امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خطرناک ترین سردرد میگرنی در سنین پایین

#1
خطرناک ترین سردرد میگرنی در سنین پایین 1


ایا در سنین پایین نیز احتمال ابتلای اطفال به سردرد میگرنی وجود دارد؟چه عواملی در ایجاد این امر تاثیرگذارند؟


بسیاری فکر میکنند سردرد و حملات میگرنی تنها مختص به بزرگسالان است، اما سردرد در کودکان هم جزو موارد نسبتا شایع در مراجعه به مراکز درمانی است. یکی از شایعترین دلایل این سردردها نیز میگرن است.
این نوع از سردرد در 5 تا 10 درصد از کودکان دیده میشود بنابراین ضروری است که خانوادهها در مورد این بیماری و راههای پیشگیری و درمان آن آگاهی لازم را داشته باشند.
علائم
میگرن ممکن است به صورت حملهای و حاد شروع شود و ساعتها یا حتی روزها ادامه داشته باشد. این سردرد ضرباندار و یکطرفه بوده و با علائمی مانند تهوع و استفراغ همراه است. گریز از نور، صدا و گاهی گریز از رایحههایی مانند عطر و ادکلن یا گل و… نیز در بعضی از بیماران وجود دارد. میگرن در کودکان پس از شروع بهصورت پیوسته ادامه یافته و شدت میگیرد. میگرن ممکن است یک ساعت یا حتی تا 3 روز ادامه داشته باشد و بعد از این دوره برطرف شود؛ البته در بیشتر موارد بعد از یک یا چند روز خاموشی بیماری مجدد عود میکند.نکته مهم دیگری که باید در تشخیص این بیماری مد نظر قرار گیرد امکان وجود علائم مشابه میگرن در بیماریهایی نظیر سینوزیت، عفونتهای سیستم تنفسی فوقانی، مننژیت و تومورهای ناحیه سر و گردن است. در صورت وجود علائم هشدار همراه سردرد مثل تب، سفتی گردن، سردرد صبحگاهی یا سردرد با الگوی متفاوت از میگرن باید سریعا به پزشک مراجعه کرد تا با گرفتن شرح حال، معاینه فیزیکی، آزمایشات و روشهای تصویربرداری از جمله سیتیاسکن و ام آر آی مغز ، بیماری زودتر و دقیقتر تشخیص داده شده و نسبت به درمان سریعتر آن اقدام شود.
جنسیت
میگرن در دختران و پسران به یک نسبت مشاهده میشود؛ تنها تفاوت در زمان بروز آن است. به صورتی که بروز بیماری برای اولین بار در پسران در دوران قبل از بلوغ و در دختران در دوران پس از بلوغ شایعتر است. سابقه خانوادگی و ارث در بروز و شیوع میگرن در کودکان تاثیر زیادی دارد.
علل
دلیل بروز سردرد میگرنی ناشناخته است؛ البته فرضیهها، احتمال انقباض عروق مغزی را مطرح میکنند. با این حال یافتههای قابل اعتماد اندکی در شناسایی عوامل خطر در رابطه با میگرن کودکان وجود دارد. محققان استرس، غذاهای خاص، ورزش و عادت ماهانه (در دختران) را از عوامل احتمالی در بروز و تشدید میگرن میدانند.
درمان
به نظر میرسد بیش از نیمی از کودکان مبتلا، بعد از بلوغ خودبهخود درمان میشوند؛ اما میگرنی که در نوجوانی شروع میشود، اغلب تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند. گرچه تعداد حملات و شدت آنها با گذشت زمان کمتر میشود.
روشهایی وجود دارند که میتوانند از حملات میگرن در کودکان پیشگیری کرده یا شدت حملات را کاهش دهند:
ـ دورکردن کودک از محرکهای خارجی مثل نور، صداها و بوهای محرک
ـ خواباندن کودک در اتاق تاریک و آرام (حین حمله)
ـ قرار دادن کمپرس یخ روی صورت و چشمها (حین حمله)
ـ دور کردن کودک از استرس و کم کردن فعالیت زیاد جسمانی او
ـ پرهیز از مصرف مواد محرک مثل شکلات، قهوه و کافی میکس، آجیل، پنیر و گوشتهای فرآوری شده(سوسیس و کالباس)
ـ تجویز داروهای مسکن و پیشگیریکننده تحت نظر متخصص کودکان یا مغز و اعصاب
خانوادهها نقش بسیار مهمی در تشخیص بموقع، پیشگیری، درمان و تشخیص میگرن در کودکان و نوجوانان دارند، بنابراین باید با دقت به شکایتهای فرزندان و علائمی که آنها میگویند، توجه کنند تا درمان به تاخیر نیفتد.



دکتر محمدرضا عزیزیاصل متخصص کودکان و نوزادان

پاسخ
 سپاس شده توسط spark T ، PISHY
آگهی
#2
منم میگرن دارم
Just be your self
پاسخ
 سپاس شده توسط PISHY


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان