امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی لپ تاپ Sony Vaio SE

#1
خوب: طراحی باریک و سبک،‌ سخت افزار متنوع،‌ صفحه نمایش با کیفیت و با رزولوشن بالا

بد: سوییچ دستی پردازنده گرافیکی

پیشنهاد: Sony Vaio SE یکی از لپ تاپ های خوش دست و زیبا و یک انتخاب معقول برای کاربرانی است که دنبال یک دستگاه تجاری هستند.





مشخصات دستگاه:







قیمت جهانی هنگام عرضه
۱۲۰۰ دلار

پردازنده ۲.۴GHz Intel Core i5 2450M
حافظه ۴GB, 1,333MHz DDR3
هارد ۶۴۰GB 7,200rpm
چیپ ست Intel HM65
گرافیک AMD Radeon HD 6630M / Intel HD 3000
سیستم عامل Windows 7
صفحه نمایش ۱۵.۵ اینچ
وزن ۱۹۵۰ گرم با باتری
گروه متوسط











بررسی

سونی بسیار خوب میداند چه دستگاهی طراحی کند و شرکتی است که از دیر باز نیاز بازار را به خوبی میشناسد. چندین مدل تحسین برانگیز اخیرا از سونی دیده ایم که از جمله آنها میتوان به سری Z و سری E اشاره کرد. سری S نیز در دو مدل ۱۳ و ۱۵ اینچی عرضه میشود. مدل ۱۳ اینچی را قبلا بررسی کرده ایم و مدل ۱۵ اینچی را هم اکنون بررسی میکنیم. مدل ۱۵ اینچی با نام SE به بازار عرضه میشود.

گروه لپ تاپ های سایز متوسط یا ۱۴-۱۵ اینچی،‌گروهی بسیار شلوغ و پر طرفدار است. مدلهای بسیاری از شرکت های مختلف در این گروه عرضه میشود که رقابت را بسیار تنگاتنگ کرده است. دل، ایسر و اچ پی مدلهای خوش قیمت بسیاری عرضه کرده اند و در نقطه مقابل،‌ایسوس و ام اس آی و لنوو مدلهای قیمت متوسط و لپ تاپ های باکلاس تری را عرضه میکنند. سونی پس از اپل در جایگاه دوم بهترین لپ تاپ سازان بازار است و طبعا این طراحی عالی و امکانات خوب،‌بی هزینه نیز نیست.











برای رقابتی تر کردن Vaio SE،‌سونی چند امکان خاص را بر آن افزوده است. اول اینکه سونی یک باتری کمکی با قیمتی حدود ۱۵۰ دلار در کنار این لپ تاپ به صورت انتخابی عرضه میکند که این باتری سطح زیر لپ تاپ را به صورت کامل پوشش میدهد. البته وزن و حجیم تر کردن دستگاه را نیز نباید از یاد برد اما برای افرادی که دور از پریز برق کار میکنند،‌عالی است. اما مشکل اینجاست که در ایران این باتری را باید با گشت و گذار بسیار در بازار پیدا کنید و همه فروشندگان آن را عرضه نمیکنند.

همچنین سونی روی این لپ تاپ چیپ trusted platform module یا TPM به همراه تکنولوژی VIP سایمنتک را نیز نصب کرده است. البته اصلا به درد محیط ایران و یا یک کاربر ساده و معمولی نمیخورد اما برای کاربران بسیار تجاری امکان بسیار کارایی است.











دستگاه تماما از جنس آلومینیوم و منیزیم بوده و ساختار بسیار خوش دست و محکمی دارد. دو رنگ مشکی و نقره ای نیز عرضه میشوند که هر دو واقعا زیبا هستند و دستگاه از هر نظر نشان دهنده یک وایو است.

با پهنای ۱ اینچی و وزن حدود ۲۰۰۰ گرمی، این دستگاه واقعا سبک تر و باریک تر از دیگر لپ تاپ های سایز متوسط است اما هنوز هم برای حمل و نقل روزانه به نظرم کمی سنگین می آید. افرادی که لپ تاپ را فرزند خود! میدانند بهتر است یک همراه ۱۳ اینچی بخرند.











صفحه کلید های سونی حرف ندارند و جز بهترین ها هستند. کلید های خوش دست و تخت و با فاصله بسیار مناسب از هم یک تجربه لذت بخشی از تایپ کردن را فراهم میکنند. سری نام پد نیز به صورت کامل موجود است و کار شما را راحت تر میکند. صفحه کلید دارای نور زمینه است و این نور زمینه در لپ تاپ های سونی واقعا زیباست. نور دور تا دور کلید ها و نوشته روی آنها را به صورت خاصی روشن میکند که واقعا تحسین برانگیز است.













مالتی تاچ پد نیز اندازه مناسبی داشته و سطح آن مات و غیر صیقلی است و دو دکمه سخت افزاری ماوس نیز در زیر آن به کمک شما خواهند آمد. مالتی تاچ پد پاسخگویی بسیار مناسبی داشته و از هر نظر بی عیب و نقص است.



صفحه نمایش ۱۵.۵ اینچ با نور دهی LED و از همه مهمتر دارای رزولوشن فوق العاده ۱۰۸۰*۱۹۲۰ است. کیفیت صفحات سونی همیشه مثال زدنی هستند و این دستگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. غلظت رنگ،‌ درخشندگی و کیفیت صفحه عالی است و حتی زوایای دید افقی و عمودی آن نیز بالاتر از حد متوسط است. حتی با براق بودن صفحه،‌بازتاب نور خارجی در آن بسیار پایین است.













بلندگوهای دستگاه نیز بالاتر از حد متوسط اند و برای تماشای فیلم به صورت دست جمعی کفایت میکنند.



وجود تکنولوژی Intel Wireless Display برای پخش فایلهای تصویری روی تلویزیون HD عالی است اما برای این کار باید یک گیرنده مخصوص برای تلویزیون خریداری کنید که قیمت آن تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد میشود. همچنین بهتر است به علت وجود رزولوشن بالای صفحه نمایش،‌ دستگاهی را انتخاب کنید که دارای درایو بلوری است. (اگر اهل فیلم هستید)













ویدیو
VGA, HDMI
صدا Stereo speakers, headphone jack
دیتا USB 2.0 2 ports, 1 USB 3.0, SD card reader, Memory Stick reader.


شبکه Ethernet, 802.11n Wi-Fi, Bluetooth, Intel Wireless Display 2.0 technology
درایو نوری بی دی پلیر



دو نوع پردازنده Core i5 و یک نوع پردازنده Core i7 روی این شاسی عرضه میشود. تا سقف ۸GB رم،‌ 750GB هارد (۱TB حالت جامد)‌ و دو نوع پردازنده گرافیکی ۶۴۷۰M و ۶۶۳۰M روی این لپ تاپ توسط سونی عرضه میشوند. دستگاه مورد بررسی دارای مشخصات مذکور در جدول ابتدای بررسی است.











پردازنده Core i5 2450M برای عملیات های سبک و حتی نیمه سنگین پردازشی کفایت میکند و اصولا آنچه اکثر کاربران از یک لپ تاپ انتظار دارند را پاسخگوست. اگر اهل بازی هستید و یا کارهای گرافیکی سنگین با لپ تاپ انجام میدهید حتما گرافیک ۶۶۳۰M را انتخاب کنید. این پردازنده گرافیکی نیز قادر است بازی های روز را در تنظیمات و رزولوشن پایین صفحه اجرا کند. یکی از نقاط ضعف اصلی این دستگاه،‌ سوییچ دستی بین پردازنده گرافیکی مجزا یعنی ۶۶۳۰ و پردازنده گرافیکی مجتمع یعنی Intel HD 3000 است. امروزه اکثر لپ تاپ ها به صورت خودکار بین دو پردازنده گرافیکی هنگام نیاز و به هدف کمتر شدن مصرف باتری سوییچ میکنند. این کار در Sony Vaio SE به صورت دستی و توسط یک دکمه که در بالای کیبورد قرار دارد انجام میگیرد. یک طرف سوییچ Speed نامگذاری شده که به معنای روشن بودن گرافیک و طرف دیگر Stamina نامگذاری شده که به معنای خاموش بودن گرافیک است. هنگام سوییچ کردن بین دو پردازنده،‌احتیاج به ریست و یا ریبوت کردن ویندوز ندارید،‌اما صفحه برای چند لحظه به حالت اغما میرود!







تست نتایج
۳DMark 11 995
3DMark06 6805
PCMark 07 1920
Street Fighter IV, Native 18 fps
FarCry 2, 1366*768, Ultra 21fps





باتری کمکی



به صورت پیش فرض در تست پخش ویدو،‌ باتری این دستگاه با روش بودن پردازنده گرافیکی اصلی تا ۳ ساعت عمر دارد که از این نقطه نظر بسیار ضعیف است. با داشتن باتری کمکی و روشن بودن پردازنده گرافیکی اصلی،‌ باتری در پخش ویدیو تا ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه میتواند عمر کند و در صورت خاموش کردن پردازنده گرافیکی، تا ۸ الی ۱۰ ساعت دستگاه همراهی خواهید داشت
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
 سپاس شده توسط ..WonDerfull.. ، نانا☀2012 ، KATARA
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی لپ تاب های روز دنیا (Dell)
  نقد و بررسی 10 لپ‌تاپ اولتراپرتابل برتر
  بررسی Lenovo W540: خشن، قدرتمند و خستگی ناپذیر
  بررسی لپ تاپ Asus X451CA : زیبای خوش قیمت !
  بررسی اولترابوک GIGABYTE U35F: جذاب و همه فن حریف!
  بررسی لپ تاپ DELL Inspiron 15R: پر مدعای قدیمی!
  بررسی لپ تاپ GIGABYTE P25W: پادشاه بازیها!
  مشخصات و بررسی لپ تاپ های AsuS
  :: نقد و بررسی ViewSonic ViewPad 7 - 3G
  :: نقد و بررسی Fujitsu LifeBook S761-A

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان