم وزن برخاست:12993 کیلوگرم
توان:دو عدد موتور General Electric CT7-8A7 با قدرت 3000 شفت اسب بخار برای هر کدام
بالاترین سرعت:306 کیلومتر در ساعت
سرعت کروز:254 کیلومتر در ساعت
سقف پروازی:4572 متر
تسلیحات: یک عدد تیربار و دو عدد اژدر Mark 46 که در زیر میتوانید تصویر مربوط به این اژدر را ببینید
تصویر موتور General Electric CT7-8A7
تصویر گردباد سیکورسکی
1-سیستم اخطار دهنده نزدیک شدن موشک به چاپر
AN/AAR-47 2-رادار تعیین موقعیت و هویت (ای اس ام)
AN/ALQ-210. 3-محل مخزن اقدام متقابل (بدون واسطه با رادار اخطار دهنده)
4-اژدر MK-46
5-محل اتصال رادار سونار عمقی(این رادار شکل بسیار جالبی دارد)
6-محل قرار گیری رادار سنابوی(ضد زیردریایی)
Sonobuoy -7 محل قرار گیری رادار چند کاره APS-143B(V)3 (چشم اقیانوس)
8-جلونگر فروسرخ STAR SAPHIRE III با دوربین های چندحالته حرارتی(چشم تیز بین این پرنده)
9-نگه دارنده انتن فرکانس بالا
10-بالابر
تهیه و ترجمه:OPS
حتما دوستان با شنیدن نام سیکورسکی یاد بیادماندنی ترین بالگردهای ساخته شده به دست بشر می افتند که البته انتظار به حقی هم می باشد چرا که در ساخت بهترین ها همیشه رتبه یک را از آن خود کرده است و در مورد این بالگرد چند منظوره هم این مورد کاملا مشهود است.
بالگرد دو موتوره سایکلن به سفارش ارتش کانادا که جز اولین کاربران این پرنده خواهد بود در حال ساخت و توسعه می باشد .
این پرنده اولین پرواز خو را در 15 نوامبر سال 2008 انجام داد و به تمام کارشناسان نظامی ثابت کرد تنها یک کپی بی ارزش از بالگرد S-92 ساخت سیکورسکی نخواهد بود بلکه یک بالگرد دوزیست مانند شینوک خواهد بود که توانایی نشستن در مدت کوتاهی در آب را نیز خواهد داشت.
این پرنده از همان ابتدا به عنوان جانشینی برای CH_124 سی کینگ بود.گرچه کنار گزاشتن چنین بالگردی که به مدت بیشتر از 40 سال خدمتی بی نظیر به ارتش های دنیا کرده بود برای هر ارتشی در دنیا غم انگیز خواهد بود اما ارتش کانادا انتظار یک بالگرد بهتر را از سیکورسکی داشت که بعد از پرواز اولین نمونه کاملا در مورد به خدمت گرفتن سایکلون مطمئن شد.
ناوگان دریایی و هوایی کانادا این بالگرد را برای هدایت عملیات های ضدزیردریایی (ASW) و همچنین پایش و جستجو و نجات (SAR) در نظر دارند و امیدوار هستند تا پایان سال 2013 تمام 28 فروند سفارش داده شده در اختیارشان قرار گیرد.
در ماه می سال 2010 تصمیم به ارتقای موتور این پرنده گرفته شد که همین تصمیم باعث تاخیر در برنامه تحویل 28 فروندی سایکلون ها شد .در ابتدا شرکت جنرال الکتریک تصمیم به ساخت موتور جدیدی بر پایه موتور CT7-8A1 گرفت .
چرا که خوده CT7-8A1 سایکلون را سنگین تر میکرد و قدرت مانور این پرنده را به طرز محسوسی کاهش میداد.
سرانجام جنرال الکتریک قول ساخت موتور CT7-8A7 در سال 2012 را به فرماندهان نظامی کانادا داد تا آنها در نهایت موتوری با همان اندازه اما دارای 10 درصد قدرت بیشتر در اختیار داشته باشند.جالب اینجا بود که جنرال الکتریک ادعا کرد موتور جدید با قدرت بیشتر دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونه های قبلی می باشد!!
تمام اسکلت این بالگرد از فلز و مواد کامپوزیت ساخته شده.همچنین تیغه های این پرنده که با طراحی مهندسین شرکت سیکورسکی به گونه کاملا مشهودی تبدیل به یکی از کم صدا ترین ها در نوع خود و همچنین در عین حال پرقدرت ترین ها شدند.در تصویر زیر میتوانید روتور اس 92 را که تقریبا همان روتور این پرنده می باشد ملاحظه کنید.
بالگرد CH_148 مجهز به تجهیزات کشف و موقعیت یابی زیر دریایی در حین مامورت های ASW می باشد.
همچنین در مواردی د که در خطر باشد توانایی تجهیزات منحرف کننده موشک ها ی قفل شده را داراست.
همچنین مجهز به Sonobuoy آکوستیک می باشد.(تجهیزاتی که در سطح آب شناور هستند و امواج سونار و رادیویی به زیر آب جهت مقابله با زیر دریایی ارسال می کنند). که توسط شرکت جنرال داینامیکره کانادا ساخته شده است.
همچنین مجهز به رادار APS-143B و تجهیزات الکترو اپتیکال و فلیر و همچنین چشم تیز بین SAFIRE III می باشد که در زیر تصویر این مدل دوربین اپتیکی و حرارتی را میتوانید مشاهده کنید.
مشخصات کلی:
خدمه:4 نفر
ظرفیت:6 نفر در حالت لود برای ماموریت و بالای 22 نفر در حالت معمولی!
ماکسیمم وزن برخاست:12993 کیلوگرم
توان:دو عدد موتور General Electric CT7-8A7 با قدرت 3000 شفت اسب بخار برای هر کدام
بالاترین سرعت:306 کیلومتر در ساعت
سرعت کروز:254 کیلومتر در ساعت
سقف پروازی:4572 متر
تسلیحات: یک عدد تیربار و دو عدد اژدر Mark 46 که در زیر میتوانید تصویر مربوط به این اژدر را ببینید
تصویر موتور General Electric CT7-8A7
تصویر گردباد سیکورسکی
1-سیستم اخطار دهنده نزدیک شدن موشک به چاپر
AN/AAR-47 2-رادار تعیین موقعیت و هویت (ای اس ام)
AN/ALQ-210. 3-محل مخزن اقدام متقابل (بدون واسطه با رادار اخطار دهنده)
4-اژدر MK-46
5-محل اتصال رادار سونار عمقی(این رادار شکل بسیار جالبی دارد)
6-محل قرار گیری رادار سنابوی(ضد زیردریایی)
Sonobuoy -7 محل قرار گیری رادار چند کاره APS-143B(V)3 (چشم اقیانوس)
8-جلونگر فروسرخ STAR SAPHIRE III با دوربین های چندحالته حرارتی(چشم تیز بین این پرنده)
9-نگه دارنده انتن فرکانس بالا
10-بالابر
تهیه و ترجمه:OPS