امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تغذیه کمکی در شیرخواران

#1
شروع تغذیه کمکی از دغدغه های مهم مادران است. بسیاری از مادران به شروع زودرس تغذیه کمکی علاقه دارند و تصور می کنند که با این کار، کودکشان بهتر و کامل تر رشد می کند، در حالی که شروع زودرس تغذیه کمکی در شیرخوار سالم درست نیست و کمکی به رشد بیشتر کودک نیز نمی کند.



شروع تغذیه کمکی از دغدغه های مهم مادران است. بسیاری از مادران به شروع زودرس تغذیه کمکی علاقه دارند و تصور می کنند که با این کار، کودکشان بهتر و کامل تر رشد می کند، در حالی که شروع زودرس تغذیه کمکی در شیرخوار سالم درست نیست و کمکی به رشد بیشتر کودک نیز نمی کند.

زمان مناسب برای شروع تغذیه کمکی در یک شیرخوار سالم که با شیرخشک یا شیر مادر تغذیه می کند، انتهای شش ماهگی است، ولی اگر روند رشد وزنی کودک از انتهای چهار ماهگی وضعیت نزولی پیدا کند، شروع تغذیه کمکی پیشنهاد می شود.

اولین غذایی که برای شروع تغذیه کمکی پیشنهاد می شود، فرنی است. این ماده غذایی بهتر است با آرد برنج تهیه شود که سر شار از آهن است و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
برای تقویت قوه بینایی و تقویت سیستم عصبی نوزاد مفید است، ولی اگر مادر فرصت این کار را ندارد، می تواند از نوع تجاری آن استفاده کند.

آرد برنج با آب پخته شده و به صورت رقیق از یک قاشق مرباخوری در روز اول شروع می شود و سپس بتدریج میزان فرنی و غلظت آن زیاد می شود تا به ۱۲ قاشق در روز برسد. شیری که برای اضافه کردن به فرنی پیشنهاد می شود، شیر مادر است.

این شیر را می توان به همان مقدار فرنی که کودک می خورد به فرنی اضافه کرد تا رقیق شود و برای شیرخوار قابل استفاده باشد.

شیر مادر بهتر است تازه و در لحظه اضافه کردن دوشیده شود و در صورتی که امکان آن وجود ندارد، می توان از شیری که مادر برای تغذیه کودک کنار گذاشته است، استفاده کرد، به خاطر داشته باشیم این شیر پخته نمی شود. در صورتی که شیرخوار شیر خشک می خورد، می توان از آن برای پخت فرنی استفاده کرد.

امروزه توصیه می شود حتی الامکان از دادن شیر گاو در سن قبل از یک سالگی به کودک اجتناب شود، پس بهتر است برای تهیه فرنی از شیر خشک استفاده شود، ولی اگر از نظر اقتصادی توان تهیه شیر خشک وجود ندارد، می توان از شیر گاو استریلیزه استفاده کرد.

شیر خشک را باید پس از پخته شدن فرنی به آن اضافه کرد، زیرا پختن شیر باعث از بین رفتن ویتامین های آن می شود و در ضمن پودر شیر خشک را نباید در فرنی ریخت چون دلمه می شود و برای مصرف شیرخوار مناسب نیست.

می توان برای شیرخوارانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، از شیر خشکی که پزشک برایشان تجویز می کند، استفاده کرد.

حریره بادام که بعد از فرنی برای کودک تهیه می شود، با بادام بو نداده که پوست کنده و پودر شده است، تهیه می شود البته بهتر است مادران از پودر بادام آماده استفاده نکنند.

بادام را در روزهای اول شروع حریره می توان در تنظیف و در فرنی در حال پختن قرار داد و بعد از پخته شدن آن را دوشید تا شیره بادام به حریره اضافه شود و هضم راحت تری داشته باشد.

پس از دو هفته می توان از بادام پودر شده به طور مستقیم در حریره استفاده کرد. اضافه کردن شکر زیاد به فرنی و حریره بادام توصیه نمی شود، ولی برای ایجاد عطر می توان از کمی گلاب استفاده کرد.

در کودکی که سابقه آلرژی به پروتئین شیر گاو را دارد بهتر است بلافاصله بعد از فرنی، مصرف سوپ را برای او شروع کرد، چون بادام از گروه مواد حساسیت زاست و از طرف دیگر ماده غذایی اصلی نیز محسوب نمی شود و نخوردن آن برای کودک مشکلی از نظر تغذیه ای ایجاد نمی کند.

دادن این دو ماده غذایی معمولا در طول یک ماه یا حداقل دو هفته کامل می شود، به طوری که شیرخوار برحسب ذائقه و علاقه در دو وعده در روز از آنها استفاده می کند.
نقل قول:
دکتر فریبا شیروانی

متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تغذیه ی مناسب بعد شکستگی استخوان
  تقویت چشم با تغذیه ای کاملا گیاهی
  تغذیه بعد شکستگی استخوان و مواد مغذی برای جوش خوردن استخوان
  اجزای اصلی تغذیه کودکان در حال رشد
  تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا
  فواید ماکارونی غنی شده و ارزش تغذیه ای ماکارونی غنی شده
  تغذیه و خورد و خوراک افراد شب کار چگونه باید باشد؟
  نحوه داشتن تغذیه سالم
  تغذیه بد و نامناسب باعث پوکی استخوان می شود
  تغذیه مناسب راهی برای پیشگیری از کیست تخمدان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان