امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف دورترین سیاره فراخورشیدی

#1
محققان با استفاده از تلسکوپ "اسپیتز " ناسا موفق به کشف یک غول گازی در فاصله 13000 سال نوری از منظومه شمسی (در نزدیکی برامدگی مرکزی راه شیری }  شدند .

(خورشید در یکی از بازوهای بیرونی راه شیری همانطور که در تصویر میبینید از مرکز راه شیری به اندازه حدود 29000 سال نوری فاصله دارد )

یکی از ماموریتهای مهم این تلسکوپ ان است که بفهمد چگونه سیارات فراخورشیدی در سرتاسر راه شیری پراکنده شدند .

کشف دورترین سیاره فراخورشیدی 1

{jennifer yee} از مرکز علوم اختر فیزیک هاروارد میگوید ما اطلاعات زیادی در مورد سیاراتی که ممکن است نزدیک برامدگی مرکزی راه شیری باشند نمیدانیم و این مشاهدات برای همین برای ما مهم است .

این سیاره که بعنوان دورترین سیاره شناخته شده ورای منظومه شمسی ما هست توسط تکنیک میکرو لنزیک یافت شده است . این تکنیک زمانی استفاده میشود که سیاره از جلوی ستاره یمزبانش عبور کند و اختلاف نور را اندازه بگیرند . و گرانش ان همچون یک لنز کار کند و روی نور تاثیر بگذارد . از طریق روش میکرولنزیک تاکنون حدود سی سیاره در چند هزار سال نوری از ما کشف شده است .



از طریق همین تکنیک و با استفاده از تلسکوپ کپلر معروف به شکارچی سیارات ما توانسته ایم حدود 1000 سیاره فراخورشیدی در همسایگی منظومه مان کشف کنیم . اما مشکلی که دارد این است که نمیتوان فاصله دقیق سیاره مذکور را با ستاره میزبانش دقیق براورد کرد .حتی بعلت عبور یک ستاره نزدیک از جلوی ستاره دورتر نیز باعث مشکل شدن اندازه گیری فاصله واقعی انها میشود .

نتیجه ایتکه مکان دقیق این 30 سیاره ای که با تکنیک لنزیک کشف شده اند را نمیتوان اندازه گیری و تخمین دقیق زد . اینجاست که تلسکوپ اسپیتزر کارساز میباشد . اسپیتزر به دور خورشید میچرخد و فاصله ای برابر با 207 میلیون کیلومتر نسبت به زمین دارد{یعنی خیلی دور تر از فاصله ای که زمین از خورشید دوراست چرا که فاصله زمین تا خورشید 150 میلیون کیلومتر میباشد }

ستاره شناسان از طریق اختلاف منظر مشکل میکرولنزیک را برطرف میکنند یعنی اینکه وقتی همزمان رصد خانه ای در زمین ستاره ای دخاص را زیر نظر میگیرد و تلسکوپ اسپیتزر نیز در فاصله ای دور از زمین همینکار را انجام میدهد از طریق اختلاف منظر نیز سعی میکنند مشکلات مربوطه را برطرف کنند .

تلسکوپهای زمینی وفتی با رویداد میکرو لنزیک روبه رو میشوند به ستاره شناسان الارم میدهند همزمان نیز تلسکوپ اسپیتزر مشاهده میکند در کل اختلاف منظر تقریبا به مدت 40 روز طول میکشد .

اسپیتزر و تیم تحقیقاتی ان پس از سه روز از دریافت این الارم شروع به بررسی های مربوطه میکند .

در مورد سیاره مربوطه یافت شده مدت زمان رویداد میکرو لنزیک به طور غیر معمولی زیاد شد و تا 150 روز رسید !! هم اسپتیزر و هم {OGLE} نوسان نوری سیاره مورد نظر از مقابل ستاره میزبانش را ثبت کردند اما اسپیتزر 20 روز زودتر ان را دید.

با استفاده از تاخیر بین این دو تلسکوپ زمینی و فضایی ستاره شناسان توانستند که فاصله بین سیاره و ستاره میزبانش را بیابند .

دانستن فاصله مربوطه به دانشمندان این اجازه را میدهد که جرم سیاره را نیز تعین کنند که جرم مربوط به سیاره کشف شده حدودا نصف سیاره مشتری ماست .
هوش فرازمینی

منبع :

Nasa.gov
پاسخ
 سپاس شده توسط ♡☆♔AVA♥★♚
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کهکشان راه شیری مسکن میلیاردها سیاره احتمالی قابل سکونت
  شواهد حیات در سیاره ناهید مورد تردید قرار گرفت
  کشف سیاره ای که در آن سنگ از آسمان می بارد
  “نیل دگراس تایسون” از سیارات فراخورشیدی و آیندۀ زمین می‌گوید
  کدام ستارگان دارای سیاره‌های قابل سکونت هستند؟
  کشف یک سیاره‌‌ی قابل سکونت دیگر
  در جوّ سیاره مریخ چه خبر است؟
  یک سیاره ابرزمین نادر رصد شد
  آشنایی با سیاره زحل
  ناسا یک سیاره فراخورشیدی جدید با شباهت زیاد به زمین کشف کرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان