امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هزینه های کمرشکن درمان ناباروری، مانعی برای رشد جمعیت

#1
.
از سیاست کاهش جمعیت تا افزایش آن
هزینه های کمرشکن درمان ناباروری، مانعی برای رشد جمعیت
شاید اگر شما یکی از زوج هایی نباشید که برای درمان ناباروری به یکی از کلینیک های درمان ناباروری مراجعه کرده باشد حتما در دوستان آشنایان یا یکی از اقوام شما یک زوج را دیده اید که از هر کسی سراغ دکتری را می گیرند که ناربارویشان را درمان کند. ناباروری در اصل به ٢ گروه اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود؛ در نوع اولیه هیچ‌گونه حاملگی در گذشته اتفاق نیفتاده است.
به گزارش سرویس جامعه شفاف، شاید اگر شما یکی از زوج هایی نباشید که برای درمان ناباروری به یکی از کلینیک های درمان ناباروری مراجعه کرده باشد حتما در دوستان آشنایان یا یکی از اقوام شما یک زوج را دیده اید که از هر کسی سراغ دکتری را می گیرند که ناربارویشان را درمان کند.
ناباروری در اصل به ٢ گروه اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود؛ در نوع اولیه هیچ‌گونه حاملگی در گذشته اتفاق نیفتاده است. در نوع ثانویه حداقل یک بار حاملگی اتفاق افتاده حتی اگر منجر به تولد نوزاد زنده نشده باشد.

اگرچه کارشناسان می گویند که باروری در زوج‌های طبیعی ٢٥-٢٠‌درصد است اما براساس این برآورد تقریبا ٩٠‌درصد زوج‌ها باید طی ١٢ ماه نزدیکی بدون جلوگیری حامله شوند. بنابراین ناباروری به‌صورت رخ ندادن حاملگی به دنبال یک‌سال نزدیکی جنسی محافظت نشده (بدون استفاده از روش‌های جلوگیری از حاملگی) تعریف می‌شود که حدود ١٥‌درصد زوج‌ها را در سنین باروری گرفتار می‌کند.

این در حالی است که مدیرکل دفتر جمعیت، سلامت و خانواده وزارت بهداشت آمار زوج ها نابارور را سه میلیون در کشور اعلام کرده است.

با این وجود سال پیش نیز بسیاری از کارشناسان آمار ناباروري در ايران بيش‌تر از ساير كشورهاي جهان اعلام کردند و مسئولان را در رابطه با آن آگاه کردند.

سياري از پزشكان مصرف مواد غذايي هورموني و فست فودها همچنين استفاده از سيگار و مواد مخدر را یکی از عواملی می دانند که در بروز ناباروري در میان زوج‌هاي ايراني موثر است.

با وجود آماری که از وجود سه میلیون زوج نابارور در ایران داده می شود، اوایل سال 90 اما پژوهشگاه ابن سينا جهاد دانشگاهي پژوهشی را در این زمینه انجام داده است که عنوان مي‌كند كه فاصله آمار ناباروري در ايران را با جهان به نسبت بالايي نشان مي‌دهد. بررسي‌هاي اين طرح نشان داده است كه نرخ شيوع ناباروري در كل كشور 2/20 درصد است كه با ميانگين جهاني كه 12 تا 15 درصد است فاصله زيادي دارد.‌

با وجود این آمارها اما پس از 30 اردیبهشت امسال و با ابلاغ بند یک اصل 110 قانون اساسی در رابطه با سیاست‌های کلی «جمعیت» از سوی مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی نیز از تغییر سیاست گذاری های جمعیتی در ایران خبر داد. این دومین تغییر در سیاست گذاری جمعیتی ایران پس از سال 1367 بود که بر طبق آن وازاکتومی و عمل جلوگیری از بارداری ممنوع شد.

با این تفاسیر اگرچه دولت یازدهم پس از به روی کار آمدن کلید تغییر سیاست جمعیتی را زد و افزایش موالید را در دستور کار خود قرار داد اما این یکی از سخت ترین اهدافی است که دولت برای آینده کشور و مردم در نظر گرفته است.

فرزند آوری یکی از آن دسته از مواردی است که شاخص اقتصاد در آن نقش بسزایی ایفا می کند. علی اکبر محزون، مدير کل دفتر اطلاعات آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال در سال 91 با اعلام اينکه ايران در ميان 26 کشور منطقه از لحاظ نرخ باروري رتبه 25 را دارد، افزايش هزينه‌هاي مالي، سياست تک فرزندي و به تاخير انداختن فرزند اول، افزايش سن ازدواج و... را دلایل کاهش جمعيت ایران دانسته است.

با این حال اما خرداد ماه امسال باز هم زنگ خطر ناباروری از سوی مسئولین به صدا درآمد. آمد.رییس پژوهشگاه فن آوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ناباروری را عامل مهمی در کاهش جمعیت جوان جامعه در سال‌های آینده دانسته و خاطر نشان کرده است: در حال حاضر از هر 10 زوج ایرانی دو زوج مشکل ناباروری دارند و این مشکل می‌تواند در آینده زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی مانند افزایش سن جمعیت، کاهش جمعیت جوان و کارآمد جامعه و وقوع طلاق‌های خواسته یا ناخواسته شود.

حال با وجود آن که با کمک پیشرفت علم و فناوری افق های تازه ای در درمان ناباروری در جهان به وجود آمده اما درمان ناباروری در ایران همچون سایر بیماری ها هزینه های بالایی را دربر دارد.

اگرچه دولت یازدهم با ایجاد طرح سلامت اجتماعی بسیاری از هزینه های درمان را کاهش داده است و خبرها هر روز حاکی از کاهش چند برابری و مجدد هزینه درمان است اما پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری که در بسیاری موارد قیمت گرانی دارند.

با وجود این که مجلس 300 میلیارد از بودجه را برای افزایش جمعیت اختصاص داده است اما هزینه های سرسام آور درمان ناباروری می تواند یکی از دلایل کاهش جمعیت باشد با این تفاسیر با در نظر گرفتن تسهیلات و خدماتی برای زوج‌ها نابارور جمعیت کشور می تواند چرخشی 180 درجه ای را شاهد باشد.

با این وجود وزارت بهداشت عملکردهای زیر بنایی در این زمینه انجام داده است که از جمله آن می‌توان به رایگان کردن زایمان طبیعی، کارزار رسانه‌ای برای ترویج این نوع زایمان و همچنین خدمات بیمه و تسهیلاتی که برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده اشاره کرد.

با این حال اما همچنان هزینه های درمان ناباروری کمر شکن است. علی صادق تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا هزینه هر دوره درمان ناباروری اعم از دارو، خدمات پاراکلینیکی و اتاق عمل را بین ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان هزینه برآورد کرده است.

این در حالی است که پیش از این و به دنبال وعده‌هایی که وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری داده بود، اخباری مبنی بر پرداخت 50 درصدی هزینه‌های مربوط به 10 قلم از داروهای زوج‌های نابارور به نقل از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است. سید تقی نوربخش اواخر سال گذشته عنوان کرده است: سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌کند با پرداخت بخشی از هزینه دارویی بیمه‌شدگان نابارور، رویکرد حمایتی خود را افزایش دهد. او با بیان اینکه دستورالعمل در این زمینه ابلاغ شده و قابل اجرا در سراسر کشور است، تاکید کرده است: این اقدام حمایتی در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس قانون ارائه خدمات دارویی برای نازایی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی نیست. نوربخش اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را 20 میلیارد تومان دانسته و از بیمه شدگانی که با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند، خواسته است برای تشکیل پرونده به مراکز اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها مراجعه کنند. در اظهار نظری جدید، دو روز پیش، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفته است: پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبارات تا پایان خرداد داروهای جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشته است: در راستای سیاست‌های حمایتی از افزایش جمعیت 170  اقلام دارویی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز گستره خدمات پوششی بیمه سلامت افزایش می‌یابد.

این تسهیلات در حالی برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته می‌شود که همواره اخباری مبنی بر گرانی داروهای ناباروری منتشر شده است. اواخر سال گذشته شهلا میرگلو بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از هزینه‌های سرسام‌آور ناباروری در کشور گفت: این هزینه‌ها گاهی تا 10 میلیون تومان نیز می‌رسد که در این شرایط لازم است با تعامل بین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پوشش بیمه ناباروی انجام گیرد.

با این وجود اما هلال احمر این بار یکی دیگر از نهادهایی است که قدمی برای درمان ناباروری در کشور برداشته است. مدیر مرکز درمان ناباروری رویش هلال‌احمر با اعلام مراجعه 1400 زوج نابارور به این مرکز درمانی، گفت: تا کنون حدود ۲۰۰ زوج وارد چرخه درمان شده‌اند که ۲۷‌ درصد در درمان ناباروری آنها موفقیت حاصل شده است.

اگرچه سازمان هلال احمر یکی از مراکزی است که در زمینه درمان ناباروری در ایران بسیار موفق بوده است اما تمامی افراد و زوج های نابارور برای درمان قادر به پرداخت هزینه های آن نیستند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان