امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پیشرفت مذاکرات هسته‌ای؛ زد و خورد داخلی در امریکا

#1
پیشرفت مذاکرات هسته‌ای؛ زد و خورد داخلی در امریکا 1
انتشار نامه سرگشاده اخیر نمایندگان امریکایی خطاب به مقام‌های ایرانی آغاز سناریویی تازه برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته‌ای جامع و نهایی است. این نامه واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.
 سخنرانی "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و کف‌زدن‌های مکرر و ایستادن‌های نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره امریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره تشدید کارشکنی جمهوری‌خواهان در مسیر مذاکرات هسته‌ای و افزایش فشارهای آنان بر اوباما برای عدم توافق با ایران را بشتر کرده است.
 
انتشار نامه سرگشاده اخیر نمایندگان امریکایی خطاب به مقام‌های ایرانی آغاز سناریویی تازه از سوی آنان برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته‌ای جامع و نهایی است. این نامه واکنش‌های گسترده‌ای در میان سیاستمداران امریکایی برانگیخته است.

به گزارش خرداد، چهل و هفت نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا امریکا که چند تن از آنان از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هستند در نامه سرگشاده خطاب به ایران اظهار داشته‌اند: "شما ممکن است سیتسم قانونگذاری ما را درک نکنید در این سیستم هر توافقی باید با مشورت با نمایندگان انجام شود. این نمایندگان در بخش دیگری از نامه خود هشدار داده‌اند که هرگونه توافقی میان ایران و امریکا تا پیش از ترک کرسی ریاست جمهوری امریکا از سوی اوباما در سال 2017 تنها "توافقی اجرایی" میان مقام‌های سیاسی دو کشور است چرا که از نظر آنان کنگره می‌تواند هر زمانی بنا به زمان و شرایط قانون را تغییر دهد.

 انتقاد شدید بایدن از نمایندگان جمهوری‌خواه
تهدید نمایندگان در راستای تضعیف مقام ریاست‌جمهوری است
"جو بایدن" معاون "اوباما" رییس‌جمهوری امریکا از جمله اولین مقام‌های رسمی دولت او بود که با شدیدترین شکل ممکن از نامه سرگشاده نمایندگان جمهوری‌خواه انتقاد کرد. او در نقد این نامه گفته است: "این نامه دو قرن دستاورد قانون اساسی را نادیده می‌گیرد و تهدیدی برای تضعیف جایگاه رییس‌جمهوری آینده امریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه خواهد بود که در آینده نیز قرار است به‌نمایندگی از طرف امریکا به مذاکره با کشورهای خارجی یپردازد. "بایدن" اظهار داشته که این نامه بسیار نادرست و خطرناک است و پیام اشتباهی را به دوستان و دشمنان آن می‌فرستد و آن این که رییس‌جمهوری امریکا نمی‌تواند به عنوان فرمانده کل قوا به تعهدات امریکا پایبند باشد.

حمله جمهوری‌خواهان به بایدن:
او یک دهه است که چیزی از سیاست خارجی نمی‌داند
اظهارات بایدن اما از سوی سناتورها و نمایندگان جمهوریخواه بی‌پاسخ نماند. "تام کاتن" از جمله سناتورهایی بود که در انتقاد شدید خود نسبت به بایدن گفته است: "او درباره سیاست خارجی چه می‌داند؟" این سناتور امریکایی در مصاحبه با شبکه خبری "ان بی سی" امریکا ضمن انتقاد از دولت اوباما گفته است:"جو بایدن به عنوان وزیر دفاع امریکا گفته بود که در طول 40 سال اخیر تقریبا تمام تصمیمات امریکا زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی نادرست بوده‌اند. او چه چیزی از سیاست خارجی می‌داند؟ اگر او به شان و جایگاه نهاد سنا احترام می‌گذارد باید بداند که رییس‌جمهوری برای هر توافقی باید با سنا مشورت کند.


کراکر: نامه را امضا نمی‌کنم فرصتی 60 روزه مورد نیاز است
"باب کراکر" رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا اما از جمله سناتورهایی بود که نامه را امضا نکرده است. او که خود از جمله مطرح‌کنندگان موضوع لزوم به تایید نمایندگان رسیدن هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا بوده است ضمن ابراز مخالف خود با انتشار نامه سرگشاده نمایندگان جمهوری‌خواه خطاب به مقام‌های ایرانی و رییس‌جمهوری امریکا گفته است:"من این نامه را امضا نمی‌کنم چرا که فرصتی 60 روزه لازم است تا کنگره مفاد هرگونه موافقتی که به توافق با ایران منجر می شود را بررسی کند.

منطق نتانیاهو چشم جمهوری‌خواهان امریکا را کور کرده است
در میانه زد و خوردهای داخلی در امریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران و پس از سفر "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا به عربستان سعودی برای دیدار با پادشاه جدید آن کشور و مذاکره با مقام‌های سعودی درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران که نگرانی آنان را افزایش داده بود، روزنامه "گلف نیوز" که مواضع دولت امارات را بیان می‌کند در سرمقاله تازه خود نسبت به پیروی نمایندگان جمهوری‌خواه از مواضع نتانیاهو ابراز تاسف کرده و نوشته است: "لابی تل‌آویو در امریکا باید درک کند که توافق هسته‌ای با ایران باعث خواهد شد تا جهانی امن‌تر داشته باشیم."

این نشریه اماراتی در پایان می‌نویسد: "بگذارید واضح بگوییم به نظر ما توافق هسته‌ای با ایران به نفع صلح در منطقه و جهان است. هرگونه توافقی بهتر از عدم توافق است. نتانیاهو و نمایندگان جمهوری‌خواه امریکایی در اشتباه به سر می‌برند. هرگونه توافقی با ایران این موضوع را تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران برای مصارف صلح‌آمیز باشد. این سناتورهایی که در سنای امریکا هستند تنها به کسب رای در انتخابات بعدی و یا دلارهایی توجه دارند که از لابی گری عایدشان می‌شود."

انتشار این سرمقاله نشان می‌دهد که در میان کشورهای عربی نیز دولت‌هایی وجود دارند که این موضوع را درک کرده‌اند که توافق هسته‌ای ایران و غرب به نفع آرامش و ثبات کل منطقه خواهدت بود و تمایلی به همراهی با مواضع جنگ‌طلبانه نتانیاهو ندارند.
 
اخبار سیاست خارجی - خرداد
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مراسم عقد با شوخی بدموقع عروس بهم خورد
  بی‌توجهی بعضی‌ها به رعایت نکات بهداشتی از کجا آب می‌خورد؟
  سگ پاسپورت صاحبش را خورد!
  زن جسد خوار 25 دختر جوان را خورد
  کاهش 80 درصدی پرواز های داخلی
Star چرا امریکا از خرید پدافند گنبد آهنین انصراف داد؟ +عکس
  آغاز چراغ خاموش مذاکرات قطر
Exclamation خرس جسد تازه دفن شده را خورد ! + عکس
  وقتی واکس کفش را به جای کاکائو به خورد مردم می‌دهند +واکنش وزارت بهداشت
  20 مورد از نظرات کارشناسان دکوراسیون داخلی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان