امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

6 مورد هیجان انگیز در مورد کیهان

#1
6 مورد هیجان انگیز در مورد کیهان 1

1)دنیاهای موازی :

این ایده که ما در یک چند جهانی زدگی میکنیم فرضیه است که از ایده تورم ابدی بیرون امده است . که نشان میدهد لحظاتی بلافاصله پس از بیگ بنگ تورمی ناگهانی در کیهان رخ داد با توجه به این ایده هر کیهان یک حباب جداگانه است و هر کدام قوانین مختص به خود را دارند .

این ایده در ابتدا صرفا یک فرضیه بود ولی پس از کشف تابش ریزموج کیهانی به جا مانده از بیگ بنگ قوت بیشتری گرفت . محققان تلاش میکنند همواره نشانی و اثراتی  از جهان های دیگر را در تابش ریزموج کشف کنند..اما هیچی نیافتند . محققان طی یک ایده میگویند اگر دو کیهان بهم برخورد کنند یک موج دایره ای از خود ساتع میکنند که میتوان این اثر را در الگوی تابش ریزموج کیهانی پیدا کرد .



2)پژواک به جا مانده از بیگ بنگ

اصطلاحا تابش زمینه کیهانی میگویند که از بگ بنگی به جا مانده که 13.72 میلیارد سال پیش رخ داده است . در واقع یک امضا یا یادگاری از ابتدای کیهان ما میباشد . ماهواره پلانک نیز از سوی سازمان فضایی ناسا به فضا ارسال شد تا نقشه دقیق تری از این تابش به دست اورد و دقیق ترین نقشه ای که از این تابش برای ما به عمل امده نتایج تحقیقات این ماهواره میباشد .

دانشمندان با استفاده از نقشه های تابش ریزموج میتوانند در مورد اینکه در کیهان ابتدایی و بلافاصله پس از بیگ بنگ چه رخ داده است اطلاعات مفیدی کسب کنند .

3)ماده نامرئی یا تاریک

کل هر انچه ما میبینیم از سیارات تا ستاره ها تا کهکشانها و هر چه که قابل مشاهده باشد تنها 4 درصد از کیهان ما را تشکیل میدهد و 96 درصد کیهان ما تاریک است و از خود نور و تابشی ساتع نمیکند  . هنوز مشخص نیست ماهیت انرژی و ماده تاریک چیست . اما ستاره شناسان از روی تاثیرات گرانشی انها بر روی مواد مرئی اطرافشان موجودیتش را حدس میزنند .

4)تخت بودن کیهان

شکل و شمایل کیهان ما نتیجه درگیری دو نیروی گرانش بر اساس چگالی ماده و همچنین سرعت اتساع کیهان است.اگر چگالی بیش از مقدار بحرانی خود میبود کیهان ما به شکل بسته یاکروی درمیامد طوری که اگر انقدر به عمق کیهان خیره میشدیم پشت سر خود را میدیدیم .

اگر اینگونه بود کیهان ما پایانی نمیداشت  پس از دوره منبسط شدن توسط گرانش منقبض میشد و در خود فرو میریخت

اما اگر کیهان چگالی ماده کمتر از حالت بحرانی ان بود انگاه کیهانی باز میداشتیم و تا ابد ادامه میداشت و مسلما مرزی نداشت . با این حال ما با یک کیهان سه بعدی تخت رو به رو هستیم . شواهد این را میگوید .

برای همیشه گسترش ادامه ولی سرعتش کم میشه ولی هرگز صفر نخواهد شد .



5) رشد شتاب دار کیهان {انرژی تاریک }

در دهه 1920 میلادی بود که متوجه شدیم کیهان دارای انبساط است طبق محاسبات هابل . در سال 1998 میلادی توسط تحقیقات دو گروه اخترشناس روی ابرنواخترهای دوردست متوجه شدیم کیهان ما انبساطی شتاب دار دارد اینجا بود که انرژی مرموز تاریک وارد دنیای فیزیک ما شد . بر اساس ثابت کیهان شناسی و معادله نسبیت عام انیشتین نیز این مساله تایید شد . هنوز کسی نمیداند دلیل و ماهیت این انرژی جیست



6)کیهان با یک انفجار بزرگ از ماده و انرژی 13.72 میلیارد سال پیش شکل گرفت ستاره شناسان این رقم را با استفاده از اندازه گیری ترکیب بندی مواد و چگالی انرژی در کیهان بررسی کردند و تخمین زدند همین اندازه گیری ها منجر به این شد بفهمیم کیهان ما گسترش یابنده است .
مترجم و تهیه کننده : آرش آریامنش

منبع :

Space.com
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کاوشی در عجیب‌ترین اجرام کیهان
  شبیه‌سازی نخستین ساختارهای کیهان بعد از بیگ بنگ
  چرا همه چیز در کیهان می‌چرخد؟
  شواهد حیات در سیاره ناهید مورد تردید قرار گرفت
  کیهان شناسی
  دانستنی‌های شگفت‌انگیز از دنیای نجوم
  همه چیز در مورد نظریه ریسمان ها
  چرخۀ حیات ستارگان باعث ایجاد عناصر در کیهان می‌شود
  سیاهچاله‌ها در آغاز کیهان چگونه متولد شدند؟
  اطلاعاتی در مورد ماهواره

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان