امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اعراب: برای مقابله با ایران، از آمریکا همان چیزی را می خواهیم که به اسرائیل داده است

#1
اعراب: برای مقابله با ایران، از آمریکا همان چیزی را می خواهیم که به اسرائیل داده است 1
سران کشورهای خلیج (فارس) که از مذاکرات هسته ای واشنگتن با ایران نگرانند ، از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشست روز پنجشنبه در کمپ دیوید انتظار دارند در وعده اش به آنها فقط به حرف و اسلحه اکتفا نکند.
به گزارش تیک، این خبرگزاری در ادامه نوشت: آنها در زمانی که منطقه تحت محاصره افراطیون اسلامگرا قرار دارد، سوریه همچنان در حال از هم پاشیدن است و عراق دچار بی ثباتی و یمن در هرج و مرج است، از اوباما می خواهند تعهد دهد که واشنگتن از آنها حمایت می کند.
ی
وسف القطیبه، سفیر امارات عربی متحده در آمریکا گفت :«من فکر می کنم با توجه به رفتار ایران در منطقه، و ظهور تهدید افراطیون، ما خواستار نوعی تضمین امنیتی هستیم. ما قطعا خواهان روابطی قوی تر هستیم.»

وی افزود :«در گذشته، ما با توافق با آمریکا درباره امنیت، بقای خود را حفظ کرده ایم. من فکر می کنم ما امروز

به چیزی مکتوب نیاز داریم. ما به چیزی نهادینه شده نیاز داریم.»

انتظارات از دیدارهای اوباما با سران کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) -- عربستان سعودی، کویت، امارات عربی متحده ، قطر، بحرین و عمان -- چیست؟

فروش اسلحه. درخواست جدید برای یک سامانه دفاع موشکی هماهنگ. رزمایش های نظامی مشترک بیشتر. همکاری بهتر در حوزه امنیت سایبری، و نیز امنیت کشتیرانی یا مرزی. ایجاد هماهنگی در سامانه های دفاعی این کشورها.

قطیبه گفت :«من فکر نمی کنم حتی یک کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) باشد که فکر نکند یک سپر دفاعی برای منطقه فکر خوبی است. همه با این موافقند. مشکل این است که شما چطور می خواهید کلید یک سامانه دفاعی منطقه ای را در زمانی که کشورهای مختلف سرگرم خرید تجهیزات متفاوت با سرعت های متفاوت هستند، روشن کنید؟ چطور می خواهید آن را به هم متصل کنید؟ چطور برای حرف زدن با یکدیگر رادار به دست می آورید؟»

یک مقام ارشد سعودی در ریاض به آسوشیتدپرس گفت کشورش خواهان یک سامانه دفاعی و همکاری نظامی است که مشابه همان چیزی باشد که آمریکا به اسرائیل داده است. این مقام به سبب اینکه مجاز نبود جزئیات فهرست خواسته های سعودی ها در نشست کمپ دیوید را فاش کند ، خواست ناشناس بماند. وی گفت سعودی ها همچنین خواهان دسترسی به تجهیزات نظامی پیشرفته ، موشک، هواپیما، ماهواره، و نیز فناوری بیشتر و همکاری های آموزشی با آمریکا هستند.

آمریکا و پنج کشور دیگر برای نهایی کردن توافقی با ایران تلاش می کنند که هدفش جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، در ازای کاهش تحریم هایی است که اقتصاد ایران را دچار خفگی کرده است. کاخ سفید می گوید کشورهای خلیج (فارس) خواهان توافقی هستند که راه ایران را به سوی سلاح های هسته ای مسدود کند. اما توافق هسته ای تنها منبع نگرانی نیست.

متحدان عرب آمریکا از نفوذ فزاینده ایران احساس خطر می کنند و از این نگرانند که توافق هسته ای غرب با ایران موجب جسور شدن تهران شود. آنها از این نگرانند که این توافق موجب آزاد شدن میلیاردها دلاری شود که ایران می تواند از آنها برای مداخله هرچه بیشتر در امور کشورها یا حمایت از عوامل نیابتی تروریستی خود استفاده کند.

سناتور جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت اوباما باید سخت تلاش کند تا متحدان عرب واشنگتن را متقاعد کند که آنها نباید از پیامدهای توافق هسته ای احتمالی نگران باشند.

مک کین با اشاره به تصمیم عربستان سعودی برای اقدام یکجانبه در یمن گفت :«آنها هم اکنون احساس می کنند که این دولت از آنها پشتیبانی نمی کند و برای همین او (اوباما) یک سربالایی تند پیش روی خود دارد.»

مک کین گفت برای همین است که سعودی ها فقط یک ساعت قبل از حمله خود به یمن به ژنرال لوید استین، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا، اطلاع دادند. عربستان سعودی رهبری حملات هوایی علیه شورشیان تحت حمایت ایران را که دولت یمن را سرنگون کرده اند، بر عهده دارند.

جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا خوشبین است، اما نمی خواهد بگوید اوباما دقیقا چه تضمین هایی در نشست کمپ دیوید عرضه خواهد کرد.

کری روز جمعه در پاریس گفت :«من فقط می توانم به طور کلی به شما بگویم که این تضمین ها با تشدید و تقویت روابط امنیتی-نظامی میان آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) ، و نیز با چالش های تازه ای که ما در منطقه با آنها مواجه ایم، و مهم ترین آنها مداخله ایران در امور کشورهای منطقه است، مرتبط خواهد بود.»

وی افزود مقامات آمریکایی روی جزئیات یک رشته تعهدات کار می کنند که «یک درک امنیتی جدید و یک رشته ابتکارات امنیتی جدید به وجود خواهد آورد».

عادل الجبیری وزیر امور خارجه عربستان که در کنار کری ایستاده بود گفت انتظار دارد که نشست کمپ دیوید به هموار شدن راههایی بینجامد که «اقدام مشترک در همه حوزه ها، چه در حوزه امنیت سایبری و چه در حوزه دفاع در برابر موشک های بالستیک یا آموزش نظامی یا دریافت تجهیزات، موثرتر و گسترده تر انجام گیرد.»

سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی ، رئیس هیئت نظارت بر کمک های خارجی مجلس سنا، هشدار داد آمریکا نباید برای جلب حمایت کشورهای خلیج (فارس) از توافق هسته ای احتمالی، وعده یک بسته تسلیحاتی بزرگ را به آنها بدهد. گراهام گفت مخالف تقویت ظرفیت های نظامی متحدان عرب واشنگتن نیست، اما «حتی اگر اشاره شود که این کار با توافق هسته ای ایران ارتباط دارد، من هر کاری بتوانم می کنم تا مطمئن شوم که آنها حتی یک گلوله یا یک هواپیما نیز دریافت نمی کنند.»

جان آلترمن در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل در واشنگتن گفت بعید می داند که آمریکا بتواند کاری بکند که به کشورهای خلیج (فارس) در خصوص (مقابله با) نفوذ ایران در منطقه اطمینان خاطر بدهد.

وی گفت :«به نظر من جایی که آنها بیشترین تضمین را می خواهند همان جایی است که آمریکا کمترین توانایی و بیشترین بی میلی را برای دادن تضمین دارد. حدس من این است که پس از نشست کمپ دیوید همه کمی احساس نارضایتی خواهند داشت.»
پاسخ
 سپاس شده توسط ℱΔℛNOOSℋ ℬOZORG
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حمله ایران به اسرائیل
  سگی ایرانی سوژه جدید در آمریکا شد (+عکس)
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
  استایل و جواهرات کامالا هریس در مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا
  روزنده: مردم مخالف مذاکره با آمریکا هستند/آراء خاکستری، نگاه جناحی ندارند
  نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا(زنده)
  پیش فرض انتخابات 2020 آمریکا و تاثیر آن بر قیمت ارز، قیمت طلا و سکه و قیمت نقره

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان