امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سـحابـی خرچنگ crab nebula

#1
منبع = SPACE.COM

{تصویر زیبای تلسکوپ هابل از سحابی خرچنگ }

وقتی سوخ ستاره ای به پایان میرسد منفجر شده و گرد و غبار عظیمی از خود به جای میگذارد که به ان سحابی سوپرنوا گوییم . اولین بار نور انفجار این سوپر نوا که به شکل سحابی خرچنگ تشکیل شد ستاره شناسان چینی در 4 جولای سال 1054 مشاهده کردند .

بر طبق گزارشات نور این انفجار تا 23 روز در اسمان میدرخشید و درخشندگی ان 6 برابر درخشندگی ونوس یا همان زهره در اسمان شب بود . و تقریبا تا دو سال با چشم غیر مسلح قابل دیدن بود .

مشاهدات و گزارشات دیگری ازژاپنی ها و مردمان بومی امریکایی و همچنین اعراب وجود دارد .

سـحابـی خرچنگ crab nebula 1

زمانی که ادوارد هالی در سال 1758 پیش بینی کرده بود سیارکی در حال عبور از نزدیکی زمین خواهد بود در طی مشاهداتی " مسیه " متوجه پیچ و تاب غبار الود مرموز در اسمان شب شد بعد ها اسمش را M1  گذاشت  و فهمید برخلاف ستاره اصلا حرکتی ندارد . و ویژگی هایش متفاوت  بود . در سال 1844 ستاره شناس انگلیسی ویلیام پارسونر تصویر این سحابی را کشید که شبیه خرچنگ بود و در اوایل قرن 20 ستاره شناسان به اندازه گیری دقیق تر از M1 پرداختند و حتی توانستند تاریخ وقوع و همچنین فاصله ان را تا ما اندازه بگیرند . که با مشاهدات افرادی باستانی چینی و بومیان امریکایی همسان بود .

وقتی فشار داخل یک ستاره غول پیکر از جاذبه ان بیشتر میشه منفجر میشه یک ابرنواختر شکل میگیرد . و گاز و غبار عظیمی به بیرون از خود پرتاب میکند . مواد خارج شده  از این سوپرنوا که باعث شکل گیری سحابی خرچنگ شد سرعتی معادل 4.8 میلیون کیلومتر بر ساعت داشت . و قطر این سحابی 10 سال نوری تخمین زده شده و 6300 سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی TAURUS یا برج ثور واقع است  . حتی در برخی مکان ها در اسمان شب پرستاره نیز با چشم غیر مسطح میتوان ان را هنوز دید .

در سال 1968 ستاره شناسان پورتوریکو یک امواج رادیویی از سمت این سحابی دریافت کردند و فهمیدند یک تپ اختر یا ستاره نوترونی در قلب این سحابی به اندازه تنها یک شهر است و سرعتی معادل 30 بار در ثانیه میچرخد  چنین ستاره نوترونی که تنها قطری معادل چند ده مایل دارد 100 هزار برابر خورشید پرانرژی تر است و حتی از خورشید ما نیز پرنور تر میباشد .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سحابی خرچنگ با مولکول هایش دانشمندان را غافلگیر کرد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان