امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مسابقه تسلیحاتی شدید در دریای خزر

#1
شبکه خبری آذربایجانی The first news در مقاله ای که روز سه شنبه منتشر شد، نوشت: متاسفانه علیرغم اینکه همه کشورهای ساحلی خزر صحبت از غیرنظامی سازی این دریاچه منحصر بفرد می کنند، اما در حقیقت کشورهای حوزه خزر سیاست نظامی سازی این دریا را پیش گرفته اند. نامشخص بودن رژیم حقوقی خزر نیز رقابت تسلیحاتی در این دریا را افزایش می دهد. 


در این مقاله آمده است: طبق اطلاعات منابع بین المللی، هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در خزر حضور دارند. پایگاه آنها در انزلی و نوشهر است. در کل ایران حدود 90 کشتی کوچک در خزر دارد. ارزشمندترین آنها، قایق های موشکی هستند که در سال های 2003 و 2006 به نیروهای مسلح تحویل داده شده بودند و مجهز به موشک های چینی با برد 120 کیلومتر می باشند. ایران پس از روسیه، دومین کشور حاشیه خزر است که از موشک های تهاجمی دریایی برخوردار است. 

در ادامه گفته می شود: طبق ارزیابی های انجام شده، در حال حاضر ایران می تواند ظرف مدت کوتاهی با انتقال قایق ها از خلیج فارس، یگان ناوهای خود در خزر را 1.5 برابر افزایش دهد. در فرماندهی نیروی دریایی این کشور اطلاع داده اند که قرار است ناو جدید نوع "موج" که ساخته ایران و مجهز به موشک و تسلیحات ضدکشتی و بالگرد در عرشه خود می باشد نیز در دریای خزر مستقر شود. 

این گزارش می افزاید: روسیه از نظر ترکیب نظامی نیرومندترین یگان را دارد. این یگان بواسطه انتقال ناوها از دریای سیاه به خزر تقویت شده بود. در ترکیب یگان روسی، چند تیپ کشتی، تجهیزات هوایی و گارد ساحلی وجود دارند. یگان هایی مجزا نیز در ماخاچ قلعه و کاسپیسک وجود دارند. در ترکیب یگان روسیه، ناوهای موشکی، هوابرد و انواع دیگر ناوها نیز دیده می شوند. در ماهاچ قلعه تیپ تفنگداران و مرزداران دریایی نیز مستقر هستند. 

بر اساس این گزارش: نیروی دریایی ترکمنستان دارای پایگاهی در ترکمن باشی، مرکب از 10 قایق گشتی "گریف" و به همین تعداد قایق های نوع دیگر می باشد. یک گردان تفنگداران نیز وجود دارد. 

در ادامه آمده است: پایگاه اصلی نیروی دریایی قزاقستان در بندر آکتائو است. تا سال 2003 قزاقستان در خزر تنها قایق های مرزبانی و یک کشتی پاسبانی داشت. این کشور از سال 2004 قایق نوع "گریف" و قایق گشتی "کالکان" را از اوکراین را خریداری کرد. چند ناو و بالگرد نیز از آمریکا، ترکیه و روسیه خریداری خواهند شد. برنامه ریزی می شود نفرات نیروی دریایی جمهوری قزاقستان از 3 هزار به 5 هزار نظامی افزایش یابد. نیروی دریایی این کشور حدوداً دارای 10 قایق پاسبانی و گشتی و نیز ناوهای کوچک هوابرد است. در آتیرائو گردان تفنگداران مستقر است. امروز قزاقستان، پس از روسیه دومین کشور حاشیه خزر است که ناو و کشتی های نظامی می سازد. 

همچنین گزارش می افزاید: نیروی دریایی آذربایجان دارای یگان ناوهای نگهبانی، ناوهای هوابرد، ناوهای امداد و غیره است. در ترکیب نیروی دریایی این کشور گردان تفنگداران و نیروهای ویژه وجود دارند که از زیردریایی های کوچک نوع "تریتون" برخوردارند. پرسنل نیروی دریایی آذربایجان همواره در آمریکا و ترکیه آماده می شود. 

در پایان این مقاله گفته می شود: پنتاگون نیز چشم به خزر دوخته است و قصد دارد ظرف شش سال برای اجرای طرح "نگهبان خزر" 130 میلیون دلار هزینه کند. 

خاطر نشان می کنیم که طرح "نگهبان خزر"، طرح ویژه تامین امنیت در حوزه خزر می باشد که سال 2003 در پنتاگون تدوین شده بود. این طرح تشکیل یگان ویژه و نیروهای پلیس در کشورهای حاشیه خزر را در نظر دارد تا بتوانند سریعاً نسبت به اوضاع اضطراری، از جمله تهدید حمله تروریستان به تاسیسات نفتی و خط لوله ها واکنش نشان دهند. به گفته کارشناسان، "نگهبان خزر" عملاً باید مقر پیشرفته فرماندهی آمریکا در اروپا باشد که دفتر مرکزی آن در اشتوتگارت قرار دارد و منطقه خزر در حیطه مسئولیتی آن می باشد. در عین حال نشریه "وال استریت ژورنال" خاطر نشان می کند که مرکز فرماندهی "نگهبان خزر" مجهز به جدیدترین رادارها خواهد شد و در باکو مستقر می شود. 
طرح گرافیکی زیر دریائی های تریتون آذربایجان در خزر به تعداد 4 فروند
مسابقه تسلیحاتی شدید در دریای خزر 1

مسابقه تسلیحاتی شدید در دریای خزر 1

مسابقه تسلیحاتی شدید در دریای خزر 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان