امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اگرجنگ ايران وآمريکا درعراق ادامه يابد، کشور ما به سمت تجزيه پيش خواهد رفت!

#1
اگرجنگ ايران وآمريکا درعراق ادامه يابد، کشور ما به سمت تجزيه پيش خواهد رفت! 1
رئیس مجلس عراق گفت اگر جنگ ایران و آمریکا در عراق ادامه یابد این کشور به سمت تجزیه پیش خواهد رفت.
به گزارش تیک، سلیم الجبوری در سومین همایش «هلال خصیب درگیر هرج و مرجی بزرگ...چالشها و فرصتها» در سلیمانیه عراق گفت تصمیم گیران باید به تدوین چارچوبهایی پایبند باشند که بر اساس آن ماهیت روابط ما با کشورهای همسایه مشخص باشد اما متأسفانه در سطح زیاد روشن نیست.
 
قطعا عوامل حاکم بر تعیین این چارچوب ، مصلحت ملی و دیدگاه جامع است. مسئله دوم آن است که سلاح خارج از چارچوب نهاد رسمی نظامی به کار گرفته شده است که تأثیر آن در آینده عراق خواهد بود. پرسش آنجاست که آیا حمل سلاح یک راهکار است یا بحران؟ بدون تردید مقابله با تروریسم به مشارکت فراگیر نیاز داشت زیرا نیروهای نظامی عراقی در پی از هم گسیختگی تلاش کردند منسجم شوند و این کار را کردند و پیروزیهای بزرگی در صلاح الدین و دیاله با حمایت نیروهای داوطلب مردمی و عشایر و پیشمرگ ها به دست آوردند.

وی افزود: به صورت مقطعی حمل سلاح خارج از نهاد رسمی برای حل مشکل و جلوگیری از مشکلات متعدد است که چنین اتفاقی هم افتاده است. مهم آن است که حمل سلاح را قانونمند و زمان مشخصی تعیین کنیم. از نظر من ادغام شبه نظامیان در نیروهای مسلح اندیشه درستی نیست. زمانیکه پل برمر [حاکم آمریکایی عراق پس از اشغال این کشور] تصمیم گرفت شبه نظامیان را در نیروهای مسلح ادغام کند تصمیم موفق نبود زیرا طیفهای مردمی و سیاسی نگران بودند.مناطقی که به ساکنانش اجازه حمل سلاح داده شده است پس از پایان مرحله داعش بیشتر در معرض خطر این سلاح قرار دارند. ما نیاز به احترام به دولت هستیم.

جبوری گفت قضیه سوم به منازعه ایران و آمریکا در عرصه عراق و بازتاب آن به آینده عراق باز می گردد. آیا این یک مسابقه یا جنگ است؟ آیا آنچه رخ می دهد مسابقه بر سر نفوذ و نفت و جغرافیاست؟ یا عرصه کشمکش برای پایان دادن به طرف مقابل؟ آیا این یک مسابقه یا توزیع نقش است؟ اگر داعش پایان یابد تندروها چه خواهند شد؟ اگر آخرین دژ افراط گرایی سقوط کند این تعداد زیاد از تندروها کجا خواهند رفت؟ جامعه بین المللی در جنگ با افراط گرایی به هیچ وجه جدی نیست. تشکیلات جنگ با افراط گرایی در جهان ناقص است زیرا باید ریشه‌های تروریسم و عوامل آن شناسایی و سپس درمان شود. باید پیشگیری کنیم. باید به مرحله پس از داعش فکر کرد. داعش همانند یک میکروب در ظرفی است که اگر این ظرف بشکند این میکروب با اسم و رسم دیگری شیوع پیدا خواهد کرد.

جبوری گفت قضیه مهم دیگر به اراضی باز می گردد که در اختیار داعش بود. اراضی که تحت کنترل داعش است و بخشی از آنها توسط نیروهای نظامی مورد حمایت نیروهای داوطب و پیشمرگها و عشایر آزاد شده است به فلسفه جدید سازندگی نیاز دارد به عبارت دیگر به بازسازی انسان و بازسازی اراضی نیاز داریم. از جامعه بین المللی می خواهم صندوق بین المللی برای بازسازی مناطق ویران شده ایجاد کند. یگانهای نظامی مأموریت آزادسازی بیش از یک میلیون عراقی به گروگان گرفته شده توسط داعش را در برخی مناطق صلاح الدین و الانبار به عهده دارند. ما می ترسیم که اندیشه داعش بر مردمان مناطق تحت کنترل داعش تأثیر بگذارد باید به سرعت برای نجات آنها گام برداریم.

رئیس مجلس عراق گفت آشتی بسیار مهم است و مرحله پس از داعش به مصالحه داخلی و مطرح کردن ابتکاری فراگیر نیاز دارد که ممکن است در آن سازوگاری اجتماعی به وجود آید. همه طرفهای سیاسی و نهادهای مردم نهاد و حتی نهادهای دینی کمک کنند. اگر عوامل اساسی تحقق نیابد و اگر سلاح در دست دولت نباشد و اگر دولت با قدرت عمل نکند و اگر کار مثبت منطقه ای بیطرفانه و بر اساس مصلحت ملی صورت نگیرد و اگر درگیری در عراق بین ایران و آمریکا ادامه یابد و اگر برای گسترش افراط گرایی چاره جویی نشود متأسفانه باید بگویم عراق به سوی تجزیه خواهد رفت.

گفتنی است هلال خصیب از لبنان کنونی آغاز و به جنوب عراق ختم می شود.
 
اخبار سیاست خارجی - تیک
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket شایعه یا واقعیت ؟! آندرتیکر به ایران خواهد آمد؟
  کدام کشور به خاطر چاقی اقامت نمیدهد؟+عکس
  دنیا تا سال ۲۰۲۵ به انرژی نامحدود دسترسی پیدا خواهد کرد
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
  مهاجرت به سوئد| هزینه‌های زندگی و معرفی یک روش ایده‌آل برای مهاجرت به این کشور
  كرونا و واكسن آن در شرف تحريم هاي ايران..!!!
  بیش از هشت هزار روستای کشور در معرض خطر سیلاب قرار دارد
Heart به موضع خود در حمایت از مسأله فلسطین ادامه می‌دهیم
  نحوه بازگشایی مدارس چگونه خواهد بود؟
  جنجال مرغ های آلوده به تریاک در کشور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان