امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کسی حریف سرو صدای دستفروشان مترو نمی شود

#1
کسی حریف سرو صدای دستفروشان مترو نمی شود 1

تا سال های پیش زمانی تصویر دستفروشان کنار خیابان به ذهنمان می رسید که صحبت از مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری می شد، اگر چه هنوز هم این افراد برای کسب درآمد خود در گوشه خیابان با شنیدن نام مأمور پا به فرار می گذارند ولی خوب می دانند که می توانند دقایقی بعد از رفتن مأمورها با خیالی آسوده دوباره بساط خود را پهن کنند؛ شاید این آسودگی خاطر است که باعث شده دستفروشی بین زنان نیز شایع شود.
مدت هاست دستفروشی زنان به امری عادی تبدیل شده وکسب وکارشان درمترو رونق گرفته است؛ این وضعیت را زمانی که در ایستگاه مترو منتظر ورود قطار هستی به راحتی می توانی شاهد باشی؛ دقیقه ها یکی پس از دیگری طی می شود اما از ورود قطار خبری نیست و شاید از آن روزهایی است که قطار قصد دیر آمدن دارد، در این حالت دستفروشان یکی پس از دیگری درحالی که کیسه های اجناس آنها درچرخ های دستی کوچک یا کیف هایی که به اندازه یک چمدان پرشده. جای گرفته زودتر از قطار به ایستگاه می آیند و بی صبرانه منتظر سوار شدن قطار هستند تا فرصت را برای فروش اجناسشان از دست ندهند.
قطار که وارد ایستگاه می شود تنها به این فکر هستی که صندلی خالی برای نشستن پیدا می شود یا خیر ولی خانم جوانی با روسری هایی که در دست گرفته توجهت را جلب می کند و فراموش می کنی در انتظار یک صندلی خالی بوده ای.
این خانم جوان انواع روسری و شال را با حوصله برای مسافران به نمایش می گذارد و با صدایی بلند می گوید: خانم ها شال کج راه دارم، نه رنگ می ده نه آب میره؛ رنگبندی داره فقط ۳ هزار تومان؛ همین جنس رو همکارانم! تو مترو ۴هزار تومان می دهند، کسی نمی خواد ببینه.
بعد از اتمام این تبلیغات نوبت به خانمی می رسد که برای مسافران صبحانه نخورده کیک های تاریخ روز آورده است؛ به آرامی از بین مسافران رد می شود و با صدایی بلند، می گوید: خانم ها دنات دارم؛ ۲ تا ۵۰۰، ۴تا هزار، تازه ست خانم ها تاریخ امروزه، کسی دنات نمی خواد؟ لواشک هم دارم لواشک های لقمه ای و پذیرایی ترش و خوشمزه.


تنوع اجناس، وسوسه ای برای خرید.
دستفروشان متناسب با فصل و نیاز مسافران در اجناس خود تغییر ایجاد می کنند تا وسوسه خریدکردن بین مسافران از بین نرود؛ خانم مسنی ۲ ساک حجیم را به دلیل سنگینی آن به سختی جا به جا می کند و در ایستگاه های میانی وارد قطار می شود؛ نفسی تازه می کند و با صدایی که نشان از خستگی او دارد می گوید: خانم ها شلوارهای توکرکی دارم، زانوبند و شکم بند دارم. فیری سایزه به هر سایزی می خوره. کسی زانوبند لازم نداره؟ دستکش هم دارم گرم و نرم فقط ۲ هزار تومان.
بین تنوع بالای اجناسی که در مترو وجود دارد و ابتکاراتی که فروشندگان بکار می برند اجناسی را می بینی که همیشه در حراج هستند! و بیشتر شامل لوازم های آرایش می شود؛ لوازم آرایش هایی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و هیچ کس جز با این باور که این اجناس درحراج است آن را خریداری نمی کند.
دخترخانم جوانی وارد قطار می شود و با کمی تأمل منتظر بسته شدن درهای قطار است. وقتی جعبه لوازم آرایش را برای معرفی به مسافران از کیف بزرگ خود درمی آورد همه با تعجب به او نگاه می کنند چرا که هیچ کس تصور نمی کرد این فرد با ظاهری که دارد دستفروش باشد؛ انگار او هم به این نگاه ها عادت کرده و بی تفاوت به نگاه های خاص و براندازکردن مسافران تبلیغ جنس خود را آغاز می کند.
خانم های خوشگل لوازم آرایش را حراج کردم، فقط هزار؛ زیر قیمت بازار می دم بیرون این قیمت پیدا نمی کنی، کسی چیزی نخواست؟


عرضه اجناس در واگن های مترو برای هر سن و سلیقه
دستفروشان برای هر سن و سلیقه ای کالاهایی متفاوت عرضه می کنند و مشتریان خاص خود را دارند؛ برای خانم های خانه دار که از هرازگاهی به مترو می آیند وسیله ای برای نظافت خانه خوب است که اگر از نوع جادویی! آن باشد به حتم مورد استقبال قرارمی گیرد؛ دستمال های جادویی چند ماهی است که جای خود را به «ابرهای جادویی» داده و بدون نیاز به مواد شوینده! هرسطحی را تمیز می کند. جاکفشی برای زیرتختخواب و داخل کمد، کیف برای استخر و مرتب کردن کشوها، تنها گوشه ای از اقلامی است که درمترو به مسافران عرضه می شود.


دستفروشی به واگن آقایان هم سرایت کرده است
نکته قابل توجه این است که دستفروشی به واگن های آقایان هم سرایت کرده است ولی به دلیل استقبال کم آقایان، بازارشان مانند واگن های خانم ها گرم نیست و بر تعداد آنها افزوده نشده است؛ فروش سی دی خام و چراغ قوه نمونه اجناسی است که در واگن آقایان فروخته می شود.


وقتی حضور دستفروشان از حوصله مسافران خارج می شود
جذابیت تنوع اجناس و سرگرم کننده بودن دستفروشان تا زمانی ادامه دارد که قطار مملو از جمعیت نباشد؛ ساعت هایی که قطار با ازدحام جمعیت بالایی روبه رو است حضور دستفروشان و جابه جا شدن آنها در آن شلوغی با ساک های حجیمی که دارند از حوصله مسافران خارج می شود.
یکی از مسافران همیشگی مترو که خود را حمیده معرفی می کند، به فارس می گوید: برای رفت وآمد هر روزم به محل کار از مترو استفاده می کنم ولی زمانی که دستفروشان در اوج شلوغی مترو وارد قطار می شوند مسافران کلافه می شوند؛ دستفروشان به دلیل حضور مدامشان در مترو با یکدیگر دوست شده اند و بیشتر اوقات ۳تا ۴نفر به صورت همزمان ولی هر کدام از یک در وارد قطار می شوند و بعد از تبلیغ جنس های خود جای خود را با دیگری عوض می کنند.
وی ادامه می دهد: صدای آنها هنگام تبلیغ جنس هایشان آن قدر بلند است که در مدت حضورشان نمی توانی حتی به کنار دستی ات صحبت کنی اگر هم از آنها درخواست کنی تا کمی آرام تر حرف بزنند به آنها برمی خورد و طوری رفتار می کنند که ما به آنها بدهکار می شویم.
ندا کرمانی علی رغم اینکه بارها از دستفروشان مترو خرید کرده ولی از حضور آنها انتقاد می کند و به خبرنگار فارس می گوید: تا رسیدن به ایستگاه موردنظر به خاطر تنوعی که در اجناس مشاهده می کنی بالاخره برای خریدن یکی از آنها وسوسه می شوی ولی بیشتر اوقات حضور آنها مسافران را خسته می کند.


خواهشمندیم از دستفروشان مترو خرید نکنید!
جمله «مسافران محترم خواهشمندیم از دستفروشان مترو خرید نکنید» به تازگی در ایستگاه های مترو شنیده می شود؛ به نظر می رسد بعد از سال ها مسئولان مترو از وضعیت نابسامان دستفروشان در مترو به ستوه آمده و برخورد با آنها را در پیش گرفته اند. آغاز این برخوردها، کمی دستفروشان را نگران کرده است.


احتیاط در فروش اجناس
برخورد مأموران مترو با دستفروشان آغاز شده ولی به نظر می رسد تنها نتیجه آن این است که دستفروشان با احتیاط شروع به فروش اجناس خود کنند و شیوه های جدیدی را به کار گرفته اند. به عنوان مثال دیگر به صورت گروهی وارد قطار نمی شوند و صبر می کنند بعد از بسته شدن درها اقدام به فروش اجناس کنند؛ برخی از آنها هنگام فروش اجناس از اینکه روز یا ساعت گذشته جنس هایشان توسط مأموران مترو گرفته شده ابراز ناراحتی می کنند و با نمایش مظلومیت مسافران را برای خرید ترغیب می کنند.
حضور دستفروشان در مترو نهادینه شده و تاکنون مأموران مترو نتوانسته اند حریف آنها شوند؛ به نظر می رسد مسئولان امر باید تدابیر جدی تری برای رفع این مشکل انجام دهند.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط Black_Man ، Parisa 78
آگهی
#2
صد در صد موافقم
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi
#3
آره واقعا خوب بود مرسی
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi
#4
لطفا به جای اسپم از دکمه یکسی حریف سرو صدای دستفروشان مترو نمی شود 1 استفاده کنید
+ممنون
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان