امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣

#1
 تایپڪـ معر؋ـے ڪتــآبهــآ

..............................................................



☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1

☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1

☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1


معرفی کتاب : مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران دکتر فاضلی
دکتر نعمت ­الله فاضلی، انسان­شناس و دانش ­آموخته ­ی مدرسه ­ی مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی است. «مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران» نام کتابی است که ایشان به ایران و فرهنگ ایرانیان هدیه کرده ­اند. ساختار کتاب از یک مقدمه ­ی مختصر و علمی و دو بخش اصلی به صورت زیر تشکیل شده است:
 بخش اول: ابداع مجدد یا امروزی شدن سنت­ها
         فصل اول: امروزی شدن خانه
         فصل دوم: امروزی شدن روستا
         فصل سوم: امروزی شدن مسجد
         فصل چهارم: امروزی شدن باورهای عامیانه
         فصل پنجم: امروزی شدن نوروز
بخش دوم: رسانه ­ای و فنّاورانه شدن فرهنگ ایران
         فصل اول: امروزی شدن فرهنگ ایران از راه دیجیتال
         فصل دوم: امروزی شدن از راه فنّاوری
         فصل سوم: امروزی شدن آموزش و پرورش
         فصل چهارم: رسانه­ ای شدن فوتبال در ایران
☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1
مقدمه ­ی نویسنده تصویری گویا و منسجم از چیستی مسئله و متن را پیش روی خواننده می­ گذارد. استاد فاضلی مدرنیته (تجددطلبی، نوگرایی، امروزی شدن، غربی شدن) را با توجه به زمینه­ی موضوع آن لحاظ کرده و هدف خود را تجویز نسخه برای مدرن شدن یا نشدن جامعه ایران نمی داند بلکه با ارائه ­ی تصویر و توضیحی مردم ­نگارانه لحظاتی از تحول ایران را در کانونی ­ترین دغدغه مولدان فرهنگی (مدرن شدن یا سنتی ماندن) کوشیده است تا به پرسش­های زیر پاسخ دهد:
-         مدرن یا امروزی بودن یعنی چه؟
-         امروزی شدن چگونه رخ می­دهد؟
-         چه نسبتی بین سنت و امروزی شدن وجود دارد؟
-         جامعه، فرهنگ و مردم ایران به چه میزان و در چه زمینه ­هایی امروزی شده یا در وضعیت گذار به سر می­برد؟
-         چرا در برخی زمینه­ ها فرآیندهای امروزی شدن با مقاومت بیشتری مواجه شده است؟
-         چه عواملی بر امروزی شدن یا نشدن جامعه ایران تأثیرگذار بوده است؟
-         ایران به طرف کدام آینده در حرکت است: آینده ­ی امروزی شده­تر یا سنتی تر؟ (ص 4 و 5)
فرضیه و اعتقاد استاد فاضلی آن است که ایران در مسیر مدرن شدن موفق بوده و طی یک سده ­ی اخیر نوعی مدرنیته­ بومی-ایرانی و البته نه در مرحله­ ی کمال و بلوغ شکل گرفته و توسعه یافته است. در تعریف ایشان، مدرنیته به منزله­ ی یک «فرآیند» و نه یک «محصول» دیده شده است. (ص 8) حال آنکه دیگر کشورهای مسلمان با وجود تلاشهای زیاد، دستاوردی اندک داشته و در مرحله ­ی ماقبل مدرن مانده­­ اند. (ر.ک: 8 و 9)
حاکمیت عقل، حاکمیت فرد، حاکمیت مردم، حاکمیت آزادی، حاکمیت سرمایه و نفی حاکمیت دین در نظام سیاسی عنصر اصلی مدرنیه­ی غربی را تشکیل می­دهند. بسیاری از محققان غربی تحقق حاکمیت مردم (دموکراسی) و آزادی (لیبرالیسم) را به منزله ­ی مهم­ترین پایه­ های مدرنیته، در تمام کشورهای غربی ناممکن می­دانند و بر این اساس نگارنده می­ کوشد تا از منظر انسان­شناسی پاسخی متفاوت به نظریه­ی «مدرنیته ­ی ناقص» در ایران بیان کند. (ر.ک: ص 10 و 11)
«تفاوت این دیدگاه با دیگر تئوری­های مدرنیته در دو نکته ­ی اساسی نهفته است:
نخست آنکه در تئوری-های جامعه ­شناختی و فلسفی، مدرن بودن مستلزم نفی انکار سنت است. ... در حالی که رویکرد انسان­شناختی مدرنیته بومی به جای تقابل و تضاد، تعامل و همبستگی درونی میان این دو را مبنای دست­یابی به مدرن شدن می­شناسد ... .
تفاوت دوم به تلقی مدرنیته به منزله امری مختلف و متکثر در نگاه انسان­شناختی مواجه هستیم. ... در انسان­شناسی گفته می­شود که در واقعیت تجربی جهان، ما با «مدرنیته­ ها» مواجه هستیم نه یک الگوی جهانی و فراگیر از آن.» (ص 12 و 13)
نثر کتاب بسیار روان و شواهد فراوانی که در فرآیند مدرن شدن ایران از آن استفاده شده اثر حاضر را خواندنی و درس ­آموز کرده است.
مهربان خدای دانا امثال ایشان را زیاد کناد!
مشخصات کتابشناختی:
-         فاضلی، نعمت ­الله، مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1387، 383 صفحه، 50000 ریال.
پیوندهای مفید درباره­ی کتاب یاد شده:
-         آشنایی با دکتر نعمت­الله فاضلی.
-         معرفی دیگری از همین کتاب از ایسکانیوز.
-         نقد کتاب مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط یاسی@_@ ، atena2015 ، ღSηow Princessღ ، eɴιɢмαтιc ، saeedrajabzade ، -Edgar ، Spell †
آگهی
#2
کودکان در کتاب اسم من با شکل های هندسی آشنا می شوند
☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1


این کتاب ها با عنوان های اسم من مثلث، اسم من مربع و اسم من دایره با نویسندگی، تصویرگری و طراحی ناهید عسگری به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کتاب های اسم من دارای تصویرسازی خاصی است و در آن علاوه بر قصه، یک نوع بازی برای کودکان طراحی شده که سبب ایجاد ارتباط او با کتاب می شود.

در این مجموعه قسمتی از تصویر جدا می شود و کودک می تواند با استفاده از آن، شکل هایی همچون مکعب، هرم و مخروط بسازد. تعدادی برچسب از شکل هندسی مربوط به قصه هم در هر کتاب وجود دارد که کودک می تواند آن را جدا کرده و برای تمرین ها و بازی ها در کتاب از آن ها استفاده کند و صفحه هایی نیز به نقاشی اختصاص یافته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کتاب ها برای کودکان گروه سنی الف (پیش دبستانی) در 36 صفحه رنگی به چاپ رسیده است.

شمارگان کتاب های اسم من مثلث، اسم من مربع و اسم من دایره پنج هزار نسخه و قیمت آن 55 هزار ریال است.

پیش از این نیز چندین جلد کتاب از این مجموعه با عنوان های من یک پنگوئن هستم، خودت پیدا کن، چرخ، چرخ، بچرخان، لاک پشت ترسو، گربه خانه ما، همین و همان، کلید کوچولو، سیاه کوچولو، سفید کوچولو، لی لی زی بیا بازی و وای نه منتشر شده است.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#3
معرفی کتاب«چشمهای عاشورایی»

☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1

 
«چشمهای عاشورایی»
«چشمهای عاشورایی» که به خاطرات شهیدان اطلاعات لشگر 31 عاشورا می‌پردازد، منتشر شد.
ایوب سیف‌زاده مدیر انتشارات یاس نبی گفت: کتاب «چشمهای عاشورایی» به کوشش سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح، منتشر شد.
سیف‌زاده ادامه داد: این کتاب در هزار و 130 صفحه، به خاطرات شهدای اطلاعات لشگر 31 عاشورا، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و استان‌های اردبیل، زنجان و قزوین می‌پردازد.
مدیر انتشارات یاس نبی با بیان این‌که خاطرات «چشمهای عاشورایی» توسط ستاد یادواره لشگر 31 عاشورا جمع‌آوری شده است، درباره دلیل منتشر نشدن این اثر در دو جلد جداگانه توضیح داد: برخی شهر‌های یاد شده، شهیدان کمتری داشته‌اند و ترجیح ستاد یادواره این بود که تفکیک استانی صورت نگیرد و خاطرات شهیدان لشگر 31 عاشورای تمامی استان‌ها در قالب یک مجلد به چاپ برسند.
وی درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: این اثر به صورت چهار رنگ، همراه با تصاویر منتشر شده است. هر فصل از این کتاب به شهیدان یک استان اختصاص یافته است. هرچند تمامی مردم می‌توانند از خاطرات این کتاب بهره‌مند شوند اما مخاطب اصلی «چشمهای عاشورایی» داستان‌نویسان و تاریخ‌پژوهان هستند.
به گفته مدیر انتشارات یاس نبی در «چشمهای عاشورایی» برای خاطرات هر شهید پنج صفحه اختصاص یافته است و  آنان با خاطراتی از خانواده، دوستان، هم‌زمان و آشنایانشان معرفی می‌شوند. در پایان هر خاطره هم چهار عکس از آلبوم هر رزمنده شهید آمده است.
سیف زاده ادامه داد: این کتاب را با همکاری انتشارات صریر (بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) منتشر کرده‌ایم و به یقین در فرصت مناسبی رونمایی می‌شود.
انتشارات یاس نبی «چشمهای عاشورایی» را با شمارگان یک هزار نسخه، در قطع وزیری، هزار و 130 صفحه و به بهای 400 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است. همچنین، نسخه اندروید این اثر هم به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان است. 
 
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط ღSηow Princessღ ، Spell †
#4
رمان و داستان هم بذار !
پاسخ
 سپاس شده توسط ʜɪᴅᴅᴇɴ ، L²evi
#5
«دَرضیه»
کتاب «دَرضیه» که خاطرات شهید علی شرفخانلو، به قلم پسرش را در بر دارد، از سوی انتشارات روایت فتح به چاپ رسید.
کتاب «دَرضیه» از مجموعه مادران انتشارات روایت فتح منتشر شد. این کتاب ششمین جلد از مجموعه «مادران» است که حسین شرفخانلو درباره پدرش، شهید علی شرفخالو نوشته است.
در ابتدای این کتاب، درباره مجموعه «مادران» می‌خوانیم: «روزی که کودک متولد می‌شود، مادر هزار امید می‌بندد به او و به آینده‌اش. هر روز آرزو‌هایی که برای خود در سر پرورانده  و به آن‌ها نرسیده را در او تجسم می‌کند. در هر محله از قد کشیدنش لذتی می‌چشد، آمیخته به رنج. همیشه چنین بوده و هست. زمانی همین مادر دلبسته، چشم از قامت پسر برگرفت و با سلام و صلوات روانه‌ی میدان نبرد کرد؛ جایی که هر لحظه‌اش بوی انتظار می‌داد و جدایی. مادر چشم بست بر آرزو‌های خود، تا روزی بر قامت رعنای فرزند شرم نکند که دل‌ بستگی‌اش او را پابند زمین کرده است. چشم بست و اشک‌هایش را به دعای شبانه‌روز پیوند زد. اما گاه انتظار به فراق گره می‌خورد و باز مادر بود و شکوفه‌های پنهانی و درد‌های ناگفته. این مجموعه قصد دارد لحظاتی از زندگی مادران شهدا را همراهی کند؛ همراهی تلخ و شیرین.»
نگارنده در بخشی به نام «به جای مقدمه» در دلنوشته‌ای می‌نویسد: «پدر آسمانی‌ام! از این که از تو نوشته‌ام و از این که باز با صد ‌هزار جلوه برون آمدی که من با صد‌هزار دیده تماشا کنم تو را، ممنونم و پیشانیِ سپاس به درگاه حی لایزال می‌سایم؛ از این که رخ نمودی و اذنم دادی که از تو بشنوم و از تو بنویسم. من این چند سطر را به عوض مقدمه‌ی کتابی که برای تو و با دست عنایت نوشته شد، نوشتم و این چند سطر و آن‌ چه که در پی این خواهد آمد را تقدیم تو می‌کنم و تقدیم مادرم که نگذاشت جای خالی نبودنت، غصه بزرگ کودکی‌ام شود...»
روایت مادر شهید علی شرفخانلو از زمان ازدواج وی با مش حسین شرفخانلو آغاز می‌شود و تا زمان شهادت وی و آیین‌های بزرگداشت پس از آن ادامه می‌یابد. در پایان هم تصاویری از دوران کودکی شهید شرفخالو آمده است.
در صفحه 8 کتاب «درضیه می‌خوانیم: علی، اسمم را از زبان مادربزرگ و پدرش که «مرضیه» صدایم می‌کردند، یاد گرفته بود و چون زبانش  به «مرضیه» نمی‌چرخید، به‌م می‌گفت «دَرضیه» و فکر می‌کرد همه مادر‌هایشان را «دَرضیه» صدا می‌کنند...»
کتاب «دَرضیه» از مجموعه مادران را انتشارات روایت فتح با شمارگان هزار و 100 نسخه، قطع پالتویی، 88 صفحه و به بهای 50‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است. 
☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1

 
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط saeedrajabzade ، Spell †
#6
میشه ما همـ پست بزاریمـ ؟؟ ._.

موضوع خوبیه .. اگه میشه بیشتر رمان بزار (:!
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi ، Spell †
آگهی
#7
اره عزیزم

.....................

پریا تو بخش فرهنگی نمیشه رمان بذارم عزیزم!
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#8
«رسم دلدادگی»
کتاب «رسم دلدادگی» که به قلم منیژه جانقلی در قالب مجموعه داستانک و درباره زنان فعال انقلاب و دفاع مقدس نوشته شده است، منتشر شد.
کتاب «رسم دلدادگی» نگاهی خاص به سیره شهدا و منش زندگی شیرزنان عرصه جهاد و شهادت دارد.
با خواندن سطر سطر این کتاب با گوشه‌هایی از منش و شخصیت همسران و مادران شهید امثال نادره عزیزی‌بیک، خواهر دو شهید؛ شهیده شاه زنان سرزمانی، مادر دو شهید؛ فاطمه ناهیدی، نخستین زن اسیر ایرانی و زهرا محمودی (معروف به مادر جبهه) و دیگران آشنا می‌شویم.
در متن این اثر می‌خوانیم: «می‌دانست رزمنده‌ها در تیررس عراقی‌ها قرار دارند. می‌دانست اگر سرشان را بالا بگیرند، هدف تیراندازی‌های عراقی‌ها قرار خواهند گرفت. برای همین به خواهران بخش تدارکات گفته بود که باید دقت کنند. باید با احتیاط از داخل کانال بگذرند. نگاه که کرد، حرکت بچه‌ها به صورت خزنده و سینه‌خیز بود. مسیری را که قرار بود طی کنند پیچ در پیچ بود. با زحمت از این مسیر گذشتند. بسیجی‌ها که چشم‌شان به این خواهرها افتاد، تعجب کردند. نیم‌خیز آب، غذا و وسایل ضروری امدادرسانی را تحویل دادند و به همان شکل از همان مسیر برگشتند. آن هم با چادرهایی خاکی و پاره.»
کتاب «رسم دلدادگی» در 96 صفحه از سوی نشر «امینیان» منتشر شده است.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#9
معرفی کتاب/ دغدغه‌های فرهنگی

امام خامنه‌ای تنها فردی بودند که بیشترین دغدغه فرهنگی را داشته تا جائیکه مساله فرهنگ با کلیات آن را به عنوان مساله اول کشور مطرح نموده‌اند.
با گذشت بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با توجه به پیشرفت‌هایی که طی این سال‌ها و در عرصه‌های مختلف باعث استقلال و عزت کشور شده است، با در نظر گرفتن همه‌ اقدامات صورت گرفته در جهت رشد و توسعه فرهنگ این نظام و انقلاب، باید اعتراف کرد نه مسئولان دولتی و نه نخبگان، فعالان و گروه‌های مستقل فرهنگی آنطور که می‌بایست در ساحت فرهنگ حق این نظام و انقلاب اسلامی را ادا نکرده‌اند.
در این میان به صراحت می‌توان گفت حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) بابرخورداری از بینش و افق دید وسیع خود تنها فردی بودند که بیشترین دغدغه را در این عرصه داشته و به کرٌات و در طی سخنرانی‌های مختلف در بین آحاد مختلف مردم و مسئولین به اهمیت این موضوع اشاره  داشته‌اند تا جائیکه ایشان مساله فرهنگ با کلیات آن را به عنوان مساله اول کشور مطرح نموده‌اند. کتاب «��غدغه‌های فرهنگی» با همین رویکرد و با هدف بررسی و تبیین آرای امام خامنه‌ای در ساحت فرهنگ و با محوریت یکی از بیانات معظم‌له در سال 1373 و نیز استخراج کلیه کلمات کلیدی استفاده شده توسط ایشان و تحقیقات محتوایی پیرامون بعضی از این واژه‌ها و حتی بررسی آثار پراکنده مربوط به دوران قبل از رهبری ایشان گردآوری و نگارش شده است.
شیوه ارائه مطالب در این کتاب به صورت «شرح مزجی» ‌می‌باشد. مزجی در لغت به معنای ترکیب و آمیختگی است. در این شیوه نوشتاری، متن و شرح متن با هم آمیخته شده و متن جدیدی را بوجود می‌آورند. لازم ��ه ذکر است برای شرح این کتاب، از بیانات خود ایشان استفاده شده است.از ویژگی‌های بارز این کتاب وجود نمایه در حاشیه آن است. از آنجا که ممکن است مخاطب در هنگام مطالعه یک فصل به علت غرق شدن در محتوا سیر بحث را فراموش کند؛ نمایه‌ها در حاشیه متن به او کمک می‌کند که با نگاهی سریع به آن، سیر فصل را دوباره بازیابد که تعدادی از این نمایه‌ها در آتیه خواهد آمد.
سیر منطقی کتاب:
در این کتاب ابتدا به طرح دغدغه پرداخته می‌شود. پس از آن تاریخچه فرهنگی ایران بعد از ورود اسلام تا زمان پیروزی انقلاب شرح داده می‌شود.بررسی ریشه‌های جریان‌های روشنفکری پس از انقلاب شامل جریان روشنفکری بیمار، جریان روشنفکری مذهبی و امتداد جریان روشنفکری بیمار بخش بعدی این کتاب را به خود اختصاص داده است.در نهایت بررسی تهدیدات، توقعات و نتیجه گیری بخش‌های انتهایی این کتاب را تشکیل می‌دهند.
نگاهی اجمالی به نمایه‌ها:
فصل اول؛ طرح دغدغه:
  • در میدان سیاست، وضع ما بسیار خوب است. ما در موضع فعالیم و دشمن در موضع انفعال است.
  • در باب اقتصاد با اینکه غم طبقات ضعیف جامعه را در دل دارم، اما نسبت به آینده امیدوارم.
  • در عرصه فرهنگ بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می‌کنم و حقیقتاً دغدغه دارم.
  • دغدغه فرهنگی شبیه دغدغه در میدان جنگ است و به معنای رها کردن سنگر و عقب نشینی و ناامید شذن نیست.
  • فرهنگ جامعه، برمبنای تفکر و روحیه انقلاب، تحول لازم را پیدا نکرده است.
  • باید مساله فرهنگ را با کلیتش، مساله اول این کشور به حساب آورد.
 
فصل دوم؛ منشاء انقلاب اسلامی:
  • انقلاب ایران یک انقلاب هویتاً اسلامی بود. انقلابی بود که با انگیزه‌های اسلامی و با خط مشی اسلامی و با رهبری اسلامی و با شعارهای اسلامی و بالاخره حتی با تاکتیک‌های اسلامی پیش رفت.
  • منشاء انقلاب اسلامی در تدین و ایمان است. ایمان مذهبی و اسلامی.
  • ایمان و تعبد منبع لایزالی است که انقلاب اسلامی از آن تغذیه کرده و خوشبختانه از خیلی از آسیب‌ها دور مانده است.
فصل سوم؛ فرهنگ و هنر ایران و انقلاب:
  •        اسلام از اول در یک قالب صددرصد هنری ارائه شده‌است.
  •          همه صاحبنظران ادبیات و هنر، در مقابل اوج هنری قرآن اظهار عجز کرده‌اند.
  •          در دوران پهلوی می‌خواستند تمدن بدوی قبل از اسلام را جایگزین تمدن هزاروسیصد ساله اسلامی کنند.
  •     باید در فضای اوایل انقلاب، معارف و فرهنگ اسلامی را به صورت ترجمه معنوی و نه زبانی ارائه می‌کردیم.آنچنان که یک انسان متنفس در این فضا، بتواند آن‌را تنفس و استنشاق کند. آن‌وقت هنرمند، هنرش از اسلام می‌جوشید.
  •     لزوم گسترش کمی فرهنگ مانند گسترش کتاب و کتابخوانی در جامعه،افزایش مدارس، مراکز تحقیقاتی و ...
  •     لزوم گسترش کیفی فرهنگ یعنی تولید فرهنگ، منفجر کردن سرچشمه فرهنگ در دل‌ها و روح‌ها و استعدادها؛یعنی تربیت شاعر، نویسنده و هنرمند و تربیت کسانی‌ که بتوانند تولید هنری کنند.
فصل چهارم؛ جریان روشنفکری بیمار:
  • روشنفکری ایران با دو خصوصیت بی اعتنایی به ایرانی‌گری و بی اعتنایی به اسلام متولد شد.
  • برخی روشنفکران به‌جای مبارزه با استبداد، به مبارزه با دین و اعتقادات مردم می‌پرداختند.
  • علت انحراف مشروطه بیشتر به‌خاطر روشنفکران وابسته به انگلیس بود.
  • مرحوم آل‌احمد و شریعتی مظهر توبه روشنفکری هستند.
فصل پنجم؛ جریان روشنفکری و انقلاب:
  • دو جبهه از انقلاب اسلامی جوشیدند: جبهه خودی روشنفکری و جبهه خودی هنر.
  • روشنفکران در لحظات ولادت جمهوری اسلامی هم سعی کردند مردم را عقب بنشانند.
  • دلیل عدم انجذاب روشنفکران به انقلاب اسلامی نقض در فاعل نبود بلکه نوعی حالت خاص در قابل بود.
  • روشنفکری که مسئولیت‌های فردی اسلام را قبول نکند نمی‌تواند این نظام اسلامی را همراهی کند.
  • جنگ تحمیلی، فضایی را که روشنفکری برای رشد و شکوفایی خودش لازم داشت، در همان جهتِ درست تشدید کرد.
فصل ششم؛ تهدیدات درونی:
  • عوامل درونی یعنی مواردی که در درون خود ما انقلابیون و ما مومنین است.
  • یکی از عوامل سایش در جبهه خودی، عدم توجه مسئولین به گزینش و شناسایی استعدادها بود.
  • علت دیگر خودباختگی عناصر جبهه خودی در مقابل شخصیت‌های جبهه دشمن بود.
  • عامل دیگر، تردید در پایبندی نظام به حرف‌ها و آرمان‌هایش بود.
  • عامل دیگر، ورود عناصر جبهه خودی به دعواهای خطی و حزبی بود.
  • عامل دیگر، دنیا و جلو‌ه‌های فریبنده آن بود.
فصل هفتم؛ تهدیدات و تهاجمات بیرونی:
  • در تعبیر اول از تهاجم فرهنگی دشمن بعد از ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی به ابزارهای فرهنگی پناه آورده است.
  • در تعبیر دوم، دشمن فرهنگ انقلابی حاکم بر ذهنیت جامعه را مورد هجوم قرار داده است.
  • تهاجم فرهنگی، مشخصاً از دوران رضاخان شروع شد.
  • در مقابل تهاجم دشمن باید موضع هجومی داشت و نه دفاعی.
فصل هشتم؛ توقع انقلاب از جبهه فرهنگی:
  • هنر ایرانی از اول تا آخر، اسلامی است. نباید به سمت ارزش‌های بیگانه با اسلام بروی��.
  • توقع انقلاب از هنر این است که از زیبایی دوران دفاع مقدس و انقلاب، بی‌تفاوت نگذرد.
  • هنر انقلابی این است که از تاریخ پررنج و محنت ملت ایران، بی تفاوت نگذرد.
فصل نهم؛ نتیجه گیری:
  • بایستی خودمان را برای خدمت در هر جا و به هرگونه آماده کنیم.
  • در جمهوری اسلامی هر جا که قرار گرفته‌اید، همان جا را مرکز دنیا قرار دهید.
  • می‌‌توان با کار هنری به جایی رسید  که با افلاکیان در مجاهدت بود.
  • بار خدا زمین نمی‌ماند، خوش به حال کسی که توفیق پیدا کند این بار را او بکشد.
این کتاب را مرکز ص��با گردآوری و تنظیم نموده‌است و تا کنون بیش از 15 بار تجدید چاپ شده است.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#10
معرفی کتاب؛ در ستایش دیوانگی به قلم اراسموس
[rtl]     چه چیزی باعث می شود یک متن بدرخشد؟! قدری دقیق تر می توان پرسید که خصوصیات یک متن کلاسیک در ادبیات و فرهنگ جهانی، ملی یا محلی چیست؟ نمی دانم که پاسخ مناسب این پرسش چیست! ولی یک متن کلاسیک در ادبیات اروپا متعلق است به اراسموس دسیدریوس هلندی است که آن را برای دوستش تامس مور همان شخصیت اول فیلم «مردی برای تمام فصول» در انگلستان نوشته است. اسم این اثر «در ستایش دیوانگی» است. در این نوشته دیوانگی زبان می گشاید و خردمندانه و زیرکانه در فضیلت و بی همتایی اش در زندگی انسان سخن ساز می کند. او بر این اعتقاد است که دیوانگی در طبع انسان سرشته شده و اصناف مختلف مردم بی آن نمی توانند زندگی خوشایندی داشته باشند. شاید این یک نوع مردم شناسی انتقادی باشد که از پنجره ذهن یک نابغه ی منتقد برای یکی از دوستان نزدیکش نوشته است. مطالب پس از طرح جلد زیر برگرفته از مقدمه مترجم دکتر حسن صفاری درباره اراسموس است:[/rtl]
☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1
[rtl]تصویر نخستین طرح جلد برای همین کتاب در قرن شانزدهم[/rtl]

[rtl]      اراسموس یا به قول اروپایی ها «اراسم رُتردامی» (1466-1536) فرزندی نامشروع یا غیر رسمی از ماجرایی عشقی بود. فردی بود باهوش و حافظه فوق العاده و دانش آموخته؛ به بهانه بیماری چند بار از پذیرش مقام کاردینالی شانه خالی کرد و از هیئت آباء کلیسا به در آمد. معلمی شاهزاده اسپانیا و چند مقام دیگر را هم نپذیرفت و به جایش دوستی با شاه انگلستان و سر تامس مور (مشاور شاه) را برگزید و هفت سال در انگلستان زندگی کرد و آخر عمرش را به گوشه نشینی در سوئیس با نویسندگی و نامه نگاری با بزرگان ملل و  ممالک اروپا گذراند؛ چندان که اهمیت مکاتبات او را با مکاتبات ولتر [پیامبر روشنگری] برابر دانسته اند. آثار او بیشتر در زمینه الهیات یا حکمت الهی و برخی دیگر ادبی و برخی دیگر تاریخی و تربیتی هستند. حوزه علمیه مسیحی سوربون، که اکنون دانشگاهی معتبر محسوب می شود، در سال 1527 او را به خاطر برخی نوشته هایش ملحد و کافر اعلام کرد ولی در نهایت با دوستی ای که با پاپ و ارتباطاتی که با بسیاری از بزرگان اروپا داشت از دادگاه های تفتیش عقاید مسیحی جان به در برد.[/rtl]
[rtl]     اراسم بیش از هر کسی در اصلاح مذهبی قرنهای پانزدهم و شانزدهم موثر واقع شد، ولی انتقادهای  شکننده او از جاه و جلال و مخصوصاً فساد پیشوایان مذهب کاتولیک از طرفی و از ظلم و خشونت و بیدادگری مارتین لوتر از طرف دیگر موجب شد که هر دو دسته او را مورد لعن قرار دادند و مارتین لوتر او را به پروتئوس Proteus، موجود افسانه ای که صد قیافه ی متفاوت داشت، تشبیه می کرد و گاهی نیز او را «مار ماهی صید ناشدنی» می نامید.[/rtl]
[rtl]    اتحادیه اروپا تصمیم گرفته برنامه ای برای اعزام دانشجویان هر کشور به دانشگاههای سایر کشورها در نظر گرفته و آن را به یاد مردی که پنج قرن پیش در تمام اروپا به دانش و آگاهی پرداخت «برنامه ی اراسموس» نامیده است. (پایان مطالب برگرفته از مقدمه دکتر حسن صفاری)[/rtl]


[rtl]☑✑ ڪتابـפֿــآنـہ☣ 1[/rtl]


[rtl]-         کتاب در ستایش دیوانگی تا کنون در ایران هفت بار چاپ شده است، چهار قطعه از آن را برای دوستان هدیه می کنم:[/rtl]
[rtl]1.      «... راز شادمان ساختن مردم و خدایان در دست من [دیوانگی] و فقط در دست من است. (ص 25) ... هر کسی خوب می داند که شیرینترین و مطبوعترین سالهای زندگی اولین سالهای کودکی است. اکنون سؤال می کنم:[/rtl]
[rtl]    اگر جاذبه دیوانگی نباشد کودکان چه دارند که مستحق این همه ناز و نوازش و بوسه و پرستاری باشند، تا جایی که در موارد لزوم حتا دشمن نیز به کمک آنان می شتابد؟» (ص 35)[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]2.          «... آنچه قطعی و مسلّم است اینکه بی چاشنی دیوانگی، حتا یک ضیافت مطبوع وجود ندارد و بهترین دلیل این موضوع آن است که اگر اتفاقاً بر سر سفره میهمانی وجود نداشته باشد که بتواند با دیوانگی واقعی یا تصنعی خویش همه را بخنداند، حتماً یا دلقکی را استخدام می کنند یا طفیلی خوش محضری را به مهمانی می خوانند که با لطف کلام و مطایبه گویی از سکوت مطلق یا ملال خاطر مهمانان جلوگیری کند!» (ص 45) ... «خلاصه مطلب این است که بی کمک من [دیوانگی] هیچ اجتماعی پایدار نمی ماند و هیچ پیوند مطبوع و قابل اعتمادی به وجود نمی آمد. اگر افراد بشر متقابلاً یکدیگر را فریب نمی دادند، اگر هر کس در مقابل دیگری کم و بیش چاپلوسی نمی کرد، اگر در موارد لزوم چشم پوشی و کتمان به کار نمی رفت، و خلاصه آنکه اگر هر کسی اندکی بدن خود را با شهد دیوانگی مالش نمی داد، اتباع حکومت حاکم خود را تحمل نمی کردند، خدمتگزاران ارباب خود را نمی خواستند، ندیمه از دست خاتون خود می گریخت، شاگرد جور استاد را نمی پذیرفت، دوست از دوست خسته می شد، شوهر از زن و زن از شوهر رنجش می یافت، کارگر با کارفرما سازش نمی کرد، و... . (ص 49)[/rtl]

 
[rtl]3.          «آیا می دانید همه این مردم از قدیسان چه انتظاری دارند؟ همه این انتظارات مستقیم یا غیرمستقیم با دیوانگی ارتباط دارد. بر در و دیوار غالب کلیساها و حتا بر سقف برخی از آنها لوحه ها یا نقشهایی موجود است که به پاس اجرای نذرها یا حقشناسی از برخی معجزات و کرامات در آنجا نصب شده اند؛ لیکن نکته اینجا است که در میان این همه حتا یکی وجود ندارد که از معالجگی دیوانگی یا افزایش ذره ای عقل متشکر و سپاسگزار باشد. یکی توانسته با شنا خود را از گرداب مهلکه برهاند، دومی از جراحتهای فراوان جنگ علاج یافته و آن دیگری ... ؛ بنابراین در نقصان عقل، لطف و دلربایی خاصی است که هیچ کس از آن شکایت ندارد، زیرا مردم سپاسگزار نجات خویش از همه بلایا هستند الا از دیوانگی.» (ص 80 و 81)[/rtl]

 
[rtl]4.          «شاید بهتر آن باشد که گفتنی های مربوط به عالمان کتابهای دینی را بگذارم و بگذرم؛ این ورطه را به هم نزنم و به این سرزمین ناجور قدم نگذارم. بسا که این قوم که به اعلا درجه ی ممکن پرنخوت و زودغضب هستند با هزار تهمت و افترا مستقیماً مرا مورد حمله قرار دهند؛ از من بخواهند که گفته های خود را تکذیب کنم و اگر نپذیرم بلافاصله مرا کافر و ملحد اعلام نمایند. این تهمت کفر و الحاد حربه ای صاعقه مانند است که اینان علیه همه کسانی که مورد پسندشان نیستند به کار می برند. در میان همه ی کسانی که من تحت حمایت خود دارم ناسپاستر و حق ناشناستر از این قوم وجود ندارد و حال آنکه اینان به عناوین بسیار مرهون عنایات من هستند. (ص 104 و105) ... خودتان می توانید تصور کنید که اینان [حکیمان علوم الهی] تا چه اندازه شادمانند که مرتباً متن کتاب مقدس را مانند موم تغییربدهند و به صورتی نو درآورند و نتیجه ی کار خود را مجهز به امضای عده ای فضل فروش نشر دهند، و در عین حال معتقد باشند که نتایج کار آنان مافوق احکام مقامات مذهبی و عاقلانه تر از قوانین سولون است، و با این تدبیر خود را منقّد و مفتش بشریت بپندارند و هر چیزی را که با نتایج صریح یا ضمنی ایشان موافق نیست مردود بدانند. اینان غالباً با لحنی که گویی ابلاغ کننده ی مشیت الهی است اظهار می دارند:[/rtl]
[rtl]این حکم شرم آور و مفتضح است؛ بیان آن حکم از احترام مذهبی عاری است؛ آن حکم دیگر با کفر و الحاد آمیخته است، و آن دیگری به گوش خوش نمی آید. به این طریق، نه غسل تعمید، نه کتاب مقدس انجیل، نه سن پل ونه سن پی یر، نه سن ژروم، نه سنت اوگوستن، و نه حتا سن توما که استاد و شهزاده ی همه ی پیروان ارسطو است قادر خواهند بود که کسی را مسیحی اعلام کنند مگر آنکه این موضوع مورد تصویب این استادان مذهبی و موافق با استدلالها و ظریف کاریهای ایشان باشد. مثلاً چه کسی می تواند تصور کند که اعلام این موضوع که دو عبارتِ «ظرف ادرار تو بو می هد» و «ظرف ادرار بو می دهد» یا دو عبارت «در دیگ جوشیدن» و «جوشیدن در دیگ» یک مفهوم دارند، شایسته ی مسیحی مؤمن نیست مگر اینکه تعادل دو عبارت به وسیله ی استادان مزبور ثابت شده باشد(1)؟!» (ص 111 و 112)[/rtl]
[rtl]راستی دوستان با فرهنگ ایران زمین می دانید دیوانگی چیست؟ حتماً می دانید چرا که این طور که اراسموس در ستایشش گفته بدون آن زندگی مان نمی گذشت! ولی او در این کتاب توصیف های جالبی در چیستی دیوانگی هم ارائه کرده و باز دیوانه ای دیگر هم به نام میشل فوکو مطالبی دیوانه گون درباره دیوانگی و جنون و نبوغ دارد که شادی افزاست![/rtl]
[rtl]                                                                                               شاد باشید![/rtl]
[rtl](1)- این اتفاق در قرن چهاردهم در دانشگاه آکسفورد که آن موقع مدرسه علوم دینی بود افتاده بود که راهبی را به خاطر این که مدعی بود دو حکم «سقراط تو می دوی» و «سقراط می دود» یکی است محکوم کرده بودند. (ص 180)[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]مشخصات کتاب:[/rtl]

[rtl]-         اراسموس، دسیدریوس، در ستایش دیوانگی، ترجمه و حواشی حسن صفاری، تهران: نشر فرزان روز، چاپ هفتم، 1392، 185 صفحه، 6500 تومان. (ارزانتر از یک ساندویچ!)[/rtl]
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط Spell †


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان