امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سامانه پدافند هوائی LAV – AD

#1
سیستم پدافند هوایی LAV – AD در اصل LIGHT ARMORED VEHICLE – AIR DEFENSE یک سیستم پدافند هوایی کوتاه برد است که در سال 1994 در کارخانجات جنرال دینامیکز و البته با همکاری شرکت TECHNICAL PRODUCTS وارد مرحله طراحی گردید . این سیستم پدافند هوایی ، یک سیستم پدافندی ترکیبی است که از ترکیب یک گاتلینگ 25 میلیمتری مدل GAU 12/U و موشک مادون قرمز استینگر تشکیل شده است . در سال 1999 تعداد 17 مجموعه از این سیستم تحویل تفنگداران دریایی ایالات متحده گردید و در سال 2000 پس از تست های نهایی و برطرف کردن نقائص کوچک آن ، تعداد 60 مجموعه دیگر از این سیستم را مجددا به کارخانجات جنرال دینامیکز سفارش داد .
سامانه پدافند هوائی LAV – AD 1

نقش اصلی این سیستم ، ایجاد امنیت هوایی نسبی برای خودروهای زرهی خودی و مقابله با هواگرد های دشمن است و نقش ثانویه آن نیز مقابله با تهدیدات زمینی دشمن و مقابله با اهداف زرهی سبک دشمن می باشد . خودروی حامل این سیستم پدافندی ، نفربر LAV 25 ساخت کارخانجات جنرال موتورز کانادا می باشد . برجک دفاع هوایی BLAZER ساخت کارخانجات جنرال دینامیکز نیز بر روی نفر بر LAV 25 نصب شده است . این خودرو یک خودروی 8x8 است و قابلیت حرکت و شناور بودن در آب را به طور کامل دارا می باشد ( دو زیست است ) . برجک دفاع هوایی BLAZER نیز دارای این تسلیحات است : یک قبضه گاتلینگ GAU 12/U ساخت کارخانجات جنرال دینامیکز با کالیبر 25x137 mm که چند روز قبل به طور مفصل به معرفی آن پرداخته شد و تاپیک آن نیز در بخش تسلیحات هوایی موجود است . دو غلاف پرتاب کننده موشک های استینگر نیز بر روی این برجک نصب شده است . هر کدام از این غلاف ها می توانند تعداد 4 موشک استینگر را حمل و شلیک کنند . ترکیب موثر این گاتلینگ و موشک ها می تواند به عنوان تهدیدی موثر و واکنش سریع علیه اهداف پروازی دشمن که در ارتفاع پایین پرواز می کنند به حساب آید . برجک BLAZER به صورت تمام الکتریک کنترل و جابجا می شود . این سیستم دارای سه خدمه می باشد که عبارتند از : اپراتور سیستم کنترل ، فرمانده و راننده . هر چند در صورت ضرورت می توان این سیستم را تنها به وسیله دو نفر نیز به کار انداخت .
 سامانه پدافند هوائی LAV – AD 1
سیستم دفاع هوایی LAV – AD از موشک های استینگر برای مقابله با هواگرد های دشمن استفاده می کند . این موشک ساخت کارخانجات رایتئون می باشد RAYTHEON . این موشک مجهز به سنسورهای فرو سرخ و حرارتی می باشد . این موشک دارای سر جنگی به وزن سه کیلوگرم می باشد و از نوع انفجاری شدید ( HIGH EXPLOSIVE ) می باشد . حداکثر سرعت این موشک معادل 2.2 ماخ است و حداکثر مسافت طی شده توسط این موشک نیز معادل 8 کیلومتر است . البته استینگر های جدید در مدلهای FIM 92D و بلاک I و FIM 92 E مجهز به میکرو پروسسور های چند گانه می باشند و این قابلیت را دارند که در برخی از آپشن ها توسط سیستم کنترل آتش LAV – AD کنترل شوند . استینگر های بلاک I دارای سنسور های فرکانس بلند می باشند و پروسسور های آنها نسبت به مدلهای قبلی بهبود یافته است .
سامانه پدافند هوائی LAV – AD 1
موشک ها و گاتلینگ می توانند از زاویه 8 درجه منفی الی 60 درجه مثبت در راستای عمودی حرکت داشته باشند . غلاف های این سیستم یک بار مصرف می باشند و پس از هر بار استفاده توسط سیستم ، از نگهدارنده جدا می شوند . دو غلاف دیگر نیز در داخل خودرو وجود دارد که توسط خدمه جایگزین غلاف های مصرف شده می شود . اسلحه گاتلینگ این سیستم نیز از نوع GAU 12/U می باشد . این گاتلینگ دارای ریتم آتش 1800 گلوله در دقیقه می باشد و به خوبی از عهده مقابله با هواگرد های دشمن بر می آید . علت انتخاب این گاتلینگ بر روی این سیستم نیز بیشتر برای مقابله با هواپیماهای با سرعت پایین ، مثل SU 25 و هلی کوپتر هایی مثل هاواک می باشد . این هواگرد ها که دارای بدنه زرهی سنگینی می باشند و در برابر توپهای معمولی دارای قدرت مقاومت خوبی هستند ، اما در برابر این گاتلینگ نمی توانند مقاومت کنند . برد موثر این گاتلینگ 2500 متر است . در صورت استفاده از گلوله های API و همچنین گلوله های HEI ، این گاتلینگ می تواند به خوبی از پس خودروهای زرهی سبک دشمن بر بیاید . دو مجموعه چهار تایی از نارنجک های دودزا نیز در گوشه های جلویی این خودرو نصب شده است که می توان به منظور استتار خودرو از آن استفاده کرد . 
سامانه پدافند هوائی LAV – AD 1
کنترل آتش سیستم پدافند هواییLAV – AD توسط یک سیستم کنترل آتش دیجیتال اتوماتیک انجام می شود . این سیستم کنترل آتش می تواند در آن واحد هم از گاتلینگ و هم از موشک به طور همزمان شلیک کند . هدفگیری اولیه این سیستم به وسیله سیستم هدفگیری FLIR TV Sight System که ساخت کارخانجات رایتئون آمریکا است انجام می شود . این سیستم هدفگیری اولیه بر روی برجک نصب شده است . همچنین مسافت یاب های لیزری خودکار نیز بر روی برجک نصب شده اند که کار برآورد مسافت تا هدف را انجام می دهند . پس از آن سیستم های الکترونیکی داخل سیستم به طور خودکار ( البته در صورتی که توسط خدمه حالت دفاع خودکار در نظر گرفته شده باشد ) به پردازش آن می پردازند . سنسور های گرمایاب این سیستم که از نسل دوم (؟)  می باشند به همراه دوربین دیجیتال در روز و دوربین مادون قرمز برای دید در شب ، کار هدف گیری و شلیک موشک ها و قفل گاتلینگ را انجام می دهند . دوربین های دید در روز با وضوح بسیار بالا کار نمایش مسافتهای دور دست را انجام می دهند . سنسور گرمایاب نیز از نوع 240 آرایه 4 می باشد و دارای حساسیت بسیار بالایی می باشد و می تواند هواگردهایی که دارای خروجی های نه چندان گرم هستند را شناسایی کند . سیستم کنترل آتش این سیستم پدافند هوایی می تواند در حالت های مختلف با هواگردهای دشمن و همچنین خودروهای زرهی زمینی دشمن درگیر شود .
سیستم پدافند هوایی LAV – AD دارای دو مدل است . مدل BLAZER – D که مخصوص نیروهای تفنگداران دریایی ایالات متحده USMC است و مدل A که مخصوص صادرات در نظر گرفته شده است . مدل A این سیستم دارای یک رادار تالس TRS 2630 P است که یک رادار پیش اخطار است . همچنین از سیستم دید و هدفگیری FLIR / TV رایتئون استفاده می کند . این رادار هم اکنون در ارتش فرانسه نیز استفاده می شود و می تواند تا فاصله 17 کیلومتری تمامی محیط اطراف را تحت نظر بگیرد . فرانسه نیز به تعداد 36 مجموعه از این سیستم پدافند هوایی را در اختیار دارد . مدلهایی که فرانسه از آمریکا تحویل گرفته است ( بنا به درخواست ارتش فرانسه ) فاقد غلاف موشک استینگر است و به جای آن از غلاف های حامل موشک میسترال ساخت کارخانجات MBDA فرانسه استفاده می کند که دارای برد 6 کیلومتر است . همین طور توسط ارتش فرانسه بهبود هایی بر روی سیستم کنترل آتش این سیستم انجام شده است . 
سامانه پدافند هوائی LAV – AD 1
خودروی این سیستم مجهز به یک موتور مدل 6V53T ساخت دیترویت دیزل می باشد که دارای قدرت 275 اسب بخار می باشد . دارای گیر بکس مدل ALLISON MT 653 می باشد که 5 دنده به جلو و یک دنده به عقب دارد . قدرت موتور به چهار چرخ عقبی منتقل می شود ولی در صورت نیاز با قرار دادن دنده در حالت استرلینگ قدرت موتور به هر هشت چرخ منتقل می شود . این سیستم دارای 8 موشک استینگر آماده برای شلیک و 8 موشک زاپاس می باشد و همچنین گاتلینگ این سیستم دارای 385 گلوله آماده برای شلیک و 605 گلوله زاپاس می باشد . این سیستم را می توان به وسیله هواپیماهای ترابری C5A ، C130 ، C141 و هلی کوپتر های ترابری سنگین شنوک 53 به مناطق عملیاتی حمل کرد . به منظور مقابله با عوامل NBC ، این سیستم پدافند هوایی مجهز به سیستم M8A1 ماسک صورت خودکار می باشد و همچنین سیستم هشدار دهنده و حفاظت کننده M43A1 می باشد . حداکثر سرعت جاده ای این خودرو معادل 80 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت این خودرو بر روی آب معادل 12 کیلومتر بر ساعت می باشد . برد عملیاتی خودرو نیز معادل 600 کیلومتر می باشد .
 
منبع:میلیتاری
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرلشکر رشید از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بازدید کرد
  مرکز عملیات مشترک پدافند هوایی شمالغرب کشور افتتاح شد
  ناتو سامانه روسی "پانتسیر" را ابزاری ایده آل برای مقابله با پهپادها نامید
  نمایش یک پهپاد آمریکایی که می تواند سامانه روسی اس 400 را در هم بشکند
  اعتراف ناتو به قدرت سامانه "پانتسیر" روسیه برای نابودی پهپادها
  |تاریخچه پدافند هوایی ارتش ایران|
  سامانه راکتی 9A52-4 Tornado، گردباد جدید روسیه
  سامانه تسلیحاتی کنترل از راه دور WAVE-100
  آشنایی با سامانه ضد زره انرژی جنبشی MGM-166 LOSAT
  نگاهی به دستاورد جدید لیزری پدافند ارتش+عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان