امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا باید از اسمارت‌فون‌ها بترسـیم؟

#1
گوشي‌هاي هوشمند حسابي به صاحبان‌شان خدمت مي‌كنند. يك صفحه حدود پنج اينچي، مي‌تواند هم دفترچه يادداشت شما باشد، هم ماشين حساب‌تان، هم ضبط صوت و هم مربي بدنسازي‌تان. اين گوشي‌هاي لمسي كه چند سالي است كه به هر خانه‌اي راه پيدا كرده‌اند، مي‌توانند در ماه‌هاي بارداري همراه‌تان باشند و مراقبت‌هاي لازم را به شما گوشزد كنند يا اينكه روزهاي مهمي كه ممكن است فراموش‌شان كنيد را به شما يادآوري كنند.


با اين وجود، محققان معتقدند اگر اين گوشي‌هاي همه فن حريف را كنار بگذاريد، به سلامت خود خدمت مي‌كنيد. آنها معتقدند حتي در صورتي كه با كمك اين ابزارها وزن‌تان را كم كنيد، زمان مصرف داروهاي‌تان را به خاطر بياوريد يا با دوستان‌تان گپ بزنيد و لبخند به لب بياوريد، باز هم به‌خاطر استفاده از آنها در معرض خطرهايي قرار مي‌گيريد كه سلامتي و حتي جان‌تان را تهديد مي‌كنند.

در ادامه مطلب، يافته‌هاي پژوهشگران در مورد لطمه‌هايي كه گوشي‌هاي هوشمند دوست داشتني به سلامت شما مي‌زنند، صحبت مي‌كنيم و انتخاب با شماست كه بعد از خواندن اين متن، باز هم سراغ تلفن همراه همه كاره‌تان برويد يا اينكه براي هميشه آن را كنار بگذاريد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا باید از اسمارت‌فون‌ها بترسـیم؟ 1

عصبي مي‌شويد

تاثیر منفی گوشی‌های هوشمند بر سلامت شما، می‌تواند از مغزتان شروع شود و حتی به عضلات و مفاصلتان راه پیدا کند. در جريان بررسي‌هايي كه پژوهشگران براي سنجيدن خطر استفاده از گوشي‌هاي هوشمند انجام دادند، مشخص شد كساني كه در طول شبانه روز نزديك به 10 ساعت با اين تلفن‌ها وقت مي‌گذرانند، بيشتر از ديگران نشانه‌هاي تنيدگي و فشار رواني را در رفتارهاي‌شان نشان مي‌دهند.

به نوشته «‌ام‌اس ان» محققان مي‌گويند اين افراد بيشتر از كساني كه اهل گوشي‌بازي نيستند حملات عصبي را تجربه مي‌كنند و بي‌ثباتي كه به‌خاطر نزديك بودن به گوشي‌هاي هوشمند در رفتارهاي‌شان ديده مي‌شود، بر ديگر ابعاد زندگي‌شان هم تاثير مي‌گذارد.

درحالیکه پیش از این گفته می‌شد که حتی وجود گوشی‌های تلفن همراه در اتاق می‌تواند سلامت کاربرانشان را تهدید کند، پژوهشگران ثابت کردند که تماس مداوم با این ابزارهای مدرن می‌تواند به قیمت از دست رفتن سلامت روان افراد تمام شود. بررسي‌هايي كه محققان روي كاربراني كه به استفاده از اين گوشي‌ها وابسته بودند، انجام دادند نشان داد كه اين افراد كم تحمل‌تر از كساني هستند كه زياد ميلي به استفاده از گوشي‌هاي هوشمند ندارند. از نظر آنها، کسانی که گوشی‌باز حرفه‌ای به شمار می‌روند، سریعتر از دیگران از کوره در می‌روند و فشارهای عادی زندگی که دیگران به راحتی آنها را پشت سر می‌گذارند، ساعت‌ها و روزها روان این افراد را درگیر می‌کند.

پس اگر به فکر سلامت جسمتان نیستید، لااقل برای آرام کردن روانتان کمی از گوشی فاصله بگیرید و کج خلقی‌های هر روزتان را برگردن آلودگی هوا و یا گرانی نیندازید.

مغزتان آسيب مي‌بيند

گرچه بعضي‌ها تصور مي‌كنند گوشي‌هاي هوشمند به رشد برخي از مهارت‌هاي كاربران‌شان كمك مي‌كنند، اما محققان مي‌گويند به‌طور كلي، اين گوشي‌ها مايه آسيب ديدن مغز هستند.

 به نوشته رويترز، كساني كه بيش از اندازه از اين گوشي‌هاي مدرن و لمسي استفاده مي‌كنند، برخي از بخش‌هاي مغزشان به مرور آسيب مي‌بيند. محققان مي‌گويند ارتباط زيادي كه ميان دست و مغز در زمان استفاده از اين گوشي‌ها ايجاد مي‌شود، صدمات مغزي را به دنبال مي‌آورد. صدماتي كه از نظر محققان جبران كردن‌شان اگر ناممكن نباشد، لااقل بيش از اندازه دشوار است.

پژوهشگران هنوز همه بخش‌هايي از مغز كه ممكن است به‌خاطر استفاده از اين گوشي‌ها آسيب ببينند را مشخص نكرده‌اند و به طور دقيق نگفته‌اند كه اين آسيب‌ها مي‌تواند چه تغييراتي را در زندگي كاربران اين گوشي‌ها ايجاد كنند. شايد به همين دليل است كه گوشي‌باز‌ها هنوز هم هشدارهاي پژوهشگران را جدي نمي‌گيرند و آنقدر غرق درقابلیت‌های این تکنولوژی می‌شوند که گاهي حتي براي يك گوشي هوشمند، معادل يك ماه كامل درآمدشان را هزينه مي‌كنند.

این درحالی است که متخصصان پیش از این در مورد تاثیر مخرب امواج تلفن همراه بر مغز هشدار داده بودند و تاکید کرده بودند که برای حفظ سلامتی، گوشی تلفن همراهتان را در اتاق خواب خود نگذارید و آن را در جیب پیراهن و روی قلب خود قرار ندهید.اما با وجود همه هشدارهای محققان، هنوز هم اغلب افراد حاضر به فاصله گرفتن از گوشی‌های همراه خود نیستند.

شما هم معتاديد؟

مطالعه‌اي كه پژوهشگران روي دو هزار جوان انجام دادند نشان داد كه از هر 10 كاربر يك نفر به تلفن هوشمند خود اعتياد دارد. آنها مي‌گويند 85 درصد كاربران بدون آنكه صداي زنگ گوشي هوشمند خود را بشنوند، سراغش مي‌روند و آن را چك مي‌كنند و از ميان كساني كه از اين ابزارها استفاده مي‌كنند، 10 درصدشان به گوشي هوشمند خود اعتياد پيدا كرده‌اند.

گذشته از اين، پژوهشگران در اين بررسي دريافتند كه سه چهارم كاربراني كه هنوز به گوشي هوشمند خود معتاد نشده‌اند، هنگام خواب آن را كنار خود مي‌گذارند. با توجه به اينكه استفاده از اين گوشي‌ها قبل از خواب مي‌تواند افراد را با مشكلات جدي سلامتي روبه‌رو كند، پژوهشگران توصيه مي‌كنند كه پيش از خواب صداي گوشي خود را قطع كنيد و بدون آنكه استرس زنگ خوردنش را داشته باشيد، با خيال راحت آن را بيرون از اتاق خواب‌تان بگذاريد و آرام بخوابيد.

مننژيت مي‌گيريد !

نور شديدي كه از اين دستگاه‌ها بيرون مي‌آيد يا لمسي بودن‌شان تنها دلايل خطرساز بودن اين گوشي‌ها براي سلامت شما نيستند. رويترز از زبان محققان نوشته است كه اين گوشي‌ها به‌خاطر بيش از اندازه آلوده بودن‌شان مي‌توانند جان شما را به خطر بيندازند.

محققان معتقدند گوشي‌هاي هوشمند، تبلت و كيبورد كامپيوتر از آلوده‌ترين وسايلي هستند كه در طول روز با آنها سر و كار داريد. محققان مي‌گويند اين ابزارها حتي 70 بار بيشتر از سنگ توالت محل كار شما باكتري دارند و مي‌توانند خطر ابتلاي‌تان به اسهال، استفراغ و حتي بيماري‌هاي مهلكي مثل مننژيت را بالا ببرند.

محققان معتقدند گوشی محبوب شما که حتی قبل از غذا هم در دست‌هایتان قرار می‌گیرد، از آلوده‌ترین نقاط خانه شما هم کثیف‌تر است و به همين دليل پژوهشگران مي‌گويند گذشته از مدام پاك كردن گوشي‌تان با ضدعفوني كننده‌هاي مخصوص يا الكل سفيد، بعد از هر بار استفاده از اين گوشي‌ها دست‌هاي‌تان را با آب و صابون بشوييد تا خطر دچار شدن‌تان به اين مشكلات كمتر شود.

از همسرتان دور مي‌شويد !

نه اينكه بگوييم تنها به‌خاطر استفاده از تلفن‌هاي هوشمند در خطر جدا شدن از همسرتان قرار مي‌گيريد، اما محققان مي‌گويند اين تكنولوژي باعث مي‌شود هر روز از شريك زندگي‌تان بيشتر فاصله بگيريد. اگر شما هم از كساني هستيد كه مدام با تلفن هوشمند به حساب‌هاي كاربري كه در شبكه‌هاي اجتماعي داريد، وارد مي‌شوند، بايد بدانيد كه خيلي زود كمبود محبت، افسردگي و گوشه‌گيري پايش را به رابطه شما و همسرتان باز مي‌كند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا باید از اسمارت‌فون‌ها بترسـیم؟ 1

پژوهشگران معتقدند يك‌پنجم مردها ترجيح مي‌دهند به جاي محبت كردن به همسرشان، با گوشي‌هاي هوشمندشان وقت بگذرانند. از نظر آنها استفاده از اين گوشي‌ها دقيقا همان قسمتي از مغز را فعال مي‌كند كه هنگام صحبت كردن و برقراري رابطه عاطفي با شريك زندگي فعال مي‌شود.

انگشتان‌تان فلج مي‌شود

استفاده از صفحه‌هاي لمسي گوشي‌هاي هوشمند و تبلت، مي‌تواند آنقدر به مفاصل دست شما آسيب برساند كه بعد از مدتي درد، همراه هميشگي دست‌هاي‌تان باشد. محققان مي‌گويند آسيبي كه اين ابزارها به دست شما مي‌زنند، جبران‌ناپذير است و نه فيزيوتراپي و نه روش‌هاي درماني ديگر، نمي‌توانند انگشتاني كه به‌خاطر استفاده زياد از اين صفحه‌ها دردناك و ناتوان شده‌اند را به حالت اول بازگرداند.

اما آسيب به بافت انگشت‌ها، تنها مشكلي نيست كه اين گوشي‌ها براي دست شما ايجاد مي‌كنند. به عقيده پژوهشگران آنها بر ساختار بخشي از مغز كه مرتبط با انگشتان‌تان هست هم تاثير مي‌گذارند و موجب تغيير اندازه آن مي‌شوند.

بي‌خواب و چاق مي‌شويد

بررسي‌هايي كه در بيمارستانrigham and Women’s ايالت ماساچوست انجام شده است، نشان مي‌دهد كه استفاده از گوشي‌هاي هوشمند پيش از خواب، واقعا مي‌تواند كيفيت خواب را پايين بياورد. پژوهشگران مي‌گويند تنها به تاخير انداختن خواب به خاطر استفاده از اين گوشي‌هاي جذاب نيست كه اين مشكل را براي مصرف‌كنندگان ايجاد مي‌كند، بلكه نور گوشي‌هاي هوشمند هم مي‌تواند موجب افت كيفيت خواب مصرف كنندگان شوند و سلامتي او را تهديد كنند.

محققان مي‌گويند استفاده از اين گوشي‌ها قبل از خواب، ترشح هورمون ملاتونين كه ريتم سوخت و ساز بدن را منظم مي‌كند، با استفاده شبانه از گوشي‌هاي هوشمند كم مي‌شود. گذشته از اين، كساني كه عادت دارند اين گوشي‌ها را با خود به تختخواب ببرند، فرداي آن روز هم ديرتر از خواب بيدار مي‌شوند و تمام روز احساس خستگي مي‌كنند.

گذشته از اين، به باور محققان، بچه‌هايي كه با خود گوشي هوشمند يا تبلت را به اتاق‌شان مي‌برند، حداقل 21 دقيقه نسبت به همكلاسي‌هاي‌شان كمتر مي‌خوابند. به همين دليل پژوهشگران مي‌گويند اگر كودك‌تان صبح‌ها خسته از خواب بيدار مي‌شود يا اينكه شب‌ها خوب نمي‌خوابد، قبل از آنكه نگران سلامتي‌اش شويد و از متخصص كودكان براي معاينه‌اش وقت بگيريد، کافی است تبلت را از اتاقش بيرون بياوريد.

محققان مي‌گويند از آنجا كه خواب ناكافي عامل ابتلا به مشكلات قلبي عروقي، اضافه وزن، ديابت و. . . است، گوشي بازها بيشتر از ديگران در خطر ابتلا به اين مشكلات قرار دارند. گذشته از اين، نور مصنوعي گوشي‌ها كه باعث كم شدن ميزان ترشح ملاتونين در بدن مي‌شود، مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان سينه، روده يا پروستات را بيشتر كند و بیماری‌هایی که به سادگی نمی‌توان درمانشان کرد را به جان شما می‌اندازد.

محققان مي‌گويند براي فرار از اين مشكلات، بهترين راه اين است كه با گوشي هوشمندتان به خواب نرويد؛  اما از آنجا که این روزها اغلب افراد، بسیاری از کارهای روزانه‌شان را با گوشی‌های خود انجام می‌دهند و از عملیات بانکی گرفته تا مرور جزوه‌های دانشگاه را با کمک دستگاه تلفن همراه خود به انجام می‌رسانند، عمل کردن به چنین توصیه‌ای آسان به نظر نمی رسد.

اگر شما هم گاهي چاره‌اي جز استفاده از اين گوشي‌ها در ساعات قبل از خواب براي‌تان نمي‌ماند، با كمك نرم افزارهايي مثل Bluelight Filter for Eye Care براي فيلتر براي كنترل يا بلاك كردن نور آبي كمك بگيريد. با کمک این فیلتر‌ها درست است که همه آسیب‌های استفاده از تلفن همراه را از خود دور نمی‌کنید، اما لااقل می‌توانید مانع مختل شدن خوابتان بخاطر استفاده از تلفن همراه شوید.
■پُستـ هایِ اَخیرَمو بِبینید◄
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
5ساحل باور نکردنیـ
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سفر به مکان هایی که مثل خوابهـ 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بزرگترین دیزنی لند دنیا
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
10تا از ناشناخته ترین جاذبه هایِ جهان
پاسخ
 سپاس شده توسط Moji Viper ، king lord
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تمام آنچه باید از هیستروسکوپی بدانید!!!
  ۵ عمل پزشکی که باید خشنود باشید دیگر وجود ندارند!
  چکاپ هایی که باید جدی گرفت
  مضرات خلال دندان که همین الان باید بدانید !
  آنچه باید در مورد گلو درد چرکی و گلو درد چرکی بدانید
  چرا باید تا دو سالگی به کودک ویتامین AD دهیم ؟
  38 عادت ناپسند که باید بعد از 40 سالگی ترک کنید
  5نشانه بی توجهی به سلامت بدن که باید جدی گرفت
  ۱۷ دلیل گزگز دست و پا که باید به آن‌ها توجه کنید
  سرم مو چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان