امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

باكتري سالمونلا در كمين صاحبان لاك‌پشت‌ها و خزندگان

#1
باكتري سالمونلا در كمين صاحبان لاك‌پشت‌ها و خزندگان

لاك‌پشت اسباب بازي نيست


جام جم آنلاين: اگر پيش از اين جانوران خانگي به مرغ و خروس و بلبل و قناري يا نهايتا سگ و گربه محدود مي‌شد، حالا چند وقتي هست كه اين فهرست پرتعدادتر شده و حيواناتي چون مار و لاك‌پشت و سنجاب و ميمون هم به آن اضافه شده است.




شايد لمس بدن نرم و پشمالوي سنجاب و ميمون آرامش‌بخش باشد يا ديدن حركات مارپيچ و تهاجمي مارها و كندي حركات لاك‌پشت‌ها ديدني باشد اما در پس جسم زيباي اين موجودات ميكروب‌ها و باكتري‌هايي نهفته است كه سلامت صاحبانشان را تهديد مي‌كند.

اين وضعيت در مورد خزندگان و دوزيستان بويژه لاك‌پشت‌ها كه اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده‌اند، جدي‌تر است. پژوهش‌ها نشان داده كه لاك‌پشت‌ها عامل انتقال باكتري سالمونلا هستند؛ باكتري‌اي كه 2500 گونه آن تاكنون شناسايي شده و خطرناك‌ بودن200 گونه آن براي انسان به اثبات رسيده است.

باكتري سالمونلا وقتي وارد بدن مي‌شود بيماري سالمونلوريس را ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند موجب مرگ كودكان و افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند ، بشود.

اين بيماري واقعا جدي است اما هنوز بسياري از صاحبان لاك‌پشت‌ها و خزندگان از باكتري‌اي كه در كمينشان نشسته است بي‌خبرند ؛ همان اتفاقي كه چهار دهه پيش در آمريكا افتاد و تعداد زيادي از افراد را درگير كرد.

نشانه‌هاي عفونت سالمونلايي


عفونت سالمونلايي معمولا دستگاه گوارش و لنفاوي را درگير مي‌كند و مي‌تواند از عفونت خفيف تا عفونت شديد را شامل شود. عفونت خفيف سالمونلايي بعضي اوقات با گاستروانتريت يا ورم معده و روده اشتباه گرفته مي‌شود اما علايمي چون تب،‌ تهوع، درد شكم و اسهال از مشخصه‌هاي آن است.

در اين نوع عفونت، اسهال اغلب همراه با انقباضات شكمي است كه در موارد خفيف تنها سبب 2 تا 3 بار اسهال و در موارد شديد باعث بيرون‌روي هر 10 تا 15 دقيقه مي‌شود. اين در حالي است كه باكتري سالمونلا مي‌تواند عوارض شديدتري چون مننژيت (تورم پرده‌هاي مغز) يا انتشار عفونت در كليه‌ها، كيسه صفرا، طحال و ريه‌ها را نيز به همراه داشته باشد.

چند توصيه


باوركردنش شايد كمي سخت باشد اما بعضي افراد هستند كه از شدت علاقه به لاك‌پشت‌ها مخصوصا اگر لاك‌پشت ‌هاي سكه‌اي كوچك باشند آنها را در دهان خود مي‌گذارند يا از آبي‌ كه آنها در آن شنا كرده‌اند استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه پژوهش‌ها نشان داده كه انتقال باكتري‌هاي موجود در بدن لاك‌پشت‌ها هم به صورت تماس مستقيم مثل دست زدن به آنها و هم به صورت غيرمستقيم مانند تماس با سطوح آلوده يا شستشوي آنها در آشپزخانه صورت مي‌گيرد.

پس توصيه نخست به افراد پرهيز از نگهداري لاك‌پشت‌ها در محل زندگي يا كار است، اما اگر افراد بر نگهداري اين حيوانات اصرار دارند بايد نكات بهداشتي را جدي بگيرند.اولين و مهم ترين گام براي حفظ سلامتي آگاهي از خطرناك بودن لاك‌پشت‌هاست چون دانستن اين مطلب باعث رعايت بهداشت مي‌‌شود.

گام بعدي شستشوي مرتب دست‌ها با آب و صابون پس از لمس لاك‌پشت‌هاست، حتي وقتي كه به محل زندگي يا غذاي آنها دست زده باشيد. كودكان زير 5 سال، افراد مسن يا مبتلايان به ضعف سيستم ايمني به خاطر مستعد ابتلا به عفونت بودن به هيچ وجه نبايد به اين حيوانات نزديك شوند يا آنها را لمس كنند.

نگهداري اين حيوانات در مهدكودك‌ها و مدارس نيز خطرناك است و بايد از آن خودداري كرد. از نزديك شدن لاك‌پشت ‌ها به محل خواب كودكان بويژه كودكان زير 5 سال بايد جلوگيري كرد ضمن آن‌كه هرگز نبايد اجازه داد تا اين حيوانات آزادانه در محيط خانه بگردند.

دست زدن به قفس و لوازم مربوط به اين حيوانات نيز ريسك ابتلا به عفونت را بالا مي‌برد بخصوص اگر شستشوي قفس و لوازم آنها در آشپزخانه انجام شود، پس بايد از شستشوي اين وسايل در سينك ظرفشويي يا در حمام خودداري كرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان