امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بلیت هواپیما گیر نمی‌آیند،‌ مقصر بلیت چارتری است؟

#1
بلیت هواپیما گیر نمی‌آیند،‌ مقصر بلیت چارتری است؟ 1
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی معتقد است که حقوق مسافر در فروش بلیط چارتر تضییع نمی شود. اما مسافر باید هواپیمای سالم بخواهد و این را حق خود بداند که یک سفر ایمن داشته باشد.
 بلیت ها و تورهای ارزان قیمت حتما برای شما هم پیامک می شود. قیمت های باورنکردنی که از قیمت بلیت هواپیما هم کمتر است. ماجرای این تورهای ارزان قیمت را هم می دانید؛ چارتری های لحظه آخری. چارتر را اجاره هواپیما یا صندلی تعریف کرده اند. شرکتهای هواپیمایی برای برخی سفرهای خود تعدادی از صندلیها را چارتر می کنند که در اینصورت قیمت آن کمی ارزانتر است. اما نکته اینجاست که در ایران بخش بزرگی از صندلی های هواپیماها، چارتر می شوند. به همین دلیل کمتر امکان یافتن صندلی خالی برای سفرهای ناگهانی وجود داشته باشد. چند سال قبل این چارتر کردن ممنوع شد. اما چون امکان ساماندهی آن وجود نداشت باز هم اجرا می شود.

محمدحسن کرمانی رئيس انجمن دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي، در مورد مشکلات فروش بلیت چارتری به خبرآنلاین می گوید: «در تمام دنیا این امر وجود دارد و نباید آن را حذف کرد بلکه اگر بخش هواپیمایی خصوصی و سازمانها ساماندهی شوند مشکل این بخش هم حل می شود.»

مشروح این گفت و گوی کوتاه را می خوانید:

در یک دوره قرار شد فروش بلیت چارتر برای هواپیماها ممنوع شود. چرا دوباره همچنان بلیت چارتر فروخته می شود؟
حدودا سال 91 بود که موضوع ممنوعیت فروش بلیت چارتر اعلام شد اما این ممنوعیت برای پروازهای برنامه‌ای بود یعنی آن دسته از پروازهای روتین را که میان دو مقصد برقرار است،‌ نمی‌توان چارتر کرد اما این قانون هم اجرا نشد چون شرکتهای هواپیمایی چنین امکانی را با وجود این همه مشکل و هزینه ندارند.

یعنی شرکتهای هواپیمایی به خاطر سود این کار را انجام می دهند؟
شرکتهای هواپیمایی هزینه نگهداری، سوخت و حفظ فرودگاه و... هزاران هزینه دیگر را دارند که قیمت اینها به اضافه درصدی سود می شود قیمت بلیط هواپیما. الان شرکتهای هواپیمایی به خاطر سود پایین ناچار به فروش بلیت چارتری هستند. به هرحال وقتی این بلیتها چارتر باشد آنها برای برخی هزینه ها تضمین پرداخت دارند، طبیعی است که شرکتهای هواپیمایی هم مانند هر صنف دیگر باید به دنبال سود خود باشند.

اما برخی مقصدها کاملا چارتی فروش می روند و اگر یک سفر ناگهانی پیش بیاید کمتر صندلی خالی وجود دارد.
در تمام دنیا فروش بلیط چارتری وجود دارد و این تنها برای کشور ما نیست که اینقدر نسبت به آن حساسیت وجود دارد، بلیت برای سفر پروازی و اجاره ای دو بخش صنعت هواپیمایی هستند و نمی توان آن را حذف کرد.

در این میان حقوق شهروندان چه می شود؟
حقوق مسافر این است که از دولت و شرکت هواپیمایی ، هواپیمای نو و سالم بخواهد تا در هر سفر دلواپس و نگران نباشد. البته اگر قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که قرار بود از سال سوم برنامه پنجم اجرا شود به درستی اجرا می شد الان این مشکلات وجود نداشت و حقوق سازمانهای هواپیمایی و مردم هم رعایت می شد اما الان در این شرایط چاره ای نیست. الان در کمتر کشوری صنعت هواپیمایی در آن دولتی است چون باعث فساد می شود اما هنوز این مشکل درکشور ما وجود دارد و بیشتر مشکلات هم برای همین به وجود می آید. متاسفانه برخی عنوان می کنند با این کار قیمت بلیط هواپیما بالا می رود و نگران مسافران هستند، در حالیکه با این کار شرکتهای هواپیمایی وارد رقابت می شوند و از طرف دیگر سوال من این است که مگر همه باید با هواپیما سفر کنند؟ پس اتوبوس و قطار مگر وجود ندارد که این استدلال را می کنند.بنابرانی مسافر باید حقوق خودش را در سفر ایمن و هواپیمای سالم دنبال کند نه بلیت چارتر.

اما به هرحال فروش بلیت چارتری و مشخص نبودن برنامه پروازها در این زمینه باعث سواستفاده می شود.
من باز هم تاکید می کنم که باید این بخش خصوصی شود تا قیمتها برای شرکتهای هواپیمایی به صرفه باشد وقتی قیمتها رقابتی باشد خود مسافر هم می تواند براساس بودجه ای که دارد پرواز کند. الان تمام مشکلات را در بلیت چارتر و قیمت بلیت می دانند درحالیکه مسافر از ایمن بودن هواپیما باید راضی باشد.
 
این سوء استفاده که شما عنوان می کنید به خاطر فروش بلیت چارتر نیست چون این کار تنها برای شرکتهای هواپیمایی ایران نیست بلکه به خاطر ساماندهی نشدن این بخش توسط دولت است. من هم قبول دارم که باید وضعیت شرکت‌های هواپیمایی برای چارتری بودن یا برنامه‌ای بودن مشخص شود تا مسافر هم تکلیف خود را بداند. یعنی فروش بلیت چارتر ضایع کردن حقوق شهروند نیست بلکه ساماندهی نشدن شرکتهای هواپیمایی این مشکل را به وجود می آورد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  محافظ نامرئی هواپیما برای دوری از کروناویروس+تصاویر
Heart زمان فروش بلیت قطارهای مسافری تغییر کرد
Heart زمان فروش بلیت قطارهای مسافری تغییر کرد
  ماجرای پیاده کردن یک دکتر از هواپیما به بهانه کرونا+پاسخ ایرلاین و اظهارات مسافر
  مبارزه با کرونا؛ پزشکان بازنشسته ایتالیا به میدان می‌آیند
  موتور هواپیما خدمه فرودگاه را تکه تکه کرد! +تصاویر(15+)
  مقصر مرگ کودک7ماهه در شیرخوارگاه آمنه مشخص شُد!
  آمریکا: فـروش هواپیما به ایران همچنان ممـ×ـنوع است
  تصادف عجیب خودرو با هواپیما در ایران +تصویر
  دونالد ترامپ: جرج بوش در حادثه 11 سپتامبر مقصر بود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان