امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زمان قطعی انتخابات شورایاری‌ها اعلام شد

#1
Heart 
رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران گفت: ۲۲ اسفند به‌عنوان زمان قطعی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اعلام شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مرتضی طلایی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که در باشگاه خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه‌ای که الآن از آن به‌عنوان شورایاری‌ها یاد می‌کنیم، بستری است که مداخله مردم در اداره شهر را معنا می‌بخشد.

وی افزود: اصل این موضوع و اصرار ما بر اینکه چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود بر این موضوع بود که به‌خاطر وجود برخی مشکلات و سختی‌ها از کنار برگزاری آن به‌راحتی عبور نکنیم و منصرف نشویم. بنابراین برای تحقق این امر ایستادگی کردیم و به نتیجه هم رسیدیم.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران با بیان "حساسیت‌های به وجود آمده را به فال نیک می‌گیریم زیرا این امر موجب شد شورایاری‌ها در سطح محلات مورد توجه قرار گیرند" تصریح کرد: فکر می‌کنم در آینده شاهد شکل‌گیری شورایاری‌ها در سایر شهرهای کشور باشیم. بخش اعظمی از حساسیت‌ به وجود آمده درباره شورایاری‌ها به‌همت رسانه‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، فرهیختگان و ورزشکاران در موضوعات مختلف مربوط به شورایاری‌ها بود.

طلایی خاطرنشان کرد: می‌توانیم ادعا کنیم بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد ملی در شهر تهران وجود دارد چرا که این نهاد حدود ۵ الی ۶ هزار نفر نیروی داوطلب دارد که به‌صورت فعالانه در امور مختلف محله خود کار می‌کنند. از این رو علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های جدید، از ظرفیت دوره‌های گذشته نیز در قالب تشکیل مجمع ادوار شورایاری‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۸۱۵ نفر داوطلب شرکت در انتخابات با کد رهگیری داریم که ۳۵۰۰ نفر از میان آنها انتخاب می‌شود، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قصد داریم از ظرفیت ۱۰ هزار نفر باقی‌مانده از داوطلبان و همچنین شورایاری‌های دوره‌های گذشته برای شکل‌گیری مجمع ادوار اقدام کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران تأکید کرد: اعتقاد بنده این است که ما باید به دولت محلی دست پیدا کنیم زیرا در حال حاضر شوراهای شهر به‌عنوان مجلس محلی یا همان پارلمان محلی فعالیت می‌کنند و می‌توانیم دولت محلی که از برجسته‌ترین ویژگی‌های کار مردمی و خودگردان است، اقدام کنیم.

طلایی با اشاره به اینکه شورایاری‌ها وابستگی مالی به دولت ندارند، اظهار داشت: باید به‌جرئت بگویم که حمایت قاطع مدیریت شهری از این نهاد اجتماعی یک اصل است تا این نهاد بتواند بهتر از گذشته فعالیت کند.

وی با بیان اینکه قرار نیست شورایاری‌ها را اعضای شورای شهر مدیریت کنند، گفت: شورایاران مدیریت بر محله خود را عهده‌دار شوند اما در این بین ممکن است ابهامات، سؤالات یا تخلفاتی ایجاد شود که ایجاد مرکزی برای امر نظارت و کنترل شورایاری‌ها یکی از تأکیدات‌مان است.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران ادامه داد: شاید کماکان این سؤال مطرح باشد: کار شورایاران چیست؟ نخستین کار آنها این است که این نهاد پل ارتباطی همه دستگاه‌های اجرایی با مردم و بالعکس است. همچنین این نهاد شورای شهر یا شورای شهرداری نیست و می‌‌تواند با همه سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارتباط داشته باشد.

طلایی ادامه داد: علاوه بر این شورایاران مکلف به پیگیری نیازهای فرهنگی، اجتماعی امور عمرانی و سایر نیازهای مردم هستند. توجه به فرهنگ آپارتمان‌نشینی و تولید پسماند که ۲ موضوعی هستند که از آنها رنج می‌بریم موضوعاتی هستند که شورایاران می‌توانند با اصلاح سبک زندگی و تلاش برای انجام تفکیک از مبدأ در کاهش هزینه‌های پسماند مؤثر است، گام بردارند و ارزش افزوده‌ای برای شهر و مردم ایجاد کنند.

وی در ادامه اظهارات خود به ارائه آماری از جزئیات داوطلبان شرکت در انتخابات پرداخت و گفت: تعداد کل داوطلب‌هایی که کد رهگیری دریافت کرده‌اند ۱۳ هزار و ۸۱۵ نفر است که در این بین منطقه ۵ یک‌هزار و ۲۴۳ نفر، منطقه ۴ یک‌هزار و ۱۵۳ نفر، منطقه ۱۵ یک‌هزار و ۷۶ نفر، منطقه ۲ یک‌هزار و ۳۲ نفر و منطقه یک ۹۶۴ نفر ثبت‌نامی داشتند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران با اشاره به اینکه منطقه یک نسبت به دوره گذشته افزایش دو برابری میزان ثبت‌نام داوطلبان را دارا بوده است، گفت: برای مسائل محلی باید نگاهی مادرانه و لطیف وجود داشته باشد که این نگاه فی‌النفسه در وجود خانم‌ها است، از این رو اصرار ما بر این بود که یک‌دوم کسانی که در پارلمان محلی ثبت‌نام و انتخاب می‌شوند از میان خانم‌ها باشد. از میان افراد داوطلب ۱۰ هزار و ۹۰۶ نفر مرد و ۲ هزار و ۹۰۹ نفر خانم هستند، میزان شرکت خانم‌ها در ثبت‌نام یک‌سوم هم نیست اما امیدواریم با آگاه‌کردن مردم، خانم‌ها یک‌دوم افراد انتخاب شده باشند.

طلایی به سطح علمی داوطلبین و افزایش چشمگیر حضور افراد تحصیل‌کرده اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۱۲۷ نفر از افراد ثبت‌نام شده، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۳۲۸ نفر دکترا، ۱۵۳ نفر تحصیلات حوزوی،‌ ۲ هزار و ۲۵۲ نفر کاردانی، ۹۴۰ نفر دیپلم و ۸۱۱ نفر زیر دیپلم هستند. در واقع این اعداد بیانگر این است که حدود ۴۵ درصد شرکت‌کنندگان در مقطع کارشناسی، ۱۶ درصد کارشناسی ارشد، ۵ درصد دکترا و حوزوی، ۱۶ درصد کاردانی و ۲۰ درصد دیپلم و زیر دیپلم هستند.

وی با بیان اینکه توسط آمار مذکور ۸۰ درصد داوطلبان دارای مدرک تحصیلی کاردانی به بالا هستند، در دوره گذشته هر محله‌ای که شورایاران تحصیل‌کرده بیشتری داشت اثرگذاری بیشتری هم به وجود می‌آورد بنابراین می‌توان گفت حضور افراد تحصیل‌کرده می‌تواند اثربخشی بیشتری در سطح محلات داشته باشد.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۹۶۴ نفر از داوطلبان متأهل و ۲ هزار و ۶۴۰ نفر مجرد هستند، گفت: در انتخابات این دوره ۴۰ نفر از داوطلبان از سایر ادیان الهی هستند. همچنین میان افراد ثبت‌نام شده ۴ هزار و ۳۳۶ نفر کارمند، ۳ هزار و ۷۰۸ نفر دارای مشاغل آزاد و یک‌هزار و ۵۷۶ نفر فعال در حوزه‌های فرهنگی و سایر افراد بازنشسته، دانشجو و ... هستند.

طلایی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۷۲۸ نفر از داوطلبان در مجموعه‌های دولتی، ۴ هزار و ۶۹ نفر در بخش خصوصی و باقی افراد در سایر بخش‌های نیمه‌دولتی، اصناف و ... فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: لازم است از ورود دولت به این مسئله که موجب شد مشکل‌مان حل شود و همچنین از شخص وزیر کشور که ما را همراهی کرد، تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: در این دوره برای نخستین‌بار موضوع نظارت بر انتخابات به‌صورت ساختارمند اعمال می‌شود، براین اساس ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان هیئت نظارت بر انتخابات انتخاب شده‌اند و تعامل خوبی بین هیئت اجرایی و هیئت نظارت وجود دارد. این در حالی است که برای شکل‌گیری هیئت اجرایی از ۲۲ نفر از معتمدان مناطق ۲۲گانه استفاده کرده‌ایم.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار شعبه اخذ رأی خواهیم داشت و ۲۲ اسفند به‌عنوان زمان قطعی انتخابات اعلام شده است که این تاریخ براساس توافق نهایی بین دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان انتخابات به وجود آمده است.

طلایی گفت: برای حضور فعالانه مردم و اینکه چگونه تلاش کنیم آنها را برای رأی‌دهی پای صندوق‌های رأی بیاوریم باید تلاش کنیم کارکرد اجتماعی شورایاران حفظ شود و نگاه سیاسی به آنها نداشته باشیم چرا که بزرگ‌ترین چالش را نگرانی برای دوره چهارم شورایاری‌ها از بُعد سیاسی شدن آن است زیرا علی‌رغم اینکه خوشحالیم حساسیت‌هایی ایجاد شده اما نگرانیم که بازی‌های سیاسی به این وضعیت ورود نکند. از این رو تأکید‌مان این است که افرادی انتخاب شوند که متدین باشند.

وی افزود: همچنین تأکید‌مان بر این است که افراد منتخب شهروندان انقلابی باشند، فرد انقلابی کسی است که دلسوز مردم و انقلاب بوده و دغدغه‌اش خدمت به مردم است همچنین تأکید داریم افراد منتخب ارزشی و اخلاق‌مدار باشند و مدیریت شهری را قبول داشته باشند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه زمان تبلیغات شورایاران چه روزی خواهد بود و آیا مدیریت شهری در این زمینه به آنها کمک می‌کند یا خیر، گفت: با توجه به اینکه تصمیم نهایی برای تعیین روز برگزاری انتخابات امروز قطعی شد، قرار است طی ۲۴ ساعت آینده جزئیات برنامه مربوطه بازنگری شود اما یک هفته مانده به برگزاری انتخابات را برای انجام تبلیغات کاندیداها پیش‌بینی کرده‌ایم و پکیج خوبی برایشان در نظر داریم اما کمکی در امر تبلیغات به آنها نخواهیم داشت.

طلایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تأیید صلاحیت کاندیداها چگونه انجام می‌شود، گفت: مراجع مشخصی برای بررسی صلاحیت وجود دارد و این امر منطبق با قانون و با انجام استعلامات لازم صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره روند نظارت بر انتخابات گفت: همکاری دولت با ما در سه حوزه خواهد بود، نخست اینکه مقرر شده دولت از طریق فرمانداری نظارت عالیه داشته باشد، براین اساس برای مناطق ۲۰گانه فرمانداری تهران، برای منطقه ۲۰ فرمانداری ری و برای منطقه یک فرمانداری شمیران امر نظارت را به‌صورت عالیه انجام می‌دهند. همچنین قرار است با تشکیل شورای شهرستان مسائل امنیتی انتخابات مدنظر قرار گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران با بیان اینکه انتخابات به‌صورت یک‌مرحله‌‌ای و در یک روز انجام خواهد شد، گفت: ما به‌دنبال برگزاری انتخابات ۱۰۰ درصد قانونی و بدون حاشیه هستیم و به همین دلیل است که دست نیاز و همکاری‌مان را به‌سمت دستگاه‌های مختلف دراز کرده‌ایم.

طلایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه حوزه اختیارات شورایاران چگونه خواهد بود و آیا می‌توانند در امور اجرایی دخالت داشته باشند، افزود: حوزه اختیارات شورایاران در اساسنامه این نهاد قید شده و در آن مصادیق لازم وجود دارد، البته در صدد اصلاح این اساسنامه نیز هستیم اما یکی از وظایف این نهاد نیازسنجی‌های محله است و پیگیری‌های لازم برای رفع نیاز شهروندان است، وظیفه دوم نیز نظارت است که می‌توانند این امر را برای کمک به شورای شهر انجام دهند.

وی افزود: همچنین وظیفه دیگر شورایاران این است که مأموریت‌های شهرداری را بومی‌سازی کنند اما حق دخالت در امور اجرایی را همان‌گونه که اعضای شورای شهر ندارند، آنها نیز نخواهند داشت.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات شهر تهران خاطرنشان کرد: شناسنامه همه افراد شرکت‌کننده در انتخابات مهر می‌شود و قرار است به‌زودی از همه داوطلبان شرکت در انتخابات برای ارائه آموزش‌های لازم و بیان اقداماتی که مجاز به انجام آن هستند، دعوت به عمل آید.
زمان قطعی انتخابات شورایاری‌ها اعلام شد 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا قبل از زمان انقضای توافق ایران-آژانس هستند
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا(زنده)
  پیش فرض انتخابات 2020 آمریکا و تاثیر آن بر قیمت ارز، قیمت طلا و سکه و قیمت نقره
Heart معترضان به انتخابات قرقیزستان مقرهای دولتی را به آتش کشیدند
Heart برهم صالح بر نظارت سازمان ملل در انتخابات عراق تأکید کرد
Heart آیا ترامپ می‌تواند نتایج انتخابات را نپذیرد؟
  نحوه حضور دانش آموزان مدارس غیردولتی اعلام شده است!
Heart طرح سناتورها برای جلوگیری از «دخالت ایران، روسیه و چین» در انتخابات آمریکا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان