امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بچه‌هاي لاغر در دام تغذيه ناسالم نيفتند

#1
بچه‌هاي لاغر در دام تغذيه ناسالم نيفتند



جام جم آنلاين: شايد تا همين چند سال پيش تنها ملاك تاييد سلامت كودك از ديد پدر و مادرها و حتي اطرافيان‌شان، داشتن جثه‌اي تپل با گونه‌هايي برجسته و گل انداخته تلقي مي‌شد.


اما امروزه همزمان با آشنايي مردم با اصول تغذيه سالم و تاثير آن بر حفظ سلامت كودك تا بزرگسالي، اين ديدگاه تا حد زيادي، دست‌كم در خانواده‌هايي كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنند، اصلاح شده است.

بر اين مبنا، كودك صرفا بايد وزن و قد متناسب با جداول استاندارد رشد داشته باشد. چنين كودكي نه بسيار لاغر است و نه چاق، بلكه رشدي متعادل دارد؛ يعني در عين داشتن وضعيت ظاهري و فيزيكي متناسب، قدرت يادگيري مطلوبي دارد، از تحرك و شادابي كودكانه برخوردار است و مقاومت خوبي در برابر بيماري‌ها نشان مي‌دهد.

متخصصان تغذيه بارها و به عناوين مختلف تاكيد كرده‌اند كه بالا رفتن آمار چاقي در جامعه ما و بيماري‌هاي بي‌شمار وابسته به آن، اعم از سكته‌هاي قلبي و مغزي، فشار خون، چربي، ديابت و انواع سرطان​ ناشي از رعايت نكردن رژيم غذايي اصولي و درست از زمان كودكي است.

اصلاح الگوي تغذيه روندي است كه در طول زمان شكل مي‌گيرد و بهترين الگوي آن پدر و مادر و در واقع اعضاي خانواده هستند. اصلاح الگوي تغذيه يعني تامين نيازهاي تغذيه‌اي كودك در سنين حساس رشد با استفاده از 4 گروه اصلي مواد غذايي؛ يعني انرژي، پروتئين، ويتامين و املاح به اندازه و متناسب با نياز كودك.

شايد بزرگ‌ترين چالش پيش روي والديني كه فرزندان لاغر و كم‌وزن دارند، آن است كه از گروه‌هاي غذايي پر انرژي و چاق‌كننده براي جبران كم‌وزني فرزندان‌شان استفاده كنند؛ در حالي كه در مصرف مواد انرژي‌زا، حتي براي كودكان لاغر هرگز نبايد افراط كرد؛ بر اساس يافته‌هاي متخصصان تغذيه، افزايش ذخاير چربي نه تنها به مرور و در سنين بالاتر موجب افزايش وزن و چاقي كودكان مي‌شود، بلكه آنها را در معرض ابتلا به چربي، فشار خون، ديابت و بيماري‌هاي قلبي عروقي در آينده قرار مي‌دهد.

به بيان ديگر​گرچه وزن، معيار خوبي براي تخمين كفايت يا كمبود مصرف مواد انرژي‌زاست و چنانچه وزن كودك كمتر از حد استاندارد باشد، نشانه كمبود انرژي خواهد بود، اما افزايش مصرف مواد انرژي‌زا براي چنين كودكاني نيز بايد بر اساس اصول درست تغذيه باشد.

تامين انرژي كودكان نيز بايد براساس برنامه تغذيه‌اي درست، به طور همزمان از مواد نشاسته‌اي مانند برنج، نان، ذرت، ماكاروني، آرد، گندم، جو و چربي‌ها مانند كره و روغن‌هاي گياهي و همچنين مغزها از قبيل گردو، بادام، پسته، بادام‌زميني، بادام هندي، فندق و تخمه تامين شود.

همچنين ميوه‌هاي شيرين از منابع مطلوب و غني انرژي براي كودكان محسوب مي‌شو​ د. پس والدين از متوسل شدن به غذاهاي ناسالم و چرب چون فست‌فودها، شيريني‌هاي خامه‌اي، تنقلات چرب و شور و نوشابه‌هاي صنعتي كه ارزش غذايي ندارد، تنها با مجوز لاغر بودن كودك بشدت بپرهيزند.

فراموش نكنيم​ حركت در جاده سلامتي از بدو تولد كودك و با ارائه الگوهاي زندگي سالم به او، در مثلث طلايي «تغذيه درست، تحرك كافي و نداشتن استرس‌» ممكن خواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط ×fteя LifE∀×
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  راز اندام لاغر و پوست صاف چینی ها
  اثر منفی مصرف غذاهای ناسالم بر یادگیری کودکان
  غذا برای لاغر شدن و کاهش وزن
  معرفی نوشیدنی های عالی برای کاهش وزن و لاغر شدن
  رازهای افراد لاغر که چاق ها نمی دانند!
  روزی 6 بار غذا بخورید و لاغر شوید!
  آیا پیاده روی با شکم خالی لاغر می کند؟
  این نوشیدنی ها را قبل از خواب بخورید تا لاغر شوید
  5 چای عالی برای کاهش وزن و لاغر شدن
  مکمل فیبر دار بخورید تا لاغر شوید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان