امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز درباره جنگنده پیشرفته سوخو - 47

#1
برکوت،عقاب طلایی روسیه / Sukhoi Su-47

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
همه چیز درباره جنگنده پیشرفته سوخو - 47 1

سوخو اس يو 47 بركوت، با نام روسي Cy-47 Беркут (بركوت به معني عقاب طلايي) كه در ابتداي طراحي، با نامهاي S-32 و S-37 نيز شناخته ميشد، يك جنگنده مافوق صوت آزمايشي، طراحي شده توسط شركت هواپيماسازي سوخوي ميباشد.

ويژگي ظاهري و چشمگير اين هواپيما، بالهاي رو به جلوي آن ميباشند كه اين جنگنده را بسيار به جنگندهء آزمايشي - مفهومي آمريكايي X-29 Firkin ساخت گرومن، شبيه مينمايد. تنها نمونه هواپيماي سوخو 47 توليد شده، به عنوان اثباتگر تكنولوژيهاي پيشرفته انجام وظيفه مينمايد و ساخت دومين نمونه آزمايشي اين هواپيما نيز كنار گذاشته شده است.

طرح اوليه سوخو 47، ابتدا به نام S-37 شناخته ميشد و شركت سوخو، مدتي بعد و در سال 2002، هواپيما آزمايشگر تكنولوژيهاي پيشرفتهاش را به Su-47 نامگذاري مجدد نمود؛ ضمن اينكه با نام مستعار Berkut به معني عقاب طلايي نيز شناخته ميشود. سوخو 47 در اصل به عنوان بستري جهت انجام آزمايشات مهم روسها در زمينه مواد كامپوزيت و سيستمهاي پيچيده ديجيتال كنترل پرواز (FBW) ساخته شد. سوخو 47 با بهرهگيري از بالهاي رو به جلو، توانمندي انجام مانورهاي بسيار عالي را دارد و قادر است در زاويههاي حملهاي به اندازه 45 و بيشتر نيز اقدام به عمليات نمايد.

مؤسسه مطالعات هوايي تساگي (TsAGI) مدتها بود كه از مزيتهاي فراوان بالهاي رو به جلو اطلاع يافته بود. عمدهء اين دانش به واسطه به غنيمت گرفته شدن يك فروند بمبافكن جت يونكرس287 ساخت آلمان نازي بدست آمده بود.يونكرس287 از اوّلين هواپيماهاي جت و اوّلين هواپيما با بالهاي رو به جلو در جهان، ساخت آلمان نازي بالهاي رو به جلو، نسبت به اغلب طرح بالهاي سنتي، باعث كسب بيشترين ميزان نيروي كشش شده، لحظات خميدگي بالها را كم كرده و زمان وقوع واماندگي يا استال را به تأخير مياندازند.

در زاويههاي حملهء بالا، نوك بالها در وضعيت غير واماندگي باقي ميمانند و بدين جهت هواپيما قادر ميشود كنترل خود را با استفاده از سطوح متحرك حفظ نمايد. بدبختانه بالهاي رو به جلو، نيروي زيادي جهت از هم گسيختن (واگرايي) بالهايي كه از مواد معمولي ساخته شدهاند توليد ميكنند. به تازگي كه استفاده از مواد كامپوزيت در ساخت بدنه هواپيما رواج يافته است، امكان طراحي هواپيمايي با بالهاي رو به جلو را ميسر ميسازد.

همانند همتاي غربي خود، يعني جت ايكس-29 ساخت گرومن، سوخو 47 نيز يك طرح مفهومي اثباتگر تكنولوژي ميباشد و قرار است به عنوان بستري جهت پايهگذاري نسل آيندهء جنگندههاي روسي به كار گرفته شود. چنين هواپيمايي نه تنها بايد همانند اف22 پيشرفته باشد، بلكه بايد به عنوان بستري جهت استفاده از تكنولوژيهاي نوين در جنگندهاي چون ميگ 1.44 باشد. با تمام اين اوضاع، كمپاني سوخوي اكنون تلاش دارد تا سوخو 47 را به نيروي هوايي روسيه و ساير مشتريان خارجي به صورت جنگندهاي مطابق نيازشان، بفروشد.

طراحي سوخو 47 از نظر اندازهها، بسيار به طرح جنگندههاي بزرگ ساخت سوخو نظير سوخو 35 شباهت دارد. به منظور كاهش هزينههاي طراحي، قسمت جلويي بدنه، دم و ارابههاي فرود سوخو 47، از جنگندههاي خانوادهء سوخو 27 بدست آمده است. با اين حال، در طراحي هواپيما، به كاهش اثر ايجاد شده روي صفحهء رادار توجه شده است. براي رسيدن به اين هدف، از مواد جذب كنندهء اشعهء رادار، محفظهء دروني نصب جنگافزار و فضايي جداگانه ويژهء نصب يك رادار پيشرفته استفاده شده است.

با وجود آنكه طرح هواپيماي ايكس-29 آمريكايي، يك جنگندهء مفهومي و تحقيقاتي در دهه 1980 به شمار ميرفت، سوخو 47 با اندازهاي برابر دو برابر ايكس-29، در قياس با رقيب آمريكايي خود، بسيار به يك جنگندهء رزمي و عملياتي شباهت نزديك پيدا ميكند.

به منظور رفع مشكل پيچش حول محور افقي در بالهاي رو به جلو (wing-twisting)، در ساخت بالهاي سوخو 47، به طور گسترده و با دقت فراوان از مواد كامپوزيت استفاده شده است تا به هنگام انجام مانورهاي سنگين يا پرواز در زاويههاي بالا، ساختمان بال به هنگام پيچش، مقاومت كافي از خود نشان دهد و الگوي آيروديناميكي را خود حفظ نمايد. با توجه به مساحت زياد بالها در سوخو 47، در اين هواپيما ميتوان سيستم تا شدن براي بالها تعبيه نمود تا هواپيما درون آشيانههاي نيروي هوايي روسيه قابل جايگيري باشد.

همانند نمونه پيشين يعني سوخو 37، سوخو 47 به دليل بهرهمندي از يك جفت كانارد، در طبقهبندي هواپيماهاي سه باله (triplane) قرار ميگيرد. موضوع جالبتر اينكه در قسمت دوم سوخو 47، دو زائده تيركمانند غيرهماندازه تعبيه شده است كه در يكي رادار عقبنگر و در ديگري چتر ترمز تعبيه ميشود.مانورپذيري سوخو 47 به طور گسترده و چشمگيري در انجام مانور در سرعتهاي زيرصوت بسيار توانمند است؛ سوخو 47، ضمن حفظ توانايي مانورپذيري خود در سرعتهاي زيرصوت، به راحتي و با سرعتي باورنكردني، قادر است زاويه حمله و مسير پروازي خود را تغيير دهد.

اين هواپيما داراي حداكثر سرعتي برابر 1.6 ماخ در ارتفاع بالا و حد تحمل فشار گرانشي در حدود 9 برابر ميباشد. ميزان تندي گردش هواپيما، بيشينه و كمينه سرعت جهت رهاسازي جنگافزارها، از ويژگيهاي حياتي و بسيار مهمي جهت كسب برتري در رزم قلمداد ميشوند.
سوخو 47 ضمن دارا بودن شاخصهاي بسيار قوي مانورپذيري، قادر است به راحتي استواري پروازي خود را حفظ نمايد و در زاويهء حملهء بالا، كنترلپذير باشد. ميزان تندي گردش به هنگام نبردهاي نزديك هوايي و همچنين نبردهاي متوسط و دور، شاخص بسيار مهمي به شمار ميآيد، زيرا امكان دارد حين انجام يك ماموريت رزمي، هواپيما ناچار شود با اهداف متعدد و پراكنده شده در قسمتهاي مختلف آسمان درگير شود. ميزان تندي بالاي گردش در سوخو 47، به خلبان اين امكان را ميدهد تا هواپيمايش را به سرعت به سمت هدف بعدي بچرخاند تا فرصت شليك اول را حفظ نمايد.

مقايسهء هواپيمايي مجهز به بالهاي رو به جلو، با هواپيمايي داراي بالهاي رو به عقب در همان اندازه، برتريهاي به شرح زير براي مدل رو به جلو را آشكار ميسازد:

* نسبت بيشتر عدد برا به پسا
* ظرفيت و توانمندي بالاتر به هنگام انجام مانور در نبردهاي داگ فايت (نزديك)
* برد پروازي بيشتر در سرعتهاي زير صوت
* بهبود شاخص واماندگي (Stall) و ضدچرخش به دور خود (anti-spin)
* بقاپذيري بيشتر در زاويهء حملهء بالا
* امكان پرواز در سرعتهاي كمتر از كمينهء موجود براي مدل بال به عقب
* فاصلهء كمتر جهت برخاست و فرود

از نماي كنار، بدنهء سوخو 47 تخممرغي شكل است و با استفاده از آلياژهاي آلومينيم و تيتانيوم ساخته شده است؛ ضمن اينكه 13 درصد از وزن بدنه با استفاده از مواد كامپوزيتي شكل گرفته است. پوشش روي دماغه در قسمت جلو، تا حدي مسطح است و داراي يك لبهء افقي ميباشد تا شاخص ضدچرخشي هواپيما بهبود پيدا كند.

بالهاي وسط بدنه نصب شده و رو به جلو، نماي غيرمتعارف و ناآشناي سوخو 47 را تشكيل ميدهند. قسمت قابل توجهي از نيروي برا، به واسطهء بالهاي رو به جلو و در قسمت مياني بالها فراهم ميگردد. اين نيروي كشش هيچگاه به واسطهء واماندگي نقاط نوك بالها از دست نميرود. شهپرها (سطوح كنترلي بالها)، همچنان در زوايههاي حملهء بالا موثر باقي ميمانند و كنترل پذيري هواپيما را به هنگام عبور جريان هوا از قسمتهاي متحرك روي بالها حفظ مينمايند.

بيش از 90 درصد سازه پوششي روي بالها را مواد كامپوزيتي تشكيل ميدهند. بالهاي رو به جلو، بيشترين مقدار سطح ظاهري يا Aspect Ratio را فراهم ميآورند كه اين امر، باعث افزايش مداومت پروازي هواپيما ميگردد. زائدههاي متحرك كنترلي جلوي بالها (LEX) به نرمي با سطح بالها همسان ميشوند. اين زائدهها (LEX) با سطوح فلپها، شهپرها و لبههاي متحرك انتهاي هواپيما هماهنگ ساخته شدهاند. تمامي سطوح متحرك و كاناردهاي مثلثي شكل به زائدههاي توسعهيافته (LEX) متصل هستند. قسمت داخلي چنين بالي ميبايست از مواد بسيار قوي ساخته شود تا در برابر نيروهاي پيچشي كه سعي در چرخاندن و شكستن بالها را دارند، به ويژه در سرعتهاي بالا، مقاومت نمايد. ناگزيري نيروهاي پيچشي، باعث شده است تا به منظور افزايش استحكام بال، در ساخت آن، به ميزان قابل توجهي از مواد كامپوزيتي استفاده گردد.

به همين دليل، حداكثر سرعت قابل دستيابي به 1.6 ماخ محدود ميشود، به همين دليل مهندسين سعي دارند با انجام تغييراتي، از اين سقف سرعت فراتر روند، اما تاكنون سقف سرعت جديد مشخص نشده است.

اگرچه استفاده از سيستم تغيير بردار رانش يا خروجيهاي متحرك اگزوز هواپيما، موضوعي جديد و انقلابي محسوب نميشود، اما قدرت تغيير بردار رانش به ميزان 20 + تا 20 – در زاويهء حملهء 30 درجه بر ثانيه، به هنگام چرخش حول محور عمودي يا عرضي و گردش به اطراف، به ميزان بسيار زيادي، چالاكي حاصل از بالهاي رو به جلو را افزايش ميدهد.

طراحي کاکپیت ، به طور عمده حول ايجاد حداكثر آسايش و راحتي خلبان قرار گرفته است، ضمن اينكه چيدمان كابين به نحوي است كه خلبان قادر باشد به هنگام انجام مانورهاي سنگين و وارد آمدن فشار گرانشي سنگين، بتواند هواپيما را كنترل نمايد. سوخو 47 به يك مجموعه صندلي پرتاب شوندهء جديد و «سيستم پشتيباني زندگي» (life support system) مجهز شده است.

شكل هندسي متغير صندلي پرتاب شوند، اين امكان را ميدهد تا در زاويهاي به ميزان 60 درجه، ميزان فشار گرانشي ناشي از جاذبهء زمين، كاهش يابد و فشار كمتري به خلبان وارد آيد.شكل صندلي خلبان، امكان درگير شدن در داگ فايت و انجام مانورهاي فرار از موشكها را حتا به هنگام وارد آمدن فشارهاي گرانشي سنگين به راحتي فراهم ميسازد.
در سوخوي47، اهرم هدايت اصلي هواپيما در قسمت كنار تعبيه شده و داراي حساسيت بالا ميباشد؛ ضمن اينكه بر اساس استاندارد متريك تنظيم گشته است. استفاده از صندلي متمايل به عقب، براي اوّلين بار در جنگنده اف-16 به كار گرفته شد، اما به دليل دارا بودن فايدههاي اندك، در هيچ هواپيماي آمريكايي ديگري مورد استفاده قرار نگرفت.

در اوايل سال 2003، شرکت «سوخوي»، برندهء مناقصهء ساخت جنگندهء شكاري نسل پنجم شد. زمان اولين پرواز سال 2006 ميباشد. اما هواپيماي «سوخو 47» يا به عبارت ديگر «برکوت»، که الگوي جنگندههاي شكاري جديد محسوب ميشد و داراي بالهاي با جهت مخالف بود (متمايل به جلو) هواپيماي نسل پنجم نيست.

در دفتر طراحي و تجربي «سوخو »، مهندسين معتقدند که اين هواپيما بيشتر يک آزمايشگاه پرنده است که بر مبناي آن، تكنولوژيها و مواد جديد مورد آزمايش قرار ميگيرند. ولي نهايتن جنگنده نسل پنجم چه شکلي خواهد بود؟ ظاهر آن هنوز در حال شکلگيري است (طبق اطلاعات موجود در دفتر طراحي - تجربي «سوخو »، 5 نمونه وجود دارد که در حال گذارندن مراحل آزمايشي خود از لحاظ قابليت آئروديناميکي ميباشند).

مشکل اينجاست که طراحان و نظاميان، هنوز بر سر نوع جنگندهء جديد بحث مي کنند كه اين هواپيما چه مشخصههايي بايد داشته باشد؟ آيا بايد شبيه هواپيماي نامرئي اما در عين حال داراي قابليت مانور کم همانند F-117 بوده که قادر باشد به مقصد برسد و پس از شليک تمام موشکها و بمبهاي خود، به پايگاه برگردد؟ آيا بايد يک جنگندهء نامرئي همانند F-22 باشد که نه تنها قادر به بمباران دقيق بوده بلکه بتواند در جنگهاي نزديک و رودرو نيز فعاليت کند؟

از سوي ديگر، طراحان ميگويند که در مرحلهء اول بايد مشکلات موجود به ويژه در زمينهء فني را حل نمود. براي مثال ميدان حرارتي هواپيما را بايد کاهش داد. بايد بر روي دريچههاي هوايي و موتور سرپوشهاي نصب شود که در صورت شناسايي هواپيما از طريق رادارهاي دشمن و يا اگر به سمت آن موشکي با كلاهك حساس به حرارت شليک شود، اين سرپوشها بسته شود. يا اين مشکل را بايد از طريق پراکندن هوا حل نمود.

ويژگي هاي «سوخوي47 بركوت»

ويژگيهاي عمومي
كشور سازنده: روسيه
كمپاني:سوخوي
خدمه: يك نفر
طول: 22.6 متر = 74 فوت و 2 اينچ
گستردگي: 15.16 متر = 49 فوت و 9 اينچ تا 54 فوت و 9 اينچ
ارتفاع: 6.3 متر = 20 فوت و 8 اينچ
سطح بالها: 666 فوت مربع = 61.87 متر مربع
وزن خالي: 36100 پوند = 16375 كيلوگرم
وزن بارگذاري شده: 55115 پوند = 25000 كيلوگرم
حداكثر وزن قابل برخاست: 77162 پوند = 35000 كيلوگرم

پيشرانه

دو دستگاه موتور توربوفن AL-37FU ساخت ليولكا (Lyulka) در نمونهء آزمايشي داراي پسسوز مشتق شده از موتور D-30F6 مجهز به سيستم تغيير بردار رانش (در مدل تغيير يافتهء FPU)، مجهز به كنترل دیجيتال
كشش خشك: 83.4 كيلونيوتن = 18700 پاوند فيت براي هر موتور
كشش با پسسوز: 142.2 كيلونيوتن = 32000 پاوند فيت براي هر موتورتغيير بردار رانش: 20 + تا 20- در زاويهء 30 درجه در هر ثانيه

قابليت ها
حداكثر سرعت: 1.6 ماخ = 1600 كيلومتر بر ساعت = 1056 مايل بر ساعت
حداكثر سرعت در سطح دريا = 1.34 ماخ = 1400 كيلومتر بر ساعت = 870 مايل بر ساعتبرد: 3300 كيلومتر
سقف پرواز خدمتي: 18000 متر = 59050 فوت
نرخ اوجگيري: 230 متر بر ثانيه = 45300 فوت در دقيقه
ميزان بارگذاري بالها: 79.4 پوند بر فوت مربع = 360 كيلوگرم بر متر مربع

جنگافزارها
يك دستگاه مسلسل 30 م م از نوع GSh-30-1 با 150 تير فشنگ
14 جايگاه سخت: 2 در نوك بالها، 6 تا 8 در زير بدنه، 4 تا 6 به صورت تطبيق با بدنه در زير بدنهء اصلي جهت:
هوا به هوا: موشكهاي R-77 و R-73
هوا به زمين: X-29T، X-29L، X-59M، X-31P، X-31A، KAB-500 و KAB-1500
همیشه با خودم فکر میکنم برای سکوت هم معنی مثبت هست هم معنی منفی!

یه بار می گیم سکوت علامت رضاست ..

یه بارم میگیم جواب ابلهان خاموشی است ..
پاسخ
 سپاس شده توسط hossein. ، SABER ، bigbang ، Albert wesker ، love 2012 ، ارمين2012 ، mr.destiny
آگهی
#2
من که میخوام خلبان بشم واسه همین ریاضی برداشتم تا زمان ما هواپیماهای پیشرفته های دیگه میسازن که من میشم یکی از خلباناشونAngel
پاسخ
 سپاس شده توسط ps3000
#3
نمیدونی چی بگی الکی اسپم نکن
باید بگم که بلوک شرق خیلی از بلوک غرب از نظر تکنولوژی هوایی عقبه
تا صد سال دیگه هم روسیه به پای امریکا نمیرسه تو تکنولوژی هوایی
من صعنت هوایی امریکا و فرانسه رو خیلی قبول دارم
عاشق رافائل هستم و اف 14 و اف 22
پاسخ
 سپاس شده توسط ps3000 ، Albert wesker
#4
این هواپیمای روسی انقدر رادار قدرتمندی را دارد که در عین حال میتواند روی 8 هدف هوایی قفل کنده و 12 هدف دیگر اعم از زمینی یا هوایی را در کنترل خود نگه دارد:|
قول پیشرفته روسیه ........ ای کاش ما ازینا داشتیم :|
پاسخ
#5
معلومه خییلی قدرتمنده که میتونه در عین حال میتواند روی 8 هدف هوایی قفل کنده و 12 هدف دیگر اعم از زمینی یا هوایی را در کنترل خود نگه داره .
خبر از من داری؟

خبر از دلتنگی های من چطور؟

و آن پروانه های شادی که در نگاهم بودند

خبرش رسیده که مرده اند؟

هیچ سراغ دلم را میگیری؟

کسی خبر داده که آب رفته ام از خستگی؟

مچاله ام از دلتنگی؟

آه….. که هیچ کلاغی نساختیم میان هم

وجدانت راحت….

خبرهای من به تو نمیرسد
پاسخ
#6
اگر قرار شد از روسیه جنگده ای خریداری بشه بهتره که سوخوی 50پکفا یا سوخوی 47برکوت باشه تا هواپیما هایی مثل میگ 35یا سوخو 35یا 37میدونمم که قیمتشون گرونه ولی یادتون نره که F14هم اون موقع که خریده شد گرون ترین جنگده دنیا بود!اگه نداشتیم خدا میدونه جنگ عراق چه بلایی سرمون میاورد. قرارداد خرید این جنگنده ها هم باید طوری باشه که تو ساخت و انتقال دانش حضور داشته باشیم اگر این طور نشد بهتره پولی رو که میخواییم بدیم روسا رو جنگنده های داخلی خودمون مثل قاهر 313یا غیره سرمایه گذاری کنیم تا اونجاییم که میشه باید کاملا محرمانه باشه تا دشمن موقعه حمله تلفات زیادی بده. ماباید ازعربستان وقطر پیشرفته ترباشیم تا جرات نکنند با ما بجنگند قطر24 تا رافال پیشرفته ازخرید. سوخو35 نمیدونم بتونه جلوش رابگیره یانه. میگم دوستان به سایت وزارت دفاع برید و پیام بدید که سوخو47 حداقل بخره شده 8 تادونه هم بخره کافیه چون درآن واحد میتونه کلی اهداف هوائی راشناسائی و بهشون شلیک کنه از فواصل خیلی دور یکیش کافی برا درگیری همزمان بااون 24 تا رافال قطر
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |عکس هایی از جنگنده آرادو ئی.555|
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  |عکس هایی از جنگنده میتسوبیشی اف-2|
  |عکس هایی از جنگنده میکویان میگ-31|
  |جنگنده های سوئد دهه 1940|
  |عکس هایی از جت جنگنده گرومن اف۴اف وایلدکت|
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  |معرفی جنگنده فرانسوی داسو سوپر اتاندارد|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان