امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رودخانه دز و پارکهای ساحلی رودخانه

#1
رودخانه دز که از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد ، از شمال دزفول به جنوب این شهر سرازیر می شود . بر روی این رودخانه سد بختیاری ، سد دز و سد تنظیمی دزفول ساخته شده اند .
در مسیر عبور رودخانه ی دز از شهرستان دزفول ، پارک های ساحلی زیبایی ایجاد شده اند : تفریحگاه ساحلی دز (علی کله ) و پارک های ساحلی رعنا ، دووه ، ولیعصر و علی مالک فضاهای زیبایی را ایجاد کرده اند که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران هستند .
شهرداری دزفول در ساحل دز ، نشیمن گاه هایی مجهز به سایبان برای گردشگران ایجاد کرده است . علاوه بر آن امکاناتی چون نمازخانه ، وسایل بازی کودکان ، فضای سبز پیرامون رودخانه و نزدیکی به شهر موجب شده است که مسافران زیادی از شهرهای جنوبی استان و گاه از استان های مجاور ، ساحل رودخانه ی دز را برای تعطیلات آخر هفته انتخاب کنند .
گذران لحظه هایی در خنکای ساحل رودخانه ، قایق سواری ، شنا و ورزش های روی آب ، از تفریحات تابستانی در شهرستان دزفول محسوب می شوند .
آسیاب های آبی که در بخش هایی از این رودخانه دیده می شوند ، با توجه به قدمت و نوع ساخت ، بخشی از جاذبه های تاریخی این منطقه به شمار می آیند . بر اساس اظهار نظر شرق شناسان قدمت تعدادی از این آسیاب ها به دوره ی ساسانیان می رسد .
در قسمتی از دیواره های صخره مانند ساحل رودخانه ، حفره های غار مانندی وجود دارد که استراحتگاه هایی مناسب برای گردشگران در ساعات گرم روز می باشند .و به شکل تفریحگاه هایی اختصاصی در فصول بهار و تابستان مورد استفاده قرار می دهند .
مجموعه های تفریحی ساحل رود دز و استقبال گردشگران از این مناطق ، ظرفیّت های خوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است . تاسیس هتل ، رستوران ، شهربازی ، ورزش های آبی و امکانات تفریحی دیگر در کنار رودخانه ی دز ، فرصت هایی است که باید در سطح کشور معرفی شوند تا زمینه ی رونق اقتصادی منطقه نیز فراهم گردد .
در فصل تابستان ، رودخانه ی دز هر مسافر خسته و گرمازده ای را به وسوسه می اندازد تا خود را در خنکای آب رها سازد و خستگی را از تن دور کند . هر چند که کارشناسان محلّی ، در بخش هایی از این رودخانه به دلایل ایمنی ، شنا را ممنوع کرده اند امّا با همّت شهرداری دزفول بخش هایی که در مجاورت پارک ها قرار دارند ، برای شنایی ایمن آماده سازی شده اند .
حضور نیروهای امداد و نجات غریق و نصب تابلوهای هشدار دهنده در ساحل رودخانه ی دز ، از اقداماتی است که برای حفظ امنیّت گردشگران انجام شده است .
با این توصیفات ، سفر به دزفول حتی در فصل تابستان هم خاطراتی شیرین و ماندگار را برای شما رقم خواهد زد.

رودخانه دز و پارکهای ساحلی رودخانه 1

رودخانه دز و پارکهای ساحلی رودخانه 1
پاسخ
 سپاس شده توسط صنوبر
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان