امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

راههاي مقابله با بيماري پاركينسون

#1
 روزنامه آرمان: 23 ارديبهشت ماه روز جهاني پاركينسون گذشت. نامگذاري چنين روزهايي تلنگري است كه بيشتر حواسمان به برخي از بيماريها باشد و نسبت به پيشگيري از ابتلاي به آنها اقدام كنيم. بيماري پاركينسون دستگاه عصبي مركزي را درگير كرده و با علائمي مانند لرزش بدن، سفتي عضلاني پيشرونده، از دست رفتن توانمنديهاي حركتي و غيره خود را نشان ميدهد. شما ميتوانيد با اقداماتي از قبيل نوشيدن قهوه، مصرف ويتامينها، ورزش و غيره از ابتلاي به اين بيماري پيشگيري كنيد.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
راههاي مقابله با بيماري پاركينسون 1


نتايج يك پژوهش كانادايي كه توسط وزارت سلامت آمريكا انجام شده و در فوريه سال 2010 به چاپ رسيده است نشان ميدهد مصرف ايبوبروفن (ادويل) باعث كاهش خطر ابتلا به بيماري پاركينسون ميشود. اين پژوهش که روي 136474 داوطلب كاملا سالم انجام شده است. محققان بعد از شش سال بررسي مشاهده كردند كه از بين اين تعداد داوطلب، حدود 293 نفر به پاركينسون مبتلا شدهاند. بررسيهاي انجام شده نشان ميدهد افرادي كه بروفن بيشتري مصرف كردهاند كمتر دچار اين بيماري شدهاند. به همين دليل محققان بررسيهاي بيشتري روي مولكولهاي موجود در ايبوپروفن انجام دادند، چون يك تركيب ضدالتهاب محسوب ميشود. به عقيده محققان، پاركينسون به دليل مرگ سلولهاي عصبي در اثر عوامل التهاب زا بروز ميكند. البته اين مورد صرفا جهت اطلاعرساني بوده است و منظورمان اين نيست كه براي پيشگيري از ابتلا به پاركينسون، شروع به مصرف بروفن كنيد، چون هر دارويي عوارض مخصوص به خودش را دارد.

نتايج پژوهشي كه در سال 2003 روي 77000 زن انجام شده است نشان ميدهد كه دريافت داروهاي هورموني و در كنار آن مصرف زياد قهوه در دوره يائسگي، خطر ابتلا به پاركينسون را بالا ميبرد. به عقيده محققان، خانمهايي كه قرصهاي هورموني مصرف ميكنند و در طول روز شش فنجان يا بيشتر قهوه مينوشند، چهار برابر بقيه در معرض اين بيماري قرار دارند. توجه داشته باشيد كه هورمون استروژن روي سيستم دوپامينرژيك تاثير ميگذارد. اگر تحت درمان با استروژن (هورمون درماني در يائسگي) هستيد، بهتر است مصرف قهوه را كاهش دهيد.

اگرچه براي اثبات اين نظريه هنوز به بررسيهاي بيشتر نياز هست، اما بهتر است بدانيد كه قرار گرفتن در معرض آفت كشها، سموم و آلايندههاي شيميايي جزو عوامل احتمالي افزايشدهنده خطر ابتلا به پاركينسون است. محققان فرانسوي بر اين عقيده هستند افرادي كه سالها در معرض سموم كشاورزي هستنند (مانند كشاورزان و غيره) بيشتر به اين بيماري مبتلا ميشوند. توصيه ميكنيم در حين سم پاشي محصولات كشاورزي و غيره حتما از ماسك استفاده كنيد. علاوه بر اين تا حد امكان از ميوهها و سبزيجات ارگانيك استفاده كنيد و يا اينكه قبل از خوردن آنها، به دقت آنها را بشوييد.

قهوه خواص ضدپاركينسوني دارد. نتايج يك پژوهش آمريكايي كه در سال 2000 و روي 8004 مرد انجام شده است نشان ميدهد افرادي كه قهوه و نوشيدنيهاي حاوي كافئين مصرف ميكنند، كمتر در معرض پاركينسون قرار ميگيرند. به عقيده اين متخصصان افرادي كه كافئين مصرف نميكنند در مقايسه با افرادي كه روزانه يك تا دو فنجان قهوه مينوشند، حدود پنج برابر بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند. البته توصيه ميشود كه در نوشيدن قهوه دچار افراط نشويد و روزانه يك تا دو فنجان ميل كنيد.

بهتر است بدانيد چاي سبز نيز خواص آنتي اكسيداني بالايي دارد و براي مقابله با بيماريهاي تخريبكننده سلولهاي عصبي مانند آلزايمر و پاركينسون مفيد است.

درست است كه نميتوان در برابر ابتلا به بيماريهاي ژنتيكي كار زيادي انجام داد، اما در بقيه موارد ميتوان با داشتن سبك زندگي سالم از ابتلا به بسياري از ناخوشيها پيشگيري كرد. بهترين كار اين است كه تغذيه متنوع و سرشار از ويتامين داشته باشيد، روح و روان تان را از گزند استرس و افسردگي دور نگه داريد، بيتحركي و خداي نكرده تنبلي را كنار بگذاريد و با توكل بر خدا، قلب و روحتان را سرشار از آرامش كنيد.

برخي از مسموميتهاي شديد مانند مسموميت با گاز مونواكسيدكربن يا منگنز ميتواند باعث بروز علائم ناگهاني بيماري پاركينسون شود. اين قبيل مسموميتها باعث مرگ سلولهاي عصبي دوپامينرژيك ميشود. اين پديده در مغز بيماران مبتلا به پاركينسون بهطور واضح ديده ميشود. با وجود اينكه اين قبيل مسموميتهاي شديد چندان شايع نيست، اما بايد حواستان به هر نوع ماده شيميايي باشد.

انجام ورزش منظم براي پيشگيري از بروز اختلالات حركتي مربوط به بيماري پاركينسون مانند لرزش اندامهاي بدن مفيد است. توجه داشته باشيد كه علائم اين بيماري ديرتر بروز ميكند و بيماران بايد خود را براي مقابله هر چه بهتر با علائم اين بيماري و كنترل بدن خود آماده كنند. توجه داشته باشيد كه ورزش خاصي براي پيشگيري از اين مشكل و اختلالات ناشي از آن وجود ندارد. متخصصان حوزه سلامت توصيه ميكنند كه انجام روزانه 30 دقيقه ورزشهاي سبك مانند پياده روي بسيار مفيد است. البته نبايد به اين ميزان بسنده كرد و بهتر است هر هفته حداقل يك ساعت ورزشهاي ديگر را نيز انجام داد.

نتايج يك پژوهش هلندي كه در سال 2006 روي بيش از پنج هزار نفر انجام شده است نشان ميدهد ويتامين ب6 تاثير مثبتي در محافظت از افراد سيگاري در برابر پاركينسون دارد. در واقع مصرف موادغذايي سرشار از اين ويتامين شما را در برابر اين بيماري حفاظت ميكند. ويتامين ب6 در مواد غذايي مختلفي مانند جگر گاو و گوساله وجود دارد. از ديگر منابع غذايي غني از اين ويتامين ميشود به برخي از ماهيها مانند ماهي آزاد و ماهي تن اشاره كرد.

نتايج يك پژوهش هلندي كه در سال 2002 انجام شده است نشان ميدهد كه افسردگي خطر ابتلا به بيماري پاركينسون را افزايش ميدهد. محققان بين سالهاي 1975 تا 1990 روي حدود 1358 نفر كه دچار افسردگي بودهاند، بررسيهايي انجام دادهاند. نتايج اين بررسيها با وضعيت افراد سالم (غيرافسرده) مقايسه شد. محققان به اين نتيجه رسيدند افرادي كه به مدت طولاني از افسردگي رنج بردهاند، به ميزان سه برابر بيشتر در معرض ابتلا به پاركينسون قرار ميگيرند. اگر دچار افسردگي هستيد، حتما به روان پزشك مراجعه كرده و نسبت به رفع مشكتان اقدام كنيد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بيماري ماشين گرفتگي
  بيماري ام اس -MSرا بيشتر بشناسيم
  تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا
  روش های مقابله با هوای سرد برای بیمار نشدن
  راه مقابله با سرماخوردگی پاییزی | چگونه در پاییز سرماخوردگی نگیریم
  راه های مقابله با ترس کودکان از دندان پزشکی
Thumbs Up یک آزمایش امیدبخش برای مقابله با ویروس ایدز
Star روشی برای مقابله با "عوارض جانبیِ درمان سرطان"
Star واکسیناسون مقرون به صرفه‌ترین روش مقابله با حصبه!
Exclamation ضرورت آمادگی جهانی برای مقابله با همه‌گیری بعدی آنفلوآنزا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان