امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگاه متفاوت "میکائیل"به جامعه پلیس / قهرماناني دور از كليشه‌هاي رايج

#1
نگاه متفاوت "میکائیل"به جامعه پلیس / قهرماناني دور از كليشه‌هاي رايج 1


 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به گزارش سینماخبر، 
تجربه نشان داده است که سریال‌های اکشن پلیسی مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنند مخصوصا اگر ساختار و پرداخت مناسبی نسبت به موضوع داشته باشند. 



البته کارگردانان زیادی وارد ژانر پلیسی شده اما دست خالی و شکست خورده‌ از آن برگشته‌اند. 



سیروس مقدم از جمله کارگردانانی است که تقریبا تمام ژانرها را تجربه کرده و اتفاقا موفق بوده است دومین تجربه کاری سیروس مقدم با موسسه ناجی هنر در سریال "میکائیل" اتفاق افتاد و این سریال پس از 6 ماه تولید و پیش تولید در 19 قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و انتقادات مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشت. 



مقدم از آن دسته کارگردانانی است که در کار خود، تصویر برداری متناسب با هر اثر و کارکرد لوکیشن‌ها را خوب می‌داند و می‌شناسد و بازی گرفتن درست از بازیگر از هنرهای اوست.نگاه متفاوت مقدم به جامعه و مسائل اطراف سبب جذابیت بیشتر آثارش می‌شود و سریال "میکائیل" نیز نگاه متفاوتی به زندگی فردی و کاری پلیس‌ها داشت و ساختارشکنی مقدم در ژانر پلیسی و هدایت درست او موجب زیبایی و مخاطب پسند شدن "میکائیل" شد. 



با همه این اوصاف نمی‌شود نقش قصه ایده آل سعید نعمت الله در موفقیت "میکائیل" را نادیده گرفت. نعمت الله با الهام از قصه‌های مختلف و گشتن در جامعه "میکائیل" را قهرمان و "آقاخان" و "رشید" را ضد قهرمان قصه‌ی خود قرار داد. 



"میکائیل" در سریال "میکائیل" خوب مطلق قصه است و آقاخان سبکی دیگر از "پدرخوانده" را به مخاطب نشان می‌دهد. شخصیت پردازی‌های نعمت‌الله به حدی درست است که تمام کاراکترها را برای مخاطب باور پذیر می‌کند و برای مثال مخاطب با مهری اشک می‌ریزد و از آقاخان واهمه دارند.



نعمت‌الله  کلیشه‌ی متداول در سریال‌های پلیسی را شکست و افزون بر پرداختن به ژانر پلیسی، یک درام اجتماعی خانوادگی را نیز روایت کرد و تضادی بین قهرمان و ضد قهرمان به وجود آورد و کنش‌های بین آنها سبب کشش و جذابیت داستان می‌شود. 



نویسنده‌ی سریال در انتخاب نقش‌ها و شخصیت‌پردازی هم بسیار موفق بوده و نشان داد که تلویزیون صاحب یک نویسنده‌ی تمام و کمال شده است. گویا زوج مقدم و نعمت‌الله همکاران بی نظیری هستند که تلویزیون در شرایط کنونی نیاز شدیدی به آنها دارد. یکی از نقاط قوت سریال "میکائیل" بازی متفاوت بازیگرانش بود. هر مخاطبی که بازی کامران تفتی در سریال "خط 8" و علیرضا خمسه در "پایتخت 4" را دیده باشد می‌تواند این موضوع را گواهی دهد.



کامران تفتی بخوبی توانست نقش یک ضد قهرمان را ایفا کند و دیدن بازی او در مخاطب حسی را که باید ایجاد کرد. او در عین اینکه شخصیتی سرکش داشت به دلیل شکست‌هایی که در گذشته خورده بود , هم حسی مخاطب را به وجود می‌آورد. تفتی با هنرمندی توانست تقابل عقل و احساس را به نمایش در بیاورد و در "میکائیل" عملکرد خوبی از خود نشان داد. 



نکته‌ای که از روزهای اول حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون سریال "میکائیل" درست کرد حضور علیرضا خمسه در نقش آقاخان بود که موافقان و مخالفان بسیاری داشت. آقاخان یک کاریکاتور تلخ از انسانهای کینه توز بود که به خاطر خودخواهی‌های خود و برداشتی نادرست از قتل پسرش، کل زندگی خود و اطرافیانش را به آتش کشید. امثال آقاخان در دنیای اطراف ما زیاد هستند که زندگی خود را به یک محیط کوچک محدود می‌کنند. 



عشق پدر به فرزند موضوعی انکار نشدنی است اما حس آقاخان یک بیماری اخلاقی بود که زندگی خیلی از افراد را نابود کرد. در سریال "میکائیل" آقاخان یک شخصیت دیکتاتور با عقلی کوچک بود که فقط از قدرت او صحبت می‌شد ولی هیچ تصویری از بروز فیزیکی قدرت آقاخان و نیروی نا محدودش در سریال دیده نشد. شاید تلخی و حس نفرت آقاخان بیش از حد در سریال به تصویر کشیده شد و در حقیقت چنین قدرت و آزادی عملی وجود نداشته باشد. 



اما قهرمان داستان "میکائیل" پلیسی تنها بود که بیشتر اوقات با موتور خود خلوت می‌کرد. مهم‌ترین مسئله در زندگی‌اش شغلش بود و در واقع میکائیل فرشته‌ای بود که تنها هدفش ایجاد امنیت و آرامش برای همشهریانش بود. البته به صورت یک پلیس کامل و انسانی درست کار و بدون نقص معرفی شد و در بعضی از صحنه‌ها فداکاری‌های اغراق آمیزی داشت که جای بحث دارد. کامبیز دیرباز بازی نسبتا خوبی را از خود نشان داد و توانست آن طور که نعمت‌الله شخصیت پردازی کرده است این نقش را ایفا کند. یکی از نقش‌هایی که کمی غیر قابل باور است مهری بود. 



مهری همسر رشید فراتر از یک انسان گذشت می‌کرد و فداکار بود شاید دلیل آن عشق زیاد به همسر و گذشته‌ی سرشار از اندوهش باشد اما  نقش مهری کمی تامل مخاطب را به دنبال خود می‌آورد. 



در کل "میکائیل" جزو بهترین سریال‌های دهه‌ی اخیر تلویزیون ایران بود زیرا تلفیق ژانر پلیسی و درام اجتماعی خانوادگی کاری سخت است که مقدم و نعمت‌الله به خوبی توانستند از پس آن برآیند. همچنین رخ دادن اتفاقات در منطقه‌ای فرضی شصت كيلومتر به دلیل بر نخوردن به گروه خاص، انتقاد شدن از سوی جامعه پلیسان و نام هوشمندانه همراه با ایهام آن که از سوی نام میکائیل قهرمان داستان و از سوی دیگر اشاره به نجات بخش بودن و نام فرشته میکائیل است از نکات قابل توجه این سریال به حساب می‌آید. 



گرچه پایان این سریال تا حدی قابل پیش بینی بود اما در شرایط کنونی سینما و تلویزیون که مخاطبان را به جای جذب دفع می‌کند "میکائیل" سریالی است که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. 

منبع:باشگاه خبرنگاران
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سریال House of the Dragon در مکانی متفاوت نسبت به Game of Thrones فیلمبرداری خواهد شد
  ظاهر متفاوت و عجیب مهدی کوشکی در کنار خانم بازیگر جوان + عکس
  اولین تریلر WandaVision فضای متفاوت اولین سریال دنیای سینمایی مارول را نمایش می‌دهد
  تصاویر فیلم Justice League Dark ظاهر متفاوت سوامپ تینگ را نشان می‌دهد
Lightbulb | ۶ فیلم فلسفی که نگاه شما به زندگی را به چالش می‌کشد |
  حمله پلیس آمریکا به John Cusack در اعتراضات مینیاپولیس!
  معرفی سریال میکائیل
  نگاه خیره کارول؛ بررسی Repulsion!
  رضا رشیدپور به دلیل اظهاراتش به پلیس فتا احضار شد!
  ناراحتی شدید مگان فاکس از نگاه جنسیتی که هالیوود به او داشته

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان