امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قضا و دادرسی و سازمان قضایی در ایران باستان

#1
«در جوامع اولیه انتقام تنها وسیله تشفى قلب بود و کسانى که از عمل دیگرى رنج برده بودند، سعى مى‏کردند به نحوى شدیدتر تلافى کنند. گذشت و بردبارى و عفو، علامت نامردى و ضعف نفس شمرده مى‏شد. اجراى انتقام، شدید و غیرانسانى بود و هیچگونه حد و حصر و قاعده ‏اى نداشت.

بین مسؤول و غیر مسؤول فرق گذاشته نم ى‏شد و کسانى که به هیچ ‏وجه وارد نزاع و مرافعه نبودند مثل پیرمردان و کودکان مجازات مى‏شدند!

حتى حیوانات و مردگان را نیز بى ‏نصیب نمى‏گذاشتند و غالبا نعش مردگان را شلاق زده و مى ‏سوزاندند.

بتدریج بزرگتران و ریش ‏سفیدان قوم بر اثر تحولات اجتماعى درصدد برآمدند که هرعمل بدى را برحسب خصوصیات آن مجازات دهند و از حدود معینى تجاوز نکنند و بدین ترتیب قانون قصاص به وجود آمد و از اجراى انتقام فردى بطور مطلق جلوگیرى به عمل آمد.

بموجب قوانین موسى فرزندان را به گناه پدران کیفر مى‏دادند.

در سفر خروج باب ۲۰ چنین نوشته شده است:
«فرزندان را عقوبت کنم به گناه پدران تا سه عقب و چهار، از بهر دشمنان من، و نعمت کنم بر هزار عقب از دوستان من.» قانون قصاص در قوانین رومى، یونانى، عبرى، مصرى، و اسلامى نیز وجود دارد. بطور کلى هرقدر جامعه تکامل‏ یافته باشد از شدت انتقامجویى و خودخواهى جلوگیرى مى‏شود و هرقدر جامعه عقب‏ مانده و بدوى است خصلت انتقام جویى شدیدتر است.


باگذشت زمان، در جوامع قدیم هند و مصر به رئیس خانواده حق داده شد از اجراى انتقام خوددارى کند. در نزد رومیها و ژرمنها سنت نیکویى وجود داشت که آن را «کمپوزیسیون» مى‏ گفتند و آن عادت این بود که مرتکب جرم را وادار مى ‏کردند مبلغى نقدى یا جنسى به مجنى علیه یا خانواده او بدهد، و این سنت عملا جلو بسیارى از خونریزیها و شقاوتها را مى‏گرفت.»



سازمان قضائى‏


در ایران عهد هخامنشى چنانکه دیدیم تمام قدرتها و اختیارات و ازجمله قوه قضائى زیر نفوذ شاه بود و هیچ حق و منطقى در برابر او عرض وجود نمى ‏کرد. بااین‏حال، شاه غالبا عمل قضاوت را به یکى از دانشمندان سالخورده واگذار مى‏کرد. پس از آن، محکمه عالى بود که از هفت قاضى تشکیل مى‏شد و پایین‏تر از محاکمه‏ هاى محلى بود که در سراسر کشور وجود داشت.

قوانین را کاهنان وضع مى‏کردند و تا مدت زیادى کار رسیدگى به دعاوى در اختیار ایشان بود؛ ولى در زمانهاى متأخرتر مردان‏ و زنانى جز از طبقه کاهنان به این‏گونه کارها رسیدگى مى‏کردند. در دعاوى، جز آنها که اهمیت فراوان داشت، غالبا ضمانت را مى‏پذیرفتند و در محاکمات از راه‏ ورسم منظم خاصى پیروى مى‏کردند.

محاکم همانطور که براى کیفر و جرایم نقدى حکم صادر مى‏کردند پاداش نیز مى‏دادند و در هنگام رسیدگى به گناه متهم، کارهاى نیک و خدمات او را نیز به حساب مى‏آوردند. براى آنکه کار محاکمات قضائى به درازا نکشد براى هرنوع مرافعه مدت معینى مقرر بود که باید در ظرف آن مدت حکم صادر شود؛ و نیز به طرفین دعوى پیشنهاد سازش از طریق داورى مى‏کردند تا نزاعى که میان ایشان است بوسیله داور، و به طریق مسالمت‏ آمیز، حل شود. چون رفته ‏رفته سوابق قضائى زیاد شد، و قوانین طول و تفصیل پیدا کرد گروه خاصى به نام سخنگویان قانون پیدا شدند که مردم در کارهاى قضائى با آنها مشورت مى‏کردند و براى پیش بردن دعاوى خود از ایشان کمک مى‏گرفتند.

در محاکمات، سوگند دادن، و واگذاشتن متهم به حکم الهى نیز مرسوم بود، و آن‏چنان بود که متهم را به کار سختى چون انداختن خویش در رودخانه یا نظیر آن وامى‏ داشتند تا درصورتى‏که بیگناه باشد از خطر برهد وگرنه جان خود را از دست بدهد … رشوه دادن و گرفتن را از جنایتهاى بزرگ مى ‏شمردند و مجازات، دهنده و گیرنده رشوه، هردو، اعدام بود.

کمبوجیه فرمان داد تا پوست قاضى فاسدى را زنده‏ زنده کندند و بر حاى نشستن قاضى در محکمه گستردند. آنگاه فرزند همان قاضى را بر مسند قضا نشانید تا پیوسته داستان پدر را به خاطر داشته باشد و از راه راست منحرف نشود.





تاریخ اجتماعى ایران ج‏۱ ۴۳۶ قضا و دادرسى ….. ص : ۴۳۶
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔
  جزئیات روز پدر و روز مرد ایران باستان و تقویم آریایی ها
Wink بدترین و کابوس وار ترین مجازات های ایران باستان..♡
  عقاید چینیان باستان
  تاریخ تشکیل و توضیح سازمان پیمان امنیت جمعی
  تاریخ اسرائیل و یهودای باستان چه وقایعی داشت؟
  تمام جنگ های ایران از زمان کورش تا حالا .52 جنگ ایران از زمان کورش تا کنون .
  ◄مُعَـرفي منـاسبَت و جَشن هاي ايـران باستان►
  گل نیلوفردرجهان باستان نماد چه بوده است؟
  روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان